Film 5: The Curse of Film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav A bear » tis jan 31, 2012 0:53

Snyggt, Staffan! Håller i princip med, bortsett från att Hausu givetvis ska ha 5323278234687 av 5 möjliga.

Intervju med kvinnliga stjärnan i Birdemic. Tydligen är budgeten för Birdemic II 20 miljoner dollar.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav A bear » fre feb 03, 2012 22:20

Lite Oscarsnomineringar:

The Descendants är allt Akademin brukar kräva av en film, och allt fans av Sideways önskade sig av Paynes nya film: välspelat (inte minst, men heller inte bara, av Clooney), snyggt filmat, med en fantastisk hawaiiansk bakgrund som aldrig spelas upp för mycket utan bara används som kontrast, en hjärtknipande historia med snygga detaljer, svart humor, barn och vuxna som bär sig illa åt, tårfyllda leenden i slutet, och fullständigt 100% förutsägbar. Gillade ganska rejält. Kunde inte älska.

I Albert Nobbs har både Glenn Close och Janet McTeer snott åt sig nomineringar genom det gamla vanliga säkra kortet: spela Den Andre. I det här fallet spelar alltså båda kvinnor som försöker leva som män i 1800-talets Irland - Closes "Albert" för att fly, McTeers "Hubert" för att komma hem. Tänk Återstoden av dagen möter Boys Don't Cry. Och visst, det är snyggt gjort, riktigt välspelat (speciellt av McTeer, som är fantastisk, och Mia Wasikowska fortsätter imponera rejält på mig), men det märks att det är baserat på en novell; varken storyn eller karaktärerna byggs ut tillräckligt för att säga allt de vill säga om könsroller, sexualitet, samhällsnormer, förtryck och undertryck, och till slut rinner den liksom ut i sanden. Vilket är synd, för det finns mycket att gilla här.

I A Better LIfe köper en papperslös invandrare som bott i LA i 14 år en pickup, som ska hjälpa honom att försörja sin USA-födde son och hålla honom borta från gäng och droger. Man kan ha tre reaktioner på det:
1) "Vafan, en remake av Cykeltjuven? Buuu!" Då kommer man bara att leta likheter och muttra över hur det var bättre att ha det sämre på den gamla dåliga tiden.
2) "Oj, en remake av Cykeltjuven uppdaterad för dagens USA? Smart!" Då kommer man antagligen att gilla den för det den är: en sorgligt relevant historia om hur det är på botten, som rycker lite i hjärtrötterna, lägger till lite egna idéer, och aldrig tar lätta utvägar. Eller invägar. Och då är det ett fint karaktärsdrama, om än inte i klass med originalet, men vem kan begära det?
3) "Vad är Cykeltjuven?" Då har man bättre saker att göra än att läsa det här.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » lör feb 04, 2012 13:49

R.I.P. Ben Gazzara, no longer treating objects like women. :(

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » sön feb 05, 2012 14:11

Såg My Week With Marilyn går och gillade väldigt mycket. Stora problemet var att den flöt någonstans mellan för ytlig och inte tillräckligt ytlig, den hade behövt antingen gå ner mer på djupet eller inte försöka dyka alls för att fungera bäst. Fast samtidigt fanns det väldigt mycket att tycka om och bäst av allt var skådespeleriet. Rakt igenom toppklass.

Mysig, varm, sorglig, förbannat välspelad.

Typ så.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav wyndham » sön feb 05, 2012 21:35

Håller med adolvsson angående Marilyn. Bra, men med ett något för tunt manus. Backstage med Arthur Miller, Laurence Olivier och Vivien Leigh, då önskar man sig lite mer sprakande dialog. 3/5
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Garim » tis feb 07, 2012 17:35

Har vi ingen egen tråd för Avengers? Anywho, om nu nån undgått det. Ny riktigt bra trailer!

Se den i HD.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » ons feb 08, 2012 22:42

The Tree of Life kommer kräva ett par timmars psykoterap... JAG MENAR FILMANALYS! ...för att reda ut. Men jag såg den efter att ha sett om tre andra Malick-filmer på några dagar (Days of Heaven rockar, The Thin Red Line är fortfarande bäst och The New World är det visst bara jag och Andrew O'Hehir som älskar så här mycket), och det är fascinerande och annorlunda att se honom bryta ut ur traditionellt narrativ på det här viset, för innan har ändå hållt sig till det om än på sitt eget vis men här släpper han det delvis helt.

4 / 5 tills vidare men jag kan både sänka och höja det efter en omtitt.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » tor feb 09, 2012 0:06

Jag är på en ordentlig Malick-tripp, så för er som också är intresserade (och det kanske finns någon mer här än jag som är ett fan av The New World) så rekommenderar jag: http://www.movingimagesource.us/article ... s-20081027

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » tor feb 09, 2012 2:10

Snickesnack. Badlands är bäst.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tor feb 09, 2012 7:15

noike skrev:Snickesnack. Badlands är bäst.

Njaaaaaa, näst bäst.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav eriked » fre feb 10, 2012 13:59

Njöt av en osedd Van Damme-film "Death Warrant", '90 i förrgår. Han spelar en polis som går undercover i ett fängelse. Rätt absurd historia. Tex så har gangsterfångarna en lounge med tjejer i källaren av fängelset... ja det finns en del plot-holes. Bra sak.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav A bear » sön feb 12, 2012 12:57

Cave of Forgotten Dreams i faktisk 3D är ytterligare ett snäpp upp. Kameraåkningarna han gör från marken och rakt upp i himlen och sedan ner i underjorden... Jag tycker fortfarande Herzog missade lite möjligheter med all diskussion runtikring, men vi vandrar verkligen omkring där nere i grottan för 30 000 år sedan.

A Dangerous Method är definitivt en Cronenbergfilm, med i princip samma teman som Shivers även om skräckdräkten plockats av. Och visst, det är smart och det är snyggt, men det är också lite väl knutet till biopicformatet (varför inte leka lite, Dave, det funkade ju i Naked Lunch) och näe, Keira Knightley som hysterika är bara... Keira Knightley. Gillar ändå en hel del, men känns som att det hade funnits mycket mer att göra med det.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » sön feb 12, 2012 14:35

Som alltid då Kalle är bortrest passar jag på att se mer eller mindre idiotiska filmer som han inte vill se. :)

Crazy, Stupid, Love.
Ryan Gosling + The Time of My Life + Dirty Dancing-lyftet. Det är raison d'être för denna film. Whoa. :D Helt okej kombination av nästan bromance och romantisk komedi. Skulle nog säga "bra" t.o.m. sett utifrån vilken sorts film det är. Det är ju inte Terrence Malick liksom (apropå att jag såg The Thin Red Line och The Tree of Life med Kalle innan denna film), men ibland vill jag bara bli underhållen rakt av.

We Need to Talk about Kevin
Såg denna med Marlene så räknas inte till de "mer eller mindre idiotiska filmer" jag brukar se då Kalle är bortrest. Bra film igen, men ingen riktig höjdare.

Going the Distance
Drew Barrymore och Justin Long passar som par i denna romcom. Inget speciellt alls, något sämre än Crazy, Stupid, Love, men jag var underhållen i alla fall.

All Good Things
Ryan Gosling, igen, i en film som börjar helt okej och sen blir sämre än det och sammantaget slutar på "okej, men närmare dålig än bra". Vet knappt varför filmen existerar eller vad den ville säga om nåt, men den bygger på verkliga händelser i alla fall även om den fabulerar en hel del också.

In Time
Justin Timberlake, Amanda Seyfried, Vincent Kartheiser och Cillian Murphy in an epic battle of... time. Inte så episk kanske, men jag var underhållen rakt igenom det måste jag ge filmen. Plast-scifi kan vara kul ibland det också. Be mig inte definiera "plast-scifi". Jag kom precis på det och det känns rätt för denna film bara. :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » sön feb 12, 2012 21:46

Har nu funderingar på att lägga till Friends with Benefits till listan ovan... Hm. Kan ju bli en positiv överraskning!

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Nattlinnen » sön feb 12, 2012 23:44

Bild

US Go Home
Efter ett drygt år av letande hittade jag för en vecka sedan denna underbara film av Claire Denis (Beau Travail, White Material osv). Det är en TV-produktion från 1994 som ingick i en serie som skulle visa fransk ungdom mellan 1960 och 1990. US Go Home utspelar sig någon gång under andra halvan av 60-talet i en förort till Paris, granne med en amerikansk militärbas. Filmen, som bara är en drygt timma lång, kretsar kring en fest och huvudpersonens, Martine, vilja att där förlora sin oskuld. Underbart mobilt kameraarbete som lyckas fånga den ack så flyktiga festkänslan. Tätt med 60-talsmusik, och ett berättande som visar inte talar om.

Filmen är som sagt lite krånglig att få tag på. Den har bara visats på tv samt några filmfestivaler eller dylikt. Den finns inte på DVD eller VHS men kan hittas på andra vis.

En inte så spoilig youtubevideo.
Nattlinnen
Minion

Inläggav AKS » mån feb 13, 2012 0:42

AKS skrev:Har nu funderingar på att lägga till Friends with Benefits till listan ovan... Hm. Kan ju bli en positiv överraskning!

Blev faktiskt en positiv överraskning. En av de bättre romantiska komedier jag sett på ett bra tag. Inte där uppe med t.ex. Bridget Jones eller Love Actually eller dylika filmer, helt klart, men den var riktigt underhållande. Insåg precis också att jag sett Justin Timberlake x2 idag. :D Han var riktigt bra i denna faktiskt.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav herdware » tis feb 14, 2012 0:32

Vet inte om folk hört talas om denna. Abraham Lincoln: Vampire Hunter
President Lincoln's mother is killed by a supernatural creature, which fuels his passion to crush vampires and their slave-owning helpers.

Trailer
Med bl.a. Rufus Sewell och Alan Tudyk.
Svensk premiär i Juli. Bild
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav Tinwiel » ons feb 15, 2012 1:37

AKS skrev:
AKS skrev:Har nu funderingar på att lägga till Friends with Benefits till listan ovan... Hm. Kan ju bli en positiv överraskning!

Blev faktiskt en positiv överraskning. En av de bättre romantiska komedier jag sett på ett bra tag. Inte där uppe med t.ex. Bridget Jones eller Love Actually eller dylika filmer, helt klart, men den var riktigt underhållande. Insåg precis också att jag sett Justin Timberlake x2 idag. :D Han var riktigt bra i denna faktiskt.

Jag gillade den jättemycket. :) Justin och Mila hade bra kemi och jag blev positivt överraskad av hans skådespeleri. Jag köpte det. In time har jag inte sett, ska se!
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav caffeineaddict » tor feb 16, 2012 22:00

Midnight in Paris

Åååh, Woody och Paris och gyllene ljussättning och foto som gör för Paris vad fotot i Manhattan gjorde för... Manhattan och... HELA MITT HJÄRTA ÄR VARMT! Den här filmen får mig att vilja kramas! Och åka till Paris! Och kramas där! :extas: :monsterhug: :lovebunnier:

4,5 / 5

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » tis feb 21, 2012 21:51

Extremely Loud and Incredibly Close

Historien om hur en extremt högljudd och otroligt närgången ungjävel (därav titeln, antar jag) får en fix idé baserad på sin döde pappas lögner (uppenbarligen inklusive att de är judiska, för om Tom Hanks är judisk så är jag alban) och sedan springer runt och stör halva New York MED EN JÄVLA TAMBURIN I HANDEN och vi ska uppenbarligen finna detta rörande eftersom han har en död pappa och varenda bokstavskombination i alfabetet. Lite ironiskt när man såg screener-rippen och på slutet får man upp varningstexten "You are responsible for this disc and its contents". HÅLL MIG FÖR FAN INTE ANSVARIG FÖR DETTA!

Skämt åsido så ser jag hur det finns en bra historia någonstans här och jag tänker inte hålla barnskådisen alltför ansvarig för misslyckandet. Det är en svår roll såsom skriven att få sympatisk så det vore elakt att beskylla en elvaåring för att han inte lyckas med det. Men det leder onekligen till att huvudpersonen är mer irriterande än engagerande och att man tycker synd om människorna som han tränger sig på, varav flera är bra skådisar som hade förtjänat bättre manus (främst alls våran Max som förtjänar den där Oscarn bara för den tid han behöver spendera med en unge som vrålar åt honom, men även Jeffrey Wright). I slutändan finns det en scen här och där som fungerar men ändå lämnas man med känslan av något långsamt, högljutt, irriterande som skjuter stolpträff efter stolpträff. Tvåa i betyg för Max och en handfull scener, men det är en konstig känsla när material som borde beröra så helt och totalt inte gör det överhuvudtaget.

2 / 5

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » tis feb 21, 2012 21:55

Jag tycker faktiskt exakt likadant. Hade kunnat skriva det där ord för ord nästan.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » ons feb 22, 2012 21:36

Har sett de flesta filmerna som är Oscarsnominerade nu (Bästa film) och det är en stabil samling filmer (topp 5 i alla fall). Har precis sett The Artist och det är utan tvekan min favorit hittills. Så charmig och välgjord! Jag blev riktigt förtjust.

Så här skulle jag placera de filmer jag hittills sett:
1.The Artist
2. Hugo
3. Midnight in Paris
4. Moneyball
5. The Tree of Life
6. The Help
7. Extremely Loud & Incredibly Close

War Horse och The Descendants kvar... Vad gäller övriga Oscarsnominerade filmer är det A Separation och Tinker Tailor Soldier Spy jag är extra intresserad av att se.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav herdware » ons feb 22, 2012 21:57

caffeineaddict skrev:Extremely Loud and Incredibly Close
[...]

Enbart på Kalles beskrivning kan jag säga att jag hade stängt av den här filmen inom tio minuter.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav Tam » ons feb 22, 2012 22:47

1. Midnight in Paris
2. Hugo
3. The Artist
4. The Tree of Life
5. The Descendants
6. War Horse
7. Moneyball

De tre översta tycker jag riktigt mycket om. Tinker Tailor är i samma klass, A Separation ännu högre.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav caffeineaddict » tor feb 23, 2012 0:18

Än så länge

1. Midnight in Paris
2. The Artist
3. The Tree of Life
4. Hugo
5. Moneyball
6. The Help
7. Extremely Loud and Incredibly Annoying

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » sön feb 26, 2012 18:23

The Descendants

Trevlig axelryckning som Clooney lyfter men fortfarande en bra bit från något speciellt. 3 / 5. Ska in mellan Moneyball och The Help på listan ovan, eller kanske t.o.m. mellan The Help och Extremely Loud.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » sön feb 26, 2012 20:34

Ja, jag sätter den nog efter The Help trots att jag spontant gav The Descendants samma betyg som The Help på Criticker (63).

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tomas » tor mar 01, 2012 15:25

What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » lör mar 03, 2012 20:52

Tintin

Faktiskt extremt underhållande och visar att Spielberg inte helt förlorat den där känslan för skoj och äventyr såsom man fick känslan av när man såg Indy 4 eller Lost World (han har säkert haft god hjälp med det av Moffat, Wright & Co.). Bra tempo, massor med skratt, väldigt snyggt. Den gick ju tydligen inte så bra ekonomiskt som de hade hoppats, men att döma av detta måste jag säga att jag hoppas på en uppföljare. 4 / 5, relativt svag fyra men ren och skär actionunderhållning som fungerar så här bra är så pass ovanligt nuförtiden att det behöver belönas.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav sjostrand » tor mar 08, 2012 9:25

caffeineaddict skrev:Tintin

Faktiskt extremt underhållande och visar att Spielberg inte helt förlorat den där känslan för skoj och äventyr såsom man fick känslan av när man såg Indy 4 eller Lost World (han har säkert haft god hjälp med det av Moffat, Wright & Co.). Bra tempo, massor med skratt, väldigt snyggt. Den gick ju tydligen inte så bra ekonomiskt som de hade hoppats, men att döma av detta måste jag säga att jag hoppas på en uppföljare. 4 / 5, relativt svag fyra men ren och skär actionunderhållning som fungerar så här bra är så pass ovanligt nuförtiden att det behöver belönas.

Jag håller med! Den var underhållande och jag ser verkligen fram emot en lika bra till. :)
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film