Gilmore Girls

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » ons sep 14, 2005 22:21

caffeineaddict skrev:Jaaaaaa! Det är dags att göra GG-tråden aktuell igen! :D Som jag har längtat!

6.01:Utmärkt. Har nästan börjat känna som att GG:s senare säsonger går att jämföra med utvecklingen som Buffy gick igenom. Det är sammare serie i grunden, men har växt till något svårare och mörkare genom sina karaktärer. Det är inte längre bara den mys-serie som jag blev kär i. Den är riktigt tung ibland, och sparkar mig hårt i hjärtat. Vilket fortfarande känns lite ovant (kanske för att jag såg de första fem säsongerna så fort att förändringen svishade förbi), men inte är helt ovälkommet om man är ett emotional freak som jag.

Luke och Lorelai. Det var väntat, men det är underbart.

Lorelai och Rory. Jävlar i havet, vad det svider. Avsnittets sista scen har gett mig en klump i halsen stor som Gibraltar. Jag har svårt att svälja. Jag kanske helt enkelt är förkyld? *springer och dricker vatten* Nope, fortfarande en klump. En GG-relaterad klump. I love it and I hate it.

Jag menar, en säsongsöppnare där Lorelai och Rory inte utbyter en enda replik, men som ändå i mångt och mycket handlar om deras förhållande, eller kanske slutet på deras förhållande (knappast, men ändå...). Och som inte löser det utan om något förvärrar konflikten. Det är banne mig WSWB-modigt. Go, ångest, go!

Scenen strax innan, med Lorelai i sina föräldrars sovrum, när hon berättar den gamla historien om paddan (det är en padda, inte en sköldpadda, åtminstone i versionerna jag har hört) var också hjärtslitande. Särskilt just repliken som gav avsnittet dess namn, den om "You got your new and improved Lorelai"... salt i redan djupt upphuggna sår.

I love it 'cause it hurts me. Bara de bästa serierna gör så här ont.

Jag skulle kunna skriva en egen utläggning, men... äh, neh. Bara; Ord, mannen!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav poser » ons sep 14, 2005 22:30

Precis, vad kaffekask sa.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Off » ons sep 14, 2005 23:50

GG! Höstseriena är här och jag är lycklig.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » ons sep 14, 2005 23:50

Mah bruthas! Vi bevisar att the manliest of manly men tittar på GG! :P


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » ons sep 14, 2005 23:53

caffeineaddict skrev:Mah bruthas! Vi bevisar att the manliest of manly men tittar på GG! :P


Jupp. Jag har saknat den här serien.
Senast redigerad av noike tor sep 15, 2005 0:16, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tor sep 15, 2005 0:14

noike skrev:Jupp. Jag har saknat den här seren-


Är det bara jag, eller är det något väldigt o-noikskt över det här inlägget? Lite för... vanligt. Visst, alla har sina tveksamma dagar, men överflyttningen kanske har tillåtet en Thing-host att ta över den noike vi känner och fruktar. It's an imposter, I say!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav poser » tor sep 15, 2005 0:15

Gilmore Girls kan t.o.m få noike att mjukna lite i kanterna, it's that good.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tor sep 15, 2005 0:16

poser: Jag gillar den teorin. Han har en soft spot och vi hittade den. Vi är som House. Nu behöver vi bara peta på den med vassa, infekterade redskap.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tor sep 15, 2005 0:22

kaffekickan: jag har under de två senaste dagarna knappt gjort ett seriöst inlägg. (Det där med kladdkakan menade jag -- jag vill inte ha några konfunderingar om det, okej?) Ibland så slappnar man av och blir zen med nuet. Sedan var avsnittet så känslosamt. Under mitt kalla hårda skal finsn faktiskt ett ännu kallare och hårdare hjärta fyllt med känslor. Mång av dem har någon koppling till skadeglädje, det bör medges men ändå.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinder » tor sep 15, 2005 13:23

Visst det var ett bra avsnitt fast inte riktigt lika uppspelt som Kaffekask. Kan dock bero på att man inte sett serien på ett tag och därför inte än hunnit komma in i den rätta GG-känslan. Fast första avsnittet på säsongen lovar gott för resten av säsongen, ser fram emot att se vidare på denna serien.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav caffeineaddict » ons sep 21, 2005 9:38

Oj. Det är nästan så jag funderar på om Gilmore Girls överhuvudtaget har varit bättre. Visst har det funnits bättre enskilda avsnitt (även om inte många), men jävlar vad den här storylinen får mig att känna... Ja, 6.02 var minst sagt rätt bra. Ena sekunden skrattar jag och sitter bara och myser och har ett leende så stort att jag tror jag kommer svälja mina öron och i nästa stund känner jag mig som Jaye i Cocktail Bunny "Ow! Ow! Ow! Ow, ow, ow, OOOW!"

6.02:Så mycket att säga. Luke och Lorelai är fantastiska. Jag älskar att det äntligen finns ett onscreen-par som inser att inte varje bråk är the end of the world utan som kan tjafsa om såväl hundar och hus som om Rory utan att behöva överdriva det och göra det till mer än vad det är eller behöver vara.

Stora delar av det tidiga avsnittet skrattade jag högt ("High ground"-diskussionen, TJ och visitkorten, "That's what she said", "I'm working my way towards Paul Anka, but it's gonna take a while", "How did you close the door?") och sen dyker Rory upp hos Luke och allt börjar göra ont. När hon får reda på nyheterna och springer iväg... jag skrek åt Luke att följa efter henne, stoppa henne, prata med henne. Å andra var jag rädd att det skulle bli en sån dum TV-grej av det och att Luke inte skulle berätta för Lorelai att de hade träffats bara för att skapa konflikt, och blev därför ytterst lycklig när han sedan gjorde det direkt efteråt. Perfekt scen.

Och sen sista scenen... "You hurt me". Jag tänkte precis samma sak...


Gilmore Girls är i en klass för sig bland heltimmes-serierna nu under hösten. Inget annat kommer ens i närheten.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » ons sep 21, 2005 11:12

Jag däremot tyckte det var ett svagt avsnitt. 6.02: "You're both being dumb and you should be talking". Exakt så. Luke är den enda vettiga numera.

Och vilken total mes Rory har blivit. Hon låter sig trampas på av folk hur som helst utan att göra något åt det och att börja knuffas är ju knappast lösningen. Hon är också totalt obekväm och ensam hos R&E, de pratar inte mer än ytligt till henne, inte med henne, Emily kallar henne ett barn, de låtsas som att båtstölden aldrig har hänt, manövererar Rory att bli medlem i DAR och om Rory pratar med hushållerskan så får hushållerskan sparken. När ska Rory börja säga ifrån? Även till Lorelai.

Lorelai och hunden :rolleyes: och Liz och TJ var delar av avsnittet jag helt vill glömma. Svagt avsnitt minst sagt men plus i kanten för ingen Logan.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » ons sep 21, 2005 12:28

6.02:Naturligtvis uppträder de dumt, men också "rätt" utifrån karaktärerna och situationen. Håller absolut med om det Luke säger, och jag vill naturligtvis se mina flickor tillsammans så lyckliga som de är i titelsekvensen varje vecka, men samtidigt tycker jag handlingen fungerar och den rör mig ordentligt. Tror det är olika beroende på vad man vill ha ut ur serien.

Ang. Richard och Emily så hoppar jag som vanligt fram och tillbaka med vad jag tycker. När jag precis har retat ihjäl mig på Emilys beteende med städerskan och på DAR-mötet, så blir jag oerhört rörd över hennes "fängelsetips" till Rory (jag skrattade rätt gott åt dem med). De älskar verkligen sitt barnbarn över allt annat, och det kan jag inte låta bli att tycka om dem för. Att deras värderingar sedan ofta är åt helvete, och att deras val är mer än lovligt tveksamma är en annan sak. Rory och hennes bästa är viktigare än något annat för dem, även om det sedan må finnas olika åsikter om vad "hennes bästa" egentligen är för något.

Det viktiga för mig är allt det som händer passar väl in med de karaktärer som vi har lärt känna under fem säsonger, och då är det bara spännande om handlingen sedan inte är den mest "behagliga". Som sagt, Gilmore Girls S6 ser ut att bli motsvarigheten till Buffy S6. And me loves it.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » ons sep 21, 2005 13:06

caffeineaddict skrev:Gilmore Girls S6 ser ut att bli motsvarigheten till Buffy S6. And me loves it.

Det kan jag inte hålla med om och hittills är jag långt ifrån övertygad.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav poser » ons sep 21, 2005 13:41

6.02
Säsong 6 har öppnat hur bra som helst och även om en hel del är helt "fel" i serien nu så blir jag ändå lika glad av att se på den. Det enda som inte är bra med konflikten mellan Rory och Lorelai är att jag saknar dialogerna de brukar ha. Fortsätter säsongen såhär så kommer det rocka stenhårt.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav carre » ons sep 21, 2005 14:01

jag vill hem och se!! jag är så nyfiken!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Off » ons sep 21, 2005 18:53

Bara att hålla med kaffe och poser. Bra avsnitt, bra säsongsbörjan.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Peppe » ons sep 21, 2005 19:09

6x02 Största nackdelen med det här var att Kirk inte var med, Jag vill ha mer Kirk!!! Annars ett bra avsnitt och säsong 6 är braaaa hitills
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby
 
Inlägg: 518
Blev medlem: 27 apr 2005
Ort: Uppsala

Inläggav noike » ons sep 21, 2005 22:23

6.02 Jag gillade inte TJ men det var allt. Resten var riktigt bra. Men nästa vecka hoppas jag verkligen att de har med Paris.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » ons sep 21, 2005 22:26

noike skrev:6.02 Men nästa vecka hoppas jag verkligen att de har med Paris.


Och Lane! Vi har inte sett Lane än denna säsong!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » ons sep 21, 2005 22:38

caffeineaddict skrev:
noike skrev:6.02 Men nästa vecka hoppas jag verkligen att de har med Paris.

Och Lane! Vi har inte sett Lane än denna säsong!


Ja! LANE! MER LANE! Men det kan förklaras av att hon är på turne -- så lång tid har inte förflutet sedan 5.22. Men det är som sagt helt ovidkommande plot-skräp.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Noam » tor sep 22, 2005 3:14

hihi, jag är bara på säsong 3.. har massa gottis framför mig :)
jag har, precis som med buffy, min syster att tacka för denna underbara serien.. TACK SYRRAN!
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Gordo » tor sep 22, 2005 9:43

Håller med om att säsong 6 börjat mycker bra och att säsongen ser ut att bli en av de bättre hitills. Men:

I det här avsnittet stör jag mig precis som noike på TJ och Liz. Scenerna de var med i tyckte jag nästan var jobbiga. Annars var det mycket som var roligt, fightface!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tor sep 22, 2005 12:13

Jag förstår inte vad folk har mot TJ?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Illyria » tor sep 22, 2005 13:20

Han är störande och ej rolig.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav The Buffster » sön sep 25, 2005 18:19

Egentligen följer jag Gilmore Girls på femman men jag börjar bli less på att dom inte visar hela säsonger i taget och på att vänta. Kollade upp att dom hade visat drygt halva säsong 5 så det var alltså inte så många avsnitt att se ikapp. Så därför har jag ägnat denna söndag åt 5.13 - 5.19, och jag måste säga att Gilmore Girls är en av dom bästa saker man kan ägna en söndag åt. Gilmore Girls känns som den perfekta söndagsserien. Ibland så glömmer jag nästan bort exakt hur mycket jag tycker om Gilmore Girls men så fort jag ser det igen så kommer allt tillbaka till mig. Serien är magisk. Det är det enda jag kan säga. Ingen annan serie har förmågan att göra mig lika lycklig. Imorrn ska jag försöka se ikapp, bara fem avsnitt kvar.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav Gordo » sön sep 25, 2005 18:26

Det låter som om du har haft en skön söndag Buffster :)

och jag håller med, jag blir också glad av serien!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » ons sep 28, 2005 10:36

6.03:Kanske inte lika bra som de två hittills. Lite mer av ett mellanavsnitt, men aldrig ett felsteg och konstant underhållande. Och för tredje veckan i rad med en slutscen som rörde mig, även om inte lika starkt den här veckan.

Först och främst: jävlar vad den där repliken behövdes. Den på slutet. "I don't want to set a wedding date until things are right with Rory." Tack och lov att vi äntligen fick det 100% klart att inte ens Lorelai där hon är nu helt har gett upp på sin dotter. Naturlgtvis trodde varken jag eller någon annan att de skulle fortsätta så här särskilt länge, men det där behövdes likväl.

Annars var det mycket underhållning framför allt, även om inte riktigt lika oerhört roligt som sist. Man märker faktiskt en viss skillnad när det inte är en Palladino (eller Jane Espenson) som har skrivit.

Höjdpunkter: "Just google 'Rory Gilmore sexboat'", LANE! (och de spelar "Hanging on the Telephone"!), "The strange man is scaring me!", "I can babble infinitely" och "Nice reference", min ökande förtjusning i namnet Paul Anka på en hund och Lukes berättelse om Paul Anka och chokladen (alla serier som kan får mig att beskriva en scen som "berättelsen om Paul Anka och chokladen" är guld värda).

Men likväl, lite mer mellanavsnitt än de senaste. I expect new heartbreak any week though.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » ons sep 28, 2005 11:53

En liten fråga från nån som inte följer serien annat än ser två avsnitt halvåret ungefär (men jag såg första halvan av S1 såjag vet vilka karaktärerna är).

Om S6
Blir så nyfiken... Varför har Lorelai och Rory börjat bråka så att de knappt pratar med varandra?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » ons sep 28, 2005 12:17

AKS skrev:En liten fråga från nån som inte följer serien annat än ser två avsnitt halvåret ungefär (men jag såg första halvan av S1 såjag vet vilka karaktärerna är).

Om S6
Blir så nyfiken... Varför har Lorelai och Rory börjat bråka så att de knappt pratar med varandra?


Loooooong story short:Rory började på college (precis som hon och Lorelai alltid har velat), gick där i två år, hittade en pojkvän som kanske inte var riktigt så seriös som mamma hade önskat, upptäckte under sin praktik att hon inte alls var en så bra reporter som hon alltid har trott/önskat, överreagerade genom att stjäla en båt (ett stupid prank som gick lite långt) och bestämde sig för att ta en "paus" (hoppa av) från college. Lorelai såg det som att hon svek sina drömmar (och sig själv, och sin mamma) och de hade en seriös falling out över detta. Rory flyttade in med sina morföräldrar (som ju alltid har föredragit henne framför Lorelai) som ställde sig på hennes sida trots båtstöld och college-avhopp, vilket inte förbättrade konflikten med Lorelai. Nu håller de sig för tillfället på varsitt håll. Mormor Emily har fixat jobb åt Rory och Rory avtjänar dessutom ett halvårs community service för båtstölden. Lorelai förvärrade konflikten genom att förlova sig med Luke och inte berätta det för Rory (som naturligtvis ändå fick reda på det på omvägar och kände sig mer än lovligt sårad).

Än så länge har Gilmore-flickorna haft en scen ihop under S6:s tre avsnitt och det var ett gräl. My heart hurts. Det bör kanske tilläggas att innan allt detta började så var Lorelai redan betydligt mer osams med sina föräldrar än vad du kanske minns. Det förbättades inte direkt när Rory flyttade in hos dem och började förlita sig helt på dem istället för på mamma.


Phew! Det var ungefär en halv säsong lysande såpopera nedkortat till ett par meningar...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron