av Spuffy » tis nov 07, 2006 21:13
Jag började se Gilmore Girls i... lördags måste det ha varit, och har nu sett första säsongen och (förutom att serien är alldeles, alldeles underbar) kan jag konstatera följande (spoiler hela s.1 med andra ord):
Jag älskar Rory och Lorelai, jag älskar deras relation och jag älskar dialogen. Jag tycker dock inte om Dean utan tycker rent av illa om honom, jag har dock inte kommit så långt som till att kunna uttrycka varför men det är ett faktum. Jag tycker istället om Tristan och hans charm, och hoppas på Rory + Tristan istället för Rory + Dean även om jag förväntade mig att Rory och Dean skulle bli tillsammans igen, vilket visade sig stämma. Jag tycker om att relationen mellan Rory och hennes morföräldrar verkar vara bra och att även relationen mellan Lorelai och redan nämnda Emily + Richard inte alltid är dålig. Jag tycker om hur Emily är mänsklig och har flera sidor och inte är "den onda". Jag tyckte om hur hon var förkrossad av tanken på pengarna som Richards mamma ville ge till Rory och försökte övertala Lorelai till att inte ta emot dem av rädsla för att hon (Emily) inte längre skulle få ha kontakt med Lorelai och Rory. Jag tyckte om hur Emily led av att ha Richards mamma på besök och hur han hela tiden tog moderns parti, till Emilys förtvivlan. Jag tycker om Sookie + Jackson, jag tycker om Paris med sin osäkerhet, jag tycker om alla människorna i staden. Det är mer komplicerat då det kommer till Lorelai. Inte huruvida jag tycker om henne eller inte för det gör jag, utan vad jag tycker om Max vs Luke, nu när Rachel äntligen försvunnit ur bilden igen. Jag tycker nämligen inte illa om Max så som jag gör om Dean, utan tycker ganska bra om honom, vilket gör att jag inte kan ropa "Heja Luke, bu för Max" även om jag vill. Jag hejar dock på Lorelai + Luke ändå, även om jag inte vill att Max ska vara ledsen han heller, och jag hoppas att Lorelai och Max inte ska gifta sig.
Nu är det dags för lite blåbärssoppa och Gilmore Girls episode 2.01, yay me!