The Shield

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » tor jun 09, 2011 15:22

7.10
Herre gud. Shane har uppenbart aldrig varit riktigt vuxen! Åldersmässigt ja, men kolla hur han beter sig. Han har aldrig varit smart och alltid varit lättpåverkade. Lite som en förvuxen tonåring som får leka med pistoler. Jämför sedan mot Ronnie som är smart. Kolla hur han var i början av serien mot nu — grymt stor skillnad. Något med Vic och hans manipulationer korruperar ordentligt. Men visst, klart de får stå för sina egna handlingar också. Shane är förkastlig och en dålig människa och förtjänar straff för vad han har gjort mot sin vän, Vic däremot är psykopat. Från början trodde jag det var tvärt om men nej. Shane är bara dum. Stendum. (Walton Goggins däremot är en förjävla bra skådespelare.)

Mer serier borde vara så här tolkningsbara.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » tor jun 09, 2011 16:15

7.10: Hehe, du har några poänger. Men samtidigt så tycker jag att Shane har en hel del smarta idéer nu då han försöker fly från polisen, men det är kanske mer street smarts än IQ smarts...

Men som sagt: Shane är en vuxen människa och kan ta egna beslut. Han är ju inte så dum att det är särskola på gång direkt och då är det bara att ta ansvar som gäller.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » tor jun 09, 2011 17:58

7.12: Oh, sweet lord Jesus! Att se Vic bekänna alla sina brott. För att rädda Corinne, men offra Ronnie... Day-um! Men hoppas på att Shane åker dit rejält för sina brott också och inte bara Ronnie!!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » tor jun 09, 2011 18:01

Nu ska vi ut och äta mat och dricka öl/vin. Sen ska vi hem och se sista avsnittet. Sen ska jag ta en stooor whisky till sängfösare och sätta mig här framför datorn och försöka pränta ner mina tankar om det här jävla mästerverket till serie. Jag ska inte säga att jag älskar den mer efter den här omtitten, men jag älskar den heller inte en gnutta mindre. Det är en av de tio bästa serier som jag någonsin sett och det tror jag är präntat i sten.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » tor jun 09, 2011 23:42

Slutet
Var ska man börja? Var ska man sluta?
1. Det är den tajtaste serie jag vet. Med vilket jag menar att i alla andra serier som pågår i så här många avsnitt så är poängen att man ska känna "oj, vi har kommit så långt". Från West Wing, till 6FU, till The Wire. Och medan det stämmer på sätt och vid med The Shield så är också poängen att inget är i det förflutna. Det stora brottet som fortfarande dominerar säsong 7 är brottet som startade säsong 1. And there lies the brilliance.
Jag är iom det lite obekväm med flashback-avsnittet i S2. Jag hade antingen velat ha inget eller mer. Det passar inte riktigt in, av flera anledningar. Och det är den enda biten av vad vi i sf-kretsar skulle kalla "mytologin" som stör mig. Om Vic och Shane inte känt Ronnie och Lem mycket längre än vad de känt Terry så faller allt lite för mig. Fortfarande.
Men det är också det ända felsteget vad jag kan se.
Det är en serie där vi följer tio karaktärer rätt igenom från avsnitt 1 till avsnitt 88 (well, one not quite but he leaves a ghost) och hälften av dessa vid slutet känns som de mest minnesvärda karaktärer man någonsin såg (och två av dem som lite mindre än så enbart för att de är så passiva gentemot de andra) och vi står ut med detta trots att vi vet
I slutändan tycker jag nog fortfarande att The Sopranos är den bättre serien, men ingen serie har någonsin varit bättre på att få oss att sympatisera med så fullständigt horribla karaktärer medan den konstant slog oss i ansiktet med vad de gjorde. The Sopranos skyggade inte direkt, men det var väldigt mycket mer maffialull och mys och lyxresturanger och sex med stortuttade kvinnor som inte var deras fruar mellan våldsakterna. Jag tänker inte sätta den ena mot den andra för det vore dumt med tanke på att den ena är min sjätte favoritserie genom tiderna och den andra min sjunde, men Shield ser faktumen mer rätt i ögat och skyggar mindre (vilket också är exakt vad karaktärerna tvingas göra) och...
Och..
Jag har så mycket att säga här, men whiskyn och orden tog slut ungefär samtidigt och det får bli en fortsättning kanske någon gång. Nu fyller jag på och tittar på extramaterial.
En sak om sista avsnittet bara. Shanes sista akt, den som jag finner så fullständigt vidrig att jag ikväll grät snarare än jag kunde uttala vad som hände i den... jag kommer aldrig förstå den, men förra gången föraktade jag den så totalt att jag nästan skakade bort den och under omtitten har jag levt med vetskapen att den skulle komma och då syns det på ett annat sätt hur den byggs upp. Herrejävlar. Inga ord. Herrejävlar.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » fre jun 10, 2011 7:09

Fantastisk serie! Jag skulle vilja påstå att detta är plats 6 på min 10-i-topp över bästa serier någonsin. Alldeles efter The Wire. Den har andats kvalitet i allt från manus till skådespeleri sedan första avsnittet och det finns nästan inga svaga punkter.

Att Julian tappar sin historia helt kan jag tycka är en nackdel. Det märks väldigt väl då man ser hela serien på mindre än två månader. Det sista man fick veta om hans privatliv var att han och frugan hade svårt att få barn och att de skulle kolla hans sperma eller nåt på sjukhuset. Sen dess: nothing.

Men det är nog det enda också.

Och Vic vann the hollowest of all hollow victories ever. Han har ett jobb, men jag tror fan han hellre skulle slåss för sitt liv i fängelse i tre år än att sitta vid ett skrivbord och skriva rapporter i tre år... :D Men slutbilden är ju också typisk: shit no att Vic tänker acceptera det där. Då det är slut för dagen har han den där typiska "Vic is gonna get shit done"-blicken och stoppar på sig en pistol. He's a scrapper. Han kommer att försöka göra nåt åt situationen i tre års tid om det är vad som krävs. Så tolkar jag de sista sekunderna i alla fall.

Shane... om det fanns en smiley för huvudskakning så skulle den finnas här. Jag kan inte ens sätta ord för vad jag känner för det enormt själviska i att bestämma vad som är det bästa för andra. Att han är under enorm press är möjligen en förklaring, men långt ifrån en ursäkt.

Den enda person som kommer ifrån den här serien som en helt igenom bra, but kick ass, människa är imo Claudette. Alla andra karaktärer som har mer än tre repliker har mer eller mindre gjort fel på tre sätt eller mer. Inkluderat kvinnan på ICE(?) som ger Vic det perfekta straffet iom ett desk job på slutet. Claudette rules dock för hon har inte gjort något moraliskt fel (annat än att försöka dölja sin lupus möjligen), men hon är ändå inget helgon.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » fre jun 10, 2011 13:13

Håller med. Claudette fucking rules!

Angående Julian så läste jag en intervju med Shawn där han förklarade det med att tidsrymden serien utspelar sig i är för liten för att visa när hans läggning faktiskt kommer ikapp honom i äktenskapet. Så visst är det trist men jag köper den förklaringen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » fre jun 10, 2011 23:53

Ja, det känns som en okej förklaring. Men detta med att de tydligen hade svårt att få barn hade gärna fått kunnat följas upp på något sätt. Inte som en stor grej eller så, men som en ögonblicksbild eller bild av ett montage eller så... (Känns så fel att använda "montage" om en serie som The Shield. Jag menar, det är ju exakt vad det är och de gör en del sådana, men jag får inte helt positiva konnotationer då jag hör det ordet. :))
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » tor jul 19, 2012 11:38

Har kommit tillbaka till Shield-kommentarspåren nu när jag sitter och jobbar samtidigt. Fantastiskt underhållande. Bland annat därför att man får sån info som... andra kommentarspårspratare hade valt bort. I 5.01 när Chiklis sprutar ner rioten med brandslangen så träffade han en av stuntmännen så exakt i röven med högtrycksvattenstrålen att killen sket ner sig. DET har jag aldrig hört i ett kommentarspår förut.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » ons maj 21, 2014 2:11



"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Föregående

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron