Andra serier...

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav latarmig » lör jul 10, 2004 21:00

caffeineaddict skrev:Sports Night blev påtvingade pålagda skratt mot skaparens vilja då TV-folket seriöst trodde att det skulle "hjälpa" serien.

Det är precis det jag menar. En första indikation på om de inblandade har trott på serien är om det finns pålagda skratt eller inte. Misstron kan ju komma från många håll: Sponsorer som är övertygade om skrattburkens välsignelser, TV-bolag som tycker serien är skit men inte har något bättre att sända, författare som inte tror på sin egen förmåga, skådisar som är så berömda att de bara inte vågar att utsätta sig för risken att komedin inte går hem, osv.

En fråga. Jag har aldrig köpt en ren komedi-serie på dvd, men man kan väl stänga av de pålagda skratten? (annars ska det mycket till innan jag handlar)
latarmig
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » lör jul 10, 2004 21:02

latarmig: Enda serien där jag vet att man har den möjligheten är MASH.

Tyvärr finns den inte på Sports Night... men som sagt, de pålagda skratten är ändå relativt få eftersom humorn helt enkelt inte "funkar" med dem.

Simpsons, Office och Flying Circus hade ju inte pålagda skratt till att börja med.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » lör jul 10, 2004 21:05

Tackar. Den enda komediserie jag funderar på att köpa är Monty Python, och den köper jag oavsett vilket.

Hum... fast Black Adder måste man faktiskt också ha.
latarmig
Big Bad

Inläggav noike » lör jul 10, 2004 21:06

Ca: du menar att det är som nyheterna i Saturday Night Live med Norm MacDonald? Hysteriskt kul och lågt, men aldrig någon som vågar skratta.

Förutom MASH har jag aldrig stött på avstängningsmöjligheten av skratt. Tyvärr.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Mr Chase » lör jul 10, 2004 21:10

Komediserier jag bara måste införskaffa någongång på DVD:

Red Dwarf
Yes, Minister/Yes, Prime Minister
Monty Python's Flying Circus
Fawlty Towers
Blackadder

Undrar om det verkligen finns några amerikanska som skulle platsa? Just nu kan jag inte komma på någon.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav Nea » lör jul 10, 2004 21:15

Jag gillar "Vänner" och "Frasier", tycker de är typiska "feel-good sit-coms". Fast det ligger nog närmare till hands att jag skulle köpa "Vänner" på DVD.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav latarmig » lör jul 10, 2004 21:17

Mr Chase: Lägg till Young One's också, och den då de är lite äldre, tror den heter Bottom.

Funderade på amerkanska komediserier men kom inte på någon heller, min humor är nog typiskt brittisk.
latarmig
Big Bad

Inläggav Mr Chase » lör jul 10, 2004 21:20

latarmig skrev:Mr Chase: Lägg till Young One's också, och den då de är lite äldre, tror den heter Bottom.

Ja, just det! Hur kunde jag glömma den!

Min humor är också rätt brittisk. Men så är jag något av en anglofil också :P!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav latarmig » lör jul 10, 2004 21:22

Young One's går på BBC Prime numera. Bra kanal, den skulle nog du som anglofil gilla.
latarmig
Big Bad

Inläggav noike » lör jul 10, 2004 21:28

Visar de Brittas Empire igen på BBC Prime? Chris Barrie som föreståndare på något slags fritidscenter.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Nea » lör jul 10, 2004 21:30

Min slags humor har en tendens att spreta iväg åt alla möjliga håll och kontinenter. ;)
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav noike » lör jul 10, 2004 21:35

The Frantics! Kanadensiskt komedigrupp, ungefär som Monty Python på radio fast mer knutet till aktuella händelser och mer surrealistiskt, gjorde en tv-serie. Ingen utanför Kanada har visst sett den, men den är säkert oerhört kul.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Joamna » lör jul 10, 2004 21:36

just nu är det MASH som gäller.. maraton visning på tv4+ :D
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby

Inläggav noike » lör jul 10, 2004 21:39

Fast jag hade lånat den säsongen av TkJ igår, så jag såg de flesta av de avsnitten de visar nu redan igår. Fördelen var som sagt var bort med skrattspåret och inga reklampauser.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav latarmig » lör jul 10, 2004 21:50

noike skrev:Visar de Brittas Empire igen på BBC Prime? Chris Barrie som föreståndare på något slags fritidscenter.

Kollade veckoprogrammet men fick inga träffar.
latarmig
Big Bad

Inläggav Tob » sön jul 11, 2004 7:32

Såg repris av en serie i natt, Nip/Tuck. Verkade ganska bra, avsnitt 11 av 13 var det, så helt optimalt var det ju inte. Någon som har sett från början som kan ge ett omdömme. Gick på Svt.

När ni ändå pratar om Komediserier så vill jag nämna Huset Fullt! Det är ruggigt roligt vill jag minnas. Det var länge sedan jag såg det nu.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » sön jul 11, 2004 10:16

Tobbe_E skrev:När ni ändå pratar om Komediserier så vill jag nämna Huset Fullt! Det är ruggigt roligt vill jag minnas. Det var länge sedan jag såg det nu.

Oh. My. Fucking. God.

...

Tror vi har på annan plats på forumet använt huset fullt som exempel på precis hur hemskt något kan vara och hotat att använda det som tortyrmedel.

Om jag minns rätt.

Men each to his/her own.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tob » sön jul 11, 2004 12:09

caffeineaddict skrev:
Tobbe_E skrev:När ni ändå pratar om Komediserier så vill jag nämna Huset Fullt! Det är ruggigt roligt vill jag minnas. Det var länge sedan jag såg det nu.

Oh. My. Fucking. God.

...

Tror vi har på annan plats på forumet använt huset fullt som exempel på precis hur hemskt något kan vara och hotat att använda det som tortyrmedel.

Om jag minns rätt.

Men each to his/her own.

Ojdå, nu blev det liv i luckan. Men det fick faktiskt mig och skratta och det duger fullt ut för en Komediaserie.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » sön jul 11, 2004 12:19

Tobbe_ E: Det var länge sen du såg Huset fullt sa du. Jag kan säga att du inte skulle tycka om den nu. Du har högre krav nu.

Nejdå, skämtar bara... Jag avskyr serien, men den var ju mycket populär på sin tid så du är knappast ensam om att gilla den.

Inatt såg jag ett nytt avsnitt av The Dead Zone på TV3. Kvalitet som vanligt. Och denna gång var det *riktigt* bra. Jag anar en arc som heter duga! (Sista avsnittet av S1 så jag ser fram emot en S2 som har en hejdundrande arc.)

Som sagt, riktigt bra avsnitt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Off » sön jul 11, 2004 12:29

Jag tyckte huset fullt var hur roligt som helst när jag var 8 år. Nu har jag insett att det är djävulens sätt att förstöra jorden på. Bob Saget måste dö.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav latarmig » sön jul 11, 2004 13:05

Bob Saget! Då vet jag äntligen vilken serie ni talar om.

Enligt min mening ett typexempel på en amerikansk serie när den är som mest vanlig och dålig (som jag och Mr C kom överens om igår natt så är det engelska komediserier som gäller om man ska ha något riktigt bra).

Alla skämten i sådana här serier är så förutsägbara att man kan säga replikerna innan skådisarna säger dem och man exakt vad som kommer att hända. Exempel, en skådis säger "I'm always calm." Vad händer efter en liten paus på en till två sekunder? Jo, en annan skådis går lugnt förbi varpå den lugna skådisen får ett fullständigt utbrott (följt av pålagda skrattsalvor som på intet sätt står i proportion till händelsen).

Det värsta av allt är att det finns så många serier som bygger på det här konceptet (samma skämt förekommer i dem alla) att jag starkt misstänker att det inte bara är inkompetens hos manusförfattarna och ovilja att försöka någonting annorlunda hos TV-bolagen. Därutöver tror jag publiken blivit så indoktrinerad att de kräver att kunna förutse varje skämt. Det gör att de känner sig hemma.
latarmig
Big Bad

Inläggav Tob » sön jul 11, 2004 13:08

Amerikanska komediserier är jag abslout ingen förespråkare för och jag brukar aldrig tycka det är roligt. Men Huset fullt vill jag minnas som riktigt roligt. (Av någon anledning) Varför kan jag inte svara på för visst är det precis så som latarmig skriver.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav latarmig » sön jul 11, 2004 13:20

Tobbe_E: Jag hoppas du förstår att det inte var menat som något påhopp på dig. Det var allmänna reflektioner på komediserier. Vi gillar nog alla sådant som inte anses fint att tycka om (BtVS är ju ett exempel om man går utanför det här forumet). Att alltid vara politiskt (eller i det här fallet, estetiskt) korrekt är ju urtrist.

En sista reflektion. På de svenska skräpkanalerna TV3 och Kanal 5 sänds den här typen av serier företrädesvis på eftermiddagarna, och jag undrar om inte samma sak gäller i USA. Komediserier som är producerade för kvällssändning (Seinfeld, Frasier, Friends) håller vanligtvis betydligt högre klass.
latarmig
Big Bad

Inläggav Tob » sön jul 11, 2004 13:30

det är lugnt

jag tog det aldrig som något påhopp heller, utan kan bara instämma i dina åsikter.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » sön jul 11, 2004 13:37

AKS: jag måste tyvärr göra dig besviken, men det är lika bra du får reda på det i förväg så att det inte kommer i vägen. Säsong två av Dead Zone har mer arc än första, men inte alls så mycket som man skulle hoppats på. Däremot håller avsnitten högre kvalitet. (Frank Whaley!)

Arc-nivån verkar som om den ökar för varje säsong eftersom nya element hela tiden gögör den viktigare och viktigare. Vilket antagligen betyder att säsong fyra eller fem av Dead Zone bör motsvara Angels fjärde i form av arc vs fristående.
Senast redigerad av noike sön jul 11, 2004 13:41, redigerad totalt 1 gång.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav latarmig » sön jul 11, 2004 13:38

Tobbe_E: Bra. :-)
latarmig
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » sön jul 11, 2004 14:08

Lägger till Dead Zone på listan över serier som måste ses förr eller senare.

Förresten: är Gilmore Girls bra på riktigt, eller är det bara hypat och överskattat? Har inte sett en sekund själv, men har hört mycket gott från diverse platser.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav latarmig » sön jul 11, 2004 14:13

Såg första och kanske andra avsnittet av Gilmore Girls när det introducerades för länge sedan, men stod inte ut med mamman som anstränger sig så frenetiskt med att vara mer flicka än sin dotter. Ingenting för mig.
latarmig
Big Bad

Inläggav Off » sön jul 11, 2004 14:17

Jag tycker GG är bra. Lite feel good över det hela. Inget som man investerar allt för mycket känslor i kanske men klart värt en titt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav caffeineaddict » sön jul 11, 2004 14:20

Off: Okej. Då lägger jag den på listan också, om en bit ner.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film