Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Illyria » tis sep 14, 2004 0:59

En Oscar för bästa fight? :D
Det låter mer som MTV movie awards ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » tis sep 14, 2004 1:24

Jag tror Oscarsglan hade blivit mycket bättre om de hade haft kategorierna "bästa användande av en koskrälla i en dramatisk scen" och "film med bästa improviserade replik av Will Ferrell".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Matt » tis sep 14, 2004 11:49

The Killer är grym
Chow Yun Fat är grym

Tycker jag alltså.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav VelocityBoy » tis sep 14, 2004 12:16

Illyria skrev:En Oscar för bästa fight? :D
Det låter mer som MTV movie awards ;)

Ja okej då :oops:
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav BePatient » ons sep 15, 2004 20:53

Jag själv har aldrig sett manus på det sättet. När man ska bedöma en film så bedömer man manus och sen allt annat... Nej, det funkar inte riktigt för mig. Ett manus kan vara mycket enkelt, bara det funkar med resten av filmen. Dessutom, och nu var det förvisso ganska länge sen jag såg Sleepy Hollow, tänkte jag aldrig på att det skulle vara dålig historia.
Kill Bill nämndes också. Den är ett bra exempel. Vol 1 har en skön stil, väldigt utpräglad stil. Den skulle inte funka riktigt om den hade komplexiteten (krystat ord, någon?) som man finner i tvåan.
Jag gillar både Kill Bill vol 1 och Sleepy Hollow riktigt mycket. För övrigt är (spoiler Kill Bill, Vol. 1):monologen som Hattori Hanzo talar när han överlämnar sitt verk till Bruden jävligt bra.

Hoppade in och fixade lite ordentiga spoiler-taggar. /caffeineaddict
BePatient
Minion

Inläggav Noggster » ons sep 15, 2004 22:06

Du vet att det finns en spoiler-knapp right?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » lör sep 18, 2004 19:07

The Empire Strikes Back är fortfarande världens mest underhållande film. Älskar de andra två med, men de har ändå klara fel som man kan peka ut och störa sig på. Empire är närmast perfekt!

"Well, you stuck-up, half-witted, scruffy-looking nerf herder!"
"Who's scruffy-looking?"

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mr. Angelus » lör sep 18, 2004 21:40

caffeineaddict skrev:The Empire Strikes Back är fortfarande världens mest underhållande film. Älskar de andra två med, men de har ändå klara fel som man kan peka ut och störa sig på. Empire är närmast perfekt!

Amen :D
Buffy: "You don't know what feelings are."
Spike: "I damn well do! I lie awake every night."
Buffy: "You sleep during the day!"
Spike: "Yeah, bu-- You are missing the point."
Användarvisningsbild
Mr. Angelus
Minion

Inläggav VelocityBoy » lör sep 18, 2004 23:52

caffeineaddict skrev:The Empire Strikes Back är fortfarande världens mest underhållande film. Älskar de andra två med, men de har ändå klara fel som man kan peka ut och störa sig på. Empire är närmast perfekt!

Det är klart den bästa Star wars filmen men scenen då de flyger in i en stor rymdvarelse och sedan går ut i ansiktsmask är ju ändå ganska katastrofal... de hade ju kunnat låta det vara en vanlig grotta som de kunde reparera skeppet i, pussas lite grann och sedan bara låta den bombas sönder av imperiet så att de var tvungna att stressa ut.
Senast redigerad av VelocityBoy sön sep 19, 2004 0:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav noike » sön sep 19, 2004 0:02

VB: jag förstår inte vad du menar. Givetvis måste det vara en pormask, det är ju det som gör det så genialt.

Jag har funderat på Star Wars och dess SE-utåvor lite och kommit till en insikt: mycket har faktiskt blivit bättre. Speciellt i Empires scenografi. Jag känner människro som vägrar se dem eftersom de har ändrats, men egentligen. Det är inte Citizen Kane utan snarare filmtrilogin där allt var fel men ändå blev så rätt ändå.

Fast filmbolagets idé med Chewbacca i lederhausen? Ewww.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Off » sön sep 19, 2004 0:10

Såg 28 days later precis. Helt ok men hade nog hellre sett att alla dött. Hade känts mer troligt på något sätt :)

Filmen är nästan värd att se enbart för de ödsliga London-gatorna. Lär inte varit det lättaste att hinna göra under morgontimmarna, som jag antar att de filmade under.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Pazuzu » sön sep 19, 2004 0:14

Slängde ett öga då och då på Cruel Intentions på 3:an ikväll, medans jag satt vid datorn. Intressant att se SMG i andra roller, om än med med vissa äckelkänslor rörande förhållandet med sin bror.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » sön sep 19, 2004 0:15

Off skrev:Såg 28 days later precis. Helt ok men hade nog hellre sett att alla dött. Hade känts mer troligt på något sätt :)

Filmen är nästan värd att se enbart för de ödsliga London-gatorna. Lär inte varit det lättaste att hinna göra under morgontimmarna, som jag antar att de filmade under.

Jag är jätteförtjust i den här filmen... jag fann inte mycket alls att klaga på (inget jag kan komma på överhuvudtaget just nu) jag ger den 4 av fem helt klart.

Samma betyg får den andra brittiska zombie filmen jag nyss såg, "Shaun of the dead" jag var lite skeptisk till hur de skulle få ihop komedin och en bra stämning men det blev riktigt lyckat... klart rekommenderad.

Igår såg jag fö "The Fog" en gammal Carpenter skräckis ifrån 79 komplett med Stephen King Americana och zombieliknande gastar... den får tre i betyg och var helt klart sevärd.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav VelocityBoy » sön sep 19, 2004 0:22

noike skrev:VB: jag förstår inte vad du menar. Givetvis måste det vara en pormask, det är ju det som gör det så genialt.

You say tomaeto I say tomaato ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav noike » sön sep 19, 2004 0:50

VB: Om Shaun, man måste helt enkelt lär sig ha tro på Simon Pegg. Han kan göra allt.

Och nej, jag säger "ketchup".
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav karykh » sön sep 19, 2004 1:26

Shaun var helt enkelt lysande, engelsk humor i toppform. Det enda som fattades var i stort sett en skogshuggare :D
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby

Inläggav caffeineaddict » sön sep 19, 2004 7:09

Off: (spoiler 28 Days Later):Tror det slutet var ett typiskt offer för test audiences och liknande. Hade också mycket hellre sett att alla dog.

Fast det var en helt okej och ibland riktigt underhållande zombie-rulle. Fast lite för lite zombies mot slutet kunde jag tycka.

noike: Angående Star Wars Trilogy SE kan du ha rätt. Det jag verkligen stör mig på är att Greedo skjuter först och, nu i DVD-versionen, slutet på Return of the Jedi (som gör att filmerna inte längre kan stå för sig själva, utan att man måste räkna in spinoff-trilogin för att förstå vad som pågår...). Sen kunde ju en hel del av 1997-CGI:n ha sett bättre ut, men det är ändå ofta en förbättring.

Av ren princip tycker jag dock att det är lite illa att man inte kan göra båda versionerna tillgängliga så att var person kan få ha sitt eget val. Det har ju gått alldeles utmärkt med t.ex. T2, Dawn of the Dead, The Abyss och hela Alien-serien.

Behöver väl knappt påpeka förresten att VB har fel i just det här fallet och att maskscenen är underbar. Precis lika roligt varje gång, och en sån skön liten detalj som gör Star Wars till vad det är.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav VelocityBoy » sön sep 19, 2004 9:45

Off skrev:Såg 28 days later precis. Helt ok men hade nog hellre sett att alla dött. Hade känts mer troligt på något sätt :)

Jag har för mig att det finns ett mörkare slut till filmen... om jag minns rätt så är det scenen med planet som inte är med.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav VelocityBoy » sön sep 19, 2004 9:51

caffeineaddict skrev:noike: Angående Star Wars Trilogy SE kan du ha rätt. Det jag verkligen stör mig på är att Greedo skjuter först och, nu i DVD-versionen, slutet på Return of the Jedi (som gör att filmerna inte längre kan stå för sig själva, utan att man måste räkna in spinoff-trilogin för att förstå vad som pågår...). Sen kunde ju en hel del av 1997-CGI:n ha sett bättre ut, men det är ändå ofta en förbättring.

Jag har aldrig sett trean i sin nya version vad är det som göra att man måste ha sett de nya filmerna för att greppa det.

Jag har bara sett den första av de nya... "episode one bored"

caffeineaddict skrev:Av ren princip tycker jag dock att det är lite illa att man inte kan göra båda versionerna tillgängliga så att var person kan få ha sitt eget val. Det har ju gått alldeles utmärkt med t.ex. T2, Dawn of the Dead, The Abyss och hela Alien-serien.

För att inte snacka om Blade runner som har världens sämsta utgåva och det är endast den directors cut som Ridley Scott själv inte är nöjd med... vilket slöseri på en sådan filmskatt.

caffeineaddict skrev:Behöver väl knappt påpeka förresten att VB har fel i just det här fallet och att maskscenen är underbar. Precis lika roligt varje gång, och en sån skön liten detalj som gör Star Wars till vad det är.

För mig är det skrattretande på fel sätt...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Zaxx » sön sep 19, 2004 12:23

Pazuzu skrev:Slängde ett öga då och då på Cruel Intentions på 3:an ikväll, medans jag satt vid datorn. Intressant att se SMG i andra roller, om än med med vissa äckelkänslor rörande förhållandet med sin bror.

Den filmen är så bra. Det har sagts förut, men det kan sägas igen... många 'bottnar' i den filmen.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav caffeineaddict » sön sep 19, 2004 12:32

VB: Fast Director's Cut av Blade Runner är ändå många gånger bättre än originalversionen, fast även där vore det kul att ha båda versioner (om så bara för att bevisa hur några små ändringar kan ändra en okej/bra film till ett mästerverk). Men jag hoppas också på ett nysläpp. Snart!

(Spoiler slutet av RotJ, DVD-versionen):Det är Hayden Christensen (unge Anakin) i Episode II som är spöket på slutet, inte gubben som spelar honom när Luke tar av masken.

BTW är Episode II i alla fall betydligt bättre än Episode I. Definitivt långt mycket mer underhållande (mindre snack om saker som inte är intressanta, mer action, mer Natalie Portman, Samuel L. Jackson med en lila ljussabel). Tänkte faktiskt se om Episode I och II ikväll efter RotJ, för jag har inte sett dem sedan jag såg Episode II på bio.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav karykh » sön sep 19, 2004 13:24

Spoiler alternativt slut för 28 days later:
Det alternativa slutet är precis likadant som det vanliga, förutom att han inte överlever...eller om han dör...Nu minns jag inte vilket det vanliga är ju. I vilket fall som helst så kommer flygplanet ändå.
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby

Inläggav noike » sön sep 19, 2004 13:53

Kaffe: jag har inte sett den nya dvd-versionerna av Empire och Jedi ännu, men än så länge är det bara Greedo skjuter först som är illvillig då den ändrar karaktärer. De flesta andra ingrepp är skitsaker som jag inte kan bli upprörd över.

Tack och lov hade de fixat till Jabba och jag hoppas de upptäckt hur dålig Rancor-scenen i Jedi är och fixat till negativet lite. CGI blir inte av toppkvalitet när ILM är inblandade längre. Jag vet inte varför men jag blir mycket mer imponerad av till exempel datorgrafiken i Hellboy som gjordes av ett litet billigt Spanskt företag. ILM är dyra och rätt sunkiga.

Och det ska ju komma en dubbeldisk av Blade Runner -- tyvärr inte med alla versionerna men ändå. Det är bättre än den utgåvan som finns nu.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Off » sön sep 19, 2004 23:58

Min tur att ha sett Kill Bill 2

spoiler spoiler spoiler

Vad kan jag säga. Hade enorma förväntningar och de infriades. Jag håller fullständigt med VB i hans tankar om filmen. Det som fick hela historien att gå ihop, såväl 1an som 2an, var de sista scenerna. Musiken efter att The Bride ger Bill dödsstöten. bokstavligt talat, gör att det går illningar av välbehag i hela kroppen.

Jag måste lägga in några ord om Michael Madsen. Jag vet inte vad Tarantino matar honom med när han filmar med honom men han bör fortsätta med det. Jag fullkomligt älskar Madsen i både den här filmen och reservoir dogs.

Pris till bästa replik
I overreacted

Jag har aldrig varit med om något som drypt så mycket av Tarantino när det sagts på film. Den repliken och scenen med superheroes-talet fick mitt leende att sträcka sig från öra till öra.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Pazuzu » mån sep 20, 2004 0:02

Vilket konstigt sammanträffande, jag har precis varit och sett Kill Bill 1 + 2 på Studentbion här i stan! :eek:

[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » mån sep 20, 2004 0:05

Pazuzu skrev:Vilket konstigt sammanträffande, jag har precis varit och sett Kill Bill 1 + 2 på Studentbion här i stan! :eek:

...och du älskade dem förbehållslöst förstås? ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » mån sep 20, 2004 0:05

Kill Bill (båda volymerna) var ytterst fantastisk. Kan inte vänta tills det släpps en schysst DVD med båda rullarna och gärna lite mer extramaterial än vad som finns nu. Antar att det är på G, tänker iaf inte köpa de existerande versionerna förrän det står helt klart att vi inte får bättre (vilket jag tror vi får).

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Pazuzu » mån sep 20, 2004 0:08

Nja, jag vet inte riktigt. Det var inte min typ av film, men klart underhållande för stunden. :)

[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » mån sep 20, 2004 0:10

Caffeineaddict: frågan är när den oklippta versionen av den första filmen dyker upp här... jag var inte alls beredd att vänta på ett högst eventuellt släpp utav den utan jag högg till direkt och min två disc version av tvåan kostad mig knappt 120 sek.

Men jag håller med om att de är bra iaf ;)

Off: Jag håller med om att Michael Madsen var bra och engagerande men han kommer långt bak i listan i den här filmen för mig... Carradine och den ovanligt härjade Thurman dominerade.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Off » mån sep 20, 2004 0:16

Dem är självskrivna. Jag ville bara belysa de andra skådespelarna också :)
Känns fel att lämna ute Daryl Hannah då även hon gjorde ett bra jobb. Jag är bara lite allmänt småkär i Michael Madsen sen reservoir dogs. Att han ska vara med i Inglorious Bastards är en festanledning i min lägenhet.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film