The Wire

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » tis feb 19, 2008 12:28

5.08. Alldeles tveklöst säsongens bästa avsnitt hittills. Väldigt nära perfekt.

Ja jävlar, här fanns allt. Omars död ( :chock: :unlove: :emo: ), inte alls den dramatiska utgång som nästan t.o.m. jag hade väntat mig för seriens mest romantiska karaktär, men faktiskt en som jag vid något tillfälle föreställt mig, om så bara för en sekund. Efter alla skrik av "Omar comin'!" och ungarna som leker Omar med leksakspistoler på gatan i 3.03... godfuckdamn. T.o.m. Chris tyckte det kändes ovärdigt, Omar var någonstans hans byte, hans Big Fish och nån jäkla åttaåring skjuter ner honom? Fyfan vad det kändes. Men jag såg det komma, inte VEM som skulle göra det såklart, men det fanns en känsla i den där fantastiska sista "Omar som Omar"-scenen där han raidar stashet. En känsla av att slutet var nära. Närmre än jag trodde.

Äntligen fungerar seriemördargrejen nu när fokus inte längre ligger på att fejka hela grejen, utan på vad de faktiskt KAN GÖRA med hjälp av det. Means to an end, och äntligen börjar det se ut som om det faktiskt kan fungera. Och även fast jag vet hur jävla fel det är så kunde jag inte låta bli att känna att McNulty hade gjort rätt när saker började bli gjorda och pengarna kom till folk som ville göra bra arbete... Hjärtat sprudlade när Sydnor räknade ut klock-koden, när Bunk fick Chris DNA-rapport... fan, det kanske var värt det ändå? Det fanns något djupt tillfredsställande i dessa scener, lika tillfredsställande som Omars död var otillfredsställande (på ett bra sätt, mind you). Och lika mycket så när Gus sätter Templeton (som tråkigt nog fortfarande är den mest onyanserade karaktären i seriens historia) på plats och Lester ger sig fan på att få dit Clay på ett sätt eller annat.

Och sen berättar McNulty för Kima. And Kima won't let it stand. Och just när jag börjar acceptera McNultys plan förlorar han själv tron på den. "You start to tell the story and you think that you're the hero..." Fan också att det verkar som om Kima kommer göra slut på allt, i första scenen trodde jag verkligen att det var Carver som skulle ta ner hela skiten iom hur han tjallade ut sin egen kille i början av säsongen. Men Kima. Aj.

Dessutom fanns ju den där lilla scenen som på något konstigt vis gjorde mig glad, även fast jag sen insåg hur bisarrt det var att det gjorde mig glad: Poot har hittat ut. Out of the game. Och verkar ha lyckats relativt väl. Och precis när jag insåg hur nöjd jag blev över det så insåg jag, DEN JÄVELN MÖRDADE WALLACE! VARFÖR tycker jag han förtjänar ett lyckligt slut? Men det gjorde jag. Och det som onekligen är en RIKTIG bright spot är att det verkar ha ytterligare inspirerat Dookie att helt skita i the game. Samla skräp kanske inte är en idyll, men jämfört med vad the game har gjort mot exempelvis Michael eller Bodie...?

Och så fanns det ju på något sätt plats för asgarv mitt i allt, inte minsst med FBI-seriemördarprofilen och den mediakåta FBI-agenten som bara kommer in för att bli igenkänd. :D

Nu måste man ju verkligen börja undra hur det kommer sluta. Gissningsvis med en kombination av det lyckliga och olyckliga, som väntat. Marlo åker dit, men McNulty gör det också? Marlo kommer undan men Chris går åt helvete? Eller t.o.m. så djupt cyniskt som att McNultys bluff gör att allt Marlo-arbete varit förgäves och blir utkastat och Marlo går fri medan McNulty och Lester helt plötsligt finner sig i samma cellblock som Avon?


Fyfan. Fortfarande bäst.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav RalfiParpa » tis feb 19, 2008 12:45

A bear skrev:Det stora problemet är att mycket av det känns lite plötsligt, både McNultys och Lesters handlingar; om de hade lagt ett avsnitt till i början på att etablera hur situationen var tror jag det hade gjort stor skillnad.


Håller med men skyller mer på de snåla gubbarna på HBO än Simon. Han har alltid skissat upp säsongerna för 12 eller 13 avsnitt och gjorde med största sannolikhet det för S5 också; hade S5 inte varit förkortad till 10 avsnitt (Varför, HBO? Varför?!) hade vi antagligen fått se hur McNultys förtvivlan och förbittring gradvis byggs upp. Då hade de kanske förklarat Lesters helomvändning också.

Hatar inte säsongen men fascineras mer av sådant som inte har så mycket med huvudarcen attt göra: Bubbles kamp är väldigt gripande; Duquans och Michaels fristående lilla arc likaså.

Jag tror S5 växer under en omtitt när man är beredd på hur okarakteristiskt överdrivet mycket är. Sedan har jag svårt att se hur slutet (alltså det allra sista 95 minuter långa avsnittet) kan ge mig något annat än gåshud.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav RalfiParpa » tis feb 19, 2008 15:57

5.08: Tillbaka och vid full vigör.

(spoiler 5.08) "Clarifications" heter avsnittet. Syftar förstås på Templetons semi-fabricerade artikel men det viktigaste förtydligandet kom i Omar Littles antiklimaktiska död. Omar är inte en superhjälte. Nu förstår jag varför det var så viktigt att visa honom som en tidigare i säsongen.

caffeineaddict skrev:Fyfan. Fortfarande bäst.


"Bäst igen" kan jag gå med på.
Senast redigerad av RalfiParpa tis feb 19, 2008 16:03, redigerad totalt 2 gånger.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav A bear » tis feb 19, 2008 16:00

Gnnnnnn... får... inte... läsa... spoilers... med... chockerade... pingviner... i... :|
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » tis feb 19, 2008 18:35

RalfiParpa skrev:Håller med men skyller mer på de snåla gubbarna på HBO än Simon. Han har alltid skissat upp säsongerna för 12 eller 13 avsnitt och gjorde med största sannolikhet det för S5 också; hade S5 inte varit förkortad till 10 avsnitt (Varför, HBO? Varför?!) hade vi antagligen fått se hur McNultys förtvivlan och förbittring gradvis byggs upp. Då hade de kanske förklarat Lesters helomvändning också.


Har du nån källa till att Simon ville ha 13 avsnitt men HBO bara 10? För medan jag också tycker det verkar lite lustigt att sista säsongen är kortare så har jag inte läst något om att det skulle bero på något sådant. Eller är det bara spekulation från din sida?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav RalfiParpa » tis feb 19, 2008 18:46

caffeineaddict skrev: Eller är det bara spekulation från din sida?


Nej, jag har läst det någonstans. Kan gräva fram en källa åt dig.

Det här var den enda källan jag hittade via Wikipedia och jag är för lat för att leta efter fler men det duger nog. Från David Mills blogg, kommentarer:
Nån snubbe skrev:Ohh 1 quick question for David.. was 10 episodes becuase that's all HBO wanted to pay for, or because thats all simon needed to finish the story?

David Mills skrev:Tim: It was a money thing. That's all HBO wanted to pay.

David Mills är en medförfattare (skrev 5.05 med David Simon) och producent av serien så han borde veta.
Senast redigerad av RalfiParpa tis feb 19, 2008 18:47, redigerad totalt 1 gång.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav caffeineaddict » tis feb 19, 2008 18:47

Ah, oki. Tack för länken. Trist. :( 10 avsnitt känns lite kort onekligen. Två stycken kvar...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » tis feb 19, 2008 22:54

(spoiler 5.08) Fuck. Me.

Allt vad Kalle och Ralfi sa. Omar... fy helvete. No one is innocent. Ingen är större än att de kan tas ner av en enda kula, eller en enda vän som släpper dem. Alla är bara människor. Carcetti håller brandtal, och rusar sen hem för att se sig själv på TV. McNulty som nästan löser fallet men har förlorat allt annat (FBI-scenen!) Och Beadie! :monsterhug: Och...

Omar.

Fantastiskt avsnitt. De knäpper honom tidigt - och visst, man såg det komma, sista stickupscenen var smärtsam, men ändå - och sen sitter man på nålar hela avsnittet och vågar inte missa en sekund. Och fy fan, det är styva linan hela vägen. Det finns till och med lite positivt. Chris är fast, Marlo är nästan fast - om inte allting spricker, vilket det säkert lär göra på något vis, fast ärligt talat tvivlar jag på att någon kommer att vilja lyssna på Kima - och Bubbles har kanske skaffat en väldigt betydelsefull vän.

Men ändå. Fan. De tar kål på seriens mest färgstarka karaktär, och de gör det på precis det sättet en "hjälte" (inte för att han var en, men ändå) inte bör sluta - snabbt, vardagligt, patetiskt - och om säsongen började med att McNulty sålde sin själ så har serien nu gjort detsamma; undan med idealisterna och småhandlarna, det är endgame.

"This is some fucked up McNulty shit."


Fy fan. Bäst. Värst. I need a hug.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » lör feb 23, 2008 12:41

"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » sön feb 24, 2008 11:05



Jag hatar att säga det här, för jag älskar David Simon utav hela mitt hjärta, men det finns en bit här där det han gör är att försöka smita undan kritiken med billiga trick istället för att faktiskt diskutera det som intervjuaren anklagar honom/serien för (och som jag till viss del håller med om). Gör mig lite ledsen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » tis feb 26, 2008 14:28

5.09: Fyfanfyfanfyfanfyfan... jag är så jäääääävla orolig att Kima/Cedric/Rhonda verkligen SKA fucka hela Marlo-fallet nu. Släppa ut varenda jävel... VARFÖR!? Eller, jag förstår varför, men borde inte Cedric ha lärt sig tillräckligt om damage control och se varför de har gjort såhär, och nu när "skadan" redan är skedd? Åååh, jag har så blivit vriden till the dark side och sitter och hoppas på en gigantisk cover-up nu, vad är det med mig? :P Briljant gjort, verkligen, hur hela säsongen (serien, till viss del) har haft den här påverkan på en. McNulty som inte kan njuta trots att han faktiskt, whatever that means, "lyckats". I någon dag iaf.

Och jävla arsel-Herc, som har blivit en av dem för gott nu. FYFAN I HELVETE! Jag blir så ARG! :angry:

Men mest kändes ändå sista scenerna där. Michael som är smart nog att vända på situationen när han inser vad Snoop tänker göra. Och Dookies sista scen... jag vet inte om jag VILL veta vad som kommer hända med honom nu... :cry:

Och så fick vi se Namond och Bunny igen. Tack för det. Det behövdes verkligen nånstans för lite closure.


Ett avsnitt kvar på en av världens bästa serier... det gör så ont...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav eriked » tis feb 26, 2008 22:03

Oj, här är man inte ikapp.
(spoiler 5.07) Nu börjar McNultys seriemördare ge effekt. Men tyvärr en liten för stor sådan. Det här kan inte sluta bra för McNulty.

Var det där inte Homicide-Munch vid baren föresten? Härligt isf. Nu har jag glömt bort om det var nått mer som skulle sägas...

*edit* Kom på en lite grej. IKEA!
:D

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » ons feb 27, 2008 1:27

(spoiler 5.09) Och där rök Snoop också. "Deserve got nuttin do do wi' it. Just his time, 'as all."

Det är endgame, och alla gör vad de måste. Kima och Herc kan mycket väl ha fuckat alltihop; Kima för att hon är en av de bra i en fel situation, Herc för att... gud vet. Han var aldrig den skarpaste nålen i dynan.

En del lyckliga slut kanske det blir; Bubbles och Bug verkar ha tagit sig ut, och vi fick se Bunny och Namond innan det var slut. Puh.

Duqie tittar på Dexter. :D

David Simon fortsätter driva med klichémediabilden av The Wire. "The Dickensian aspect!"

Men alltså, slutscenen med Mike och Duqie... FAAAAAAAN. :( Mike minns inte pissfighten, och Duqie har alltid hakat på de starkare. Det är nästan så jag hoppas att det var det sista vi såg av honom, då kan man i alla fall inbilla sig att han kom ut på nåt vänster...

Och Marlo på knä framför Lester, och Bunk som flinar brett när han griper Chris. Det där gillar vi, så det kan aldrig få stå kvar efter nästa avsnitt. Och Marlo som äntligen visar något som ens avlägset påminner om känslor när han får reda på att Omar utmanade honom.


Nästa vecka kommer att göra ont.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Re: The Wire

Inläggav caffeineaddict » tor feb 28, 2008 14:34

Naturligtvis fullt med spoilers för alla som inte sett fram till S5, men det här var roligt! :D

The Wire: 4 Seasons in 4 minutes. That's efficient recapping!



"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » mån mar 03, 2008 17:03

DAMNIT! De verkar inte släppa 5.10 på On Demand utan vi får gott vänta till den vanliga sändningen om en vecka. :( *dööööööör av längtan och förväntan*


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » mån mar 03, 2008 17:23

caffeineaddict skrev:DAMNIT! De verkar inte släppa 5.10 på On Demand utan vi får gott vänta till den vanliga sändningen om en vecka. :( *dööööööör av längtan och förväntan*

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » ons mar 05, 2008 10:46

The Wire SE05EP10 (LEAKED)

Verkar alltså vara en intern HBO-screener som nån snott åt sig. Det är inte lätt att hålla sig borta... jag måste kolla kvalitéen närmre.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » ons mar 05, 2008 10:49

caffeineaddict skrev:The Wire SE05EP10 (LEAKED)

Verkar alltså vara en intern HBO-screener som nån snott åt sig. Det är inte lätt att hålla sig borta... jag måste kolla kvalitéen närmre.

Gnnnnnnnnn
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » ons mar 05, 2008 11:07

Kvalitetsmässigt ser den bra ut (även om det är helt tokig AR, men det går ju att fixa), men det som oroar är att den nog inte är 100% färdig (inga texter i förtexterna och ingen Color Correction enligt en ruta i början av filen, även om färgerna ser fina ut IMHO). Det oroar mig lite för mycket faktiskt, så jag väntar nog tills på måndag ändå.

Däremot fick jag en happy av längden på filen. 1:41. That's almost two episodes yo!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » ons mar 05, 2008 11:13

Då väntar jag också tills på måndag (kan ju inte se en Wire-episod utan epigraph!) men... gnnnnnnnn.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » ons mar 05, 2008 11:18

A bear skrev:Då väntar jag också tills på måndag (kan ju inte se en Wire-episod utan epigraph!) men... gnnnnnnnn.


Epigraphen var där av nån anledning.... alltså, hela intro-montaget var där men annars helt utan skådis/crew-namn.

But truly it gives the word "cocktease" new meaning... min tupp är så förbannad att jag behövde låsa in den i källarförrådet.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » ons mar 05, 2008 15:05

Ah, fackit, jag fixar det inte... too much temptation. Man får väl se om det på måndag om det skulle visa sig vara några större skillnader. Återkommer med kvalitetsrapport.

EDIT: Ljudmixen är lite ojämn, det är helt klart inte riktigt färdigpolerat... men scenerna under den ljudmixen... jag kan inte låta bli. I'm a junkie on my laaast dose. Och fan, hälften av S4-avsnitten jag såg hade ju långt mycket värre kvalitet.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » ons mar 05, 2008 16:03

caffeineaddict skrev:Ah, fackit, jag fixar det inte... too much temptation. Man får väl se om det på måndag om det skulle visa sig vara några större skillnader. Återkommer med kvalitetsrapport.

EDIT: Ljudmixen är lite ojämn, det är helt klart inte riktigt färdigpolerat... men scenerna under den ljudmixen... jag kan inte låta bli. I'm a junkie on my laaast dose. Och fan, hälften av S4-avsnitten jag såg hade ju långt mycket värre kvalitet.

Nooooooooooooo! Nu drar du ner mig i smutsen också! :emo: (2 timmars arbete kvar, 2 timmars arbete...)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav RalfiParpa » ons mar 05, 2008 16:29

Perfekt. Helt perfekt.

Efter att ha slagit ner oss i Baltimore-asfalten en sista gång ger David Simon oss en öm kyss på pannan när vi ligger där, blodiga och trasiga. Som tack.

Nu är det slut. Nu vill jag bara ha hela serien på DVD. Kommer nog se om den här serien några gånger innan jag går till de sälla jaktmarkerna. Och med "några" menar jag väldigt många.

All in the game.

EDIT: Tog bort något.
Senast redigerad av RalfiParpa ons mar 05, 2008 20:31, redigerad totalt 2 gånger.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav poser » ons mar 05, 2008 16:29

Jag tänker fan hålla mig, the wire förtjänar det!

Det är lite synd att serien är i 4:3 och är allmänt gritty, annars hade det varit episkt att se det med den nya tv:n och surroundet. Nu kan man nästan lika bra se på en 21" CRT med monoljud.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav caffeineaddict » ons mar 05, 2008 17:43

Bortsett från ljudmixen (lite dialog lite hög/låg, inte finat till i kanterna i scenövergångar o.s.v.) så lät det fint. Ett tag var jag oroad att det skulle vara helt utan musik, men nej då.

Och jävlar... då var det slut då. :emo:

(spoiler 5.10) Under omständigheterna, så nära den här serien kommer komma ett "lyckligt" slut. Även om vissa saker gjorde ont, ordentligt ont. Kunde musikvalet i slutmontaget varit mer perfekt för att påpeka det där om hur inget förändras och allt går i cirklar? Michael blir inte den nya Marlo, som vissa fruktat, utan den nya Omar (inte för att det slutade så bra för Omar...). Ondast gjorde ändå Dukies lilla bild, så ont att de inte ens kunde gå in närmare på den. Är han nästa Bubbles, eller ännu värre, nästa Sharrod? Och Marlo som blir erbjuden att ta steget som Stringer kämpade så hårt för att ta, men i slutändan inte tilläts. Men Marlo är inte Stringer, han hör hemma på gatan, där han inte längre "får" vara. He'll slip up again, and next time they'll get him... och den nya generationen hoppers är inte alls lika träffsäkra som Bodie när det kommer till att träffa säkerhetskameror med sten.

Allra bäst tyckte jag nog nästan ändå om upprepningen av barscenen från 3.03, för den "döde" Jimmy McNulty. Även om man undrar lite huruvida alla där inne visste vad som hade hänt, eller vilken ursäkt de annars gav för att vara slut som poliser (Jimmy var väl fortfarande polis tekniskt sett som jag förstod det, även om jag nog missade om man fick reda mer exakt vad han skulle syssla med. Evidence Control?).

Finns som vanligt så mycket att säga att jag inte vet var jag ska börja. Jag måste smälta det mer. Sen kanske se om avsnittet på måndag.


Gotta keep the devil way down in the hole... fuckdamnensånjävlaserie! :unlove: :lovebunnier:


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » ons mar 05, 2008 20:11

Jag kunde givetvis inte heller hålla mig.

caffeineaddict skrev: (spoiler 5.10) Allra bäst tyckte jag nog nästan ändå om upprepningen av barscenen från 3.03, för den "döde" Jimmy McNulty. Även om man undrar lite huruvida alla där inne visste vad som hade hänt, eller vilken ursäkt de annars gav för att vara slut som poliser (Jimmy var väl fortfarande polis tekniskt sett som jag förstod det, även om jag nog missade om man fick reda mer exakt vad han skulle syssla med. Evidence Control?).

Ja, den var oerhört passande. Landsmann (i serien) har ofta varit ett rövhål och en nickedocka till Rawls, men det här var riktigt vackert. Skälet de angav tror jag låg rätt nära sanningen. Enklast att hålla reda på, så det var säkert något i stil med att de hade delat ut resurserna som blev över till andra avdelningar och därigenom retat upp folk högre upp. Ja, man fick inte veta vad han hamnade. I och med cirkelgången gissar jag pawn shop unit.

Marlo kunde ju inte hålla sig borta från gatan ens under avsnittet så ja, han kommer gå tillbaka dit på ett eller annat sätt.

— You're just a kid!
— That's just your knee.


Instämmer med: :unlove: :lovebunnier:
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav RalfiParpa » ons mar 05, 2008 21:09

Åsikterna om avslutningen är milt sagt blandade på andra forum. Prognos: de kommande veckorna kommer The Wire-avslutningen generera lika mycket, eller mer, diskussion som The Sopranos-ditot gjorde förra året. De som gillade den, älskade; de som ogillade den, hatade den.


caffeineaddict skrev: (spoiler 5.10) Allra bäst tyckte jag nog nästan ändå om upprepningen av barscenen från 3.03, för den "döde" Jimmy McNulty. Även om man undrar lite huruvida alla där inne visste vad som hade hänt, eller vilken ursäkt de annars gav för att vara slut som poliser (Jimmy var väl fortfarande polis tekniskt sett som jag förstod det, även om jag nog missade om man fick reda mer exakt vad han skulle syssla med. Evidence Control?).


Nu ska jag vara lite pretto och säga att det där är en av seriens mest subtilt subversiva scener, helt i paritet med Carcettis passionerade tal i "Mission Accomplished" (3.12).

(spoiler The Wire 5.10) Utåt är det en lycklig scen och jag skrattade så mycket att jag grät men det bakomliggande budskapet är dystert: McNulty behöver inte ens vara död på riktigt (och jag är glad att han inte begick självmord som det spekulerats) för att få bli begraven på ett sätt som är sedvanligt för institutionen (BPD) han hängett sig åt. Det passar in perfekt med vad David Simon säger att serien i grund och botten handlar om: hur människolivet har förlorat sitt värde och hur alla lever och dör på sin institutions villkor. Jag tror det återknyter snyggt till en av McNultys epigraphs: "They can chew you up, but they gotta spit you back out." Först nu blev McNulty uppspottad på riktigt. Hans institution är klar med honom. Han är död, helt enkelt.

Så tolkade jag det i alla fall.

(spoiler The Wire5.10) Och jag trodde att Rawls och Steintorf (?) skulle börja hångla i cold open-scenen!

Så mycket att smälta. Mer kommer väl.
Senast redigerad av RalfiParpa ons mar 05, 2008 21:31, redigerad totalt 1 gång.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav noike » ons mar 05, 2008 21:18

De som hatade den, vad hade de för argument emot? Jag är nyfiken.

RalfiParpa skrev: (spoiler The Wire 5.10) Jag tror det återknyter snyggt till en av McNultys epigraphs: "They can chew you up, but they gotta spit you back out." Först nu blev McNulty uppspottad på riktigt. Hans institution är klar med honom. Han är död, helt enkelt.

Det är väl lite värre än så. Kanske. Beror på hur man tolkar hans uttalande "I'm a cop, well, I used to be a cop." Om det betyder att han har slutat,så stämmer det, men om det däremot innebär att han sitter på pawn shop unit och inte är en riktig polis... Då idisslas han fortfarande. På något sätt har jag svårt att se honom lämna yrket helt bakom sig. Stackarn. What the fuck did he do?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav RalfiParpa » ons mar 05, 2008 21:26

noike skrev:De som hatade den, vad hade de för argument emot? Jag är nyfiken.

RalfiParpa skrev: (spoiler The Wire 5.10) Jag tror det återknyter snyggt till en av McNultys epigraphs: "They can chew you up, but they gotta spit you back out." Först nu blev McNulty uppspottad på riktigt. Hans institution är klar med honom. Han är död, helt enkelt.

Det är väl lite värre än så. Kanske. Beror på hur man tolkar hans uttalande "I'm a cop, well, I used to be a cop." Om det betyder att han har slutat,så stämmer det, men om det däremot innebär att han sitter på pawn shop unit och inte är en riktig polis... Då idisslas han fortfarande. På något sätt har jag svårt att se honom lämna yrket helt bakom sig. Stackarn. What the fuck did he do?


(spoiler The Wire 5.10) Hörde vi exakt vad som hände med honom? För i så fall missade jag det. Jag tolkade det som att han helt lämnade BPD och sadlade om eller åtminstone försökte. Precis som Marlo. Därför är det de två karaktärerna som får seriens sista vanliga scener (och givetvis också därför att de är representativa motpoler). Men jag tror att McNulty, till skillnad från Marlo, faktiskt kunde lämna det bakom sig. Han väljer Beadie och sin familj i slutändan. Därför: "Let's go home."
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron