House

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

House

Inläggav Off » tor feb 03, 2005 1:49

Det verkar inte som att vi har en tråd för denna underbara serie.
http://www.tvtome.com/House/

Hugh Laurie är helt strålande som den bittra människohataren Dr House i den här sjukhusserien. Det är CotW som gäller men förhållandena mellan människorna i serien utvecklas i en maklig takt som jag finner ganska tilltalande.

Lite quotes från serien:

House: You're comparing me to a Nazi? (admiringly) Nice . . .


Dr. Cameron: It's hard to work for a guy who doesn't respect me.
House: Why?
Dr. Cameron: Was that rhetorical?
House: No. Just seems that way because you can't think of an answer.


House: Who cares about McPhearson? I heard he tortures kittens.
Dr. Foreman: McDonald.
House: Oh, McDonald. Wonderful doctor - loves kittens.


Cuddy: How's your hooker doing?
House: How sweet of you to ask. Funny story - she was going to be a hospital administrator, but she hated to screw people like that.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tor feb 03, 2005 1:56

Jag gillar det faktumet att de verkligen är arbetskamrater. De kommer itne överrens, de tar illa upp och ibland är de riktigt småaktiga mot varandra. Sedan att hur de står ut med varandra förändras allt eftersom gör det bara bättre. Vissa utvecklar rivalitet och vill distansiera sig från House, medan andra tycker att mer och mer är helt okej trots hans... otrevligheter.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » tor feb 03, 2005 2:01

Dr House är härlig! En av mina absoluta favoriter (quotes) var från avsnitt 3 eller liknande när han inte vill vara på kliniken och presenterar sig för patienterna och sen vågar ingen träffa honom :D

Ska se avsnitt 9 om en stund.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Off » tor feb 03, 2005 2:45

Illyria skrev:Dr House är härlig! En av mina absoluta favoriter (quotes) var från avsnitt 3 eller liknande när han inte vill vara på kliniken och presenterar sig för patienterna och sen vågar ingen träffa honom :D

Ska se avsnitt 9 om en stund.



Dr. Gregory House: [to the crowd in the walk-in clinic's waiting area] Hello, sick people and their loved ones! In the interest of saving time and avoiding a lot of boring chitchat later, I'm Doctor Gregory House; you can call me "Greg." I'm one of three doctors staffing this clinic this morning.
Dr. Lisa Cuddy: Short, sweet, grab a file.
Dr. Gregory House: This ray of sunshine is Doctor Lisa Cuddy. Doctor Cuddy runs this whole hospital, so unfortunately she's much too busy to deal with you. I am a bored... certified diagnostician with a double specialty of infectious disease and nephrology. I am also the only doctor currently employed at this hospital who is forced to be here against his will.
[to Lisa]
Dr. Gregory House: That is true, isn't it?
[to crowd]
Dr. Gregory House: But not to worry, because for most of you, this job could be done by a monkey with a bottle of Motrin. Speaking of which, if you're particularly annoying, you may see me reach for this: this is Vicodin. It's mine! You can't have any! And no, I do not have a pain management problem, I have a pain problem... but who knows? Maybe I'm wrong. Maybe I'm too stoned to tell. So, who wants me?
[nobody moves]
Dr. Gregory House: And who would rather wait for one of the other two guys?
[everybody raises their hand]
Dr. Gregory House: Okay, well, I'll be in Exam Room One if you change your mind.


:D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav adolvsson » tor feb 03, 2005 2:52

Jag skulle kunna ösa en massa lovord över det, men det har jag redan gjort i irc-kanalen och kanske i andra serier-tråden, så det får vänta tills en annan dag och tills vidare nöjer jag mig med att stilla undra när Robert Sean Leonard ska få mer att göra. Bra skådis, jag gillar karaktären, men det kan inte vara helt kul att vara Robert Sean Leonard än så länge. Give him more or dump his ass, säger jag och hoppas dom ignorerar det sista alternativet.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » ons feb 09, 2005 22:16

(Spoiler 1.10)
"I'm too nice. It starts with a 'c'."
Jag tycker nästan synd om läkarstudenterna. Men det är svårt att göra det när man njuter av varje sekund House är otrevlig. Och Adolvsson, såg du? Mer Robert Sean Leonard.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » ons feb 09, 2005 23:28

*skriver upp House på "att se"-listan*


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » ons feb 09, 2005 23:34

1x10
Hmm inte det bästa direkt. Gillade läkarstudenterna och att avsnittet riktade in sig på en annan karaktär. Det kan behövas några sådana här avsnitt för att serien ska kunna stå på sina egna ben och inte bara vara en one man show.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » ons feb 09, 2005 23:38

Okej, ge mig den information jag behöver... är det bara CotW? Finns det mer? Var iofs kär i Hugh Laurie då jag var typ 12 år så bara det gör mig villig att se serien. Heh.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » ons feb 09, 2005 23:40

Hittills är det bara Cotw men med en helt lysande Laurie. Bra samspel mellan karaktärerna och aningar om karaktärsutveckling här och där.

edit: Man kan se serien bara pga introt. Bästa introt EVVAH!!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » ons feb 09, 2005 23:40

1x10
Jag gillade också att det skiljde sig i formen. Det var inte trail and error som annars.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » ons feb 09, 2005 23:41

OK, ska kanske ge en chans. Men TV-serieschemat är *tajt* nu. Så jag sparar nog till sportlovet. Nej! då ska jag se Firefly kom jag på! Ja, då blir det nog påsklovet eller kanske t.o.m. sommarlovet då det inte finns så mycket att se. Men då kan man ju se många avsnitt på raken i stället vilket alltid är trevligt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav adolvsson » tor feb 10, 2005 0:56

Off skrev:1x10
Hmm inte det bästa direkt.

Oj då, en hel massa icke medhåll här;
En hel massa undersökande av karaktär, mer Robert Sean Leonard (hoppas han fortsätter med screen time i den här klassen) och, tror jag vi säkert kan anta, första gången patienten dör. Jag tänker påstå att det här var bästa avsnittet hittils.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » tor feb 10, 2005 1:09

Efter en diskussion med noike, och innan någon annan får för sig att försöka rätta med, kan det vara på sin plats med en liten utläggning och spoilers upp till avsnitt 10, förstås;
Victoria är i och för sig inte den första patienten som dör, den äran fick en bäbis i avsnitt 4, men poängen är att det avsnittets huvudpatient ändå klarade sig. Okej, nog för att det var starkt att döda unge ifråga, men det var fortfarande ett sätt för dom att komma på vad som var fel och rädda första patienten. Mer plotpryl än egen karaktär, liksom. Så den ungen räknas inte riktigt. Stackars unge.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » tor feb 10, 2005 16:37

1x10:Okej, det var ju inte första patienten som dog, men det var ändå huvudpatienten och det är något jag väntat på, de kan ju inte rädda alla vecka efter vecka. Och det passade fint men sorgligt ihop med hennes bakgrundshistoria (och därmed avsnittstiteln också).

Att tortera läkarstudenter, who knew it could be so much fun :)

Dr Wilson: You really don't need to know everything about everybody.
House: I don't need to watch The O.C. but it makes me happy.

Sen måste jag bara säga hur otroligt mycket jag gillar introt till House, både grafik och musikval! Perfektion.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Off » ons feb 16, 2005 21:53

I've been alienating people since I was three.


House: You do that surgery, you'll be killing a mother of four.
Dr. Cuddy: Father of three.
House: I was guessing.


Veckans avsnitt var riktigt bra. Lite mer personligt och jag hoppas det följs upp i kommande avsnitt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » ons feb 16, 2005 21:58

1.11 House under avvärjning är riktigt kul. Han praktiskt taget går ju runt och ber folk att slå honom. Mer och mer händer mellan karaktärerna och han har väl snart bara två som litar på honom. Det finns en stor skillnad mellan House och Foreman i det att House inte låter det faktum att han ogillar andra och deras åsikter komma ivägen för arbetet -- annars uppvisar de i stort samma beteende.

Och slutet: "I said I was an addict, not that I had a problem" rätt långt ifrån vad som brukar hända.


Väldigt bra avsnitt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » fre feb 18, 2005 1:33

1x11:Bra avsnitt och något jag inte hade väntat mig på slutet: det var inte Dr Cuddys idé med avvärjningen. Hade heller inte förväntat mig att House skulle överge "medicinen" efter den där veckan, det skulle ju ta bort en del av hans karaktär... och nu kan en storyn spinna vidare.
Alla som ser VM noterade väl Amanda Seyfried/lilly i detta avsnittet också.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Illyria » ons feb 23, 2005 10:09

Efter 1x12 utan att gå in på egentliga detaljer så säger jag att den här serien är jäkligt bra och jag gillar den skarpt. Speciellt Dr House men just fler avsnitt som går ju mer börjar du gilla omgivningen och de andra karaktärerna.

CotW var en mindre del av detta avsnittet och jag var inte helt förtjust i "idrottsprofilen får bättre behandling" men allt annat är väger upp det. Två lätt igenkännbara gästskådisar också.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » ons feb 23, 2005 20:40

Illyria skrev:1x12CotW var en mindre del av detta avsnittet och jag var inte helt förtjust i "idrottsprofilen får bättre behandling" men allt annat är väger upp det. Två lätt igenkännbara gästskådisar också.


Jag hade inga problem i att idrottsmänniskan fick bättre behandling eftersom det tydligt visade upp en annan brist hos House. Ingen annan såg honom som någon direkt helig person på samma sätt. Långt därifrån, han blev ju inte ens uppskriven på transplantlistan.

House! Finns inget mer man behöver säga, men om man måste så kan man lägag till att den är så oerhört bra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » ons feb 23, 2005 21:00

House!

1x12
Många kändisar i avsnittet. Scrubs/Dawsons Creek/Angel :) . Gillar att House får visa att han bryr sig mer om patienter än andra pga att dom är kändisar. Han är en egoistisk och otrevlig människa och därför älskar vi honom :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » lör feb 26, 2005 16:39

Efter tre avsnitt gillar jag det, men är inte överväldigad. Hugh Laurie som House är utmärkt och en grymt underhållande karaktär, men annars känns det väldigt vardagligt och middle of the road än så länge. Kan hända att det blir bättre, men för tillfället känns det mest som en medicinsk motsvarighet till CSI, även om House är överlägsen Grissom och dialogen är betydligt bättre. Men jag fortsätter definitivt att titta.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » lör feb 26, 2005 16:57

Från eonline:
House (Fox): This newbie is kicking ass after American Idol with 15 million viewers. And deservedly so. Expect at least another season.

Hoppas det ivarjefall :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » lör feb 26, 2005 17:01

Illyria: ja. Serien var/är ju i varje fall #1 på sin tidsplats.

/me slaps caffeineaddict with Windows Xp
Likna House vid CSI? You... Full House-lover...
Senast redigerad av noike lör feb 26, 2005 17:05, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » lör feb 26, 2005 17:04

Den är ju det, synd bara att det är samma tidsplats som VM har också (och OTH). Jag vill ha både House och VM kvar.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Off » lör feb 26, 2005 17:10

CSI! Håll dig borta från IRC kaffe ;)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » lör feb 26, 2005 17:22

Off och noike: Naturligtvis är det bättre än CSI, men stilen är mest den samma. Teorier och problem som visas med anatomi-CGI, en personlighetslös cast bortsett från den eccentriske huvudrollen (och den kvinnliga chefen, henne gillar jag!). CotW rules supreme och bara House själv är det som höjer serien en bit över det vanliga. Men som sagt, nu talar jag endast efter tre avsnitt, men det var känslan det gav. Jag är helt beredd på att jag kommer ändra mig om några avsnitt till.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör feb 26, 2005 17:32

caffeineaddict skrev:Off och noike: Naturligtvis är det bättre än CSI, men stilen är mest den samma. Teorier och problem som visas med anatomi-CGI, en personlighetslös cast bortsett från den eccentriske huvudrollen (och den kvinnliga chefen, henne gillar jag!). CotW rules supreme och bara House själv är det som höjer serien en bit över det vanliga. Men som sagt, nu talar jag endast efter tre avsnitt, men det var känslan det gav. Jag är helt beredd på att jag kommer ändra mig om några avsnitt till.


Jag kan gå med på att Cameron, Foreman och Chase är lite bleka i början men... Anatomi-cgi:n var CSI knappast först med, de fick bara störst genomslag. OCh jo, det är lite mycket CotW enligt House-mönster 1A i början också, men det tar sig rejält. Vill jag påstå. Säger någon något annat så har de objektivt fel.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » lör feb 26, 2005 18:16

noike: Jag tror dig. Och oavsett så är det ju onekligen bra nog att jag oavsett skulle fortsätta titta, men jag har alla förhoppningar om att det kommer förbättras väsentligt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » sön feb 27, 2005 0:10

1.04. Ett steg upp från tidigare. Nu börjar det likna något! :)

Serien tar ett ordentligt steg mot mina älskade gråskalor när House är villig att offra en baby för att rädda de andra. That's the spirit! Det känns lite då och då som hur det skulle ha sett ut om Robert Romano hade varit centrum och huvudrollen i ER. Vilket inte alls är ett dåligt betyg, då Romano by far är min favorit-karaktär i den serien.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron