Veronica Mars

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » mån mar 14, 2005 22:50

När jag börjar fundera på favoritkaraktär i Veronica Mars (Veronica plockas bort) så dyker ofta Wallace upp. Det är inte för att han är komplex och mångbottnad direkt, inte heller att han är lättsam och underhållande utan största anledningen är att hans scener ihop med Veronica (vilket är dem flesta av hans scener) är sanslöst bra. Wallace och Veronica har ett otroligt samspel och jag faller pladask för det.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Yog-Sothoth » tis mar 15, 2005 0:03

Jag håller med om att Wallace är en härlig kille och skådespelaren är bra. Men han är ändå "the token black guy", killen som är rolig och per definition den vita huvudrollsinnehavaren inte kan vara intresserad av. Detta kanske låter lite överdrivet, men tänk efter hur svarta karaktärer ofta porträtteras i amerikanska serier.

Lite överdrivet? Antagligen. Wallace är inte så farligt typisk-afro, det finns mycket värre exempel.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav poser » tis mar 15, 2005 0:59

Yog-Sothoth skrev:Lite överdrivet? Antagligen. Wallace är inte så farligt typisk-afro, det finns mycket värre exempel.


Hehe, "token black guy" exemplar nummer 1, Skills i One tree hill.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav LWes » tis mar 15, 2005 1:10

Yog-Sothoth skrev:Wallace är den karaktär som så ofta finns i amerikanska produktioner, The Token Black Guy. Clownen. Drar till med kommentarer som Y'all, Dawg, etc. Finns med för att rolluppsättningen skall bli jämnlik, men personifierar varenda klyscha som existerar om afro-amerikaner

Jag håller med om att Wallace är en härlig kille och skådespelaren är bra. Men han är ändå "the token black guy", killen som är rolig och per definition den vita huvudrollsinnehavaren inte kan vara intresserad av. Detta kanske låter lite överdrivet, men tänk efter hur svarta karaktärer ofta porträtteras i amerikanska serier.

Lite överdrivet? Antagligen. Wallace är inte så farligt typisk-afro, det finns mycket värre exempel.


Jag tycker att det är värre när det inte är någon mörkhyad karaktär i serier.
Jag såg första delen av Battlestar Galactica mini-serien igår, och jag reagerade med en gång på att alla var vita.
och varför ska inte huvudpersonen i serier ha en svart följeslagare?
Bruce i The Dead Zone, Pete i Smallville, Kurdy i Jeremiah, Bernie i Listen Up, Turk i Scrubs, Mike i Las Vegas m.fl.
Om alla dessa karaktärer hade varit vita, hade inte det skapat en konstig stämmning i serierna då? Jag tycker det i alla fall.
Jag har inte riktigt uppfattat om du menade att när du ser en serie med en "token black guy" så, reagerar du negativt till det? T.ex. när du först såg Veronica Mars tänkte du då "Å nej, en svart kille som hon blir kompis med (för den anledningen du nu hade för att tycka det var dåligt)" Nu skrev du ju att du gillade Wallace, men i ett annat liknande fall, hade du hellre i så fall sett att dom tagit in en vit skådespelare i den rollen?
Själv ser jag det hela som om Veronica träffade en kille som hon blev kompis med. Sen att han är svart och rolig, varför inte? och jag tror inte att det är omöjligt att dom två skulle kunna bli tillsammans, även om det inte direkt verkar så troligt just nu.

Visst kan det stämma det du skrev om "Finns med för att rolluppsättningen skall bli jämnlik" och det, men jag förstår helt enkelt inte hur man kan se det som ett problem, eller något att klaga på.
Varför inte göra rolluppsättningen jämnlik? karaktären fyller ju mycket mer funktion än Weevil som är med så sällan, och hon den där läraren som egentligen skulle vara med mycket eller vad dom hade tänkt.
Bästa-kompis-karaktären som Veronica kan lita på och få hjälp av är ju en nödvändig karaktär.
Att göra en tv-serie utan svarta karaktärer är som för mig att skriva en berättelse om bara människor.
I två av mina olika berättelser är huvudpersonen en människa och hans kompis är en fisk.
I den ena har han även en räv-kompis.
I en tredje är det också med en fisk och en räv.
Det har jag gjort helt utan att tänka på det för att i mina berättelser (hur bizarrt det än verkar) är det helt naturligt, för där finns det massivs av olika varelser och fiskar och rävar passade i dessa tillfällen bra.
I USA är en stor del av befolkningen svarta så det är väl helt naturligt att ha en svart karaktär i serien?

Jag inser att jag helt överdriver med det här inlägget, men det är så jag tycker.
Jag blir lite upprörd ibland utan förvarning.

PS: Om någon undrade var fiskarna jag pratade om Fredrish i Purple Blood och Mulg-Jolef i The Legend of Vahmn. Två fantastiska berättelser.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » tis mar 15, 2005 1:13

LWes skrev:Jag såg första delen av Battlestar Galactica mini-serien igår, och jag reagerade med en gång på att alla var vita.

Fel, alla är inte det.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav LWes » tis mar 15, 2005 1:15

Illyria skrev:
LWes skrev:Jag såg första delen av Battlestar Galactica mini-serien igår, och jag reagerade med en gång på att alla var vita.

Fel, alla är inte det.

Är inte alla huvudpersoner? Jaja, jag har ju bara sett så lite. Men i vilket fall som helst reagerade jag på det.

Jag vågade inte leta upp något cast-photo för jag ville inte veta fall någon inte skulle överleva till tv-serien eller så.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tis mar 15, 2005 1:31

LWes skrev:
Illyria skrev:
LWes skrev:Jag såg första delen av Battlestar Galactica mini-serien igår, och jag reagerade med en gång på att alla var vita.

Fel, alla är inte det.

Är inte alla huvudpersoner? Jaja, jag har ju bara sett så lite. Men i vilket fall som helst reagerade jag på det.
Jag vågade inte leta upp något cast-photo för jag ville inte veta fall någon inte skulle överleva till tv-serien eller så.

Hon som spelar Boomer och han som är Commander Adama är inte "vita".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » tis mar 15, 2005 1:35

Och hon som jobbar på "bryggan" och nån mer där och andra personer runt om tycker jag är rätt blandade faktiskt. Långt mer än andra serier.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Yog-Sothoth » tis mar 15, 2005 1:56

LWes: Om man tänker till lite när man ser många filmer/serier (inte bara amerikanska) finns det väldigt många stereotypa karaktärer. Nu är jag inte på långa vägar någon filmvetare, men jag uppfattar det som att karaktärerna i (många) filmer, särskilt "storfilmer", är överdrifter av personligheter i verkliga livet; de är inte overkliga, men överdrivna för att skapa dramatik eller humor. I high school-filmer är alltid nörden jättenördig och det coola tjejgänget elaka diktatorer som bestämmer över allt. Enligt denna mall passar även vissa rasfördomar/klichéer in, i USA den allra vanligaste den svarta coola hip hop-killen med hängiga byxor och gatuslang. Han är ofta komisk och clownliknande, sällan introvert och seriös.

Jag menar inte att de hellre skulle ha en vit kille som hennes polare (hur kom du fram till det? lol), däremot tycker jag det är synd att de nästan alltid porträtterar afro-amerikanska karaktärer enligt en viss mall. Om detta är fallet med Wallace eller inte har vi skiljda åsikter om, men det är vad jag tycker.

Jag tycker absolut att det är bra att ha en rolluppsättning som speglar den verkliga populationen i ett land, därför är det naturligt att det finns européer, afro-amerikaner och mexikaner i VM.

Star Trek driver detta till sin yttersta gräns, vilket både är hyllat och har fått negativ kritik. Det bästa exemplet är Voyager, där de på kommandobryggan där minst en person är något av följande: Europée, amerikansk indian, korean, svart vulcan och halvklingon/halvmänniska. Star Trek var först på 60-talet med att ha en kvinna (svart kvinna dessutom) i en auktoritär position i en film/TV-serie. Själva budskapet i Star Trek är jämlikhet och fred, och det avspeglas även i uppsättningen. Men nu har jag gått ifrån ämnet lite. :)

Min slutsats är att det är trist att vissa karaktärer alltid är likadana från produktion till produktion, ju mer film/TV man ser, desto mer av detta märker man.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav LWes » tis mar 15, 2005 2:16

Yog-Sothoth skrev:i USA den allra vanligaste den svarta coola hip hop-killen med hängiga byxor och gatuslang. Han är ofta komisk och clownliknande, sällan introvert och seriös.


Jag förstår allt du säger nu, men jag kan inte påstå att denna beskrivning passar in på någon karaktär i någon tv-serie jag kan komma på (ingen huvudperson i alla fall) förutom Random i Johnny Zero som är exakt så (förutom att han är vit).
Den karaktären du beskriver förekommer nog mer i filmer tror jag. Jag ser inte ofta på filmer.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tis mar 15, 2005 18:08

På TwoP står detta att finna:

The big excitement from the Paley fest is that they announced that we not only won the E!Online poll, but we got more votes than all the other shows combined. Holy shit is what I say.

---

Joel Silver said VM garnered something like 50% of the total vote! Rob Thomas said they have recently been planning the big mysteries for season two, which will hopefully come to pass. Early May is when we find out ...


Tydligen så valde Eonline att avslöja det hela då folk från showen var närvarande på Paley Festival. Står dock inte på neptunesite eller eonline, men det låter ju som att det är sant. I så fall är jag mycket chockad. Var helt säker på att AD skulle vinna, trots allt har den ju större publik och fansen tycks vara lika fixerade som oss VM-fans.

Jättekul om det är sant dock! :lovebunny:

EDIT: Tycks dock vara sant för han som sköter Neptunesite skrev detta i samma tråd:

E!Online's Kristin showed me the totals herself when we were in the interviewing/photo line thingy. I don't think any other shows even had 10%, and over 500,000 people voted. VM I think had like 56% total. Don't quote me on that. It blew everything else away.


Yaaaaaaaay! Inte för att det hjälpte Angel (som väl också vann), men jag tror att VM har en chans. Går den dock inte bättre under S2 så lär det vara över. :(
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tis mar 15, 2005 18:26

AKS skrev:Var helt säker på att AD skulle vinna, trots allt har den ju större publik och fansen tycks vara lika fixerade som oss VM-fans.


AD har inte så många tittar egentligen, men till en början så fanns inte AD med på röstformuläret, bara i deras beskrivning om de "hotade" serierna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » tis mar 15, 2005 18:27

Yay! Nu fick jag lite hopp för en andra säsong :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav LWes » tis mar 15, 2005 18:28

noike skrev:men till en början så fanns inte AD med på röstformuläret, bara i deras beskrivning om de "hotade" serierna.


Den lades till senare. Det är jag ganska säker på.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tis mar 15, 2005 18:45

LWes skrev:
noike skrev:men till en början så fanns inte AD med på röstformuläret, bara i deras beskrivning om de "hotade" serierna.


Den lades till senare. Det är jag ganska säker på.

Det vet jag, men då var ju skadan redan skedd eftersom flera alternativ saknades i början och det är då de flesta röstar
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Horrabin » tis mar 15, 2005 20:10

Läste Kristens chat på Eonline idag och där är hon förvånad över att inte fler röstade på AD. Att det alternativet las till i efterhand spelar ingen större roll eftersom när den väl las till så hade bara totalt 45 röster lagts ändå. Kanske folk som ser AD inte surfar på Eonline?
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav AKS » tis mar 15, 2005 21:32

Hm, kan ju vara så iofs. Att serien har fler tittare än VM borde ju vara solklart även om jag inte har tittarsiffror på AD. VM brukar väl ligga runt 2 miljoner? Nåt sånt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » tis mar 15, 2005 21:42

Såg denna fråga hos Kristin Eonline:

From Anders_Sandstedt: Why isn't the best show on earth--Veronica Mars--getting any viewers?
I have no clue, so if anyone in Scandinavia has a theory, please let us know!


Hm, lite konstigt svar... Vad fick hon Skandinavien ifrån? Ja, efternamnet, men... jag förstår ändå inte svaret.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tis mar 15, 2005 21:45

AKS skrev:Hm, kan ju vara så iofs. Att serien har fler tittare än VM borde ju vara solklart även om jag inte har tittarsiffror på AD. VM brukar väl ligga runt 2 miljoner? Nåt sånt.

Okej, då har nog AD mer. Men på FOX kräver de superhöga tittarsiffor av någon anledning, annars är det ett misslyckande. Och det utan att de själva gör något för att göra reklam för seriens existens. UPN kan åtminstone stava till PR. För min del känns det troligare att VM kommer att överleva än AD.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » tis mar 15, 2005 21:46

Nu måste vi komma fram till en teori! ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav AKS » tis mar 15, 2005 21:47

Ja, och så skickar vi in. Och signerar buffyforum.se! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » tis mar 15, 2005 21:52

Jag tror att fler ser på serien än siffrorna visar, det hela är väldigt underligt, speciellt med den buzz serien ändå har. Lite väl låga siffror... sabotage? Konspirationsteorier! :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Bender » tis mar 15, 2005 21:57

Anonymitet är en dygd men jag avslöjar det ändå: Det är jag som är mannen myten konceptet: "Anders Sandstedt" :D Hade aldrig trott att den frågan skulle komma med! Minns inte om jag skrev att jag kom från Sverige...
Senast redigerad av Bender tis mar 15, 2005 22:01, redigerad totalt 1 gång.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Illyria » tis mar 15, 2005 22:01

Vår egen lilla kändis i VM-världen :D
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav AKS » tis mar 15, 2005 22:09

Nice! Nu måste du skriva ut frågan och spara den. Kristin är ju ganska välläst. :) Bra fråga förresten. Synd att svaret var något underligt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Bender » tis mar 15, 2005 22:15

Ja svaret var lite tråkigt.. Men hon var väl begeistrad över det exotiska i att en svensk ställer frågor till henne om VM. Jag kanske överdrev "best show on earth" men allt för att sälja serien! :)

Och ja den där sidan hamnar i min mapp över stunder i rampljuset.. 8)

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Tinwiel » tis mar 15, 2005 22:29

Bra gjort Bender! Såklart man ska pr:a serien, jag tjatar om den hela tiden för mina kompisar, men det är ingen som har nappat och laddat hem den än.. *fnys* Jaja, det är deras förlust. Sen när den kommer till svensk tv, och alla andra blir kära i Kristen så kan jag säga "vad var det jag sa".. :twisted:

Härliga nyheter AKS, nu måste dom ge VM en andra säsong. Även om inte Angel fick en till säsong så måste inte det innebära att det inte kan funka med VM. Angel hade ju ändå gått i 5 säsonger, VM inte ens en. På UPN dessutom, inte eeevil WB. Go Kristin på EOnline! :D
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav AKS » tis mar 15, 2005 22:34

Jag tror faktiskt att chanserna är goda (även i måndagens Roush-Q&A [tvguide.com] sa Roush att han skulle bli förvånad om inte VM fick ännu en säsong. Och just detta att (extrem minispoiler om en ev S2) tv-bolaget efterfrågat ett säsongsövergripande mysterium för S2 (utan att lova nåt, naturligtvis) gör en andra säsong ännu mer trolig. Fast nu har man ju fått upp hoppet så till den milda grad att man kommer att drabbas av depression om det inte blir en S2. Hm, who am I kidding? Jag skulle drabbas av en depression även om jag inte hade nåt hopp alls...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tam » tis mar 15, 2005 23:15

AKS skrev:Jag skulle drabbas av en depression även om jag inte hade nåt hopp alls...

Låter som ett bra recept för depression, ja. :)
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav AKS » tis mar 15, 2005 23:19

Hehe, ja tar man det ur sitt sammanhang så låter det ju självklart.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Majestic-12 [Bot]

cron