Film 2: Uppdrag Miami Beach

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » fre jan 06, 2006 2:39

Oscarsgalen är tradition för min del också. Har ingen direkt relation till Jon Stewart, men det kan vara roligt med en ny person. Som vanligt ser jag framemot oscarsgalan. Skall inför denna galan försöka se det mesta som blir nominerat. Galan blir betydligt roligare. Även om jag med nöje följde förra årets gala så kändes det lite surt när man inte har sett i princip nånting av vad som var nominerat. Har återfått ganska mycket av filmintresset nu under julovet och hoppas att det skall hålla i sig framöver.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Off » fre jan 06, 2006 2:42

Tror aldrig jag orkat se mer än 30 minuter av oscarsgalan men om någon kan få mig att göra det är det Jon Stewart. The man is incredible.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav adolvsson » fre jan 06, 2006 3:37

Ja, min kärlek till Jon Stewart bör väl knappst ha gått omärkt förbi (Oh, Beautiful Man-Love!), och eftersom galan i sig är en av få traditioner jag faktiskt ser fram emot att hålla fast vid, var den här nyheten en riktig ordentligt vinnare.

Jag funderar på hur länge jag kan ha följt den. Jag vet att jag inte missat en gång, sen min första gång, men när kan det ha varit? När började den sändas i sin helhet i Sverige? Med tanke på var jag bodde och när, så är det tidigaste årtal jag kan komma på 1999.

Och Jon Stewart. Meow.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav AKS » fre jan 06, 2006 11:43

1999 var det för mig också. Nej, vänta... Om Titanic vann alla sina priser 1998 så vard et då min tradition startade.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » fre jan 06, 2006 12:38

Min plan var faktiskt att skita i att den i år (särskilt eftersom jag befinner mig i Skellefte och inte ens vet om jag har en TV) men så kommer Jon och gör så jag måste slopa de planerna... Bastard!

Man-love for Jon Stewart runs in my family.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Peppe » fre jan 06, 2006 12:52

Kan någon trevlig person tipsa om ett antal härliga zombiefilmer? :D
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav caffeineaddict » fre jan 06, 2006 13:12

Peppe skrev:Kan någon trevlig person tipsa om ett antal härliga zombiefilmer? :D

Får känslan av att det här är noikes område mer än mitt. Personligen kan jag inte rekommendera så mycket mer än Romeros Dead-kvartett (Night of the Living Dead, Dawn of the Dead, Day of the Dead, Land of the Dead), 28 Days Later och Shaun of the Dead. Framförallt Dawn (den gamla) och Shaun är mina favoriter. Night är väldigt bra den med.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » fre jan 06, 2006 13:20

Jag är kanske ensam om att tycka att första Resident Evil är helt okej? Well, det är den i alla fall, så den kan man också se. Man bör däremot hålla sig borta från uppföljaren. Den nya Dawn of the Dead gillade jag väldigt mycket.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » fre jan 06, 2006 13:30

caffeineaddict skrev:
Peppe skrev:Kan någon trevlig person tipsa om ett antal härliga zombiefilmer? :D

Får känslan av att det här är noikes område mer än mitt.

Kanske, men jag är inte så säker på det faktiskt. Bra zombiefilmer är kul, men jag har faktiskt inte sett så många av dem.

Håller med om caffes alla förslag. Lägg till Re-animator (första av dem), Evil Dead-filmerna kan klassas som zombierfilmer på något jävla vänster, Braindead, Versus och The Living Dead at Manchester Morgue (<-- originaltitel: "Non si deve profanare il sonno dei morti". Var de fick Manchester ifrån är en gåta.)

Och AKS har helt rätt om RE.
Senast redigerad av noike fre jan 06, 2006 13:53, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » fre jan 06, 2006 13:33

Jag vill instämma i kaffekickens omnämningar, och lägga till nya Dawn of the Dead, som naturligtvis inte slår den gamla på någon punkt alls, men ändå är en av de bättre zombierullarna på senare år.

Sedan tillhör jag visserligen samma minioritet som AKS, vad gäller första RE, men jag har faktiskt väldigt svårt att se det som en zombiefilm. Skön, hjärndöd (heh), action är den däremot.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » fre jan 06, 2006 13:34

Oh, Re-Animator! Damnit, jag vill äga den.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav A bear » fre jan 06, 2006 13:44

Jag sammanställde en lista på 10 zombiefilmer som tillhör allmänbildningen för ett tag sen. Den är numer 11 eftersom Romero äntligen slutat ruva.

Night of the Living Dead (George Romero, 1968)
Dawn of the Dead (George Romero, 1978)
Day of the Dead (George Romero, 1985)
Land of the Dead (George Romero, 2005)
Evil Dead (Sam Raimi, 1981)
Zombie Flesheaters (Lucio Fulci, 1979)
Return of the Living Dead (Dan O'Bannon, 1985)
Braindead (Peter Jackson, 1992)
Dawn of the Dead (Zack Snyder, 2004)
Shaun of the Dead (Edgar Wright, 2004)
Thriller (John Landis, 1983)

Sen finns det ju många andra förstås, men de där är väl de man måste ha sett för att bilda sig en uppfattning. Ev kan "Zombie Flesheaters" bytas ut mot exvis "Zombie Holocaust", men något italienskt måste ju vara med. Och "Flesheaters" har en undervattensfight mellan en zombie och en tigerhaj - en RIKTIG tigerhaj, ingen jäkla mekanisk plastgrej - så...

"28 Days Later" är helt OK, även om purister inte håller den som en zombiefilm... det är ju inte "Evil Dead" heller om man ska hårdra det.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » fre jan 06, 2006 13:50

A bear skrev:"28 Days Later" är helt OK, även om purister inte håller den som en zombiefilm...

Verkligen? Jag har mer fått intrycket att alla tycker att det är en zombiefilm utom de som har gjort den -- och de är oerhört buttra över det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » fre jan 06, 2006 13:52

Räknas Evil Dead-filmerna (och åtminstone tvåan ska nog faktiskt göra det) och Braindead så rekommenderar jag också dem. Fick bara hjärnsläpp.

Men jag undrar om jag har sett Braindead sedan jag var tolv...?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » fre jan 06, 2006 13:54

noike skrev:
A bear skrev:"28 Days Later" är helt OK, även om purister inte håller den som en zombiefilm...

Verkligen? Jag har mer fått intrycket att alla tycker att det är en zombiefilm utom de som har gjort den -- och de är oerhört buttra över det.

De zombiefanatiker jag snackat med om saken är väldigt kluvna. Rent estetiskt är det ju en zombiefilm (möjligen med undantag för det där jäkla springandet - zombies ska inte springa), men:
Offren i "28 Days Later" dör ju inte innan de blir zombies, de blir bara lite sjuka. Definitionen på en zombie är en vandrande död. Alltså, enligt puristerna, om man inte har dött är man inte en zombie, och filmen om det kan aldrig räknas som en zombiefilm.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » fre jan 06, 2006 13:56

caffeineaddict skrev:Men jag undrar om jag har sett Braindead sedan jag var tolv...?

Dagens ungdom har det bra, jag önskar att den filmen hade funnits när jag var tolv.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » fre jan 06, 2006 14:03

A bear skrev: (möjligen med undantag för det där jäkla springandet - zombies ska inte springa)

Det håller jag med om. Det var det stora problemet med remaken av Dawn of the Dead. Versus hade också något sådant men (a) japansk zombietradition är lite annorlunda och (b) de gjorde medvetet en actionfilm. Dawn däremot fungerar inte som en actionfilm, vilket gör att zombierna inte längre har någon egentlig funktion annat än som klumpiga "överraskningsmoment".
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Peppe » fre jan 06, 2006 14:32

Yay! Tack för alla tips, nu kommer det bli mycket zombieslaktande 8)
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav A bear » fre jan 06, 2006 15:27

Apropå det så sprang jag precis på "Land Of The Dead" på DVD för 90 spänn. Yay!

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Tob » fre jan 06, 2006 15:39

A bear skrev:Apropå det så sprang jag precis på "Land Of The Dead" på DVD för 90 spänn. Yay!

Sprang....innebär det att det inte var på webben?
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav A bear » fre jan 06, 2006 15:46

Tob skrev:
A bear skrev:Apropå det så sprang jag precis på "Land Of The Dead" på DVD för 90 spänn. Yay!

Sprang....innebär det att det inte var på webben?

Recordhunters begagnathörna. Alltid en guldgruva.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Tam » fre jan 06, 2006 18:03

Lillebror har länge pratat om The American Astronaut, som han såg på Umeå Filmfestival ett år eller två sen. Så jag köpte den till honom för hans birthday. Riktigt bra var den. Western-inspirerad rymdopera med musikalnummer i svartvitt. Helt fantastisk stundtals.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav adolvsson » fre jan 06, 2006 19:33

Tam skrev:Western-inspirerad rymdopera med musikalnummer i svartvitt.

Aldrig hört talas om, men med den beskrivningen är jag redan såld.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav qarlsson » fre jan 06, 2006 22:24

Se till och se When Shaun met George på extramaterialet. bloody marvelous stuff!

Edit: nyheten om Jon Stewart som värd för oscarsgalan.. bästa nyheten denna dag! Oscarsgalan blir mer och mer sömnpiller för varje år som går. det här kanske kan motverka den saken. En aning.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav A bear » fre jan 06, 2006 22:36

qarlsson skrev:

Se till och se When Shaun met George på extramaterialet. bloody marvelous stuff!

Gissa tre gånger vad som var det absolut första jag gjorde när jag kom hem med DVDn.
If you would like to learn more about being a zombie, come around my trailer and I'll bite you in the face.
(Eller något liknande.)

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav qarlsson » fre jan 06, 2006 22:52

A bear skrev:
qarlsson skrev:

Gissa tre gånger vad som var det absolut första jag gjorde när jag kom hem med DVDn.

Föredömlig prioriteringsförmåga :)
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav AKS » fre jan 06, 2006 22:55

qarlsson skrev:
A bear skrev:
qarlsson skrev:

Föredömlig prioriteringsförmåga :)

Hur vet du det? Det är ju ingen som har gissat än. :?:

=)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » fre jan 06, 2006 23:01

A bear skrev:Gissa tre gånger vad som var det absolut första jag gjorde när jag kom hem med DVDn.

1) Gick på toaletten?
2) Åt ett automatknäckebröd från wasa med pulverost på?
3) Kramade DVD-lådan?
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » fre jan 06, 2006 23:08

OK, jag tog av mig vinterkängorna först. Ingen gissade rätt. Ingen av er vann det jättefina pris jag hade tänkt ut. Besviken nu.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav qarlsson » fre jan 06, 2006 23:24

A bear skrev:OK, jag tog av mig vinterkängorna först. Ingen gissade rätt. Ingen av er vann det jättefina pris jag hade tänkt ut. Besviken nu.

Hey! Det var ju When Shaun met George som stod först på listan. Alternativt att du wuxia-svävade till soffan, kaststjärne-slängde in dvd'n i spelaren och till sist använde Kraften (den mörka sidan.. "quicker, more seductive"..) för att få fram rätt spår på skivan för dokumentären. Men icke.

Jag är besviken på dig.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film