Lost

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav HeY » sön maj 30, 2010 2:19

caffeineaddict skrev: Och det faktum att Aaron är död och går vidare till himlen... I BABYFORM! WTF?! När, hur, va?! Eller är det någonstans Jacks upplevelse av det hela eftersom slutscenen är ur hans synvinkel och de andra är redan ikapp, men varför saknades då andra människor där? Som Walt? Det hela är inte riktigt lika irriterande som delar av BSG-slutet, men det gör mig inte helt nöjd. Vilket jag iofs inte väntade mig vara heller. Men för att varit så en serie som till så stor del faktiskt handlat, för att citera, "belief" and "fate" så är det mesarslig avslutning att "allt ordnar sig precis vad man än gör för i himlen får man göra om det tills allt är rätt".


Folk har snackat om att det kan vara Jacks synvinkel, men det tycker jag blir tråkigt. Och om det vore Jacks synvinkel borde väl Aaron inte representeras som ett spädbarn, då Jack faktiskt hjälpte Kate att uppfostra honom. Han borde snarare varit en liten pojke. Folk har också klagat på att Sun och Jins dotter inte var där, och att det nog är Jacks synvinkel och att det är därför. Jag köper dock inte det. Jag tycker det är tråkigt om det är Jacks synvinkel. Jag ser det som att alla karaktärerna hade unfinnished business som de behövde reda ut i sideways world/himlen innan de kunde "step into the light". Aaron var en bäbis eftersom det var från Claires synvinkel. Det hon behövde reda ut var att inte vara där för Aaron och uppfostra honom, eftersom hon blev, öh, galen på ön och Kate tog hand om bäbisen. Nu i sideways världen har hon fött honom och kan nu vara där för honom - "he shall not be raised by another", och nu är allt rätt och Claire kan uppfostra honom. Att han är en bäbis är från hennes perspektiv. Riktiga Aaron kanske inte ens är död ännu, eller så är han också där nånstans men har egna issues att ta hand om och egna "föreställningar" av sideways världen. Sun och Jins problem var att de inte var ihop, att Jin inte fick vara med men nu - eftersom Sun var gravid - kan han vara med hela vägen. Så deras dotter var med i kyrkan, som ett foster. Och allt är rätt. Däremot varför Desmond och Pennys dotter inte var där, I have no clue...
Varför andra människor saknades tror jag beror på att de helt enkelt inte var redo att step into the light ännu (and of course, cast availability). Michael är ju fast på ön som en viskande vålnad, och Walt var för stor för att vara med :D
Men jag tolkade Hugos replik om Ana-lucia "It's okay, she's not ready yet" som att alla inte är redo att ta hand om sina issues och joina ljuset. Så de som inte var där har väl egna demoner att döda. Plus att de som var i kyrkan levde ihop, och behövde varandra, men de som inte var där var ju lite mer "evil" och har inte samma band till varandra som de har. T.ex Ben gick ju inte in i kyrkan, eftersom han fortfarande skäms över allt han har gjort och dessutom känner att han har saker kvar att göra med sin dotter och Rossoue.

Fun fact: de ville ha med Mr. Echo, men skådespelaren var girig och ville ha MAAASSSAAA pengar för så mycket som *en* scen. What a douche!


That's my take. Kanske kan det hjälpa, elr förvirra. I don't know. My brain is a confusing place.

(edit) Mitt största problem med Lost finalen var nog att den inte fick mig att lipa. Finaler som inte får mig att lipa ain't no fun. Så BSG > Lost. ;) (/edit)
Senast redigerad av HeY sön maj 30, 2010 2:28, redigerad totalt 3 gånger.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » sön maj 30, 2010 2:22

(spoiler slutet) Mr. Eko verkar vara en douche, men han är också kanske seriens bästa skådis. Just throwing it out there. Adebisi!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mush » ons jun 09, 2010 19:51

Har ändrat min åsikt om serien, är inte arg på den längre :)

Avslutningen var det mest känsloladdade jag sett. Smart move att foukusera på karaktärerna, om de hade givit rum åt svar till frågor och mysterier hade det inte varit Lost. Karaktäerna är huvudgrejen, allt annat är små bonusar vid sidan om som speglas mot karaktärernas personligheter. Även om man själv har grubblat över en del olösta trådar och onödiga B roller så håller serien rätt bra ändå igenom.

Tack som fan Lost!
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav sp1keout » sön okt 03, 2010 19:52

Efter att ha sett slutet, var jag verkligen den anda som blev sugen att se om serien?

Jag menar "Live Together, Die Alone" doesnt apply anymore.
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » sön okt 03, 2010 21:41

Jag var så glad att plågan äntligen var över och att jag lyckades hålla ut till slutet så... nej, kände nog inte för att se om. ;)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Glorificus » sön okt 03, 2010 22:42

sp1keout skrev:Efter att ha sett slutet, var jag verkligen den anda som blev sugen att se om serien?

Du är inte ensam! :) Och jag känner många som gärna vill ha den där serieboxen i dvd-hyllan. :lovebunnier:
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Mush » ons okt 06, 2010 15:01

Jag är sjukt glad att jag har epilogen kvar att kolla på. Har kunna hållit mig ifrån youtube i väntan på DVD/blu-ray releasen.
Någon som har sett den? Spoilerfritt betyg gärna :D
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav HeY » ons okt 06, 2010 19:38

Epilogen? Vad syftar du på då? Sista avsnittet?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mush » ons okt 06, 2010 20:11

Det finns ett 15 minuters avsnitt som avrundarBen & Hurleys styre på ön. Hört att man får några viktiga frågor besvarade.

The new man in charge heter den.


Har sett den och:
Det här är något som inte alls måste ses. Kul att se Walt, det är allt. Hurley har ett uppdrag åt honom. Vi får inte veta vad det är ens men det har något med att hans farsa, Michael ska kunna gå vidare. Alltså lämna ön och gå vidare till efterlivet som alla andra gjorde i finalen. Varför var inte Walt och Michael med i kyrkan? Antar att de inte tillhörde det riktiga Lost gänget. Något annat än det så får vi veta varför mat leveransen skedde i Säsong 2 och vad en del olika experiment på ön var till för. Rum 23 på Hydra ön var ett sätt att komma åt information om Jacob och de andras sätt att leva utan att bryta alliansbandet mellan Dom andra och Dharma, hjärntvättningen alltså.

Säsong 6 dvdn har en del fina dokumentär videos.

Lost är den serie jag totalt är besatt i. Helt otrolig från start till slut.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav Mush » tis dec 07, 2010 18:39

Köpt den stora fina kompletta serie boxen. Mina singel boxar är något för kantstötta så det tyckte jag var nödvändigt :) Kul att man får med Senet spelet som visades i 6x14. Ett Ankh smycke med hemligt innehåll...Några egyptiska symboler, vet inte vad de står för än plus en bonus disk med extramaterial.
Nu vill jag ha serien på Bku ray! Hittar ingenstans att Sverige ska få en release. Måste!
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav Enya » fre feb 04, 2011 20:49

Jag håller precis på att kolla om Lost. Har kommit till säsong sex. Man får ett helt annat intryck av serier om man ser dem snabbt på några månader än om man ser dem över flera år. Hade fortfarande önskat mig mer utförliga svar på en del saker men det funkar rätt bra ändå.
Enya
Demon Fodder
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 dec 2008

Inläggav Matt » fre feb 04, 2011 21:21

Bild
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav AKS » fre feb 04, 2011 22:04

That's a deal breaker!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Mush » lör feb 05, 2011 0:34

Lost är så bäst! Den kör på samma grej som Stephen Kings Mörka tornet serien (Böcker), det är inte slutet som är bäst, eller viktigast utan resan dit. Visst det finns en del plott hål och oförklarliga saker, finns i andra serier också bara att i Lost utlämnas dem i små sammanhang som man antingen måste koppla ihop själv eller hitta på egna förklaringar till. Karaktärerna fick en grym, jäkligt cool resa under alla säonger och det belönades bra i slutet, även omdet kanske kan kännas tamt och så med efterlivs blickarna.
Saknar Lost som fan, har inte funnits en sån serie som jag följt så slaviskt. När fan dyker en sån upp igen vet man aldrig. Men Lost är jag besatt i så ska kolla om och om igen :)

Tror att man kommer uppskatta Lost mer av ses på raken, alltså inte vänta på en ny säsong eller så. Ni som inte har gjort det tycker jag ska se ALLA säsonger. Det är väldigt coolt!
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav Matt » lör feb 05, 2011 0:42

Han tjocka åt upp alla va?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Mush » lör feb 05, 2011 1:52

Matt skrev:Han tjocka åt upp alla va?


Precis, han åt upp hela ön faktiskt.
Jag tror Hurley tog sig en tugga då och då, han blir inte smalare mot slutet. :D Hurley är cool!
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav Enya » fre feb 11, 2011 19:52

Hade viljat veta exakt vad som hade hänt om MIB lyckas lämna ön förmodligen hade han korumperat hela världen och hade ön sjunkit så hade det väl startat nån sorts kedjereaktin i jordskorpan.
Enya
Demon Fodder
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 dec 2008

Inläggav Enya » fre feb 11, 2011 19:59

Varför var Dharma Inative tvugna att dö, förmodligen för att de inte respekterade ön tillräckligt mycket. De grävde och stod på och hade ingen respekt för öns helighet. De hade kunnat utlösa något som tagit en ände med förskräckelse.
Enya
Demon Fodder
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 dec 2008

Inläggav Enya » fre feb 11, 2011 20:00

Var Jackob ond eller god?
Enya
Demon Fodder
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 dec 2008

Inläggav Matt » fre feb 11, 2011 21:20

Enya skrev:Hade viljat veta exakt vad som hade hänt om MIB lyckas lämna ön förmodligen hade han korumperat hela världen och hade ön sjunkit så hade det väl startat nån sorts kedjereaktin i jordskorpan.


Men In Black?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav caffeineaddict » lör feb 12, 2011 10:37

Matt skrev:
Enya skrev:Hade viljat veta exakt vad som hade hänt om MIB lyckas lämna ön förmodligen hade han korumperat hela världen och hade ön sjunkit så hade det väl startat nån sorts kedjereaktin i jordskorpan.


Men In Black?


Man in Black, ja.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » lör feb 12, 2011 10:38

Enya skrev:Var Jackob ond eller god?


Han var gatekeeper, ond eller god har inte så mycket med saken att göra.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mush » lör feb 12, 2011 15:53

Spoiler hela serien Jacob är en människa, därav är han både kapabel till både gott och ont. Ön har förvisso gett honom kraften att skapa sina egna regler eftersom han är ljusets väktare.
En teori jag har är att det tar tid att lära sig hur denna kraft fungerar, Jack som bara var väktare i några timmar verkade inte alls ha samma vetskap som Jacob hade, än det där med att det skulle ta slut. Hur gammal var Jacob? Han har i alla fall haft tid på sig att försöka göra det rätta sen han gjorde sin bror till en arg och lurig svart rök.

Vad som skulle hända om monstret tog sig från ön till vår värld så tror jag inte hela mänskligheten rasar samman på en gång. Det finns flera ljus källor än ön runt om i världen, han skulle försöka släcka dem och det i sig hade skapat förintelse, tror jag. Fast han valde att stanna kvar och ta den enkla vägen: Desmond släcker öns ljus = Alla andra ljus i världen försvinner då med. Så har jag uppfattat det.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav Enya » fre feb 18, 2011 18:38

Jakob var väl 2000 år gamal skulle jag tro. Såg de 10 sista minuterna idag, Hade ingen aning om att Dharma hade kidnappat Others och gjort exprement på dem under The Truce inte konstigt att de var så sura.Det är lite ironiskt att det som startade konflikten mellan Lostisarn och The others, att de försökte ta Walt ifrån dem slutar med att Walt följer med Hurley och Ben friviligt.
Enya
Demon Fodder
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 dec 2008

Inläggav eynosh » fre feb 18, 2011 21:57

En sak jag inte kommer på:
Spoiler.. alla säsonger? Ingen säsong?
Blev isbjörnen någonsin förklarad?
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav gaspode » fre feb 18, 2011 23:32

eynosh skrev:En sak jag inte kommer på:
Spoiler.. alla säsonger? Ingen säsong?
Blev isbjörnen någonsin förklarad?

Walt frammanade den, det kunde han göra. Förklarades tidigt genom att han frammanade en afrikansk fågel hemma i USA typ.
Vet inte om det blev förklarat varför han kunde det dock.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav HeY » lör feb 19, 2011 14:33

gaspode skrev:
eynosh skrev:En sak jag inte kommer på:
Spoiler.. alla säsonger? Ingen säsong?
Blev isbjörnen någonsin förklarad?

Walt frammanade den, det kunde han göra. Förklarades tidigt genom att han frammanade en afrikansk fågel hemma i USA typ.
Vet inte om det blev förklarat varför han kunde det dock.


Flydde inte isbjörnen från Dharma?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » lör feb 19, 2011 14:51

HeY skrev:
gaspode skrev:
eynosh skrev:En sak jag inte kommer på:
Spoiler.. alla säsonger? Ingen säsong?
Blev isbjörnen någonsin förklarad?

Walt frammanade den, det kunde han göra. Förklarades tidigt genom att han frammanade en afrikansk fågel hemma i USA typ.
Vet inte om det blev förklarat varför han kunde det dock.


Flydde inte isbjörnen från Dharma?

det har jag inget minne av, men så kanske det var... men walts summoningskill som de gjorde så stor grej av då?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav HeY » mån feb 21, 2011 1:29

gaspode skrev:
HeY skrev:
gaspode skrev:
eynosh skrev:En sak jag inte kommer på:
Spoiler.. alla säsonger? Ingen säsong?
Blev isbjörnen någonsin förklarad?

Walt frammanade den, det kunde han göra. Förklarades tidigt genom att han frammanade en afrikansk fågel hemma i USA typ.
Vet inte om det blev förklarat varför han kunde det dock.


Flydde inte isbjörnen från Dharma?

det har jag inget minne av, men så kanske det var... men walts summoningskill som de gjorde så stor grej av då?


Walts grej släppte de helt när skådespelaren blev för stor, så jag tror aldrig det fastställdes att han faktiskt hade "magiska krafter". Inte vad jag kan minnas iaf. På Lostpedia står det så här:

Polar bears were brought to the Island by the DHARMA Initiative, who kept them in cages at the Hydra station, on Hydra Island. (The World of the Others) According to Pierre Chang, because polar bears possess keen memory and adaptability instincts, they were prime candidates for studies in electromagnetic research. After training at the Hydra and solving the cage fish biscuit puzzles, the bears were fitted with a tracking collar, tranquilized, and taken to the Orchid where they were put in the familiar cold climate of the Frozen wheel chamber to push the wheel and be transported through space time. (The New Man in Charge) Some of the polar bears survived the Purge, after which they were freed from their cages and swam to the main Island. (Access Granted) After the crash of Oceanic Flight 815 in 2004, survivors of the crash occasionally encountered and were threatened by the bears. Charlotte Lewis discovered the skeleton and tracking collar of one of the experimented polar bears in Tunisia, where the Exit was located, that same year.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » mån feb 21, 2011 1:49

så var det nog ja...

är ju bara ännu ett exempel på lost-processen:
"det här blir coolt!"
"Genialiskt, så gör vi!"

...

"Hur skall vi förklara det där vi gjorde då?"
"Äh, vi slätar över det bara."
"Genialiskt, så gör vi!"

:)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare