Battlestar Galactica

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Battlestar Galactica

Inläggav qarlsson » sön mar 06, 2005 16:25

Efter en del flörtande med Battlestar Galactica i "Andra serier"-tråden var det då dags att förära denna SciFi-serie med en alldeles egen tråd att löpa fritt i inför säsong 2 som kickar igång i sommar. Inget premiärdatum är ännu spikat men produktionen inleds i Vancouver nu i mars och det rör sig om sammanlagt 20 avsnitt. Det som är känt är att den kommer sändas fredagar på SCI FI-channel.

För er som inte är bekanta med BSG så är den inspirerad av originalet som visades i 24 avsnitt mellan 1978-1979. Jag har personligen inte sett den men har hört att det ska föreligga en hel del skillnader mellan de båda. Någon annan forumist vet säkert mer om den saken. Hur som helst, SkyTV producerade en 3 timmar lång miniserie som släpptes 2003. Miniserien blev så populär att den sedan följdes upp av en 13 avsnitt lång första säsong. Med tanke på att miniserien är något av pilotavsnittet så rekommenderas det (nästintill ett måste!) att först se den innan man ger sig i kast med s01.

Seriens premiss:

Forty years ago, the colonies of Kobol fought a war with the Cylons, robots created by man to be their servants. A truce was called, and no one has seen a Cylon since then. But they've been biding their time, planning and evolving, and now they've set their hideous plan in motion: the annihilation of their masters.


Det är välgjort, det är välspelat och BSG har bland de läckraste och mest kreativt gjorda rymdscener jag sett på länge, vid sidan om annars engangerande drama och karaktärer. Så... sätt igång och se! :)

Hemsida
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » sön mar 06, 2005 16:38

En helt egen tråd till en serie jag precis börjat titta på. Har hunnit se avsnitt 1 nu också, utöver miniserien, och ska börja titta på andra avsnittet om en stund. Hittills verkar det lovande ivarjefall :)

Fråga om 1x01, den kanske inte går att svaras på om det är en spoiler, för då vill jag inte veta:Varför tjatar Nr 6 om gud hela tiden och att om Gaius bara tror på gud så går allt hans väg? Eh... ställer mig något skeptisk till detta.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav dizzy » sön mar 06, 2005 19:00

Ser också verkligen fram mot den nya säsongen även om jag inte sett de två sista på den första än. Definitivt en av mina favoritserier just nu.

Illyria, har inget bra svar på din fråga, bara lite teorier utifrån det jag sett än så länge. Och det skulle definitivt innebära mycket spoilers för dig.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » sön mar 06, 2005 19:21

dizzy: du får gärna dela med dig av dina spekulationer ändå, nu eller senare, jag behöver ju inte läsa spoilermarkeringen förrän jag sett klart s1 :)
Ska börja på avsnitt 3 nu.

En sak som nämndes i miniserien var: Jorden och att Jorden finns där ute nånstans, men sen att det ändå bara var en myt... hade varit intressant om det senare ändå visade sig vara sant, något jag hoppas på.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav AKS » sön mar 06, 2005 21:51

En sak som man kan nämna om BSG är att den, i alla fall enligt mig, är lite sexigare än vad dylika serier brukar vara. Nr 6... need I say more?

Jag har tyckt om BSG från första början, men det känns som att den riktigt kommer igång runt avsnitt 6-7 av S1. Innan dess är serien t ex i princip humorbefriad, men efter det kan den bli riktigt rolig ibland. Och sista avsnittet... :eek:.

Ser fram emot S2. BSG är verkligen en kvalitetsserie!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav dizzy » tis mar 08, 2005 20:49

Holy Shit! Vilken avslutning. Har äntligen fått sett de sista avsnitten också.
Nästa säsong får inte dröja för länge.

Håller med AKS om att serien är väldigt sexig emellanåt, vet inte när jag såg en så het men samtidigt obehaglig karaktär som Nr 6. :eek:
Men även i övrigt skulle jag säga att en av sakerna som gör att jag gillar BSG så mycket är att det är en "vuxen"-serie. Det känns härligt med en SF-serie som inte försöker vara barn/familjevänlig.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » tis mar 08, 2005 21:16

Nu har jag hunnit se fem avsnitt och en sak jag inte gillar är öppningssekvensen när trummorna börjar, där är det ju klipp från avsnittet som är något spoilriga. Synd att behöva blunda en del av avsnittet pga sånt. Något jag däremot gillar är att deras kultur inte är från Jorden, och speciellt då att den inte är amerikansk, det är ju alldeles för vanligt annars i tv-serier. BSG känns väldigt fräsht på det sättet.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav qarlsson » tis mar 08, 2005 21:22

Illyria: Håller med dig på båda punkterna. Jag blev aningens irriterad på att dom lägger in klipp över vad som ska hända. Jag har svårt att finna syftet och det hade varit betydligt mer berättigad i form av ett "next week on.." . Men efter ett par avsnitt lär man sig att slå upp ögonlocken synkat till sista trumslaget :)

Och visst känns det fräscht, utifrån perspektivet du nämner.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » ons mar 09, 2005 0:30

Jepp, håller också med på båda punkterna. Gillar verkligen förtexterna fram till de snabba klippen. Man får liksom se en viktig karaktär slå någon annan o dyl... det är en spoiler även om de säkert vill att man ska se det som en "teaser". Hoppas de tar bort det iom S2. Och som sagt: håller även med om den andra punkten.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav qarlsson » ons mar 09, 2005 0:43

Hmm, vad sugen jag blev på att norpa "Annoy tiny blonde one.." nu när den blev ledig. Det riktigt kliar i fingrarna ;)
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » ons mar 09, 2005 0:51

Jag tycker du ska norpa den. Den är för bra för att inte finnas här på forumet. Kände bara att det var dags att byta för mig. Har haft den sen december. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav qarlsson » ons mar 09, 2005 1:00

Sant, den är djävulskt bra och borde vara representerad på något vis.. kanske som en fackla som vandrar vidare, heh. Jag får lov och överväga detta grundligt över ett avsnitt Carnivále. Btw, nice new one.

Jag var förresten precis inne och nosade runt på BSG's hemsida och såg att det finns ju deleted scenes för många av avsnitten att beskåda. Ligger längst ner på sidan för vald episod.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » ons mar 09, 2005 1:41

dizzy skrev:Men även i övrigt skulle jag säga att en av sakerna som gör att jag gillar BSG så mycket är att det är en "vuxen"-serie. Det känns härligt med en SF-serie som inte försöker vara barn/familjevänlig.


Medhåll med detta också. BSG är lite sexigare, lite vuxnare, lite "fräschare"... En mycket bra serie helt enkelt. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » ons mar 09, 2005 20:50

Jag har bara hört "sommaren" som start för S2 av BSG. Men i denna zap2it-artikel så står det att den startar i juli. Bra att veta.

Already Sci Fi's most popular series, the second season of "Battlestar Galactica" will premiere in July.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tob » fre mar 11, 2005 0:19

Funderar på att börja se serien, men det är alltså miniserien man skall börja med, hittade denna på discshop http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_produkt.php?lang=&id=39044&ver=1&. Kostar 189 kr, kan det vara värt det tro?
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav qarlsson » fre mar 11, 2005 2:12

Tob: Absolut, det tycker jag. Eller som Michael Sullivan på ugo.com summerar det hela i sin recension av DVD-utgåvan:

So, if you're a fan of brilliant drama or intelligent science-fiction, you can do no wrong by venturing out and getting this DVD, blocking out the better part of a night and bolting yourself down for three solid hours of some of the best television currently under production.

Recensionen
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » fre mar 11, 2005 9:27

Qarlsson skrev:Tob: Absolut, det tycker jag. Eller som Michael Sullivan på ugo.com summerar det hela i sin recension av DVD-utgåvan:

So, if you're a fan of brilliant drama or intelligent science-fiction, you can do no wrong by venturing out and getting this DVD, blocking out the better part of a night and bolting yourself down for three solid hours of some of the best television currently under production.

Recensionen


Yay, det blir ett inköp fort som tusan.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Illyria » fre mar 11, 2005 14:26

1x07: Jag blir inte riktigt klok på allt det här med "Gud", någon ge mig lite teorier/förklara något?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav dizzy » lör mar 12, 2005 13:51

Illyria:
När det gäller allt det som Nr 6 säger tror jag det är möjligt att det bara är till för att manipulera Gaius. Men kanske har The Cylons också har någon form av religion och tror på en gud, åtminstone låter det så ibland tycker jag.

Till Tob och alla andra, så kommer även resten av serien på DVD snart:

http://www.play.com/play247.asp?source= ... tle=581474
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tob » lör mar 12, 2005 19:34

dizzy skrev:Till Tob och alla andra, så kommer även resten av serien på DVD snart:

http://www.play.com/play247.asp?source= ... tle=581474


Läste det när jag kollade efter miniserien =)

Gillar jag miniserien, som jag beställde igår, så blir det antagligen att införskaffa första säsongen snabbt. Har läste en del om serien nu dem senaste dagarna, och jag är riktigt sugen, lite farligt sugen på den nästan, så jag kanske blir besviken och det vill jag ju inte.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Illyria » lör mar 12, 2005 19:36

1x08:Jorden nämns! (som jag hoppats på) En del av Cylons plan involverar att få dem att hitta Jorden?

Kommer Gaius berätta för någon att Boomer är en Cylon? Måste se vidare på en gång.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav LWes » sön mar 13, 2005 1:25

Nu har jag äntligen fått hem hela mini-serien (tv-serien fick jag tag på innan) så nu ska jag börja se det snart. Det ska bli kul.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » ons mar 23, 2005 0:32

Sett klart hela s1 nu:
Exakt vad var det med Gaius? Är inte så positivt inställd till allt det här tjatandet om gud...
Kommer Adama att dö? Trodde inte Boomer skulle skjuta honom sådär, men han är ju en för stor karaktär för att dö... eller? Om han dör, vem blir då ledare för militären, han den andre gubben (fd alkoholisten med den störande frun)?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav qarlsson » ons mar 23, 2005 4:57

Illyria skrev:Sett klart hela s1 nu:
Exakt vad var det med Gaius? Är inte så positivt inställd till allt det här tjatandet om gud...
Kommer Adama att dö? Trodde inte Boomer skulle skjuta honom sådär, men han är ju en för stor karaktär för att dö... eller? Om han dör, vem blir då ledare för militären, han den andre gubben (fd alkoholisten med den störande frun)?


Jag har varit bra sugen på att svara tidigare när du frågat om hela gud-diskussionen i serien men samtidigt varit rädd att spoila.. spoilern i den här bemärkelsen är ju just det; att man inte får något svar, alls! Jag har ingen aning om vad gud innebär här. Det närmaste jag kommer en vag och diffus teori är att det skulle kunna röra sig om någon form av Wireless-entitet som Cylons skapat. Men oavsett vad, ser man det i perspektivet att händelseförloppet upprepar sig i historien så verkar det kopplat till Kobol och profetiorna. Därav tyngdpunkten på det hela. Men hur? beats me.. känns iallafall som det inte bara är pladder utan att det finns en baktanke med det hela. Vi får se vad s02 avslöjar.

Edward James Olmos står med i castinglistan till s02, vilket kanske i sig inte säger så mycket om hans fortsatta medverkan i säsongen som helhet. Men jag gissar på att han kommer överleva. Att Boomer sköt honom kom verkligen som en total chock, där och då. Apropå den störande frun - hon. är. verkligen. störande. Kan inte poängteras nog!
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » lör apr 09, 2005 21:41

Har precis sett igenom miniserien på 3 timmar. Tycker ju att det är aningen segt. Dock så varierar det väldigt mycket, tempot går upp och ner ganska rejält. Vet inte hur serien visades, men man kan ju tänkas sig att det var 4x45 minuter och då tror jag det hade blivit riktigt bra. Det jag ville komma fram till var att det märks att det är en miniserie och ses med fördel som en sådan också.

Men det viktigaste. Historien känns fräsh och intressant. Allt är kolosalt snyggt gjort. Ett inköp av säsong 1 lär komma så att man kan följa säsong 2 som skall gå under sommaren (enligt denna tråden). Finns det någon ny information om det?
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav noike » lör apr 09, 2005 21:56

Tob skrev:Ett inköp av säsong 1 lär komma så att man kan följa säsong 2 som skall gå under sommaren (enligt denna tråden). Finns det någon ny information om det?

Information om vad? När exakt den ska sändas under sommaren eller hur det är med DVD-släpp? (Om det är dvdbox du undrar över så finns resan s1 ute på r2.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tob » lör apr 09, 2005 21:58

noike skrev:
Tob skrev:Ett inköp av säsong 1 lär komma så att man kan följa säsong 2 som skall gå under sommaren (enligt denna tråden). Finns det någon ny information om det?

Information om vad? När exakt den ska sändas under sommaren eller hur det är med DVD-släpp? (Om det är dvdbox du undrar över så finns resan s1 ute på r2.)


Information om när S2 skall börja sändas?
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav LWes » lör apr 09, 2005 22:01

Tob skrev:Har precis sett igenom miniserien på 3 timmar. Tycker ju att det är aningen segt.


Jag såg del 1 av mini-serien för typ en månad sen och har ännu inte sett andra delen!
Jag känner mig som en hemsk person.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör apr 09, 2005 22:02

Tob skrev:Information om när S2 skall börja sändas?


Enligt tvtome: Season 2 Coming July 2005
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Bender » fre maj 13, 2005 23:01

Har precis sätt klart rubbet! Riktigt jävla bra serie! Helt klart på min top 10 all time och det efter en säsong(kanske just därför, får väl se!). Riktigt spännande och skön mörk stämning och känsla, den känns riktigt påkostad.
Det är ganska många frågor som uppkommer och jag antar att det helt enkelt inte är besvarade än. Men:

Är Cylons helt organiska robotar? Krigarna verkar ju vara i metall men dom som ser ut som människor och dom som kör skeppen verkar vara levande materia helt och hållet?! Det är inte som jag trodde först en liten dator som styr skeppen. Det där stora Cylonskeppet som Boomer bordar och ska spränga verkar ju också leva. Tycker det påminner om Starcraft(de spindelaktiga) men där är dom ju aliens och inte robotar.
Finns många flera frågor men dom kan vänta till senare... :)

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron