av caffeineaddict » sön apr 23, 2006 23:10
Då har jag sett de fyra sista Inside-avsnitten idag, och de var riktigt bra allihop, även om jag fortfarande inte tycker det är Wonderfalls eller Minear-Angel-klass.
1.10-1.13:
1.10 var trevligt kanske framförallt på grund av Amber Benson. Härligt att se flickan i en sådan roll, och hon gjorde den ordentligt bra. Sedan var det flera detaljer som gjorde det spännande.
Skulle kunna skriva samma sak om 1.11, och det var nog nästan ytterligare lite bättre. Även om det kändes som att det borde ha legat före Little Girl Lost (kan det stämma?). Cliffhangern var jag inte heller så förtjust i, särskilt nu när man vet att den inte fick någon uppföljning.
1.12 kan jag ärligt säga gav mig de första sanna obehagskänslor som någon seriemördar-serie/film har gett mig på år och dag. Visst att man kan tycka något är spännande eller lite äckligt från gång till gång, men det var något med hela barnporr/snuff-historien som framkallade ett äkta obehag hos mig som jag inte ens minns när senast jag kände p.g.a. en film eller serie. Sedan att slutet var lite tråkigt och förutsägbart gjorde då inte så mycket. Härligt att se Keith Szarabajka också, han är alltid mer än bara solid.
1.13 var seriens överlägset bästa avsnitt, härligt samspel mellan gänget rätt igenom, det är precis det jag har saknat mer av under resten av säsongen. Tror jag hade haft lättare att falla för de här karaktärerna om mer scener av det slaget hade släppts in. Sedan var hela Beckys situation härligt gräslig, även om mördaren kändes liiiiite cartoonish och over-the-top så fungerade han ändå. Grym stämning och spänning mot slutet.
Sedan är ju en personlig nitpick att "träffa vänner via internet" jämt måste porträtteras som "säkraste sättet att bli torterad och seriemördad" i sådana här serier (eller överhuvudtaget i media). Tycker vi här på BF är typ det bästa levande exemplet på att det inte stämmer. Eller känner någon som kommit på träffarna sig seriemördad eller torterad?
Synd naturligtvis att man inte fick någon fortsättning på slutet i 1.11 dessutom. Väntade mig först att det skulle vara han i början av avsnittet med Rebecca i buren, men icke.
I allmänhet var det en trevlig liten seriemördarserie som jag tror hade kunnat växa ordentligt om den hade fått en andra säsong (inte minst 1.13 tyder på det). Sedan är jag inte Rachel Nichols, eller Rebecca Lockes, största fan, men tycker ändå att tillräckligt många andra delar av serien fungerade mycket bra, och mot slutet blev ju faktiskt varenda avsnitt bara bättre och bättre.