Det borde finnas fler som kan dela ut den. Jag har spritt den rätt så friskt här.
För att svara på din fråga om skillnader och så emellan serierna så kan jag ju berätta hur det var för mig.
Jag hade sett UK på svt när den sändes och älskade den. Under ett par år stötte jag på folk på nätet som fullkomligt älskade den amerikanska verisionen, men själv var man ju lite svenskt avmätt och tänkte att "den kan ALDRIG vara lika bra - tyyyyypiskt Hollywood att efterapa!". Sen blev jag arbetslös och uttråkad. Så jag laddade hem första säsongen. Första avsnittet såg jag med blandade känslor av besserwisser ("UUUUSLA skådisar. För glassig! HERREGUD! DOM HAR KOPIERAT DEN ORD FÖR ORD!") och besvikelse. Men eftersom jag var så uttråkad så fortsatte jag titta. I avsnitt tre sker den första riktiga "flod-delaren" mellan serierna. Och det var då jag började bli fast också.
Första säsongen är det mycket likheter och många storylines som går igen. Men fokuset för US blir snart tydlig, att det är annorlunda än UK. Dom valde en liten annan väg...
Berättarmässigt, bildmässigt och även "tonen" i serierna skiljer sig väldigt mycket.
Många av skådisarna var mycket gröna när serien startade (väldigt stora castingsvårigheter - folk ville knappt provspela för vissa av rollerna), så det var lite knackigt med skådespeleriet i början på många håll. Men det hämtar upp sig med tiden. Vill minnas en viss herr Boreanaz som inte var så hiskeligt bra ibörjan av en viss annan serie också....
Som sagt - mycket är lika i början, och man bör väl först stå ut de första tre avsnitten. Sen kan man nog börja känna att det inte är sånt motstånd att se den. Sen brukar det växa undan för undan har jag märkt.
Om man blir besatt eller inte är en annan femma. Men dom flesta som sett den tycker mycket om den iallafall. Det är ju ett i många avseenden klassiskt relationsdrama så den har ju definitivt underhållningsvärde.