Battlestar Galactica

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » ons jun 22, 2005 0:57

Sitter här och lyssnar på soundtracket till Battlestar Galactica. Det är verkligen musik som fungerar mycket eller tom otroligt bra i serien. Skulle faktiskt vilja säga att musiken är en av faktorerna till varför den känns så genuint välgjord. Den funkar inte riktigt lika bra till att bara lyssna till....men visst känns det bra ändå.

En Torrent:

http://thepiratebay.org/details.php?id=3283753
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Yog-Sothoth » tis jul 12, 2005 21:04

Detta är en underbar serie... har ni tänkt på att rymdscenerna påminner lite om Firefly med ryckiga inzoomningar osv...

Bra att en erfaren person från Star Trek är inblandad, men att de ändå har tänkt om helt jämfört med tidigare sci-fi. Detta känns mycket mer intressant och fräscht än den klassiska mission-of-the-week-uppbyggnaden.

Gaius är min favorit! Han är så skönt sjuk i huvudet och nervös och paranoid...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Illyria » tis jul 12, 2005 21:08

Och nu är det bara dagar kvar tills s2 börjar, jag som skulle ladda hem sista avsnittet och se igen innan dess, tack för påminnelsen (sort of).
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav LWes » tis jul 12, 2005 21:55

Yog-Sothoth skrev:Gaius är min favorit! Han är så skönt sjuk i huvudet och nervös och paranoid...


Han är även min favorit, för han skulle vara näst intill perfekt att spela Morbius, the Living Vampire så han påminner mig om det så att jag gillar honom extra mycket.

Jag har bara sett till avsnitt 1x03 :P varje gång jag funderar på om jag ska se ett avsnitt så ändrar jag mig och ser ett avsnitt av Stargate istället, och nu kommer jag inte ha sett ifatt någon av dom nu när dom börjar igen :(
Men jag tycker att Battlestar Galactica är väldigt bra och intressant.

Yog-Sothoth skrev:Detta känns mycket mer intressant och fräscht än den klassiska mission-of-the-week-uppbyggnaden.

Absolut är det ju alltid bättre ju mindre fristående avsnitten i serier är.
Det är ett stort plus för den här serien, den hade förlorat enormt på att ha fristående avsnitt!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tis jul 12, 2005 21:56

Jag och Tob talade om BSG idag och vi längtar båda väldigt mycket. BSG har vuxit starkt här på forumet det senaste halvåret. Det är en alldeles fantastisk serie. Jag sparade sista avsnittet (samt avsnitt 7 där mitt Gaius-citat i signaturen är taget ifrån) och ska se om det på fredag eller kanske lördag förmiddag. Wohoo!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » tis jul 12, 2005 22:39

Jag är så sjukt sugen på att se serien. Blir tilll att göra det efter man jobbat klart.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tis jul 12, 2005 23:26

Jag har inte skrivit om serien eftersom jag tokmaratonerade den innan jag åkte ner till småland, men ja, bra serie. Tar sig själv på lite för stort allvar ibland bara, men det är det inget fel på så länge man gör det på rätt vis.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » ons jul 13, 2005 0:29

Jag håller på att kolla med en kompis, vi har väl kommit till 1.4-1.5 nånstans nu.. Mycket trevlig serie är det, även om den nog behöver mer humor än vad som finns här än så länge för att komma in på listan över mina absoluta favoriter...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » ons jul 13, 2005 0:32

Mycket trevlig serie är det, även om den nog behöver mer humor än vad som finns här än så länge för att komma in på listan över mina absoluta favoriter...


Ja, det var min största invändning mot serien fram till ca avsnitt 7 eller så. Det blir bättre på den fronten även om den i grunden är en väldigt allvarlig serie.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Yog-Sothoth » ons jul 13, 2005 12:55

gaspode skrev:Jag håller på att kolla med en kompis, vi har väl kommit till 1.4-1.5 nånstans nu.. Mycket trevlig serie är det, även om den nog behöver mer humor än vad som finns här än så länge för att komma in på listan över mina absoluta favoriter...

Intressant, jag tycker faktumet att den inte har så mycket TV-humor är en av sakerna som gör den så unik. Jag älskar humorn i Buffy/Angel/Firefly, men det känns som att framtiden i BSG är alldeles för "allvarlig" för att skämta bort på det sättet... de skämt som förekommer känns som sådana man hör i verkliga livet...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav gaspode » ons jul 13, 2005 13:19

Jag tycker det finns dussintals med serier där humorn är frånvarande, eller iaf där den inte tilltalar mig.
Men visst kan också jag uppskatta att den tar sig själv på fullaste allvar, problemet är för mig att när en serie blir så allvarlig är bristerna svårare att överse med.

Jag vill inte att serien skall vara nån buffy, som ju i princip är lika mycket komedi som den är andra genrer, men väl utförd och passande humor är ett säkert sätt att få mig intresserad.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons jul 13, 2005 15:00

Yog-Sothoth skrev:Jag älskar humorn i Buffy/Angel/Firefly, men det känns som att framtiden i BSG är alldeles för "allvarlig" för att skämta bort på det sättet... de skämt som förekommer känns som sådana man hör i verkliga livet...


Jag tycker däremot att karaktärerna i Firefly var mer realistiska, för folk försöker skämta om allvarliga saker vid totalt fel tillfällen och så vidare. Det behöver inte vara roligt, bara personena själva tycker det. Och det är det stora problemet med Battlestar Galactica. Alla är gravallvarliga nästan hela tiden. Att situationen spelas allvarligt förstörs inte av att någon är sarkastisk vid fel tillfälle - tvärt om. Se på West Wing som klarade av det utmärkt under Sorkin-åren.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Yog-Sothoth » ons jul 13, 2005 22:37

noike skrev:
Yog-Sothoth skrev:Jag älskar humorn i Buffy/Angel/Firefly, men det känns som att framtiden i BSG är alldeles för "allvarlig" för att skämta bort på det sättet... de skämt som förekommer känns som sådana man hör i verkliga livet...


Jag tycker däremot att karaktärerna i Firefly var mer realistiska, för folk försöker skämta om allvarliga saker vid totalt fel tillfällen och så vidare. Det behöver inte vara roligt, bara personena själva tycker det. Och det är det stora problemet med Battlestar Galactica. Alla är gravallvarliga nästan hela tiden. Att situationen spelas allvarligt förstörs inte av att någon är sarkastisk vid fel tillfälle - tvärt om. Se på West Wing som klarade av det utmärkt under Sorkin-åren.

Vad jag menar med Firefly (och andra Whedon-verk) är att skämten är lite för smarta, lite för genomtänkta hela tiden. Det är nog inte många som orkar tänka ut fyndiga punchlines till precis allting som Xander gör... men jag förstår vad ni menar också. Men ett och annat skämt smyger ju in sig i BSG?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav dizzy » ons jul 13, 2005 22:41

Tycker inte det behövs mer humor i serien, deras situation nu i början är ju så allvarlig att lättsammare avsnitt hade inte passat in. Och som AKS redan sagt så blev det ju lite mer under andra halvan av S1.

Ska bli härligt med nya avsnitt.

ps Tack Illyria och AKS för att ni påminde mig om att jag också hade sista avsnittet kvar att se om nu innan.
:lovebunny:
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » ons jul 13, 2005 23:03

Jag tycker den humor som finns är väldigt passande för serien.

Ser fram emot lördag, inte bara BG utan även ny HP-bok ju :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » ons jul 13, 2005 23:04

dizzy skrev:Tycker inte det behövs mer humor i serien, deras situation nu i början är ju så allvarlig att lättsammare avsnitt hade inte passat in.


Tror inte att det är någon som vill ha mer lättsammare avsnitt, bara bättre och mer mångfacetterad dialog.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » ons jul 13, 2005 23:05

Ja, vilken lördag! Plus att min kusin fyller 12 år så det blir, förutom BSG och HP6, tårta för mig också! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav dizzy » ons jul 13, 2005 23:58

noike skrev:
dizzy skrev:Tycker inte det behövs mer humor i serien, deras situation nu i början är ju så allvarlig att lättsammare avsnitt hade inte passat in.

Tror inte att det är någon som vill ha mer lättsammare avsnitt, bara bättre och mer mångfacetterad dialog.


Menade inte att själva handlingen inte skulle vara mer humor-inriktad utan att dialog liknande den i Firefly t.ex inte skulle passat in, speciellt i början. Tror inte humor i sig nödvändigtvis skulle gjort det bättre.
Och att skriva som Joss&Co i FF är det ju få som gör.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tor jul 14, 2005 0:07

Humor i karaktärer behövs, annars är de stela och tråkiga -- det finns väldigt få karaktärer i BSG som jag känner för. Gaius är intressant, men de flesta andra är riktigt bleka.

Och sedan finns det olika former av just humor, jag tycker att BSG skulle mått bättre om de hade haft den formen som de har/hade i West Wing. För till saken hör att om du kastar in lite humor så får även dramat ett uppsving och känns mycket hårdare. (Ett Whedon-exempel är the Body.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav dizzy » tor jul 14, 2005 1:05

Förstår vad du menar, och visst en del karaktärer var lite stela och inte så intressanta men det var inget jag hängde upp mig på alls. Kanske var för att serien träffade rätt på så många andra punkter för mig.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » tor jul 14, 2005 1:15

Tillförde inte Starbuck en del humor med sin karaktär? Så minns jag det.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » tor jul 14, 2005 1:23

Illyria skrev:Tillförde inte Starbuck en del humor med sin karaktär? Så minns jag det.

Starbuck är också en av de få karaktärer jag bryr mig om. Det är hon, presidenten, Gaius och delvis Boomer som för min del känns som riktiga personer -- resten skiter jag fullständigt i. (Grace Pak är damn cute och jag väntar och ser ifall de gör något intressant med Boomer -- för hon har varit lite hit or miss genom s1.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav dizzy » tor jul 14, 2005 1:25

Illyria: Jo det tycker jag, framförallt i de senare avsnitten.
Och som noike gillar jag Boomer också.

noike: har du inte sett hela S1 än?
eftersom du skriver som du gör om Boomer alltså.


Blev tvungen att byta avatar nu kände jag. Får se om det bara blir tillfälligt.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav qarlsson » fre jul 15, 2005 11:10

Fan, nu blev det helt plötsligt stressigt här. Jag som tänkte se om hela s01 innan premiären av s02. Man kanske får begränsa sig till en rerun av Kobols last gleaming part 1 & 2.

s02! Jag ser fram emot det här så kopiöst mycket! Låt oss hålla tummarna för en snabb rip imorgon. And puuleease, glorious gods of kobol, let it be in hr-hdtv!
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » fre jul 15, 2005 11:20

dizzy skrev:noike: har du inte sett hela S1 än?
eftersom du skriver som du gör om Boomer alltså.

Jo det har jag, men efter säsongsavslutningen kan Boomer-arcen ta ett antal riktningar och jag är inte fullt övertygad om att de kommer välja en ev de bra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Yog-Sothoth » fre jul 15, 2005 12:54

noike skrev:
dizzy skrev:noike: har du inte sett hela S1 än?
eftersom du skriver som du gör om Boomer alltså.

Jo det har jag, men efter säsongsavslutningen kan Boomer-arcen ta ett antal riktningar och jag är inte fullt övertygad om att de kommer välja en ev de bra.

Jag tror att de kommer behålla henne på BSG och låta henne föda sitt barn för att sedan studera det... alternativt blir hon kidnappad av sina cylon-polare och så blir barnet en ny super-cylon.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav AKS » lör jul 16, 2005 14:17

Nu har jag fått ner BSG 2.1. Ska bara kolla på sista avsnittet av S1 innan jag ser det. Hinner dock inte se hela sista avsnittet om jag vill hinna se 2.1 innan jag ska iväg så jag får hoppa lite.

Yummy!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Yog-Sothoth » lör jul 16, 2005 14:22

2x01:
Spännande som fan! Mycket tragik och död i detta avsnitt... ger det 7/10, möjligtvis för att det var lite väl actionfokuserat (dvs för lite Baltar) och jag gillade inte datorscenerna med brandväggar osv... Men helt klart lovande! Rymdstriderna är som alltid väldigt snygga i BSG.

Liten detalj: Den scenen i Caprica med Boomer/Starbuck som påbörjades i sista avsnittet i säsong 1 avslutades i detta avsnitt. Först trodde jag att man bara fick se andra halvan av en hel scen, men jag lade märke till att Starbucks hår på något mystiskt sätt hade växt ganska mycket. :)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav AKS » lör jul 16, 2005 15:45

2.1: Inte besviken, BSG lever upp till förväntningarna.

Då jag såg 1.13 då svar jag övertygad om att det var Sharons och Helos barn som Gaius fick se i vaggan. Nu får vi veta att han är/ska bli pappa!! My, my... Stackars barn. :)

Usch, vad jag irriterar mig på Sharon-cylonen: så mesig, så "oskyldig"... Du är en robot som är ansvarig för att nästan alla människor dog. Deal with it! Och Helos som inte alls kan veta att Sharon är med barn, dum är bara förnamnet. Och vill han verkligen bli pappa till en halvrobot? Fast det kanske visar sig att barnen blir som människor fast "överlägsna" eller så...

Nåväl, mycket bra avsnitt som var nästan lika bra som S1-avslutningen. Ser fram emot nästa avsnitt!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav qarlsson » lör jul 16, 2005 16:39

Fy för dom där jäkla spoilertaggarna.. Måste motstå. S02e01 på nedladdning nu. Men vilken superfredag! Såg även att nya säsonger har börjat för både SG-A och SG-1. Det här blir verkligen en lördag i min smak. Yay!
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron