Gilmore Girls

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » sön apr 17, 2005 21:04

Stor GG-dag idag. Avslutade S3, har nu börjat på S4. Grät som en liten flicka (eller åtminstone ungefär lika mycket som Luke, hence den nya signaturen) vid Rorys tal i 3.22.

In lööööv with the show. Tänker nog ta mig till det Jane Espenson-scriptade 4.04 innan jag slutar ikväll åtminstone.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » sön apr 17, 2005 21:50

4.02. The howling Gilmores. Som om jag inte älskade dem nog redan...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » ons apr 20, 2005 23:02

5x18: Jaha. Luke och Taylor och museet = boring.

Lorelai börjar babbla på med intervjuaren, of course, och det tar inte länge förrän hon beklagar sig angående Emily och vad har det med artikeln att göra? Nada. Och det lukade såklart problem lång väg och det är sådana här naiva saker som får mig att vilja kasta saker på Lorelai. Hon är inte osmart annars.

Dean har fel också, är inte Star Hollow (och Luke) nog för Lorelai? Hon äger för fan ett Inn, she's not going anywhere. Felet är Dean, hoppas han försvinner helt snart.

Logan the asshole, never liked him.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Gordo » tor apr 21, 2005 7:07

5x18

Stackars Rory, gå och bli kär i fel kille sådär. Vad ska det vara bra för? Men jag håller meed Illyria, Dean är riktigt tråkig och det är en evig tur att hon inte är med honom längre. Jag tyckte i och för sig att Rory och Logan var ett ganska roligt par.

Det var bra att Lorelai drog bort artikeln för annars hade vi väl fått fler avsnitt med Emilys sårade känslor och ännu mer tjafs dem emellan och det känns som om det redan varit aldeles för mycket sånt.

Hoppas inte Luke ska börja tvivla på hans och Lorelais förhållande nu, kan de inte bara få ha det bra en stund?

Paris är alltid rolig och hon lättade upp avsnittet något. Som helhet var det väl inget topenavsnitt.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » lör apr 23, 2005 12:49

Jane Espensons 4.16: The Reigning Lorelai. Fricking remarkable. Mästerlig kombination av sorg och humor. Och Danny Strong. Det blir inte mycket bättre.

Den första halvan av S4 var lite svagare än det som kommit innan och är nog det som brukar anses vara seriens svacka om jag har förstått rätt, men det var inte alls så farligt som man skulle kunna tro, särskilt eftersom det har hämtat sig ordentligt med de senaste avsnitten nu!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Yog-Sothoth » lör apr 23, 2005 16:50

5.18:
Det har var det tristaste avsnittet på mycket, mycket länge, tycker jag...

Spoiler Lane i säsong 5:
Jag stör mig rätt mycket på grejen att hon inte kan ha sex före äktenskapet. Inte pga. själva faktumet (to each his own) att hon inte vill, utan orsaken. Hon vet själv att det är för att hon har haft en strikt kristen uppväxt som hon avskyr, och det enda som har fastnat hos henne är att hon inte kan ha föräktenskapligt sex. Men om det nu är så värdelöst med kristen uppfostran, hon tycker inte om sina föräldrar, etc, vad är då problemet?

Som sagt, hon får tycka vad hon vill, jag tycker inte anledningarna känns trovärdiga bara.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav noike » lör apr 23, 2005 20:18

Yog-Sothoth skrev:Spoiler Lane i säsong 5:
nte pga. själva faktumet (to each his own) att hon inte vill, utan orsaken. Hon vet själv att det är för att hon har haft en strikt kristen uppväxt som hon avskyr, och det enda som har fastnat hos henne är att hon inte kan ha föräktenskapligt sex. Men om det nu är så värdelöst med kristen uppfostran, hon tycker inte om sina föräldrar, etc, vad är då problemet?

Som sagt, hon får tycka vad hon vill, jag tycker inte anledningarna känns trovärdiga bara.


Om man gillar sin uppväxt eller inte spelar ingen roll. Man kan vara emot allt och gå textremt åt andra hållet men under uppcäxten fastnar ändå vissa värderingar. De behöver inte vara logiskt vilka som gör det eller inte, men hur mycket man än vill motsatsen så finns de där och det känns fel att bryta mot dem.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » lör apr 23, 2005 20:28

Angående Lane s5: Jag tycker det presenteras som ett ämne som hon försöker hantera och kämpar för att kanske mer hitta sin åsikt om saken... Lane är förövrigt en av de bästa karaktärerna, tycker hon är med alldeles för lite.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Yog-Sothoth » lör apr 23, 2005 22:01

Jag tycker detta är en lämplig tidpunkt att åter igen informera de ovetande om att Keiko Agena (Lane) fyller 32 i år. ;)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Illyria » lör apr 23, 2005 22:15

Och? Hon är utmärkt som Lane! :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Yog-Sothoth » sön apr 24, 2005 0:28

Illyria skrev:Och? Hon är utmärkt som Lane! :)

Vadå och? Verkade det som att jag försökte framställa det som en nackdel?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Illyria » sön apr 24, 2005 0:29

Ja, "titta vad gammal hon är och ska spela en som är 20!" typ, men om det inte var så; bra :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Yog-Sothoth » sön apr 24, 2005 0:32

Illyria skrev:Ja, "titta vad gammal hon är och ska spela en som är 20!" typ, men om det inte var så; bra :)

Jag är imponerad över att hon kan se så ung ut. Det är inte som Cordelia som ser ut att vara 33 fastän hon skall föreställa 15, Lane ser verkligen ut som en 20-åring. Å andra sidan tycker jag ofta det är svårt att avgöra asiatiska kvinnors ålder (särskilt japanskor).
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav caffeineaddict » mån apr 25, 2005 0:19

4.22. Fuck me sideways! Kan ha varit det bästa avsnittet hittills. Åtminstone ett av de bästa. Trots att säsongen nog var den svagaste av de fyra jag sett (men likväl väldigt bra och konstant oerhört sevärd).

Ska nu hålla mig med att börja se S5 tills i morgon, bara för att annars får jag nog ingen sömn i natt...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » ons apr 27, 2005 8:56

5x19: Bästa avsnittet denna säsongen! Tänk om alla avsnitt höll denna kvalitet, då hade det kunnat vara en riktig kanonsäsong. Alla storylines var utmärkta, bra flyt, roliga dialoger osv. Första gången Logan framstod som en riktig person och varför Rory gillar honom. Trevligt att slippa Emily och Richard också och det enda jag inte riktigt gillade var Lorelais negativa attityd i telefonen mot slutet, även efter Logan kom tillbaka.

Paris: Sick people freak me out.
Doyle/Rory: You're pre med! :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Gordo » ons apr 27, 2005 17:01

5x19

Tyckte också om det här avsnittet. Har tyckt om Logan sedan han kom med i serien och blev mycket glad när han knackade på dörren efter den katastrofala middagen. Intressant att se hur det kommer gå i fortsättningen för honom att vara pojkvän.

Det enda jag tycker är lite tröttsamt i detta avsnitt är Sookies hysteri när det gäller matlagningen på The Dragon Fly. Har vi inte redan gått igenom det förut? Känns bara som en upprepning.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Yog-Sothoth » ons apr 27, 2005 20:38

5.19:
Ja, bra avsnitt. Jag kom på en sak precis; vad är tråden i säsong 5 egentligen? De flesta avsnitt känns fristående. Och ja, Sookie är fruktansvärt jobbig ibland.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Illyria » tor apr 28, 2005 15:35

Fått dispatch-mail för s3 dvdn (som släpps nästa vecka), det kommer bli ett trevligt återseende :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » lör apr 30, 2005 9:12

Up to date med serien! Såg precis 5.19 till frukost. Känns bra. Älskar serien, det är en ny favorit.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Yog-Sothoth » lör apr 30, 2005 11:17

caffeineaddict skrev:Up to date med serien! Såg precis 5.19 till frukost. Känns bra. Älskar serien, det är en ny favorit.

Bra, nu existerar den!
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav adolvsson » sön maj 01, 2005 1:29

Yog-Sothoth skrev:Bra, nu existerar den!

The what with the huh?!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Yog-Sothoth » sön maj 01, 2005 2:05

adolvsson skrev:
Yog-Sothoth skrev:Bra, nu existerar den!

The what with the huh?!
'
Serien alltså, dvs Gilmore Girls. Den finns nu.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav poser » sön maj 01, 2005 2:09

Yog-Sothoth skrev:
adolvsson skrev:
Yog-Sothoth skrev:Bra, nu existerar den!

The what with the huh?!
'
Serien alltså, dvs Gilmore Girls. Den finns nu.


retard?

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Yog-Sothoth » sön maj 01, 2005 2:11

poser skrev:
Yog-Sothoth skrev:
adolvsson skrev:
Yog-Sothoth skrev:Bra, nu existerar den!

The what with the huh?!
'
Serien alltså, dvs Gilmore Girls. Den finns nu.


retard?

En fråga som många i min omgivning ställer sig.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Illyria » ons maj 04, 2005 10:29

5x20: Rorys första dag på tidningen, hon kommer dit och blir en totalt annan person, det kändes lite väl överdrivet. Rory har haft andra nya saker av det här slaget tidigare och inte reagerat så... barnsligt. Känns som hon aldrig under seriens gång varit barnslig.

Emily och Richard :evil: Speciellt Emily, värsta suckup och totalt tillgjort och extremt idiotisk mot Lorelai. Riktigt tragiskt att titta på. Helt blinda och döva för några andra kommentarer också, något som skulle störa deras lilla "perfekta" värld.

Vad säger att Lorelai inte skulle kunna resa OCH vara med Luke?

Utöver E&Rs hemskheter och Rorys okaraktäristiska flipout var det ett rätt bra/stabilt avsnitt ändå.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Yog-Sothoth » ons maj 04, 2005 14:46

Illyria skrev:5x20: Rorys första dag på tidningen, hon kommer dit och blir en totalt annan person, det kändes lite väl överdrivet. Rory har haft andra nya saker av det här slaget tidigare och inte reagerat så... barnsligt. Känns som hon aldrig under seriens gång varit barnslig.

Emily och Richard :evil: Speciellt Emily, värsta suckup och totalt tillgjort och extremt idiotisk mot Lorelai. Riktigt tragiskt att titta på. Helt blinda och döva för några andra kommentarer också, något som skulle störa deras lilla "perfekta" värld.

Vad säger att Lorelai inte skulle kunna resa OCH vara med Luke?

Utöver E&Rs hemskheter och Rorys okaraktäristiska flipout var det ett rätt bra/stabilt avsnitt ändå.

5.20:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att hon inte var sig själv. Jag tyckte hon betedde sig precis som man kan tänka sig på sitt första jobb; lite blyg, osäker och allmänt bortkommen.

Två andra nämnvärda saker i det här avsnittet:

* Kvinnan i receptionen på tidningen. Värre basröst har jag aldrig hört!
* Logans och Rorys konversation när de steg ur bilen påminde om en mellan Xander och Oz, "the essence of cool".
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Illyria » ons maj 04, 2005 16:16

Yog-Sothoth skrev:Jag förstår inte riktigt vad du menar med att hon inte var sig själv. Jag tyckte hon betedde sig precis som man kan tänka sig på sitt första jobb; lite blyg, osäker och allmänt bortkommen.

Det som hände var inte det konstiga, troligt scenario, utan att det blev för off för karaktären. Sen när springer Rory och skriker med pipig hög röst osv. Jag kände inte alls igen Rory och det flamsiga/barsnliga sätt som tog över, karaktären har aldrig varit en clown, men blev nu mer som Susan i Desperate Housewives - inte Rory. Alldeles för okaraktäristiskt och det blir därmed dålig kontinuitet.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Yog-Sothoth » ons maj 04, 2005 18:08

Illyria skrev:
Yog-Sothoth skrev:Jag förstår inte riktigt vad du menar med att hon inte var sig själv. Jag tyckte hon betedde sig precis som man kan tänka sig på sitt första jobb; lite blyg, osäker och allmänt bortkommen.

Det som hände var inte det konstiga, troligt scenario, utan att det blev för off för karaktären. Sen när springer Rory och skriker med pipig hög röst osv. Jag kände inte alls igen Rory och det flamsiga/barsnliga sätt som tog över, karaktären har aldrig varit en clown, men blev nu mer som Susan i Desperate Housewives - inte Rory. Alldeles för okaraktäristiskt och det blir därmed dålig kontinuitet.

Hade jag bara läst det du skrev nu hade jag antagligen hållit med - men jag tycker fortfarande att hon är rätt IC. Kommer du ihåg när hon först kom till Yale?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Illyria » ons maj 11, 2005 7:52

5x21: Lorelai tror hon är gravid och sen inte gravid för hon inte vill äta ett äpple? Och hon känner sig som "single"? Det vore en bra storyline om hon faktiskt var gravid (ändå). Och Luke köper hus bakom ryggen på Lorelai, låter som något Lorelai kommer bli upprörd över... och båda två har rätt dålig kommunikation måste jag säga. Lorelai var ganska barnslig och naiv i detta avsnittet också, med graviditeten och att hon sen låste in sig i rummet istället för att direkt konfrontera Emily. Tyckte Emily reagerade alldeles för lungt också, hade förväntat mig något helt annat.

Plötsligt är Kirk rik, ehm? Och Kirk halvnaken är alltid lika scary :eek: ;)

Rory: "I've always done what's expected of me!", jag måste faktiskt hålla med Mr Huntzberger att Rory inte riktigt tar för sig utan gör vad hon är tillsagd, men vad hände sen? Stal Rory och Logan båten och åkte fast eller har det tom hänt nån slags olycka?

Avsnittet var rätt bra men kändes också mycket som en transportsträcka inför säsongsavslutningen. Det skulle kännas konstigt om serien slutade nu också, s6 har ju fortfarande inte fått ett officiellt klartecken ännu, men jag hoppas det blir en sjätte (och sista) säsong.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav adolvsson » ons maj 11, 2005 14:40

5x21: Bra avsnitt. Mycket bra, t o m.

Jag kan till viss del hålla med om transportsträckeåsikten, men det var en bra sträcka, en bra uppbyggnad. Lite som lugnet före stormen. Ovanligt starkt familjetema som kan leda ungefär precis vad som helst, med mycket konflikt. Det här sådant här som gör bra karaktärsdramatik.

Och vilken cliffhanger, sen. Inte stor, men väldigt elak. Det var inte heller så mycket var Rory ringde ifrån, som hur hon sa det. Snyggt gjort.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron