Battlestar Galactica

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Garim » ons mar 18, 2009 20:46

Battlestar Galactica - The Last Frakking Special. Klart sevärd. Lite behind the scenes. Lite Making of. Lite Casting info. Underhållande 45 minuter.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav adolvsson » ons mar 18, 2009 21:25

HeY skrev:4x19
Vet vi allt om vad cylonernas motiv var för att bomba Caprica? Jag kan minnas öppningen i hela säsong ett och två "12 cylon models - They evolved - And they have a plan." Känner vi till den exakta planen?

Vet inte om det kommer tas upp i säsongsavslutningen nu, men om inte annat är det tydligen vad nästa BSG-film, passande nog betitlad The Plan, ska handla om och centrera runt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » ons mar 18, 2009 21:28

adolvsson skrev:
HeY skrev:4x19
Vet vi allt om vad cylonernas motiv var för att bomba Caprica? Jag kan minnas öppningen i hela säsong ett och två "12 cylon models - They evolved - And they have a plan." Känner vi till den exakta planen?

Vet inte om det kommer tas upp i säsongsavslutningen nu, men om inte annat är det tydligen vad nästa BSG-film, passande nog betitlad The Plan, ska handla om och centrera runt.


Jo jag läste det tidigare idag faktiskt! Spännande :)

Jag såg The Last Frakkin Special innan - jag är verkligen pepp inför lördag nu! De verkar verkligen vara ett skönt gäng som har arbetat tillsammans.

(edit) Man kan förresten läsa lite om vad det är tänkt att nästa BSG TV-film, The Plan, ska handla om på watchwithkristin. Jag kan väl kopiera in det:

In just three short days, the rag-tag fleet's long journey comes to an end. Sob.

As the landmark series Battlestar Galactica heads toward a thrilling two-hour series finale this Friday, plans are already under way to continue the franchise. We caught up with BSG star Edward James Olmos and Sci Fi SyFy boss Mark Stern for a look forward to The Plan, the upcoming Cylon-centric BSG film...

Olmos, who directed The Plan, tells us, "The Plan is literally what the Cylons had in mind and why they did what they did. At the beginning of every show they have, 'The Cylons were created by man.' We created them to help, and they ended up creating themselves. Some of them don't know that they are Cylons and they have a plan. So this is the plan."

And Stern, who does the network's programming, adds, "It's going to be a sidestep to the series overall in the way that Razor was, so it's backtracking to another part of the story. It's really how it all came together. It's a bit of Cavil's [Dean Stockwell] story and how we get to that place. It jumps into various pieces, but there is a lot in the before time, before we get to the attack, so it really fills out the larger mythology."

Olmos famously says that BSG is the best job he's ever had and explains his gratitude for the opportunity thusly: "Everybody who came to visit us at one time or another felt compelled to think. That's all you can ask. When you're done spending 84 hours on a story, you better hope that you gave people something to think about, because they're really not going to like you when they're on their deathbed and thinking about the waste of time. 'Where did I waste my time?' "

But yesterday's SyFy (seriously?) upfront wasn't just a professional valedictory for EJO; he also had some personal growth to share. When asked what he learned by portraying Adm. Adama, he told us, "I learned that I'm very emotional. I learned that there's always room to grow. And I learned that television has an opportunity of creating entertaining shows with substance." Awww...he's actually a big softie!

Are you dying of anticipation for the finale? Are you seeking spoilers or avoiding them religiously? Post in the comments!
(/edit)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » tor mar 19, 2009 15:48

HeY skrev:Jag såg The Last Frakkin Special innan - jag är verkligen pepp inför lördag nu!

Ja, såg den precis, det var en bra specialare. The pepp is now even peppier.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Mush » tor mar 19, 2009 16:07

Såg Säsong ett finalen igen och där sa Dream six nåt som fick mej o tänka på det som hänt under Säsong 4. Hon nämner något om livets noter/en melodi och guds mästerplan. Tycker de är lite coolt med den kopplingen ialla fall. på lördag smäller det!
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav caffeineaddict » tor mar 19, 2009 22:12

Edward James Olmos börjar skrika "So say we all!" i FN-huset! :eek:

http://chud.com/articles/articles/18562 ... Page1.html


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » tor mar 19, 2009 22:14

caffeineaddict skrev:Edward James Olmos börjar skrika "So say we all!" i FN-huset! :eek:

:D He da muddafrakking Man, he is.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » tor mar 19, 2009 22:15

! :lovebunny: :lovebunnier: :lovebunny: :lovebunnier:

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav HeY » fre mar 20, 2009 7:27

Min mobils alarmklocka ringde precis och jag tittar på rutan, rycker till ordentligt och tittar riktigt noga - jag trodde det stod Adama, det stod Alarm. Ja, Adama brukar ju ringa mig så ofta på morgonen.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » fre mar 20, 2009 12:06

caffeineaddict skrev:Edward James Olmos börjar skrika "So say we all!" i FN-huset! :eek:

http://chud.com/articles/articles/18562 ... Page1.html



But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » fre mar 20, 2009 15:29

Suveränt! Jag kanske älskar honom.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » lör mar 21, 2009 13:56

Serieavslutningen!

Att säga att detta är en tillfredsställande avslutning på serien är.. en underdrift. En fantastisk avslutning på serien, om än inte utan problem. Men att få en sån här avslutning gör ändå att jag inte har några problem med att acceptera en eller två nackdelar.

För det första: Strike, fucking AKS!! You rule! viewtopic.php?p=91712#p91712

Min teori var korrekt! Den utspelade sig inte i framtiden! Jag hade rätt om first contact!! :D

Till avsnittet: Actionscenerna!! Så bra, så fantastiska! Precis detta jag längtat efter ett bra tag i BSG nu. Känns som att det har varit lite väl mycket yada yada på senare tid. Men här så! Och snygga scener var det också.

Precis som Roush skriver får vi dock lite Sagan om konungens återkomst på slutet. Lite väl många slut. Men det var det ändå värt. Och att Heras skelett hittas på slutet är bara... ryyys! Och så sätter All Along the Watchtower igång och det är så bra.

Älskade förresten scenen då Kara trycker in rätta koordinaterna till jorden. Musiken, klippningen... Vackert!


Känner att det nästan är för tidigt att kommentera så här alldeles efter avsnittet, så jag återkommer nog senare. Men jo, jag är minst sagt nöjd med slutet.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav CheeseGuy » lör mar 21, 2009 14:21

Hmmm... Mycket att smälta. Och det hjälper inte att jag uppenbarligen har ganska dålig koll på mytologin. Det mycket saker jag gillade, men som helhet kan jag i nuläget tyvärr inte säga mer än... nja. Och då speciellt slutet, efter sista tidshoppet. Och vad var grejen med Starbuck? Vad var syftet med tillbakablickarna? Och säkert en del annat.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav lilith » lör mar 21, 2009 19:30

Perfekt sista avsnitt. Jag älskade allt. Trodde aldrig att vi skulle få en så bra och (spoiler sista avsnittet) fullkomlig avslutning. Den innehöll ju allt!

Precis när de landat på jorden sa jag att det skulle vara roligt om de mötte forntidsmänniskor, för det var ju uppenbarligen jorden, för ganska länge sedan. Och så gjorde de det! Perfekt.

Jag grät floder under alla scenerna med Adama och Roslin. Hela stämningen där på jorden var så...annorlunda. Grön, ljus och positiv, varm. Perfekt att sluta där. Kommer det en film? Då blir jag nog lite besviken.

Gillade också alla tillbakablickarna vi fått senaste avsnitten. De gjorde att allas öden verkligen kändes mera "nära". Jag grät t o m när Baltar nämnde det där med att han vet ett och annat om jordbruk.

Cirkeln är sluten!

Helt tagen är jag. :lovebunnier:

PS. Ber om ursäkt för det upprepade användandet av ordet "perfekt"...
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav HeY » lör mar 21, 2009 23:36

lilith skrev:Kommer det en film? Då blir jag nog lite besviken.


Har jag förstått det rätt ska det komma fler än en. Men de ska inte ta av där serien slutade, utan vara sidohistorier pre-fall eller post-fall. Den som kommer tidigast heter "The Plan" och utspelar sig pre-fall och vi får följa cylonerna och lär oss om vad hela deras ursprungliga plan var innan de attackerade Caprica.

Men jo, minst sagt ett fantastiskt slut!
Roslin och Adama i slutet var verkligen så otroligt fina och det vad svårt att hålla ögonen torra. När han sätter på henne ringen :unlove: :lovebunny:

Karas öde var att klura ut att sången ledde till jorden. Dock så känns det inte som om vi fick alla trådar hopknutna där. Varför kunde Karas pappa låten? Var han kanske den trettonde cylonen? Varför tog de aldrig upp den trettonde cylonen - kommer det kanske i TV-filmerna? Jag antar att Kara var en ängel, precis som Six och Baltar. Gud tycker inte om att bli kallad Gud och det är fortfarande oklart om Gud faktiskt är Gud - den tvetydigheten gillade jag verkligen. Jag var rädd att allt höll på att bli cheezy efter de hittade earth, men lyckligtvis blev det inte det. Men jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om slutet, jag kan inte samla mina tankar! Jag älskade det, men det kändes samtidigt lite fel - eller inte så som jag tänkt mig. Eller jag vet inte! Har BSG ett Lost-dilemma? Oavsett hur man slutar så är det nästintill omöjligt att knyta ihop alla trådar. För även om det var fantastiskt sitter jag ju fortfarande med frågor om mytologin! Ja, det jag menar är väl helt enkelt att slutet var fantastiskt för karaktärerna men de borde lagt lite mer tid på mytologin. Men ja, jag hoppas att det sista knyts ihop i TV-filmerna.


Buffy, the Vampire Slayer, Angel, Six Feet Under och Battlestar Galactica - jag trodde aldrig att jag skulle få en serie att lägga till i min elit när jag började titta på BSG men vilken serie det har varit! Nu är bara frågan: kommer Caprica leva upp till sin skapare?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » sön mar 22, 2009 22:31

Recap av BF:are som spelar "Galactica Board Game". I rollerna:

William Adama = Skäggrik Adolvsson
Laura Rosslyn = Undertecknad
Kara Thrace = En Björn
Gaius Baltar = Tomas
Karl-Helo Agathon = Rikard!

Ja jäklar. Vilket deprimerande slut, men jäkligt spännande omgång. Gaius var cylon från starten men dolde det väl. Adama var ofc amiral från början och jag var president. Länge såg saker bra ut innan bajset träffade fläkten. Men när saker went south gick det fort. Jag började misstänka Adama som Cylon och fick honom slängd in the brig. Helo blev amiral. Ett kontroversiellt beslut som fick de andra spelarna, främst vid det laget den oupptäckte Cylon-Gaius, att kräva presidentval och presidentposten gick över till vice president och amiral Helo, som nu hade all makt på hela Galactica. Det visar sig att Adama minsann inte var medveten cylon när han slängdes in i the brig, MEN hans cylon-trigger gick igång när han väl satt där. Gaius avslöjade sig som cylon, tog livet av sig och resurrectade och började give us hell. Vi släppte ut Adama ur the brig, omedvetna om att han NU var ondskefull cylon. Helo gick medvetet i fängelse för att undvika en större kris, och Starbuck blev amiral. Två basestars hoppade in med ett gäng raiders. Amiral Thrace lyckades nuke:a den ena, amiral Helo hade innan han spärrades in nukat den andra, och alla slogs väl. Men dittills oupptäckte Cylon-Adama fuckade medvetet upp en omröstning och körde flottans moral nästan i botten. Han skrattade hånfullt och jag undrade varför han inte följde i Cylon-Gaius fotsteg och tog livet av sig med. Men det gjorde han inte. I slutändan kunde Helo inte motverka en ondskefull plan att bomba Colonial One eftersom han satt i fängelse, så när cylonsen väl hade sprängt Colonial One (dock obemannat vid tillfället) så föll vår moral ner till -1 och spelet var förlorat. Alla i flottan blev jävligt emo, färgade håret svart, började lyssna på My Chemical Romance och flöt omkring i rymden alldeles deppiga och uttråkade tills de dog. Trots att mat och bränsle fanns och vi bara var ett hopp från Jorden. Dumb fucks.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » mån mar 23, 2009 16:29

En teaser för kommande The Plan: http://moresuperexcitement.magnify.net/ ... G-The-Plan (Som man inte bör ha sett om man inte sett BSG och planerar att se serien.)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » mån mar 23, 2009 16:31

Och för Caprica: http://moresuperexcitement.magnify.net/ ... rica-SNEAK

Kan nog bli bra det där.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tomas » mån mar 23, 2009 20:56

Caprica teaser :)

Om brädspelandet igår:
Björn hade en listig metod för att tidigt identifiera eventuella cylons. Han frågade helt enkelt om någon var sugen på rostat bröd och jag var den enda som svarade ja. Om han bara vetat hur rätt han hade. :P

Det gick ovanligt bra för människorna genom större delen av spelet och när Kalle misstänkte mig och Adolvsson för att vara cylons såg det riktigt illa ut för brödrostarna. Sedan fick han (i egenskap av president) titta på ett av Adolfssons två lojalitetskort (om ett eller flera kort är cylon-kort så är du en cylon) men som tur var tittade han på människa-kortet och när jag senare avslöjade mig som cylon så glömdes misstankarna mot Adama bort.

Det var inte långt kvar till Earth och den enda resursen som började tryta var moralen. I en av sina religösa visioner såg Kalle en möjlighet att höja moralen genom att fira Colonial Day. Adama "secret cylon" Adolfsson hade dock en längre tid samlat resurser som han nu använde för att sabotera festligheterna och (nästan) köra moralen i botten. Eftersom FTL-beräkningarna inte riktigt hann bli klara i tid (om Rickard dragit ett kort med rätt symbol hade de vunnit) kunde jag smuggla in en bomb på Colonial One vilket blev för mycket för mänskligheten.

Det var första gången jag enbart spelar med folk som sett serien och det var skönt att man inte behöver förklara så mycket av bakgrunden (FTL fungerar som hyperspace, Cylons är terminators men nej, de går inte att identifiera med en metalldetektor osv) samt att ni var mycket snabbare med att sätta er in i spelet.

Några misstag gör man alltid första gången man spelar men vi får köra igen någon gång så att Kalle och övriga människor får chans till revansch.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav A bear » ons apr 01, 2009 23:04

Jävla Tomas och hans roliga spel. Nu var man ju tvungen att ta upp BSG-tittandet igen. :p

s2

Och jodå, det är fortsatt lika bra som s1 - snäppet bättre rentav - med samma styrkor och i stort sett samma problem. Härliga karaktärer, lagom avvägning mellan djupa funderingar (till skillnad från många tidigare i tråden tycker jag hela filosoferandet runt religion är skitintressant, även om det kommer bort lite grann under andra halvan av säsongen) och action, och extremt välgjort förutom en del fånig CGI. Starbuck och Baltar fortsätter vara favoritkaraktärer, men även några av de andra får äntligen lite utveckling - fan, det är nästan så att Adama Jr blir intressant en eller två gånger. Att plocka in Pegasus var en väldigt bra idé också, som både gav dem lite mer mänskliga konflikter, lite mer andrum (varenda fight behöver inte vara vinna eller försvinna) och även om inte alla grejer där var helt klockrena är de där avsnitten nästan säsongens höjdpunkt; "I'm getting my men", yay Adama. Och jag gillar skarpt att cylonerna också får karaktärsutveckling, även om se nedan.

Men samtidigt har det fortfarande en del strukturella problem som känns lika föråldrade som Galactica självt. Humorbristen är inte fullt så uppenbar, men serien saknar fortfarande självmedvetenheten, den svarta ironin, den där humorn som inte bara är skämt och roliga fyllon som ramlar omkull. Fortfarande går allting lite för mycket på räls hela tiden. Fortfarande kör de lite för ofta - om än inte lika illa som i s1, och sällan inte så mycket att det stör när man tittar - alla de där krigs/actionfilmsklichéerna precis rakt av; Caines dödsscen, mekanikercommandern på Pegasus, Billy som offrar sig för kvinnan som inte älskar honom (och tydligen glömmer bort honom sen), skurkarna våldtar Pegasus!6 och Caprica!8 bara för att understryka att de är onda, Starbucks romans med basketspelarn, alla såna där race-mot-den-sjunkande-syremätaren-scener... Det är välskrivet alltihop och nog fan fungerar det, men herregud, överraska oss någon gång. Plocka in lite ME-folk eller nåt. Rör om i grytan.

Och det är väl just det de gör i slutavsnittet. Även om det finns mycket att vara tveksam till runt tidshoppet (få se, de går frivilligt från att bo i lyxiga rymdskepp till att bo i tält? Har de inget de kan inreda till bostäder åtminstone? Bygg timmerkojor, ffs?) så ger det en rejäl chans att göra något nytt med serien, skaka upp förhållandena folk emellan, problematisera förhållandet mellan cyloner och människor. Speciellt som cylonernas motivering bara verkar bli mer komplex (eller förvirrad) allteftersom; på något vis lyckades Caprica!6 och Sharon!8 alltså vinna över hela Caprica och erbjuder mänskligheten att gå i frid, men sen ett år senare är det "Oh noes! Cylonerna har hittat oss!" Var inte hela poängen att de slutade leta? Tydligen inte, och det ska bli intressant att se varför inte. Tror inte det dröjer ett år till innan jag når s3, och hoppas serien äntligen blir mer än bara en väldigt välgjord standardhistoria.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav HeY » sön apr 19, 2009 3:23

Caprica Pilot
Mycket intressant! Absolut! Välgjort, bra skådespelare, intressant story och tankeväckande - ja, det här ser jag verkligen fram emot! Om jag kommer gilla det lika mycket som BSG vet jag inte än, men efter detta ser det åtminstone positivt ut!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tis apr 21, 2009 23:33

Okej, då har man sett BSG då. Eftersom jag varit alldeles för lag för att kommentera avsnitt för avsnitt blir det här en kort sammanfattning av tankar om de två sista säsongerna och så säsongsavslutningen då.

(spoiler s3+s4) Tankar om s3: Ojämnt, ojämnt, ojämnt. Starten är fantastisk, sen går den fullständigt vilse någonstans där i mitten (det där standaloneavsnittet om en pilot som Adama kände en gång och som sen aldrig syns till igen? Varför?) för att sedan slutspurta något oerhört; herregud, hela slutet är hur snyggt som helst. Och jag gillar Baltar på Cylonskeppet, och jag gillar drömscenerna (om det nu är det de är), och jag gillar (än så länge) Starbucks arc. Och "All Along The Watchtower"! :D Kommer en liten separat fundering om den sen.

Tankar om s4: Betydligt bättre. Stundtals faktiskt precis så bra som sitt rykte som en av de smartaste serierna på TV de senaste åren, även om tyvärr mycket av filosoferandet runt skillnaden människa/cylon går förlorat i politiken runt människa/cylon. (Treans "What if you knew you were one of them" till Roslyn - :D :D Den sortens humor hade jag velat ha mer av.) Och jag gillar att när de lagt allt på att ta sig fram till jorden, när de verkligen sprängt sina hästar i ett sista ryck... då är den död och de har inget att hämta. Herregud, Starbuck. Herregud, Dualla. Herregud, Roslyn. Herregud, Gaeta. Herregud, Baltar. Öht var det här säsongen där jag verkligen började gilla Laura Roslyn - vem kunde tro att en svårt cancersjuk ensam kvinna kunde vara det mäktigaste som finns? "I AM COMING FOR YOU!" Gåshud. Och det är, faktiskt, riktigt bra. Ända fram till finalen.

Tankar om finalen: om finalen tycker jag inte. OK, så illa är den inte. Här finns mycket bra att ta med sig - på gott och ont är det ju i princip Chosen igen (ett självmordsuppdrag rakt in i lejonets kula som tack vare en utvald hjälte som gör en grej ingen visste skulle hända för dem till en helt ny värld med helt nya regler...) Här finns en del karaktärsögonblick som är helt fantastiska (Athena som knallar ner Boomer! Roslyn och Adama! Chief som inser vad som hände med Callie!) Men det är slarvigt gjort (alla de där flashbacksen fyller vad jag kan se ingen funktion alls), deras beslut att kasta bort all teknologi är en fin tanke men självmord i praktiken (inte ens golganfrinchanerna i Liftarens Guide var korkade nog att göra det svårt för sig med flit), Starbucks öde lämnas helt oförklarat (jag trodde jag fattade att hennes pappa var nummer 7, och allt ramlade på plats, tills jag läste någonstans att producenterna helt förnekade det, och då blev hennes story bara ofärdig - öht är jag inte överförtjust i stories där folks öden helt enkelt är fastlagt och så är det inte mer med det) och snälla nån, man ska inte ta efter Konungens återkomst i att sträcka ut slutet så långt som möjligt. Så trots alla bra enstaka scener är jag lite småsur på 2 1/2-timmesfinalen redan innan den slutar med en löjligt övertydlig sensmoral i dagens New York. En fin tanke, och jag gillar någonstans att de faktiskt blev de gudar de var döpta efter (all this has happened before...) men kunde gjorts så mycket bättre. (Och var det bara jag som, när Lee lovar att Kara inte skulle bli bortglömd, såg en hel radda Starbuckscaféer framför mig?)

Nog gnällt; jag hade ju trots allt inte brytt mig så mycket om att slutet är skakigt om jag inte gillat serien rätt mycket. Även om den hade sina problem så är det ett av de mest konsekvent välskrivna SF-dramerna jag sett. Kanske nästan så att man får kolla upp Caprica också.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav adolvsson » ons apr 29, 2009 17:51

Bild
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » ons apr 29, 2009 18:02

Me wants it! :drool:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav lilith » lör maj 02, 2009 0:36

Yes! Som jag har väntat på en samlingsbox. :popcorn: :extas:
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav A bear » tis jul 14, 2009 23:53

Bra artikel, även om det kanske är lite starkt uttryckt håller jag med om mycket av kritiken:

Battlestar's "Daybreak:" The worst ending in the history of on-screen science fiction

Och för dem som tycker den är väl detaljerad och petnoga finns en summering här.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » ons jul 15, 2009 0:02

Jag tänker inte läsa den där. Jag gillade slutet (med en del undantag, men överlag gillade jag det rejält) och vill inte färgas av någon annans åsikt nu då serien ändå är över.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav HeY » ons jul 15, 2009 0:41

AKS skrev:Jag tänker inte läsa den där. Jag gillade slutet (med en del undantag, men överlag gillade jag det rejält) och vill inte färgas av någon annans åsikt nu då serien ändå är över.


Ditto!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav XY » ons jul 15, 2009 12:49

Men om ni läser artikeln så kanske ni bara kommer att tycka att den är humbug, medan icke-läsande kanske sår ett frö av tvivel som med tiden växer sig starkt. Så att ni om ett år hatar slutet. Bara för att ni inte läste artikeln.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » ons jul 15, 2009 16:17

Haha, ingen fara. Hade redan hunnit glömma dess existens. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron