Battlestar Galactica

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav qarlsson » fre mar 23, 2007 23:02

Håller med, det var lite av en uppgiven känsla när jag läste att de nu ändrar från 13 till 22 avsnitt. Säsong 3 har bitvis haltat fram. Ännu mer så, än i s02's fall. Nog för att jag de flesta gånger förespråkar det kortare formatet oavsett, men i fallet BSG kändes det nästan ännu viktigare för s04.

Nu har jag iofs inte sett de senaste 2 avsnitten och tänkte spara till det sista också kommer så det bara är att svepa av, och kanske är de kanoners-bra. Men jag stör mig aningens på att BSG är som en galen EKG-kurva nu för tiden, ena stunden tokigt bra och andra stunden ett sömnpiller.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » fre mar 23, 2007 23:35

oj, galet. hade inte alls känslan av att säsongsfinalen var nära.
Känns inte som att de byggt upp stämningen inför den nå vidare faktiskt..
synd, men det kommer säkert bli en jättebra säsongsavslutning ändå
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » fre mar 23, 2007 23:42

Ligger säkert 5-6 avsnitt efter i BSG och nu skall jag inte ens försöka hinna ikapp. Jag skall nog ta tillfället i akt att ladda hem HD ripparna istället och eventuellt följa serien på det sätt istället. Finns säkert flera anledningar till varför jag har så svårt att få sett BSG avsnitt, men den undermåliga kvaliten på både bild och ljud är säkert en orsak.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav gaspode » fre mar 23, 2007 23:50

Tob skrev:Ligger säkert 5-6 avsnitt efter i BSG och nu skall jag inte ens försöka hinna ikapp. Jag skall nog ta tillfället i akt att ladda hem HD ripparna istället och eventuellt följa serien på det sätt istället. Finns säkert flera anledningar till varför jag har så svårt att få sett BSG avsnitt, men den undermåliga kvaliten på både bild och ljud är säkert en orsak.

Ja, det är verkligt synd att inte Scifi sänder i HD..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » lör mar 24, 2007 1:27

Jag märker inte så stor skillnad vad gäller bild. Inte så att jag bryr mig i alla fall. Iofs så skulle ju inte hur mycket HD som helst göra att jag ser mindre dubbelt och har mindre halo-effekt så det kanske har med saken att göra... :)

I alla fall, de gånger jag av misstag laddat ner avsnitt på 700 MB (som är 350 MB i vanliga fall) så har ljudet varit... fuckall. Jag har behövt höja min TV till max ibland. Helt sjukt. Ska det vara så? (Har varit så på alla serier av högre kvalitet som jag laddat ner så nu laddar jag enbart ner 350 MB-versionern.)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav qarlsson » lör mar 24, 2007 1:44

AKS: Vet att jag har lagt märke till det själv vid ett par tillfällen just när det gäller HR.HDTV-ripparna (700mb) på serier, ovanligt låg pitch eller nåt. Däremot har det aldrig förekommit på 720p.x264-ripparna (1.2gb). De är rentav överjäkligt bra vad gäller ljud (och bild).
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » lör mar 24, 2007 1:56

Bra att veta! Man kan ju ladda ner 1 gigs-varianten på serier man inte vill spara. Det låter helt ologiskt jag vet, men jag har bara 250 gigs HD så jag kan inte spara så många 1 gig:are.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav qarlsson » lör mar 24, 2007 2:22

Det borde ligga inne i någon FN-stadga för IT-mänskliga rättigheter att varje man, kvinna och barn har rätt till åtminstone 1/2 Terabyte i hårddiskutrymme.

Knasiga fredagstankar åsido, ja! - Det tar verkligen sin lilla plats med 1.2gb-ripparna. Bara som exempel; en Heroes-kollektion i 1.2gb-formatet på 18 avsnitt ligger i dagsläget på 20gb. 20! Sätter man det i perspektiv så är det nästan 3 hela säsonger av valfri serie i 350mb-formatet. Lite galet när man tänker på det.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » lör mar 24, 2007 9:56

Ja, det är mycket. :eek: Hur mycket är en terabyte egentligen?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tob » lör mar 24, 2007 10:06

Nja, det jag menade var det gaspode nämnde att dem inte sänder det i HD. Jag tycker jag märker stor skillnad på om källmaterialet är i HD eller inte. Fast det är sant, hd ripparna mellan 350 och 700 märker man ju inte mycket skillnad.

AKS: 1 terabyte är tusen Gb.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav AKS » lör mar 24, 2007 10:09

Tob skrev:Nja, det jag menade var det gaspode nämnde att dem inte sänder det i HD. Jag tycker jag märker stor skillnad på om källmaterialet är i HD eller inte. Fast det är sant, hd ripparna mellan 350 och 700 märker man ju inte mycket skillnad.


Mm, det var jag som passade på att öka på mina kunskaper då det ändå togs upp. :)

AKS: 1 terabyte är tusen Gb.


De e mycke. Fast om några år lär det väl inte anses vara mycket. Typ.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav qarlsson » lör mar 24, 2007 11:36

Tob skrev:Nja, det jag menade var det gaspode nämnde att dem inte sänder det i HD. Jag tycker jag märker stor skillnad på om källmaterialet är i HD eller inte.

Och man orkar ju heller inte vänta på att SkyOne (eller om det är något annan kanal) ska köra sin sändning, som är i HD. De ligger just nu på 3x12 tror jag. Mao s03 finns i HD fram till 3x12. En laggning på sju avsnitt, men är man den som föredrar att avvakta in tills allt finns för att sen titta, så kan det vara värt att känna till. DSR-ripparna är ju helt klart undermåliga, både när det kommer till ljud och bild. Som ni säger.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » lör mar 24, 2007 12:21

qarlsson skrev:
Tob skrev:Nja, det jag menade var det gaspode nämnde att dem inte sänder det i HD. Jag tycker jag märker stor skillnad på om källmaterialet är i HD eller inte.

Och man orkar ju heller inte vänta på att SkyOne (eller om det är något annan kanal) ska köra sin sändning, som är i HD. De ligger just nu på 3x12 tror jag. Mao s03 finns i HD fram till 3x12. En laggning på sju avsnitt, men är man den som föredrar att avvakta in tills allt finns för att sen titta, så kan det vara värt att känna till. DSR-ripparna är ju helt klart undermåliga, både när det kommer till ljud och bild. Som ni säger.


Jag har sett till och med avsnitt 13 tror jag, så kan lika gärna vänta, är ju så ur fas på BSG ändå så att säga.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav adolvsson » lör mar 24, 2007 13:25

Tob skrev:Jag har sett till och med avsnitt 13 tror jag, så kan lika gärna vänta, är ju så ur fas på BSG ändå så att säga.

Jag gör nock som dig. Har sett fram till 11 och har resten på hårddisken, men tog ner 12 i hd i veckan bara för att den dök upp. Sen jämförde jag. Ajsing vajsing. Så jag väntar. Och det var poängen med det här inlägget, att hålla med och använda många mer ord än bara medhåll, inte utan att man känner sig lite duktig.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav brat » sön mar 25, 2007 13:32

Jag har sett första säsongen av BSG nu när den visats på kanal5. Det har varit bra och underhållande. Några karaktärer har varit rent fantastiska. Men inte förrän nu (har just sett avsnitt 1x12) blev serien sjukt galet bra!! Bara ett avsnitt kvar av första säsongen. Tack och lov att de inte tar säsongsuppehåll efter det för nu är det svårt att hålla sig ens en vecka!!!
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav caffeineaddict » mån mar 26, 2007 13:14

(spoiler 3.20) IRLG! "All Along the Watchtower" är en Cylon-trigger! Bob Dylan lever i framtiden! :D :D (Om än i nån kass jävla rock/sitar-version som jag aldrig mer behöver höra...) Hoppade nästan ur stolen när Tigh började citera his Bobness.

Bra avsnitt! Jag tror banne mig jag till slut började gilla Lee Adama när han höll sitt försvarstal för Gaius.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » mån mar 26, 2007 20:22

3.20: 'Tis good.

Så, så ironiskt att Tigh var cylon. Men ganska väntat ändå. Om det inte är så att nån vill få dem att tro att de är cyloner... Nääää. Så är det nog inte. Eller? Nej, colour me not convinced. 50-50 att de är cyloner tror jag.

Få se nu, hur många modeller har vi kvar? Är vi inne på de sista fem eller har vi fortfarande kvar av de första 7? Nån av dem måste i alla fall vara sista fem minst.

Är det Starbuck på slutet? Hämtade hon skeppet på jorden? För nåt exploderade ju då hon "dog". Ska bli spännande att se fortsättningen om ett halvår.


EDIT: Det har bekräftats att de är cyloner. Synd. Jag hade gärna varit osäker till nästa säsong, men, men... :)

http://www.post-gazette.com/pg/07085/770732-352.stm SPOILER 3.20 och kanske lite S4 också beroende på hur känslig man är.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Ruccola » mån mar 26, 2007 23:41

3x20

Yes, mycket bra avslutning på säsongen. Vi har alltså ännu en cylon/ människobebis och dessutom en slemmig cylon-Tigh på kommandobryggan.

Kan nån PLEASE förklara det här med final five för mig? Måste ha missat nåt. Förklara gärna "fortfarande kvar av de första sju" också :)
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Sundbyberg

Inläggav Tomas » tis mar 27, 2007 1:08

Ruccola skrev:3x20

Yes, mycket bra avslutning på säsongen. Vi har alltså ännu en cylon/ människobebis och dessutom en slemmig cylon-Tigh på kommandobryggan.

Kan nån PLEASE förklara det här med final five för mig? Måste ha missat nåt. Förklara gärna "fortfarande kvar av de första sju" också :)


De har sagt att det endast finns tolv modeller av mänskliga cylons och tidigare har man (tror jag) bara träffat på sju av dem.

Om Starbuck som jag förstod det var den sista av the final five ska det bli mycket intressant att få reda på vad hon haft för sig sedan hon dog.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav lilith » tis mar 27, 2007 2:23

3.20 Så jävla bra avsnitt!
De brukar inte använda musik i BSG (så jag märkt det) men nu blev jag helt pepp. Du får säga det är skit om du vill Caffe, det träffade rätt.
Ja, det var ett bra försvarstal av Gaius, Lee övertygade t o m gamle Adama.

In i det sista hoppades jag att de inte skulle vara cylons, att det skulle vara nåt annat. Men sen blev jag ändå inte besviken. Tigh (stavning?) tog det kallt och bestämde sig för vem han ville vara, de andra följde efter. Så coolt där på bryggan. Ska nån ytterliggare trigger drabba dem? Och vad händer med presidenten, Caprica-six och Athena?

Ja, fasen du har ju rätt Ruccola, vi har nu ännu en cylon-bebis. Om han är far till barnet vill säga.

En sak jag tänkte på: Om Tigh är cylon, hur går det ihop tidsmässigt? Då måste människo-cylons funnits ännu längre än vi hittils vetat? Tigh har ju kännt Adama sen förra cylon-krigen.

Jag har räknat dem. Fram till detta avsnitt har vi fått se 7 cylon-modeller. De återstående 5 är okända även för de 7 modellerna. Det måste väl betyda att de inte har några kopior på regeneration-skeppen. Så om de dör är de då verkligen döda? Men det har också antytts att dessa 5 är speciella, så snart kanske de får sina uppdrag eller nåt. Nu fick vi se 4 av dem, återstår alltså en modell. Jag fattade inte det som att det skulle vara Starbucks.


När börjar nästa säsong? :D :lovebunny:
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav gaspode » tis mar 27, 2007 2:45

ojoj!

(spoiler 3x20) jag tänkte inte heller på att det ju finns ännu en hybridbebis då.
Starbuck måste väl vara den sista modellen, men hur resurrectades hon isåfall? Och det där med Tigh gör ju hela Cylon-grejen mer invecklad eftersom han verkligen känt Adama lääänge. åldrats ihop etc...
Cylons åldras alltså som vanliga människor. Det har känts troligt med tanke på hur länge de känt Boomer, men nu är det ju en nödvändighet.
Då åldras alltså modellerna som ligger på "vänt" i resurrection-skeppen också eller?

Många frågetecken blir det. Nu är de galet nära jorden också!

Tyckte att Gaius-rättegången var ok, men lite förutsägbar, det kändes uppenbart att Lee skulle få pappsen att svänga över med nåt fint tal på slutet. Tyckte det var skönt iaf, Adama brukar vara rättvis, och det hade inte känts bra om han hade skickat Gaius till döden på så lösa grunder.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Ruccola » tis mar 27, 2007 13:41

Ok, tack för förklaringen om final five! :) De måste väl ha nämnt det för länge sen antar jag. Blev lite förvirrad när de plötsligt började snacka om dom för några avsnitt sen och verkade utgå från att man skulle veta vad det var.

Det där med Starbuck är lite lurigt, tyckte bestämt jag såg att Sackhoff skulle vara med i en ny pilot för en annan serie, men jag kan ha fel.
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Sundbyberg

Inläggav AKS » tis mar 27, 2007 16:39

Sackhoff skulle ha en gästroll var det senaste jag läste.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Matt » tor mar 29, 2007 21:08

Jävligt bra
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Ruccola » fre mar 30, 2007 10:20

AKS skrev:Sackhoff skulle ha en gästroll var det senaste jag läste.


Aha :)
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Sundbyberg

Inläggav AKS » fre mar 30, 2007 15:07

Varför har ingen berättat för mig att serien inte kommer tillbaka förrän om typ... ett år?! (Januari 2008.) Det är alldeles för lång tid med tanke på att serien slutade i mars. Det är annat med 24 som i alla fall pågår till slutet av maj... :(
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Garim » fre mar 30, 2007 15:36

AKS skrev:Varför har ingen berättat för mig att serien inte kommer tillbaka förrän om typ... ett år?! (Januari 2008.) Det är alldeles för lång tid med tanke på att serien slutade i mars. Det är annat med 24 som i alla fall pågår till slutet av maj... :(


Det ska visst komma något slags dubbel-special-avsnitt typ direct-to-dvd-movie i höst, som ju kan vara lite tröst i alla fall...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav LWes » mån apr 02, 2007 15:17

Jag har just sett flera avsnitt i rad och det blev ju riktigt bra mot slutet av säsongen! :o
(spoiler 3x20) Jag hade tappat intresset väldigt mycket, men typ dom 3 sista avnsittet var ju mycket bra, med rättegången speciellt. Jag hejade på Baltar hela tiden och tyckte att allt löste sig bra. När dom där började höra musik trodde jag helt klart att dom var sleepers men inte att dom var cylons!!! Jag trodde att cylorenra gjort något med dom nere på planeten, men det är jävligt coolt att dom faktiskt är cylons, men sammtidigt lite tråkigt.
Och Starbuck... Jag som tyckte att det var så bra att hon dog, men nu verkar hon ju inte vara död...
Jag tänkte innen det att det som jag väntar på, som verkligen skulle göra serien intressant är att dom skulle komma till jorden, så om Starbuck verkligen varit där och kommer leda dom dit så är det ju väldigt bra! Det jag vill se är när dom kommer dit, till moderna jorden och mötet från den sidan, som i V, när utomjordingarna först kom o.s.v., det vore kul, men om jorden visar sig vara långt tillbaka i tiden innan det fanns människor elelr nåt sånt skulle det suga. Då skulle ju serien vara tvungen att ta slut där också, medan om det är i modern tid kan den fortsätta och fortsätta vara intressant, beroende vad dom gör med det...

Men nu ser jag fram emot nästa säsong igen!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav lilith » ons apr 04, 2007 2:28

AKS skrev:Varför har ingen berättat för mig att serien inte kommer tillbaka förrän om typ... ett år?! (Januari 2008.) .. :(
:cry:

LWes: Gillar dina idéer! :)
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Noam » tor apr 05, 2007 15:59

LWes skrev: (spoiler 3x20) ..men det är jävligt coolt att dom faktiskt är cylons,..
Vet vi verkligen det? Det enda som pekar på det är ju att dom själva tror det, man ska nog inte vara alltför säker.
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron