Serie-intron

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav LWes » mån dec 06, 2004 1:16

Illyria skrev:Nya serier där introt är bra respektive dåligt, både musikval och utförande: Veronica Mars vs The Mountain.

Jag tycker båda passar bra! Veronica Mars' tog lite tid att vänja sig med men den är ju grym.
Och the Mountain's passar mycket väl tycker jag. Den känns så där trevlig och gosig och passar fint med dom fina miljöerna.

En som jag inte gillade var Clubhouse's. Dom hade en The Calling låt, vilket jag först blev superglad över men nu förknippar jag den låten med Clubhouse varje gång jag lyssnar på den och det känns inte bra.
För Clubhouse lades ner...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » mån dec 06, 2004 1:26

LWes skrev:Jag tycker båda passar bra! Veronica Mars' tog lite tid att vänja sig med men den är ju grym.
Och the Mountain's passar mycket väl tycker jag. Den känns så där trevlig och gosig och passar fint med dom fina miljöerna.

Usch är allt jag säger om introt till The Mountain förutom sista sekunderna nät titeln dyker upp, för att inte glömma det horribla låtvalet också. VM, både serien och introt, tog tid att vänja sig vid men nu är båda fantastiskt bra.

Ett av de absolut bästa intron till en serie i stilen montage+namn måste ha varit Freaks and geeks. Perfekt låtval också.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav poser » mån dec 06, 2004 1:28

Illyria skrev:Ett av de absolut bästa intron till en serie i stilen montage+namn måste ha varit Freaks and geeks. Perfekt låtval också.


Aah, thats a good one. Fast såhär direkt ur huvudet så måste jag nog säga att Rescue me är bland de bästa. Det fungerar sjukt bra ihop med serien.

O.C:s intro funkar väldigt bra för serien med. Nu när jag börja tänka efter såf inns det flera serier med väldigt passande intro.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav noike » mån dec 06, 2004 1:32

Illyria skrev:Ett av de absolut bästa intron till en serie i stilen montage+namn måste ha varit Freaks and geeks. Perfekt låtval också.


Oh ja, Jag gillar introt till Wonderfalls också -- till ingens stora förvåning. Fast som sagt minta två favoriter är nog fortfarande Scrubs och the Shield. Bägge två superkorta och med väldigt passande musik. (The Shield har i stort sett skådespelarnamn som flashar förbi på svarta rutor under teasern och sedan komemr the Shield loggan med musik and det är över.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav RalfiParpa » mån dec 06, 2004 1:35

noike skrev:Fast som sagt minta två favoriter är nog fortfarande Scrubs och the Shield. Bägge två superkorta och med väldigt passande musik. (The Shield har i stort sett skådespelarnamn som flashar förbi på svarta rutor under teasern och sedan komemr the Shield loggan med musik and det är över.)


Mhm. Jag skulle just skriva något om The Shields enkla men väldigt snygga intro men du hann före. Skakande vit text mot svart bakgrund kan helt enkelt inte slå fel.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Nea » mån dec 06, 2004 1:42

poser skrev:Lost intro är bland de fulaste jag sett.

Tycker visserligen inte heller att det är så värst snyggt, men det passar bra in på serien. På något vis skulle det inte suttit riktigt rätt med ett längre intro till just den här serien.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav poser » mån dec 06, 2004 1:44

Nea skrev:
poser skrev:Lost intro är bland de fulaste jag sett.

Tycker visserligen inte heller att det är så värst snyggt, men det passar bra in på serien. På något vis skulle det inte suttit riktigt rätt med ett längre intro till just den här serien.


Det behöver inte vara längre, men jag vet inte. Det ser verkligen dåligt ut.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Nea » mån dec 06, 2004 1:47

poser skrev:Det behöver inte vara längre, men jag vet inte. Det ser verkligen dåligt ut.

Vi får nog vara överens om att inte vara överens på den här punkten. Jag gillar det (bortsett från att det inte är så vackert då). :D
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav poser » mån dec 06, 2004 1:51

Nea skrev:
poser skrev:Det behöver inte vara längre, men jag vet inte. Det ser verkligen dåligt ut.

Vi får nog vara överens om att inte vara överens på den här punkten. Jag gillar det (bortsett från att det inte är så vackert då). :D


Jag tror vi är överens?
Introt passar till serien, men utförandet är inte speciellt attraktivt.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Nea » mån dec 06, 2004 2:01

poser skrev:Jag tror vi är överens?
Introt passar till serien, men utförandet är inte speciellt attraktivt.

Ja, men det där låter bra. Vi säger så. :)
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav dizzy » mån dec 06, 2004 3:06

Tycker nog inte man kan säga att en viss typ av intro är bättre än en annan. Skulle säga att Twin Peaks är min favorit, både bild och musik passade så perfekt till serien.

Illyria skrev:Intro-låtar då, hur viktiga är de för själva introt?


När det gäller musiken så finns det väl både plus och minus med att välja en "vanlig" existerande låt. Är det en bra låt som passar bra och går hem hos målgruppen kan det fungera väldigt bra.
Charmed tog t.ex flera pluspoäng hos mig i början med How soon is now, och lite av samma effekt är det med Dandy Warhols i Veronica Mars och Garbage i Hex, för att ta två aktuella exempel.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav qarlsson » mån dec 06, 2004 22:50

Apropå Intromusik kunde jag inte låta bli att spontant tänka på musiken till en gammal goding till serie - Silver Fang och låten Nagareboshi Gin. Jag blir himla taggad när jag hör den :)

Kan annars hålla med om att introt till Carnivále inte är världens mest informativa, men stämningen det etablerar - wow! Bilderna av historiska händelser (ex. berlinspelen och Jesse Owen) och känslostarka teman (ex. demonstrationer, ku klux klan) som flätas samman med tarotkorten och lite diskret lägger upp backdrop'en för serien är lysande. Långdraget, ja. Men ack så vackert och stämningsskapande :) Det ska bli spännande och se om dom ändrar något i introt till S2. Förmodligen inte (känns inte som den typen av serie) men man vet aldrig.

Förövrigt går jag igång på rena "Pavlov's hundar"-viset när den rockiga musiken till Buffy spelas och jag verkligen inte kan låta bli att sitta och trumma som en galning mot ben, bordskiva eller vad som nu finns till hands, i takt till musiken.
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » mån dec 06, 2004 23:01

Qarlsson skrev:Förövrigt går jag igång på rena "Pavlov's hundar"-viset när den rockiga musiken till Buffy spelas och jag verkligen inte kan låta bli att sitta och trumma som en galning mot ben, bordskiva eller vad som nu finns till hands, i takt till musiken.


Bara att hålla med till fullo. Jag har inte en aning om vad jag "egentligen" skulle tycka om den rätt simpla rockmelodin utan alla pavlovska kopplingar, men trots att man har hört den 1000 ggr (minst) så får den fortfarande upp pulsen i 120 och får mig att nynna och trumma som en galning. It never fails.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav qarlsson » mån dec 06, 2004 23:49

caffeineaddict skrev:
Qarlsson skrev:Förövrigt går jag igång på rena "Pavlov's hundar"-viset när den rockiga musiken till Buffy spelas och jag verkligen inte kan låta bli att sitta och trumma som en galning mot ben, bordskiva eller vad som nu finns till hands, i takt till musiken.


Bara att hålla med till fullo. Jag har inte en aning om vad jag "egentligen" skulle tycka om den rätt simpla rockmelodin utan alla pavlovska kopplingar, men trots att man har hört den 1000 ggr (minst) så får den fortfarande upp pulsen i 120 och får mig att nynna och trumma som en galning. It never fails.


Exakt! Hade man inte haft alla referenser i bagaget och utanför sitt kontext så skulle låten säkert vara smått enerverande vågar jag gissa. Kom och tänka på när man såg OMWF-avsnittet första gången och hörde den mer nedtonade musikaltolkningen. Efter att ha blivit matad och matad ett oändligt antal gånger med samma låt ställdes man plötsligt inför något helt nytt och jag minns verkligen den där känslan av förvirring som uppstod. Komiskt :)
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » ons nov 16, 2005 16:58

Bästa introt är Asheru - The Boondocks.

Nu vet ni.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Kirko » ons nov 16, 2005 17:29

Jag gillar maffiga intron, som de till West Wing eller BoB. Tyvärr är de 3 ggr längre än de hade behövt vara.
Bite me!
Användarvisningsbild
Kirko
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 29 apr 2005
Ort: Stockholm (nuförtiden)

Inläggav The Ankh » ons nov 16, 2005 17:36

Nip/Tuck har verkligen ett skitsnyggt iontro! Speciellt åprecis i början när den där handen rycker till. Vasninnigt snyggt.

Buffyintrot älskar jag oxå, just som nån sa att det är kul att se vilka nya klipp som får komma med!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav poser » ons nov 16, 2005 17:40

Off skrev:Bästa introt är Asheru - The Boondocks.

Nu vet ni.


Nuff said.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav CheeseGuy » fre nov 18, 2005 0:26

Wonderfalls! Kanske inte fantastiskt snyggt eller så, men det passar serien utmärkt, och jag sitter alltid och ler fånigt och fnittrar som en idiot.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav noike » fre nov 18, 2005 18:10

Sports Nights intro får Losts att verka utdraget och överutstuderat.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tam » fre nov 18, 2005 22:06

The Ankh skrev:Nip/Tuck har verkligen ett skitsnyggt iontro! Speciellt åprecis i början när den där handen rycker till. Vasninnigt snyggt.

Huh. Det är nog det i serien jag gillar minst. Störde mig riktigt mycket på introt innan jag började sjunga med. Snygga läppar på slutet dock.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav HeY » fre nov 18, 2005 22:46

De jag gillar skarpt måste vara Angel och Buffy. Speciellt Angel, men Buffy's låt gillar jag nog mer. Sedan är Charmed och Smallvilles fantastiskt bra också. Charmed's låt är så fantastiskt bra men jag önskar dock att de skulle göra lite större ändringar i introt efter säsongsavslutningarna för de är ganska lika.
Sedan så är Veronica Mars intro oerhört bra också, låten får mig alltif att lysa upp och introt är perfekt klippt till låten. Riktigt bra gjort av Rob Thomas och c/o.
The O.C's intro har en fruktansvärt skön låt men introt är ganska likartat genom säsongerna. Men jag tycker ändå det är riktigt bra.
Jag håller med t.ex LWes om att det ska vara klipp ifrån serien på skådespelarna och deras namn under eftersom då lär man sig tills nog deras namn och jag tycker det är snyggast så. Visst har jag börjat lära mig skådespelarnas namn i t.ex Lost nu men det är fortfarande några luckor som vill fyllas. Alias intro var ändå ganska bra i början och jag lärde mig deras namn ganska fort även om det inte var några bilder. Big credit för säsong 5's intro, även om jag önskar tillbaka den gamla låten som var i Säsong 1-3.
Måste också säga att Kitchen Confidential's intro är oerhört skönt, inte speciellt bra men jag diggar det ändå. Det var ungefär som jag tänkt mig, en skön låt och Brad som springer runt i köket station efter station och hjälper till. Synd bara att namnen inte står mig, det hade väl gått få in?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron