The Wire

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » mån jan 14, 2008 11:32

poser skrev:Jag tycker avsnitt tre ska komma nu lagom tills jag ska åka tåg!


Jag håller helt och hållet med. Tills vidare har Salon börjat skriva om varje avsnitt (dock efter "officiella" sändningarna, så avsnitt 2 nu): http://www.salon.com/ent/tv/feature/200 ... re_wrap_1/

Fullt med spoilers för 5.02 såklart. Bara spekulationer kring fortsättningen dock.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » mån jan 14, 2008 13:05

caffeineaddict skrev:Tills vidare har Salon börjat skriva om varje avsnitt (dock efter "officiella" sändningarna, så avsnitt 2 nu): http://www.salon.com/ent/tv/feature/200 ... re_wrap_1/

Fullt med spoilers för 5.02 såklart. Bara spekulationer kring fortsättningen dock.

(spoiler Salons artikel) But what do you want to bet that Marlo, that soulless roach, is the last man standing? You put Marlo next to Avon and Avon looks like the greatest guy in the world -- and the smartest. I love how he pandered to Marlo's simplicity by pretending that, above all, he's down with the West side. I'd like to see Avon get out of jail and show Marlo just how down he is by taking Marlo out with brutal efficiency. But that would add up to justice, and in Simon's dark vision, you can be sure that injustice will prevail and only unscrupulous monsters will survive.

Ouch. Men fanken vet om det inte (spoiler vilda spekulationer) på något sätt vore ännu mörkare med det slutet han målar upp där; Avon slipper ut på något sätt, tar bort Marlo, McNulty försvinner, major crimes läggs ner, och vi är tillbaka precis där vi började: Avon är herre på täppan, ingen kommer åt honom, och allt går vidare...

5.03 nu plix.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Peppe » mån jan 14, 2008 13:08

Vad är det ni säger egentligen, att det finns upp till avsnitt 6 med inte avsnitt 3? Jag såg dom två första så fort dom kom ut. Jag är för girig för att vänta på något. Väntar man på något gott så ruttnar det bara. :D
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby
 
Inlägg: 518
Blev medlem: 27 apr 2005
Ort: Uppsala

Inläggav qarlsson » tis jan 15, 2008 3:51

RalfiParpa skrev:
qarlsson skrev:Nu är de läckta på gång. Pre'ades för ett tag sen:

The.Wire.S05E06.DVDSCR.READ.NFO.XVID-VCR

Personligen håller jag nog i mig tills allt finns att avnjuta i ett svep.


Hojta om du ser avsnitt 3-4.

Avsnitt 3-4 verkar borta med vinden, vad jag kan se. I övrigt finns 5,6,7 (tydligen även 8'an men ej bekräftat, kan vara fake) varav 6'an är den enda som kommit som scenrelease av de läckta. Alldeles för spretigt och opålitligt just nu och jag väntar åtminstone på att resterande kommer i strukturerade DVDSCR-scenreleaser. Avsnitt 9 och 10 verkar inte ha funnits med på den dvdscreener som gått ut. Mao skulle man svepa av e01-e08 blir det en pina att invänta de två sista såvida de inte finner sin väg ut i den virtuella sandlådan via någon annan screener.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » ons jan 16, 2008 7:17

The.Wire.S05E03.TVRip.XviD-MiNT

JA! Men naturligtvis nu när jag måste till skolan... :rolleyes:

Stannar online på BF-hubben under dagen ifall någon behöver ta av mig.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » ons jan 16, 2008 8:44

(spoiler 5.03 (nej, kunde inte hålla mig)) "We have to kill again." :eek: :eek: :eek: :psychobunny: :psychobunny: :psychobunny:

WHAT THE FUCKING FUCK, LESTER!?

Ja, om 5.01 var en startsträcka och 5.02 började peka i ordentligt rätt riktning så är 5.03 hundraprocentig, hardcore motherfucking WIRE! Varenda scen en njutning, en fortsättning, en påbyggnad, en spark rätt i hjärtat.

Vet inte vad som slog värst eller hårdast, det fanns för mycket. Men förmodligen var det ändå när jag fick precis samma blick i ögonen som Bunk när han inser att Lester faller för McNultys plan... sådan besvikelse, sådan inte-kunna-tro-sina-ögon-jag-litade-ju-på-de-här-jävlarna-chock...

Men Butchies tortyr och avrättning kommer inte långt efter. Och blicken i Omars ögon där de sista sekunderna... God-fucking-damn-it.

Det var såklart de "stora" sakerna, men det fanns mer här. Reportern som bara blir mer och mer tokigt dishonest, medan alla Clarks scener var guld (märker hur mycket jag har saknat honom som skådis sedan Meldrick Lewis-dagarna). Det bygger ändå upp mot en del "slutstrider" här i sista säsongen: naturligtvis McNulty/Lester mot Marlo och (för sig själv) Omar mot Marlo, men även Daniels mot Burell (med Rawls någonstans i mitten) och the takedown of Clay Davis.

Och sådan kombination av besvikelse och att ändå inte kunna låta bli att asgarva när McNulty sätter på blondinen på bilhuven... :D BEADIE DÅ DITT JÄVLA SUPUTA DUMARSLE!?


Toppavsnitt. The Wire: :chock: :sacrificebunny: :lovebunnier:


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » ons jan 16, 2008 16:40

5.03

Jag vet inte jag. Alltså ju mer jag tänker på det känns det som om att McNultys knäpp har kommit lite för plötsligt. Bunk, mitt hjärta brister med honom. Han ser två vänner som han antagligen skulle offrat allt för kasta bort allt de tror på och hans egna värderingar går emot att hjälpa dem. Att Lester gå med känns inte så förvånande, McNUlty är en charmig jävel -- men till att det här började, den desperationen känns dåligt uppbyggd. Having said that, hela scenen med McNulty, Bunk och Lester var underbar. "We have to kill again."

Clark! :lovebunny:

Om du inte vet vad som hänt i staden de senaste åren, vad fan gör du då som journalist?

Jag kan förstå att folk tycker att David Simon är bitter och använder den här säsongen att sparka på sin före-detta arbetsplats. Men samtidigt, var inte de två föregående säsongerna bittra sparkar från Ed Burns? Skillnaden är att Simons problem finns mer väldokumenterade.

Scenen på motorhuven? Polisbrickan gjorde den scenen. Omar i avsnitt tre, like a clockwork, och om hans förstörda ansiktsuttryck är en indikering så är Marlo fucked flera gånger om.

Tortyrscenen, usch. Magen kröp lite där.


Still the Wire, still the fucking best.

Personligen kommer jag hålla mig borta från DVDSCR. Känns bättre att veta att man får hela avsnitt och i rätt ordning till skillnad -- läckorna i s4 lärde mig det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » ons jan 16, 2008 16:51

(spoiler 5.03) Jag köper McNultys förändring, den känns logisk, rätt, med tanke på hur han gick tillbaka från ett patrulljobb som han trivdes med till det mycket mer emotionellt slitande Major Crimes för att han blev lovad att det äntligen skulle göras rätt... bara för att återigen bli sviken och rövknullad av systemet precis när saker faktiskt börjar se bra ut, när han äntligen i horisonten börjar se sin chans att VINNA! Tro fan att det svider. Men det känns onekligen som att vi missat en del av det under säsongsuppehållet. Främst drickandet. Men det var ju tydligt i S4 att han aldrig mått så bra som privatperson (till skillnad från polis) som när han hade ett mindre ansvarsfullt jobb. När han får hand om de större fallen ger han sig in i det med kropp och själ och skiter uppenbarligen helt i huruvida allt annat i hans liv faller samman under tiden. "They DON'T get to win!" Så man kan väl lätt tänka sig att Marlo-fallet under året mellan S4 och S5 redan börjat tära på honom och Beadie och mångdubblat drickandet i jämförelse med tiden då han patrullerade.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » ons jan 16, 2008 17:55

caffeineaddict skrev: (spoiler 5.03) Jag köper McNultys förändring, den känns logisk, rätt, med tanke på hur han gick tillbaka från ett patrulljobb som han trivdes med till det mycket mer emotionellt slitande Major Crimes för att han blev lovad att det äntligen skulle göras rätt... bara för att återigen bli sviken och rövknullad av systemet precis när saker faktiskt börjar se bra ut, när han äntligen i horisonten börjar se sin chans att VINNA! Tro fan att det svider.
Fast samtidigt är det här inget han inte är van vid. Det var snarlikt i början av s1. Jag tycker de visat desperationen hos journalistfejkaren bättre än McNulty och det är lite fel. Däremot att McN skulle kunna drivas till det här, det har jag inget problem med. Men med tanke på vilken respekt han ändå haft för yrket känns det för plötsligt. Det mesta av det här däremot har med 5.02 att göra, där det var lite väl prydligt och linjärt upplagt redan i samma savsnitt. Kan vara att jag inte var van vid att se sådant i the Wire.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav RalfiParpa » ons jan 16, 2008 18:15

Jag vet bättre än att döma The Wire innan jag sett hela säsongen men det bådar inte gott, det här. Det börjar bli ganska tydligt att säsong 5 helt enkelt inte håller The Wire-måttet. Rätt väntat egentligen, ingen serie klarar av att följa en TV-säsong som The Wires fjärde dito men jag är lite besviken ändå. Många TV-skribenter kommer antagligen ta tillbaka det där de sa om att The Wire är tidernas bästa serie.

(spoiler 5.01-5.03) Jag borde ha sett varningssignalerna redan i 5.01. The Wire, som alltid varit en så subtilt skriven serie, försöker nu köra ned sitt budskap i halsen på tittarna.

Så många, så dumma repliker.

"Americans are stupid people by and large. We pretty much believe whatever we're told."
FÖRSTÅR NI!?! ÄR NI SÄKRA PÅ ATT NI FÖRSTÅR?!

"Do you believe everyting you read?"
FATTAR NI?! DET ÄR DUBBELBOTTNAT!

"One day, I would like to find out what it's like to work at a real newspaper."
KOM IGEN, DET DÄR KAN NI VÄL INTE MISSTOLKA! DET ÄR SAMHÄLLSKRITIK!

Och sedan har vi den här idiotiska seriemördararcen. Sigh.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Peppe » ons jan 16, 2008 18:27

RalfiParpa skrev:Jag vet bättre än att döma The Wire innan jag sett hela säsongen men det bådar inte gott, det här. Det börjar bli ganska tydligt att säsong 5 helt enkelt inte håller The Wire-måttet. Rätt väntat egentligen, ingen serie klarar av att följa en TV-säsong som The Wires fjärde dito men jag är lite besviken ändå. Många TV-skribenter kommer antagligen ta tillbaka det där de sa om att The Wire är tidernas bästa serie.

(spoiler 5.01-5.03) Jag borde ha sett varningssignalerna redan i 5.01. The Wire, som alltid varit en så subtilt skriven serie, försöker nu köra ned sitt budskap i halsen på tittarna.

Så många, så dumma repliker.

"Americans are stupid people by and large. We pretty much believe whatever we're told."
FÖRSTÅR NI!?! ÄR NI SÄKRA PÅ ATT NI FÖRSTÅR?!

"Do you believe everyting you read?"
FATTAR NI?! DET ÄR DUBBELBOTTNAT!

"One day, I would like to find out what it's like to work at a real newspaper."
KOM IGEN, DET DÄR KAN NI VÄL INTE MISSTOLKA! DET ÄR SAMHÄLLSKRITIK!

Och sedan har vi den här idiotiska seriemördararcen. Sigh.


Ajdå

Nu måste din värld ha rasat samman...Bland det roligaste jag läst idag...Tack. :D
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby
 
Inlägg: 518
Blev medlem: 27 apr 2005
Ort: Uppsala

Inläggav RalfiParpa » ons jan 16, 2008 18:39

Peppe skrev:Ajdå

Nu måste din värld ha rasat samman...Bland det roligaste jag läst idag...Tack. :D


Varför skulle den ha gjort det? Sådant här händer hela tiden. Ingen är ofelbar, inte ens David Simon. Det är bara en TV-serie. TV-serier har bra och dåliga säsonger. Jag hoppas, vågar inte tro, att det lyfter ordentligt längre fram. Det är en bra TV-säsong, inte riktigt en bra The Wire-säsong. Hittills. Det är allt. Inga världar har rasat samman. Vad pratar du om?
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Peppe » ons jan 16, 2008 19:10

RalfiParpa skrev:
Peppe skrev:Ajdå

Nu måste din värld ha rasat samman...Bland det roligaste jag läst idag...Tack. :D


Varför skulle den ha gjort det? Sådant här händer hela tiden. Ingen är ofelbar, inte ens David Simon. Det är bara en TV-serie. TV-serier har bra och dåliga säsonger. Jag hoppas, vågar inte tro, att det lyfter ordentligt längre fram. Det är en bra TV-säsong, inte riktigt en bra The Wire-säsong. Hittills. Det är allt. Inga världar har rasat samman. Vad pratar du om?


Det var roligare för en halvtimme sen, pratar ofta i nattmössan :D
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby
 
Inlägg: 518
Blev medlem: 27 apr 2005
Ort: Uppsala

Inläggav eriked » ons jan 16, 2008 22:45

<-- Digs it
(spoiler 3.03) Fast McNulty bör nog rycka upp sig snart. Lite väl högt tempo med spritflaskan. Oväntat att Lester var på McNultys sida. Bra scen.

Vad har vi mer? Omar på väg tillbaka till Baltimore. Åhh. Nu kommer jag inte på nått mer...Men bra var det.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tor jan 17, 2008 11:38

(spoiler 5.03) Jag är inte alls lika negativ som Ralfiparpa, men jo, tidningsstoryn känns lite meh. Problemet jag kan se - eller fan, problemet jag ser - är att här är vi inne på något som jag hade hoppats att The Wire lade bakom sig i s1 när de drog ner på det där med tjafset mellan poliser och åklagare som hotade göra serien till ett nytt L&O: alltså ett ämne som vi redan sett så många gånger på TV och film att vi inte vill se det igen. Och jag tror att en del av problemet är att än så länge har vi inte sett de två världarna - snutar och journalister - smälta ihop och börja interagera på samma sätt som vi såg t ex snutarna och langarna göra i s1 eller snutarna och hamnsjåarna i s2. Och så länge journaliststoryn står för sig själv, och förutsatt att man inte är helt okunnig om hur det går till på tidningsredaktioner, MÅSTE den liksom se klichémässig ut. Vi får se om det hjälps upp när storyn börjar falla på plats, och de interna käbblen på redaktionen förhoppningsvis delegeras till backstory snarare än story.

För samtidigt behövs ju tidningsstoryn för att The Wire ska bli komplett. De har i fyra säsonger gått från gathörnet och sedan långsamt zoomat utåt utåt utåt utan att tappa fokus på individerna, bara kopplat ihop dem en efter en. Det som återstår att knyta in är metanivån: hur allt detta presenteras. En story är inte komplett förrän den berättats, och staden Baltimore kan inte förstås förrän vi ser hur alla dessa saker berättas för dess invånare. Ingen tror väl att nyheter är något som bara rapporterar hur världen ser ut - nyhetsrapporteringen formar hur världen ser ut. Ett av de bästa exemplen på det i 5.03 är ju hur de använder Sun för att spela ut Daniels mot Burrell; mer sånt, tack.

Vad gäller McNulty är jag inte förvånad alls. Nu har jag bara sett hela serien en enda gång så det är möjligt att jag missar någon liten karaktärsutveckling, men... McNultys catchphrase har alltid varit "What the fuck did I do?" Han var länge en polisman av den där typen som David Simon har pratat om: en som ser polisyrket som ett jobb, som en gåta att lösa snarare än ett sätt att göra världen trygg och se till att det goda triumferar. Och han har alltid supit för mycket, betett sig som ett arsle mot folk som inte är odelat på hans sida, och vägrat ta ansvar för de problem han ställer till med. Så under de två senaste säsongerna händer två stora grejor: 1) Stringer Bell blir skjuten och McNulty får en mindre chock när han inser att han i alla år jagat helt fel person - han är inte hälften så bra på sitt jobb som han tror. Och han har inget annat. Alltså går han tillbaka till det han VET att han är bra på - kvarterspolis - och är lycklig ett tag. Då händer 2) Han misslyckas totalt med Bodie. Han går tillbaka till Major Crimes både för att han tror att han nu har en stabilare bas att stå på, och för att han känner skuld för Bodies död och vill rätta till det genom att sätta dit Marlo (McNulty är katolik, fallen sådan men ändå; man måste gottgöra sina synder. Och han korsar sig innan han stryper uteliggaren, som om han vet att han skriver på biljetten till helvetet här.)

Så vad händer mellan s4 och s5? Inte ett piss. McNulty står och stampar precis som innan s1, frustrerad med sitt jobb, med skillnaden att nu är det personligt också. Nu har han ansvar. Tro fan att han kraschar. What the fuck can he do?

Det sagt: hur kul var inte scenerna mellan Marlo och Prop Joe? "Civilize this motherfucker", hehe.

Och så Omar. Här ska bli :psychobunny: innan det är slut.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav RalfiParpa » tor jan 17, 2008 20:15

(spoiler 5.01-5.03) Jag köper inte att Lester skulle göra gemensam sak med McNulty. Det känns bara fel, stämmer inte alls överens med hur de ritat karaktären. Minns S3 när McNulty försökte kringgå reglerna därför att han kände att fallet behövde det; det slutade nästan i handgemäng mellan McNulty och Lester. Lester har blivit bränd, han har tillbringat 11 år (och fyra månader!) på någon skitavdelning som straff för sin olydnad. Jag inser att det Lester helst vill ägna sig åt är bra polisarbete (där kan jag gå med på att han McNulty är lika) men att han skulle sätta hela sin karriär på spel för Marlo på samma sätt som McNulty - nej, jag köper det inte. Han kanske känner att hans rykte skyddar honom från överheterna nu när det är "a new day" eller att Daniels kan få honom ur vilken knipa som helst. Men inte ens då skulle Lester göra något så dumt som han nu gör, det känns helt OOC.

Säsong 5 känns mer som en satirisk mörk komedi än en The Wire-säsong. En väldigt bra satirisk mörk komedi men bara inte The Wire.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav caffeineaddict » mån jan 21, 2008 13:00

Obama going for the Wire vote? ;)

Michael Kostroff, an actor who was in town to volunteer for Obama and had a chance to meet him, told the Sun that Obama’s favorite TV show is his own: HBO’s “The Wire,” which chronicles Baltimore’s violent drug culture and the police who quixotically try to stop it.

Obama told the Sun his favorite character is Omar, a stick-up artist who steals from drug dealers and then gives the loot to poor people in the neighborhood.

“That’s not an endorsement. He’s not my favorite person, but he’s a fascinating character.”


http://www.lasvegassun.com/news/2008/ja ... Union_226/

Undrar vad Dubyas favorit-TV-serie är?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » mån jan 21, 2008 13:10

caffeineaddict skrev:Obama going for the Wire vote? ;)

Michael Kostroff, an actor who was in town to volunteer for Obama and had a chance to meet him, told the Sun that Obama’s favorite TV show is his own: HBO’s “The Wire,” which chronicles Baltimore’s violent drug culture and the police who quixotically try to stop it.

Obama told the Sun his favorite character is Omar, a stick-up artist who steals from drug dealers and then gives the loot to poor people in the neighborhood.

“That’s not an endorsement. He’s not my favorite person, but he’s a fascinating character.”


http://www.lasvegassun.com/news/2008/ja ... Union_226/

Undrar vad Dubyas favorit-TV-serie är?

Heh. Håller precis på och läser Obamas bok, och han hyllar HBO där också... Vore onekligen kul att få en president som slänger in Wire-citat i sina tal.

- Mr President, what is your answer to the allegations that...
- What the fuck did I do?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » mån jan 21, 2008 13:16

Tja, Dubya har väl mer eller mindre haft "The bigger the lie, the more they believe" som inofficiellt motto hela tiden så...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » tis jan 22, 2008 11:38

Sisådär, nu kom 5.04 till BitMeTV. :) Vilket ju betyder en evig kamp mot sitt eget bästa, eftersom 5.05-5.07 finns som DVDSCR (om än i lite sämre kvalitet). Alltså kan man tekniskt sett ha fyraavsnitts-Wire-maraton idag, men då får man vänta fyra veckor på nytt avsnitt sen... gnnnnnhhh! :?

Går ut på hubben strax ifall 5.04 inte dykt upp på allmänna torrentsidor än.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav poser » tis jan 22, 2008 16:17

Oh snap!

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis jan 22, 2008 17:39

5.04. Precis som jag trodde. Inte en jävla chans att jag inte fortsätter efter det där.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » tis jan 22, 2008 17:46

För de som nojar sig över att SCR:erna ska vara felnumrerade avsnitt (som det var ibland med S4) så dubbelkollade jag iaf precis så att regissörerna på varje avsnitt stämmer överens med de som anges på IMDb. Det gör de.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » tis jan 22, 2008 18:55

5.05.

Mycket som var väldigt bra, men det är helt klart lite för mycket slump ibland. Som reportern som gör telefonsamtalet precis när McNulty tänkt göra det. Fast det var samtidigt en snygg scen, McNulty som inser vad fan det är reportern har haft för sig och nu kan utnyttja honom.

Det som jag inte fattar dock... vid vilket läge kommer de andra murder pohleece börja undra varför ingen någonsin ringer från den där telefonkiosken? Eller hängde jag bara inte med?

Och Carver & Herc får vara hjältar.

Och Omar är officiellt en superhjälte... vadfan hände där?

Många fina karaktärsscener: Cutty (!) och Dookie, Beadie och Bunk, McNulty och ex-frun, och förmodligen främst Lester och Daniels! LESTER OCH DANIELS! Den mörka sidan av "Motherfucker, as far as I'm concerned you ARE the Major Crimes Unit"-scenen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav RalfiParpa » tis jan 22, 2008 19:12

caffeineaddict skrev:Det som jag inte fattar dock... vid vilket läge kommer de andra murder pohleece börja undra varför ingen någonsin ringer från den där telefonkiosken? Eller hängde jag bara inte med?


Det är väl inte telefonkiosken de avlyssnar?

caffeineaddict skrev:Och Omar är officiellt en superhjälte... vadfan hände där?


"That's some Spider-Man shit."

Efter att ha sett 5.07 är det smärtsamt tydligt att säsong 5 är den svagaste säsongen. Med emfas på "smärtsamt." Ja, det är fortfarande bra - när man svalt att säsongen är mer av en mörk komedi, det vill säga - men inte så bra som det borde vara.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav caffeineaddict » tis jan 22, 2008 21:33

Fuckity. Skrev en halvlång post och så hängde sig datorn precis innan jag skulle trycka på Skicka...

Även om jag inte är riktigt lika negativ som RalfiParpa så är det väl bara att hålla med till viss del, det är nog inte riktigt i klass med tidigare säsonger, men det är likväl överjävligt bra.

(spoiler 5.07) John Munch! "I used to own a bar".

Och Nicky Sobotka för några avsnitt sen, fantastiskt.

"What the fuck did I do?", mer än någonsin... vad i helvete har du faktiskt gjort, McNulty? Det är jämt de kopplingarna som gör grejerna så intressant... McNultys fejkade seriemördare drar så mycket pengar att stan kan behöva sparka skollärare?! Prez? :P Och om seriemördarnyheten nu blev så uppmärksammad, nog sjutton borde hon på uteliggarhemmet i Washington känna igen såväl "den kidnappade" som killen som nu håller i utredningen?

Och Clark börjar komma på den jävla fejkreportern. Bra så, även om det säkert kan leda till att han börjar komma McNultys skit på spåren...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » ons jan 23, 2008 0:19

5.04: Fuck me. Lite mellanavsnitt, men avslutningen...

Kalle: hur är kvaliteten på de andra läckta?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » ons jan 23, 2008 0:33

A bear skrev:Kalle: hur är kvaliteten på de andra läckta?


Helt okej bild, något sämre än hittills men inte mycket. Ordentligt övercrankat ljud så exempelvis titelsekvensen är distad värre än en Stooges-bootleg, men för det mesta klarar det sig ju ändå ganska bra iom att 99% är dialog och inte mycket annat.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » tis feb 19, 2008 10:29

Wire 5.08 ute! Hade helt glömt att On Demand-ripparna ju såklart fortfarande kommer en vecka innan den "vanliga" sändningen. :) JAAA, det har varit många, långa, Wire-lösa veckor...

Och hur kommer det sig att den här tråden blivit helt tyst? Hatade alla säsongen så mycket? :(


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » tis feb 19, 2008 11:24

caffeineaddict skrev:Och hur kommer det sig att den här tråden blivit helt tyst? Hatade alla säsongen så mycket? :(

Jag tänkte skriva något väldigt intressant efter 5.07 men sen... gjorde jag inte det. :oops: Men nej, jag hatar inte säsongen alls, jag tycker den är riktigt bra men kunde ha behövt bättre uppbyggnad. Det stora problemet är att mycket av det känns lite plötsligt, både McNultys och Lesters handlingar; om de hade lagt ett avsnitt till i början på att etablera hur situationen var tror jag det hade gjort stor skillnad.

Men samtidigt, det ÄR mörk komedi (det har alltid funnits ett drag av det, men nu är det mer uppenbart); vad var det Marx sa - historien upprepar sig alltid, första gången som tragedi och andra gången som komedi? Det är meningen att det ska verka överdrivet. Det är en desperat sista chansning av en desperat man (och det kan gälla både McNulty, Omar, Carcetti och möjligen Marlo) som försöker vinna allt med ett spel. Det ska inte lyckas i en serie som tillbringat 4 säsonger med att sätta upp hur komplext allt är, och verkligheten håller på att smacka dem.

Det är nog inte heller en slump att de få karaktärer som verkar ha någon sorts moralisk drivkraft - Bunk, Omar, Augustus, och möjligen Beadie - är emot den nya ordningen. (Jag skulle verkligen vilja se Bunny igen, om bara för en scen.) Och McNulty blir alltmer förvirrad när Lester bara kräver mer grejer och mer tid för att göra riktigt polisarbete; han trodde ju han hade löst den gordiska knuten. De har i princip satt upp sin egen polisstyrka vid sidan av, och nu får McNulty lära sig det som vi som sett spelet på högre nivå vetat sen s2 eller så; SOCIETY DOES NOT WORK THAT WAY.

Nyhetsrapporteringen skärs ned till klatschiga rubriker, snyftreportage och enkla lösningar. Polisarbetet skärs ned till klatschiga rubriker, snyftreportage och enkla lösningar. Det är en cirkel. En smått uppenbar cirkel, kanske, men vi får se vart det leder.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron