Lost

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav brat » fre maj 14, 2010 10:33

caffeineaddict skrev:Tre avsnitt kvar, och Lost skiner till med sitt SÄMSTA AVSNITT NÅGONSIN! (spoiler 6.15) En jävla menlös samling av scener som bara överförklarade och samtidigt förstörde saker vi redan förstått, skämde ut CJ Cregg, inte besvarade en enda intressant sak, om något ställde fler frågor men inga intressanta så vem bryr sig? Jag måste fråga: undrade eller längtade någon efter 6.09 efter mer förklaring av rökmonstret och Jacob? Var inte allting precis självklart och i bästa fall lite intressant mystiskt? Varför behövdes det här? Varför berättades det så dåligt? Varför i hela helvetet måste jag, efter att nästan ha stått ut med serien så här länge, känna att jag verkligen gjort bort mig och att författarna uppenbarligen inte har en aning om vad de sysslar med, när det är TRE TIMMAR KVAR!?

Håller med om allt i ditt spoilerblock. Och lägger till ett eget spoilerblock. Överförklaring verkar vara deras ledmotiv för säsong 6 som helhet, inte bara det här avsnittet. De kastar ur sig svar för att bevisa för tvivlarna att de hade allt uträknat?? Eller vem är det som vill ha alla de här svaret? När mysterierna var så mycket mer intressanta än svaren. Och när svaren ändå bara leder till nya frågor (var kom kvinnan på ön ifrån?) som man, som sagt, ändå inte är intresserad av!
Såg visserligen något underhållningsvärde främst i barnscenerna med Jacob+bror, men det hade kunnat klippas in som små lockande scener man ville se mer av i ett avsnitt med en värdig handling, istället för att överdriva så här vårdslöst.
Nä, jag tycker att de skulle ha satsat på att göra säsong 6 med kvalitet istället, och knyta ihop karaktärernas storys, hellre än kasta ur sig svar på alla miljoner frågor de presenterat de senaste fem åren. Så kunde de väl ge ut en "Lost-svaren" bok i efterhand för de som verkligen ville veta hur rökmonstret skapades och vilka paret i grottan var och exakt vad ön har för betydelse (livets källa? seriöst?).
Och när jag ändå är inne på öns betydelse så tycker jag att det var roligare att längta efter svar, roligare att ifrågasätta vem som hade rätt och fel, vad man kunde tro på och inte. Än det här. De vaktar livets källa, vilket måste ha varit betydligt enklare på kvinnans tid än på Jacobs, då ön är fullkomligt överbefolkad. Dessutom misslyckades han ju ganska kapitalt, idag är det ingen som verkligen vet att de måste vakta ljuskällan.

Tillochmed säsong 5 (åtminstone innan sista avsnittet då jag började gissa var säsong 6 var på väg) var jag så imponerad av serien (med vissa mindre undantag) att jag tänkte köpa hela stora DVD-boxen när den kom. Nu har säsong 6 ensam lyckats förstöra den lusten.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Mush » ons maj 19, 2010 18:10

Är jag den enda som typ mår illa? Spenderat 6 år till den här serien och slutets uppbyggnad har varit lam och jävligt intetsägande. Vafan! Varje säsong hitills har ju varit ganska spänt mot slutet. Why did they do this?! Jag är okej med svaren vi fått om ön men inte hur de presenterades. Man kan göra simpla saker som ett ljus som är livets källa vara mycket mer kraftfull än en grotta som glänser och hur det kan förvandla någon som är lite lack till ett ont mördande rökmonstrer...Det funkar ju inte.
Lost skulle få mitt huvud att bli snurrig men inte tjurig och jobbig. Revenge on world!

Oh, du avsnitt 6x16 var awesome igen, please.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav HeY » fre maj 21, 2010 3:30

6x16 var spännande igen. Jag ignorerar fullkomligt 6x15. Om det någon gång blir så att jag ser om Lost, kommer jag att hoppa över 6x15. 6x15 finns inte. :sacrificebunny:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Jodokast » sön maj 23, 2010 15:14

Tycker inte alls att 6x16 var speciellt stor uppryckning för den här säsongen.
Ju mer jag tänker på det så tycker jag att man skulle valt det det naturliga slutet som fanns att få i säsong 4. Säsong 5 var ju sämre än 6:an påminde mest om en tillbaka till framtiden spoof och 6 är överlag ganska dålig tror jag varit nöjd med högst tre avsnitt hitills.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav RalfiParpa » sön maj 23, 2010 16:18

caffeineaddict skrev:Tre avsnitt kvar, och Lost skiner till med sitt SÄMSTA AVSNITT NÅGONSIN!


Så långt vill jag inte sträcka mig - det finns säkert något S2-avsnitt som är sämre - men jag förstår vad du menar. Den här sjätte säsongen började fint, jag gillade t.o.m. alla parallelluniversumhistorier, men sedan 6.12-6.13 har serien förfallit avsevärt. Om nu "förfallit" är rätt ord - egentligen är det väl vad det alltid varit; den enda skillnaden är att nu, när alltihopa ställs på sin spets, märks det hur mycket serien faktiskt lider av bristerna som funnits där sedan första avsnittet: det ofta halvdana skådespeleriet (se 6.14) och den ointressanta interna mytologin (se 6.15).

Om avslutningen (som visas i dag) är lika fantasilös som titeln antyder (den har fått den helt otroligt tråkiga titeln "The End") kommer Lost möjligtvis gå till historien som TV-serien som gav tittarna minst för deras visade engagemang.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Garim » mån maj 24, 2010 8:43

Ja, de sumpade sista avsnittstiteln. Borde ha varit "Found" :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Tomas » mån maj 24, 2010 11:47

Jag slutade se serien någon gång under säsong... jag minns faktiskt inte. 4 eller 5 kanske?
Ni som ser sista avsnitten idag får gärna skriva en spoilerfri rekommendation till oss avhoppare om huruvida slutet är tillfredställande eller inte och om det är värt besväret att se klart serien.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav caffeineaddict » mån maj 24, 2010 13:14

RalfiParpa skrev:Om avslutningen (som visas i dag) är lika fantasilös som titeln antyder (den har fått den helt otroligt tråkiga titeln "The End") kommer Lost möjligtvis gå till historien som TV-serien som gav tittarna minst för deras visade engagemang.


Då betyder det att JJ Abrams isf snor sin egen guldmedalj i den sporten från den tidigare Alias-vinsten.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav HeY » mån maj 24, 2010 14:03

Men Abrams har väl dock inte varit showrunner sedan säsong 1?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav eynosh » mån maj 24, 2010 17:46

Liten Spoilerfri kommentar om hela serien (för dig Tomas):
Överlag känns det som att serien består av 3 skilda delar. Tror detta beror på att författarna allt eftersom kommit på hur dom vill att serien ska sluta, vilket gör att en del saker i början av serien inte återkopplas senare.
Sista säsongen och nu sista avsnittet har varit helt ok. Man har gjort det bästa av situationen, och det är en smakgrej hur man tycker att slutet kunde ha varit. Det var ett bra avslut till hela serien, men den täcker inte in hela serien (även om den försöker).

Framtida råd för den som vill se Lost:
Har du inte börjat se lost: se inte serien.
Har du börjat se lost och är på säsong 1-3: Överväg att sluta titta, det är mycket kvar innan det blir något bättre.
Är du på säsong 4 eller senare: Om du nu har har sett såhär långt kan du likaväl se klart det, för sista säsongen är helt ok.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav AKS » mån maj 24, 2010 18:21

eynosh skrev:Framtida råd för den som vill se Lost:
Har du inte börjat se lost: se inte serien.
Har du börjat se lost och är på säsong 1-3: Överväg att sluta titta, det är mycket kvar innan det blir något bättre.
Är du på säsong 4 eller senare: Om du nu har har sett såhär långt kan du likaväl se klart det, för sista säsongen är helt ok.


Detta var dagens sannings faktiskt! Även om jag inte har sett de tre sista än så kan jag skriva under på det där.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » mån maj 24, 2010 18:30

Med tillägget att säsong 4 var bäst av dem allihop. Och kortast. En ljuspunkt mitt ibland fyra nyanser av brunt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » mån maj 24, 2010 18:34

ja, just ja. Tror jag gillade säsong 4 också... Bit it ain't worth it, om man säger så. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Matt » mån maj 24, 2010 19:15

Kommer inte ihåg vad säsong 4 handlade om.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav AKS » mån maj 24, 2010 19:23

Inte jag heller, men i en sammanfattande kommentar jag hittade så uttryckte jag att S4 var bästa säsongen "hittills". Och det betyder ju att den spöar skitsäsongerna S5 och S6 med hästlängder. Good riddance till denna helvetes jävla serie som jag enbart fortsatt se för att få se hur det går.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Garim » mån maj 24, 2010 20:47

Nu har jag sett avslutningen. Jag är nöjd. Bra avslutning tycker jag.

Garim skrev:Ja, de sumpade sista avsnittstiteln. Borde ha varit "Found" :)

Och jag tycker fortfarande att mitt förslag var bättre :) Lämnar en del öppet för tolkning, men det är ok. Lost handlade aldrig om svar, det handlade om frågor. Jag satt och väntade på att IslandJack skulle bli ett rökmoln, men det blev han inte. Det kändes som att vad de var ute efter var att få de två parallella universum att sammanfogas igen, vilket vi alla vet är omöjligt, men det är en vacker tanke :)
Så, bra avslutning, även om vägen dit varit väldigt ojämn.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav brat » mån maj 24, 2010 23:45

Hela serien
Jag gillar att serien inte avslutades med "det var bara en dröm" eller "ni får en andra chans". (Vilket kanske säger hur höga förväntningar jag har på serien, när jag befarar ett sådana slut.) Jag gillar alltså att alla som dött faktiskt får vara döda och att allt de gjort faktiskt får vara på riktigt. Men after-life storyn de valde? Billig. Ofattbart billig.
Jaja, om folk gillar att se alla sina döda favoritkaraktärer le och kramas så ska väl inte jag hindra dem. Det kan publiken (som gillar det) vara värda efter en sådan här lång och svajig resa.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Glorificus » mån maj 24, 2010 23:58

Jag älskar verkligen Lost och kunde inte ha varit mer nöjd med de sista säsongerna och finalen. :) Jätteglad nu när jag sett allt och inte blev besviken! :lovebunnier: Och jag känner fler som är lika lyriska, så det är inte bara jag. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav HeY » tis maj 25, 2010 3:42

Slutet
Var alltså parallella verkligheten efterlivet, och det som hände på ön var hur allt slutade (nästan) innan efterlivet? De (Kate, Claire, Saywer, Piloten osv.) åker iväg i planet, lever och dör (eller dör i planet...) i olika tidpunkter, Jack dör på ön och Hugo och Ben lever vidare och dör nog de också sen. Och när alla dött hamnar de i den parallela världen, och minns inget eftersom de inte är redo att gå vidare själv, utan behövde varandra för det. Det var nog ungefär så jag förstod det, men jag undrar fortfarande varför Desmond kunde leva i både livet och efterlivet. Ska man bara acceptera att han är "speciell"?
Och om parallella universumet var som ngt sorts efterliv/limbo som kom före ljuset i kyrkan, vad var då Faradeys mammas roll? Var hon inte redo att gå in i ljuset? Och tydligen inte Ana-Lucia heller ("She's not ready yet" från förra avsnittet) och Faraday och Charlotte var inte heller redo att gå vidare ännu. De behöver hjälp av Jennifer Love Hewitt.
Så basically, allt som hänt hände. Sen de som inte dog på ön i finalen fortsätter leva sina liv, men alla dör tillslut. När de dör kommer de till parallella dimensionen för att lära sig acceptera ljuset.
Jag har andra teorier (som jag skrev här, men ändrade, för jag rörde till det för mig själv), men det är nog så jag tolkade det "mest". Och nu när jag läser (E!WatchWith)Kristins hyllningar (usch, jag har verkligen börjar ogilla henne som "reporter") verkar hon ha tolkat det likadant.


Hmm...
Jag får nog erkänna, att jag fattade nog inte riktigt. Eller så har jag helt enkelt inte kopplat ihop trådarna ännu.
Jag gillade det under tiden jag tittade. Men nu efter åt när jag försöker koppla ihop det jag såg får jag inte ihop det helt. Suck. Jag känner mig ointelligent.
Men egentligen så tycker jag nog, att de sammanflätade denna säsongen men långt ifrån sammanflätade serien ordentligt. De snackar om att det som var viktigt var att knyta ihop karaktärernas storylines, inte mytologin. Det är bara en löjlig ursäkt för att de inte hade koll på vad de gjorde. Hela Lost var mytologi, och det är allt serien alltid har handlat om. Den borde knyts ihop bättre. Man kan ge bra slut för sina karaktärer, utan att lämna det som alltid har varit seriens fokus.
Jag tyckte inte det var lysande. Jag tyckte inte det var dåligt. Jag satt på spänn hela avsnittet och gillade under tiden jag såg, men ju mer jag tänker på slutet nu ju mindre nöjd känner jag mig. Så jag gillade helt enkelt avsnittet, men tycker inte de lyckades ge mig det slut jag hade velat ha.

(edit) Ändrade min original text en aning. Tog bort och lade till. (/edit)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mush » tis maj 25, 2010 14:34

Jag är rädd för finalen. Det är lite som när jag läste klart Det mörka tornet igår och man fick själv valet om man ville veta vad som händer med Roland när han gått in i det. Det är resan som är viktig inte målet. Så jag valde att inte läsa mer. Jag vet inte om jag är redo för ett slut på Lost än.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav Jodokast » tis maj 25, 2010 16:09

Fattar inte alls slutavsnittet vill gärna få hjälp att få seriens mening förklarad:

Kan inte riktigt smälta slutavsnittet och förstår inte helt faktiskt hur parallellhandlingen fyller något syfte.
Har jag fattar det rätt om det är meningen att man ska förstå serien på följande sätt?

Alla ombord på Oceanic 815 dör vid kraschen? Så livet på ön är fejk i det faktum att alla redan är döda?
Hur ska man då tolka den parallella verkligheten i säsong 6? Om det nu är fallet vad fyller Jacob och MIB för syfte på ön??
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav Glorificus » tis maj 25, 2010 18:49

Det här cirkulerar på olika forum nu och påstås komma från nån av Lost-författarna:
http://lostmediamentions.blogspot.com/2 ... inale.html

Bra sammanfattning, tyckte jag, med lite extra information som man kan ha nytta av vid omtittar. :)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav brat » tis maj 25, 2010 19:23

Om den sammanfattningen verkade lite lång och komplicerad så kan jag bjuda på en enklare på en gång! ;)
spoiler hela serien
Allt som hänt på ön är verkligt, faktiskt är allt man ser i serien verkligt. Först lever de sina liv (som vi ser i flashbacks), sedan hamnar de på ön, sedan lämnar några ön medan några andra hoppar i tiden, sedan kommer alla tillbaka till nutid på ön och sedan räddar de ön och några lyckas lämna ön igen och sedan i en framtid där alla är döda möts de igen i någon slags himmel. Lätt som en plätt. :P

För den som vill ha lite mer koll:
spoiler hela serien
Säsong 1-3: Överlevare från det krashade Oceanic flight 815 kämpar för att klara sig på en mystiskt ö, the Others (Ben, Juliet, Richard m.fl.) som redan bor på ön får mer och mer plats i serien. Samtidigt är det flashbacks till deras liv innan krashen.

Säsong 4 : På ön förbereder sig överlevarna för att bli räddade, till slut är det bara sex av dem som lyckas lämna ön innan Ben flyttar på den. Samtidigt är det flashforwards till det liv de sex lever efter de blivit räddade. Tre år i framtiden får de besök av Locke som säger att de sex måste åka tillbaka till ön.

Säsong 5: Det växlar mellan två storylines. På ön där de som blev kvar hoppar i tiden och till slut hamnar i 70-talets Dharma-initiativ. På fastlandet där Locke rekryterar de sex för att återvända till ön, några av dem hamnar i 70-talet och några i nutid.

Säsong 6: Efter en vit flash är alla är på ön i nutid, de kämpar för överlevnad (går rätt dåligt) och för att förstå vad de gör där (går bra) och för att lämna ön (en handfull lyckas) och för att rädda ön (går bra). Samtidigt är det flashforwards till en tid där de alla är döda och existerar i någon slags himmel.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav HeY » tis maj 25, 2010 19:48

När det kommer till seriens syfte så verkar det helt enkelt vara: Karaktärerna. De krashar på ön som ensamma individer och alla har "flaws". På ön får de "a clean slate" och lär känna varandra och blir de viktigaste personerna i varandras liv. De skapar ett band med varandra. Ett band som måste återställas innan alla kan "step into the light" i slutet när de har dött. Jag antar att syftet var att visa att vi alla har gott och ont i oss, och att vi alla behöver människor i våra liv för att hjälpa oss vara goda. Något som MIB misslyckades med, och därför dog ensam.

Seriens mytologi verkar de tydligen vilja få till att stå som symboler för karaktärernas struggles, samt underhålla oss. Alltså var seriens syfte att utveckla karaktärerna till fina människor, och underhålla oss vägen dit med konstiga saker som händer.


Jag kanske själv missförstått syftet, men det är så jag tolkat det.
Jag förstår nog slutet bättre nu idag. Efter jag hade sett det hade jag svårt att koppla allt. Jag tyckte det var ett fint slut, väldigt sentimentalt. Men jag vet inte om jag är fullt nöjd.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav dansdansdans » ons maj 26, 2010 13:00

brat skrev:Säsong 6: Efter en vit flash är alla är på ön i nutid, de kämpar för överlevnad (går rätt dåligt) och för att förstå vad de gör där (går bra) och för att lämna ön (en handfull lyckas) och för att rädda ön (går bra). Samtidigt är det flashforwards till en tid där de alla är döda och existerar i någon slags himmel.


-men varför har jack och juliet en son tillsammans? om de nu levde på ön hela tiden så skulle ju vi sett henne föda deras barn för hon dog ju även där. annars var det en himla bra teori om att de faktiskt levde hela tiden. jag tror nog mer på paralella universum och att alla dog i krashen. fast varför vaktar jacon livets källa? vad händer om nått händer med livets källa. dör alla då. nä äh jag fattar inte. tappade intresset för längesen med... men var ju kul att den tog slut och det ville jag ju se ;)
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav brat » ons maj 26, 2010 16:00

dansdansdans skrev:
brat skrev:Säsong 6: Efter en vit flash är alla är på ön i nutid, de kämpar för överlevnad (går rätt dåligt) och för att förstå vad de gör där (går bra) och för att lämna ön (en handfull lyckas) och för att rädda ön (går bra). Samtidigt är det flashforwards till en tid där de alla är döda och existerar i någon slags himmel.


-men varför har jack och juliet en son tillsammans? om de nu levde på ön hela tiden så skulle ju vi sett henne föda deras barn för hon dog ju även där. annars var det en himla bra teori om att de faktiskt levde hela tiden.

Pojken finns nog bara i deras himmel/helvete, precis som träden. Det är inte riktiga träd, det är en fantastivärld de kokat ihop efter döden. Sawyer är inte polis och Jin blir inte kidnappad och Sun blir inte skjuten och Jack operar inte Locke osv.
"You don't have a son, Jack" ;)
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav dansdansdans » ons maj 26, 2010 19:38

brat - hmm jo det är klart :)

sawyer jag tyckte han var så kul som polis! hehe. kan de inte göra en serie om det nu istället? ;)
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav HeY » tor maj 27, 2010 22:51

Sideways världen handlade ju basically om att resolve your past issues. Från WatchwithKristin: "Ben's guilt over killing his daughter Alex, Locke's crippling problems with his father, Jin and Sun's guilt over abandoning their daughter and not knowing if she's OK, Hurley's guilt over his money doing evil things, Sayid's desire to save Shannon/Nadia, Claire's guilt over planning to give away her baby, Jack's desire to forgive his father and break the cycle by becoming a good father himself, etc."
Jag köper det. Att Jack har en son för att han har ett behov av att vara en bättre far än sin egen.

Mer från Kristin: "In the finale, we learned that this place (in which the flight landed safely) was a passageway from death into the Light/heaven. The characters we saw there had all died in different times in different places (some on the island, some off), and they met up in this place (where time is irrelevant) to work out their remaining regrets, reconnect with their loved ones, and move on to the Light together."

Och Damon Lindelof och Carlton Cuse (Losts showrunners från säsong 2 och framåt) har själva sagt att ALLT som hänt på ön är på riktigt. De levde där - det var ingen dröm och de var inte döda - och vissa dog där. Men som vi såg i finalen åkte vissa även därifrån, och dog senare. De har tydligt framlagt att de inte ville att det skulle kännas som om 6 år inte betydde ngt, och att alla var döda egentligen. So take it from the showrunners ;)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » lör maj 29, 2010 14:08

Plågan är över!! :extas:

Nu behöver jag aldrig mer se Lost. Bra (för att vara Lost) avslutning. Var inte uttråkad en sekund ens. Men var tiden jag lagt ner på serien och hatat den (från och till i alla fall) värt det? Nej, knappast.

Bäst i sista avsnittet: Jack som inte behövde dö ensam utan Vincent var där. Det tyckte jag var jättefint och fick en tår i ögat.

Jag är också helt okej med att det som hände på ön är verklighet och det parallella en efter döden-grej.


Ett bra slut på serien trots allt. Jag är okej med det som hände i avslutningen.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » lör maj 29, 2010 14:24

Medan slutet fungerar på en basal nivå för mig och jag tyckte hela slutavsnittet var bra pacat och konstant underhållande, så har jag helt klart tematiska problem med ungefär de saker som Devin Faraci (en man som jag sällan vill hålla med så här mycket) skriver om här. Bland dem: existensen av ett efterliv där ingenting vi någonsin gjort i våra riktiga liv spelar roll för man får helt enkelt göra om det utan konsekvenser tills det blir rätt. Och det faktum att Aaron är död och går vidare till himlen... I BABYFORM! WTF?! När, hur, va?! Eller är det någonstans Jacks upplevelse av det hela eftersom slutscenen är ur hans synvinkel och de andra är redan ikapp, men varför saknades då andra människor där? Som Walt? Det hela är inte riktigt lika irriterande som delar av BSG-slutet, men det gör mig inte helt nöjd. Vilket jag iofs inte väntade mig vara heller. Men för att varit så en serie som till så stor del faktiskt handlat, för att citera, "belief" and "fate" så är det mesarslig avslutning att "allt ordnar sig precis vad man än gör för i himlen får man göra om det tills allt är rätt".


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare