Gilmore Girls

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Gilmore Girls

Inläggav Yog-Sothoth » ons nov 10, 2004 20:34

Hej allihop,

Jag har en vag känsla av att många Buffy/Angel-fans fullkomligt avskyr Gilmore Girls. Å andra sidan finns det ju flera här som gillar OC, så det är väl inte helt hopplöst ändå.

Undrar bara ifall det är någon som följer den lika slaviskt som jag? Har kollat sen den började på svensk TV, men orkar numera inte vänta och laddar hem dem istället.

Jag tycker det är en lysande serie... den har det där extra som särskiljer den från de otal andra serier som är ute nu. Jag gillar också att kolla på t ex OC, Las Vegas och CSI som tidsfördriv, men det är sällan jag fastnar för karaktärerna och stämningen så som i Buffy och Gilmore Girls.

Och nej, det är inte bara en fånig komediserie om två pratsamma tjejer. Titta under ytan.

Anders / Thomas / Mönsterstudenten
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Off » ons nov 10, 2004 20:37

gilmore.girls.508.hdtv-lol.avi :D

I love this show!

"i'll reenact the passion of the christ"

Jag följer förstås många serier slaviskt och måhända är inte GG lika bra som alla andra men det är nog serien som ger mig det största leendet på läpparna när jag hör introlåten.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Re: Gilmore Girls

Inläggav noike » ons nov 10, 2004 20:54

Mönsterstudenten Thomas skrev:Jag har en vag känsla av att många Buffy/Angel-fans fullkomligt avskyr Gilmore Girls. Å andra sidan finns det ju flera här som gillar OC, så det är väl inte helt hopplöst ändå.


Varför skulle vi hata Gilmore Girls? För att detinte finns något övernaturligt? Riktigt så ytliga är vi inte, vilket andra serier-tråden visar rätt bra. (Dessutom! Jane! Espenson! Damnit!)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Re: Gilmore Girls

Inläggav Nea » ons nov 10, 2004 20:56

Mönsterstudenten Thomas skrev:Jag har en vag känsla av att många Buffy/Angel-fans fullkomligt avskyr Gilmore Girls.

Nix, jag är riktigt, riktigt förtjust i Gilmore Girls. :D

En charmig feel-good serie med snabba, snärtiga repliker och roliga karaktärer. It's a keeper.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav poser » ons nov 10, 2004 20:58

Gilmore girls är grymt.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Illyria » ons nov 10, 2004 21:14

Jag gillar GG, dock tycker jag serien tappade lite av sitt "sting" iom säsong 4 men jag följer den fortfarande (såklart, vill ju se vart det slutar). Har dessutom s2-dvdn bokad, den släpps ju om en dryg månad :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Re: Gilmore Girls

Inläggav Yog-Sothoth » ons nov 10, 2004 21:51

noike skrev:
Mönsterstudenten Thomas skrev:Jag har en vag känsla av att många Buffy/Angel-fans fullkomligt avskyr Gilmore Girls. Å andra sidan finns det ju flera här som gillar OC, så det är väl inte helt hopplöst ändå.


Varför skulle vi hata Gilmore Girls? För att detinte finns något övernaturligt? Riktigt så ytliga är vi inte, vilket andra serier-tråden visar rätt bra. (Dessutom! Jane! Espenson! Damnit!)

Jag tror att de lite mer "ytliga" skräck/sci-fi-fansen hatar GG för att det "tjejigt", "töntigt" och "flamsigt". Men jag borde förstås förstått att fans av så eminenta serier som Buffy och Angel uppskattar GG också. ;)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Yog-Sothoth » ons nov 10, 2004 21:52

Illyria skrev:Jag gillar GG, dock tycker jag serien tappade lite av sitt "sting" iom säsong 4 men jag följer den fortfarande (såklart, vill ju se vart det slutar). Har dessutom s2-dvdn bokad, den släpps ju om en dryg månad :)

Har precis kollat klart säsong 4. Jag tycker fortfarande att det är sting i serien, och nu har den dessutom fått en lite mer allvarlig underton än tidigare (pga Espenson?).

Förresten, har du koll på var man kan köpa DVD:erna billigast?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Langtry » ons nov 10, 2004 22:08

Jag brukar också kolla på GG, den serien har sina ljusa stunder :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Sparvid » ons nov 10, 2004 22:10

Föjer sändninganra på femman, och försöker att dra ut S1-dvderna så länge som möjligt så att det inte ska bli alltför lång paus tills tvåan släpps...
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav Illyria » ons nov 10, 2004 22:11

Mönsterstudenten Thomas skrev:Förresten, har du koll på var man kan köpa DVD:erna billigast?

http://www.axelmusic.com är bra, där har jag köpt/bokat båda säsongerna.

Jag tyckte serien delvis tappade bort sig under s4, men mot slutet blev det ju bättre och s5 började i samma stil som s4 slutade... men sen dess har det varit något tveksamt avsnitt också, får se vart det tar vägen nu. Kanske är detta sista säsongen?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Off » ons nov 10, 2004 22:17

Jag tycker s05 har varit grym. Jag hoppade egentligen in i s03 eller något sånt så jag vet faktiskt inte riktigt om serien var bättre eller sämre innan. Ska se om den någon gång när jag får tid över men det kommer ta lång tid innan dess. Antaligen är serien nerlagd då :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Yog-Sothoth » ons nov 10, 2004 22:45

Illyria skrev:
Mönsterstudenten Thomas skrev:Förresten, har du koll på var man kan köpa DVD:erna billigast?

http://www.axelmusic.com är bra, där har jag köpt/bokat båda säsongerna.

Jag tyckte serien delvis tappade bort sig under s4, men mot slutet blev det ju bättre och s5 började i samma stil som s4 slutade... men sen dess har det varit något tveksamt avsnitt också, får se vart det tar vägen nu. Kanske är detta sista säsongen?

Underlig site, är det SEK den visar priserna i? Och får man verkligen gratis leverans?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav noike » ons nov 10, 2004 22:51

Ja, det är gratis frakt och Axelmusic kan visa priset i SEK, men man kan tjäna lite på att kolla växelkurser och pris i andra valutor när man köper.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Yog-Sothoth » ons nov 10, 2004 22:54

noike skrev:Ja, det är gratis frakt och Axelmusic kan visa priset i SEK, men man kan tjäna lite på att kolla växelkurser och pris i andra valutor när man köper.

Hmm... frågan är om inte Amazon är billigare? $41 per box, dvs 280 kr. Då får man ju förviss frakt och tull också...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav noike » ons nov 10, 2004 22:59

För att inte tala om postens expeditionsavgifter på tullade objekt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tob » ons nov 10, 2004 23:03

Mösterstudenten: Välj AXEL

1. Fri frakt, absolut ingen tull eller övriga kostnader
2. Dem packar sanslöst bra, så efter ett antal beställningar har man så mycket bubbelplast så att man knappt vet vart man skall göra av det.
3. Otroligt bra kundsevice.

Vad jag vet så överenstämmer inte någon av dessa punkter med Amazon. Har visserligen aldrig behövt använda deras kundservice, men har en känsla av att dem ändå inte är otroligt bra.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Yog-Sothoth » ons nov 10, 2004 23:05

noike skrev:För att inte tala om postens expeditionsavgifter på tullade objekt.

Jag räknade lite nu, och det blir ändå billigare med Amazon.

Jag tog min kundvagn på Amazon.com som består av Angel säsong 1-4, Buffy säsong 7 och Gilmore Girls säsong 1-2. Detta blir sammanlagt $260.96, dvs 1,832.38 kr. Av tidigare erfarenhet kommer totalt en avgift på ca 600:- tillkomma på posten. Detta blir totalt ca 2.400 kr.

Nu har jag skapat exakt samma lista på axelmusic.com, vilket blev 3.189,93 svenska kronor. Även med den gratis frakten blir det svindyrt.

Tullavgiften suger, men de har bra priser och dollarn är skönt låg så det lönar sig att handla från staterna.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Illyria » ons nov 10, 2004 23:05

Ja, jag tipsade inte om Axelmusic som bra och (ändå relativt) billigt utan anledning ;)
Tycker inte de har någon mer underlig sida än andra affärer.

Bästa säsongerna är 1-3 enligt mig.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Yog-Sothoth » ons nov 10, 2004 23:05

Tob skrev:Mösterstudenten: Välj AXEL

1. Fri frakt, absolut ingen tull eller övriga kostnader
2. Dem packar sanslöst bra, så efter ett antal beställningar har man så mycket bubbelplast så att man knappt vet vart man skall göra av det.
3. Otroligt bra kundsevice.

Vad jag vet så överenstämmer inte någon av dessa punkter med Amazon. Har visserligen aldrig behövt använda deras kundservice, men har en känsla av att dem ändå inte är otroligt bra.

Men det är DYRT på Axel (se tidigare inlägg). Är det värt den extra kostnaden?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Yog-Sothoth » ons nov 10, 2004 23:06

Illyria skrev:Ja, jag tipsade inte om Axelmusic som bra och (ändå relativt) billigt utan anledning ;)
Tycker inte de har någon mer underlig sida än andra affärer.

Bästa säsongerna är 1-3 enligt mig.

Hehe, har redan sett det mesta av Angel. :) Är dock något av en perfektionist, och med denna beställning kommer jag ha samtliga avsnitt av Btvs, Ats och Firefly på DVD...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Tob » ons nov 10, 2004 23:08

Mönsterstudent: Nu var det längesedan jag handlade på amazon, men vad jag kommer ihåg så är det ganska sent, nästan direkt innan betalningen som man får reda på den totala kostnaden med frakt och liknande. Stämmer det? Eller är jag ute och cycklar.

EDIT: Ett par nya inlägg, som sagt var, jag handlar inte på Axel för att dem alla gånger är billigast. Det är få affärer som alltid är billigast. Men visst, överlag ligger inte Axel så bra i pris.

kolla upp cd-wow! http://www.cd-wow.net, http://www.cd-wow.com, http://www.cd-wow.fm och http://www.cd-wow.hk.com
Senast redigerad av Tob ons nov 10, 2004 23:13, redigerad totalt 2 gånger.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Yog-Sothoth » ons nov 10, 2004 23:11

Tob skrev:Mönsterstudent: Nu var det längesedan jag handlade på amazon, men vad jag kommer ihåg så är det ganska sent, nästan direkt innan betalningen som man får reda på den totala kostnaden med frakt och liknande. Stämmer det? Eller är jag ute och cycklar.

Man ser den totala kostnaden exkl. frakt hela tiden, och det finns en tabell i vilken man kan kolla frakten...

Jag beställde Buffy säsong 1-6 sist. I genomsnitt gick det på ca 350 kr / säsong inkl ALLT. Tycker jag är rätt billigt...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav VelocityBoy » ons nov 10, 2004 23:16

Tob skrev:Mönsterstudent: Nu var det längesedan jag handlade på amazon, men vad jag kommer ihåg så är det ganska sent, nästan direkt innan betalningen som man får reda på den totala kostnaden med frakt och liknande. Stämmer det? Eller är jag ute och cycklar.


Du får reda på det direkt... amazon är utan konkurrens den absolut mest proffsiga näthandeln jag någonsin har stött på, utan fel som jag ser det.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Illyria » ons nov 10, 2004 23:16

Om du beställer så mycket på en gång kanske det går att tjäna på det och om Amazon verkligen skickar allt som ett paket, då blir det ju bara en avgift till posten också.

Normalt jämförelsepris med en dvd i taget är att Axelmusic brukar ha ungefär samma pris, tom lite bättre med alla avgifter inräknade, plus att de har grym kundservice.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Yog-Sothoth » ons nov 10, 2004 23:21

Illyria skrev:Om du beställer så mycket på en gång kanske det går att tjäna på det och om Amazon verkligen skickar allt som ett paket, då blir det ju bara en avgift till posten också.

Normalt jämförelsepris med en dvd i taget är att Axelmusic brukar ha ungefär samma pris, tom lite bättre med alla avgifter inräknade, plus att de har grym kundservice.

Ok... ska jag beställa en enskild skiva därifrån är det värt att komma ihåg. Men för min feta julklapp till mig själv håller jag mig nog till Amazon. :)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Illyria » ons nov 10, 2004 23:30

Mönsterstudenten Thomas skrev:Ok... ska jag beställa en enskild skiva därifrån är det värt att komma ihåg.

Plus att Axelmusic har 10% rabatt på förhandsbokningar om du betalar direkt, tror min GG s2 med det inräknat kostade 390 kr typ.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tinder » tor nov 11, 2004 0:48

Gillar oxo GG ganska mycket men måste nog ändå hålla med Illyria lite att nått hände efter säsong 3. Fortfarande bra men jag tappade lite av mitt engagemang inför att se nya avsnitt direkt de kommer ut under säsong 4 fast det börjar komma tillbaka något. Svårt att säga fast känns som jag gillade de 3 första säsongerna bäst hittills. Vet inte om det har med att jag upplevde att serien egentligen blev sämre eller om det beror på andra orsaker.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav adolvsson » tis nov 23, 2004 1:06

Första, kanske andra säsongen, följde jag GG med stort nöje, men tyckte att serien tappades stinget i tredje. Så jag var på väg att sluta kolla, men tänkte hej, en chans till, kollar lite på S4 innan jag avgör. Och något hände. Jane. Den allvarliga undertonen räddade serien, karaktärerna kändes mer levande än någonsin. 4 avsnitt in på säsong 5 och jag tror det här kan bli den bästa hittils. Nu har man kommit in i det nya sättet att skriva på, blivit bekväm, och det märks tydligt.

Spoilers upp till 5:4
Dessutom hanterar man Loralei/Luke-situationen över all förväntan. I serier av den här typen, när två personer som genom flera säsonger flirtar och är intresserad av varandra, två personer vars relation är skapad för att vi tittare en dag ska hoppas att det blir dom, vilket vi gör, när den dagen kommer och de två verkligen blir tillsammans brukar det oundvikligen leda till att serien förlorar sin gnista och bara går utför. Inte här. I GG känns det fortfarande fräscht, härligt, spännande. Kanske för att man såpass nyligen lagt sig till med det där nya sättet att skriva på. Kanske för att Rebecca Rand Kirshner härskar. Något är det som får det att funka, för Gilmore Girls rockar hårt som Lanes trumspel.

I love TV!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » tis nov 23, 2004 1:19

I s5 tycker jag serien har fått tillbaka stinget som totalt saknades i s4. Med andra ord gillade jag inte s4 speciellt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron