Sin City

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav qarlsson » ons mar 09, 2005 15:01

caffeineaddict skrev:Njae, för mig handlar det snarare om hur formatet uppfattar rörelser och liknande.

Mm, förstår vad du menar. Sitter och undrar över om det uteslutet beror på komprimeringstekniken eller om det är optiskt relaterat på något vis..

Det sägs att Tarantino förövrigt blev imponerad av vad han såg och att hans nästa film förmodligen kommer filmas i DV-formatet. Tyvärr hittar jag just nu ingen länk till intervjun jag läste det i.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav noike » ons mar 09, 2005 19:01

caffeineaddict skrev:noike: Njae, för mig handlar det snarare om hur formatet uppfattar rörelser och liknande. Det får en annan... närvaro. En som jag ofta tycker är distraherande och som känns platt. Jag kan inte riktigt förklara det, märker jag, men jag känner igen det när jag ser det och jag stör mig på det.

Ah, det problemet. Också mer känt som: hur många frames per sekund kan vi spela in i sa du? Fast den beror snarare på att kameramannen normalt sett arbetetar med en vanlig kamera, en DV-kamera kräver lite annan hantering. Och det är också en efterbehandlingsfråga hur rutorna ska omvandlas till rätt fps. Gör man det fel så blir det som en dåligt komprimerad film, med streck och sådant istället för bara suddigt.

Analog/DV-kamera-dtadiet befinner sig i en övergångsperiod, ungefär som när de bytte från sv till färg. Linserna som användes var väl inte helt optimala och färgåtergivningen var rätt platt ett tag. När vi får kameramän som faktiskt kan hantera dem kommer det att bli bättre. Och jag tror det du stör dig på faktiskt är relaterat en hel del till ljussättningen också. Får man den fel blir det väldigt odimensinellt på något sätt eftersom djupet blir fel.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav jvc_man » mån mar 14, 2005 1:38

Denna film kommer ju äga!!! (förutom E3 då dvs) :)
Figurerna från Neca Toys är också superba, riktigt välgjorda!

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav CheeseGuy » tor mar 17, 2005 13:56

Nu finns en större version av den senaste trailern på apple.com/trailers.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » tor mar 17, 2005 19:52

Jävligt schysst trailer, men känner någon annan att det kan vara problematiskt med en sån enorm cast? Att vissa får alldeles för lite tid och att det mest bara blir rörigt om de har försökt trycka in för mycket?

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav LWes » tor mar 17, 2005 20:39

caffeineaddict skrev:Jävligt schysst trailer, men känner någon annan att det kan vara problematiskt med en sån enorm cast? Att vissa får alldeles för lite tid och att det mest bara blir rörigt om de har försökt trycka in för mycket?

Filmen är baserad på tre Sin City-serier. Alla är fristående och har inget med varanndra att göra, med olika huvudpersoner och så.
Så om filmen är två timmar lång så är det kanske 40 min/st för varje berättelse.
Ungefär som Buffy och Angel. Som om när Buffy och Angel gick samma kväll efter varanndra, att dom hade klippt ihop avsnitten så att det först är en Buffyscen sen en Angelscen o.s.v.
Ungefär så tror jag att Sin City filmen kommer vara, fast att några av karaktärerna säkert kommer stöta på varanndra på t.ex. baren och så.
Sen är det en kortberättelse också som är i början tror jag.

För att göra det lite tydligare.
Filmen innehåller The Hard Good-Bye, The Big Fat Kill och That Yellow Bastard.
Marv (Mickey Rourke) är huvudpersonen i The Hard Good-Bye och Jaime King, Rutger Hauer och Elijah Wood's karaktärer är med i den berättelsen.

Dwight (Clive Owen) är huvudpersonen i The Big Fat Kill och Rosario Dawson är med i den.

Jag har inte läst The Big Fat Kill och That Yellow Bastard så jag vet inte riktigt vilka karaktärer som är med i vilka, men Bruce Willis och Clive Owen är huvudpersonerna i varsin av dom.

Filmen ska börja med The Customer is Always Right som är en kort-berättelse med Josh Hartnett och Marley Shelton.

jag förstår inte varför filmen skall vara alla tre serierna, eftersom den första, när jag läste den var perfekt som den är, och skulle passa perfekt i 2-timmars-långfilm-format.
Men dom kanske tyckte att den var lite långsamm ibland, så dom kör alla tre på en gång eller nåt...

Förhoppningsvis gör dom sen en uppföljare med resterande Sin City-serier, eller två uppföljare behövs nog minnst.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav LWes » fre mar 18, 2005 12:40

http://movies.yahoo.com/movies/feature/sincity.html

En 11 minuter behind-the-Scenes featurette där regissörerna och skådespelarna pratar om filmen och så.
Den är as bra och man längtar bara mer och mer efter filmen efter att ha sett den.
Den innehåller inte direkt spoilers, eftersom klippen man får se är så osammanhängande och så, men om man är jättejätterädd för att veta något så kanske man inte bör se den.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Yog-Sothoth » fre mar 18, 2005 15:24

LWes skrev:http://movies.yahoo.com/movies/feature/sincity.html

En 11 minuter behind-the-Scenes featurette där regissörerna och skådespelarna pratar om filmen och så.
Den är as bra och man längtar bara mer och mer efter filmen efter att ha sett den.
Den innehåller inte direkt spoilers, eftersom klippen man får se är så osammanhängande och så, men om man är jättejätterädd för att veta något så kanske man inte bör se den.

WOW!!! Och man fick se Alexis också! :)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav noike » sön mar 20, 2005 23:21

Brian Wood

saw SIN CITY last night, and loved it.[...] its a brilliant film, perfectly cast, retaining all the implausible comic bookiness and making it work, like people being literally punched across the room, cars catching air and Marv and Dwight surviving 4 story drops from windows.

Mina förväntningar skurvades upp till elva.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav CheeseGuy » sön mar 20, 2005 23:36

Massor av recensioner (lite minispoilers)

Satan!

Vet någon när den får biopremiär i Sverige?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav noike » sön mar 20, 2005 23:38

CheeseGuy skrev:Vet någon när den får biopremiär i Sverige?

Ja. (Står i trådens förstasida.) Alldeles för långt bort.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Yog-Sothoth » mån mar 21, 2005 0:36

noike skrev:
CheeseGuy skrev:Vet någon när den får biopremiär i Sverige?

Ja. (Står i trådens förstasida.) Alldeles för långt bort.

Eller så kollar man på IMDb. 6 juli 2005.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav qarlsson » mån mar 21, 2005 5:39

Muäh! Jag förespråkar lätt en rockad mellan premiärdatumen på Revenge of the Sith och Sin City. Tänk och få SC redan den 19'e maj.. Ja, eller varför inte 1'a april som jänkarna. Jo tjena.. april, april.

/ Fortsätter drömma.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Yog-Sothoth » mån mar 21, 2005 15:19

Det kommer ju att släppas en DVD-screener långt innan 6 juli, så man kan avnjuta den i soffan i hög kvalitet. Det är straffet mot filmbolagen och biokedjorna för att de inte släpper filmerna samtidigt över hela världen.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav qarlsson » mån mar 21, 2005 20:34

Yog-Sothoth skrev:Det kommer ju att släppas en DVD-screener långt innan 6 juli, så man kan avnjuta den i soffan i hög kvalitet. Det är straffet mot filmbolagen och biokedjorna för att de inte släpper filmerna samtidigt över hela världen.

Samtidigt är det ju inte bara att distribuera och släppa. Kan tänka mig att det rör sig om en rad komplicerade faktorer som styrs av timeslots (i vidare bemärkelse) inom specifika regioner. Att det finns ett kösystem för när, hur och i vilken utsträckning filmer går upp på bio. Men nog tusan kan man kritisera prioriteringarna ibland. En högre flexibilitet är kanske att vänta då den digitala streamingen av distrarna kommer igång. Något som mindre biografer kommer gynnas av.

Sin City vill jag dock se på bio, inte via någon DVDSCR.. Få hela jävla paletten uppblåst på duken för njutning och beskådan =) Plus att jag mer än gärna betalar dom för deras visade stake angående hela projektet.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav LWes » mån mar 21, 2005 21:01

Qarlsson skrev:Sin City vill jag dock se på bio, inte via någon DVDSCR.. Få hela jävla paletten uppblåst på duken för njutning och beskådan =) Plus att jag mer än gärna betalar dom för deras visade stake angående hela projektet.

Dom filmer jag gärna vill se vill jag se på bio (om dom inte släpps på dvd först...), så Sin City kan jag gott vänta på.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » mån mar 21, 2005 21:15

Qarlsson skrev:Sin City vill jag dock se på bio, inte via någon DVDSCR.. Få hela jävla paletten uppblåst på duken för njutning och beskådan =) Plus att jag mer än gärna betalar dom för deras visade stake angående hela projektet.

Det beror helt och hållet på kvaliten på DVDscreenern men är den bra och kommer snabbt (vilket inte alls är helt säkert) blir det nog screener först sedan bio. För jag vet att jag kommer bli lite otålig.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Yog-Sothoth » mån mar 21, 2005 22:49

Ni förutsätter att bio är ett bättre medium att titta på film i. Jag håller inte med. Undantaget är om man får hela bion för sig själv, vilket verkar osannolikt precis när filmen har haft premiär. Det vore i så fall om man gick det någon eftermiddag på en vardag strax efter premiären...

Qarlsson skrev:Samtidigt är det ju inte bara att distribuera och släppa. Kan tänka mig att det rör sig om en rad komplicerade faktorer som styrs av timeslots (i vidare bemärkelse) inom specifika regioner. Att det finns ett kösystem för när, hur och i vilken utsträckning filmer går upp på bio. Men nog tusan kan man kritisera prioriteringarna ibland. En högre flexibilitet är kanske att vänta då den digitala streamingen av distrarna kommer igång. Något som mindre biografer kommer gynnas av.

Hur kommer det då sig att vissa filmer släpps samtidigt över hela världen? Star Wars, LoTR, etc. Går det att göra med storfilmer går det ju med mindre filmer också.

Om det nu är massa byråkrati och pappersarbete som styr när filmer släpps får de helt enkelt fixa till det... jag tror att det är en stor faktor till varför folk hellre laddar hem en screener än att gå på bio.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav LWes » mån mar 21, 2005 22:55

Yog-Sothoth skrev:världen? Star Wars, LoTR, etc. Går det att göra med storfilmer går det ju med mindre filmer också.

Det är nog för att så pass stora filmer är det störst risk för att folk piratkopierar och så, men om dom har premiär överallt sammtidigt så kan man se den med en gång.
Men visst kan man tycka att fler filmer kunnde gå sammtidigt överallt.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav qarlsson » tis mar 22, 2005 3:16

Yog-Sothoth skrev:Ni förutsätter att bio är ett bättre medium att titta på film i. Jag håller inte med. Undantaget är om man får hela bion för sig själv, vilket verkar osannolikt precis när filmen har haft premiär. Det vore i så fall om man gick det någon eftermiddag på en vardag strax efter premiären...

Jag skulle vilja referera till det jag skrev precis efter ditt inlägg senast i film-tråden. Film är inte alltid bäst på bio. Vissa genrefilmer lämpar sig bättre än andra. I fallet Sin City så vill jag se den på bio för att det onekligen kommer bli en mäktig visuell upplevelse, och ibland vill man dela den upplevelsen med andra via en stor fet duk. Sen kan jag hålla med noike, kommer det en riktigt välrippad DVDSCR så kommer det onekligen klia i fingrarna och det är möjligt att jag ser den, men oavsett så tänker jag se den på bio också.

Yog-Sothoth skrev:Hur kommer det då sig att vissa filmer släpps samtidigt över hela världen? Star Wars, LoTR, etc. Går det att göra med storfilmer går det ju med mindre filmer också.

Det går säkert med mindre filmer. Men just när det gäller storfilmerna så är ju biokedjorna direktsynkade med bolagen på ett annat sätt än när det kommer till mindre filmer. Vi visar ju långt ifrån allt som går på bio i USA så det är ju en gallringsprocess att ta hänsyn till också. Vilket i sig inte gör det så sponant och flexibelt att peta in filmer som med kort varsel visar sig bli populära. Plus att det sker en liknande gallringsprocess vad gäller asiatiskt och europeiskt utbud av kommersiellt gångbara titlar. Mycket av det här är ju egentligen en enorm diskussionsfråga som kan generaliseras till all form av piracy (ur en synvinkel på det hela) och hur globalisering av marknad skapar nya beteendemönster vad gäller efterfrågan från konsumentens sida i fråga om snabb tillgång, speciellt när de kommersiella vägarna inte räcker till. Något som vi är mitt uppe i och som är långt ifrån löst.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav RalfiParpa » mån apr 04, 2005 11:08

Jodå, jag är inte besviken. Jag får nog vänta tills jag sett filmen på bioduk innan jag utdelar ett slutgiltigt omdöme men "årets bästa film" låter väl rätt.

Lösa reflektioner:
Elijah Wood är nu min husgud.
Feministbudskap. Verkligen. Den som säger att den här filmen är kvinnoförnedrande är från vettet.
Världens snyggaste film?
Jessica Alba! Herregud, Jessica Alba! (och Carla Gugino i visst mån)
Lite kluven till det serietidningsliknande våldet (jo, jag vet att filmen är baserad på en serietidning). Ibland helt rätt men ibland felanvänt.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav rickardh » sön apr 24, 2005 23:17

Själv är jag MYCKET besviken.

Visst är filmen snyggt gjord, men jag tycker lågbudhetkänslan ala "skycaptain" förstör alldeles för mycket.

Även om allt är supersnyggt får jag ändå känslan av att filmen spelades in med polarna på ett veckoslut :).

Men det allvarligaste är ändå hur ointressant historien är!
rickardh
Demon Fodder

Inläggav noike » sön apr 24, 2005 23:57

RalfiParpa skrev:Lite kluven till det serietidningsliknande våldet (jo, jag vet att filmen är baserad på en serietidning). Ibland helt rätt men ibland felanvänt.

Vissa saker fungerar helt enkelt inte och ser lika bra ut när det är i rörelse till skillnad från stiliserade bilder.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Yog-Sothoth » mån apr 25, 2005 0:42

Har den kommit som DVD-rip ännu?!? Tror det är omöjligt att få en bra uppfattning om en film i sunkig TC...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav adolvsson » mån apr 25, 2005 2:27

Yog-Sothoth skrev:Har den kommit som DVD-rip ännu?!? Tror det är omöjligt att få en bra uppfattning om en film i sunkig TC...

Inte omöjligt, mycket möjligt. Det finns en bra TC. Filmen sparkade stor fet rumpa. Det var den uppfattningen jag fick. Bra uppfattning.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav qarlsson » mån apr 25, 2005 2:32

Yog-Sothoth skrev:Har den kommit som DVD-rip ännu?!?

Nope, bara som TS än så länge.

Edit: Adolvsson - Finns det någon annan release än SAOSIN's TS alltså?
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav adolvsson » mån apr 25, 2005 2:52

TS, kanske det hette. Uttryck hit och dit. Fuuuck, alltså
Qarlsson skrev:Edit: Adolvsson - Finns det någon annan release än SAOSIN's TS alltså?

Fan vet, du. Fast jag tror det är den jag tänker på. Du håller inte med angående kvalité?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav qarlsson » mån apr 25, 2005 2:59

adolvsson skrev:Fan vet, du. Fast jag tror det är den jag tänker på. Du håller inte med angående kvalité?

TS'arna kan vara riktigt sugiga rent generellt men jag plockade hem Sample-filen av den här precis nu.. Jeez. Fuuck! Det där var nog den bästa TS-releasen jag sett. och ljudkällan sen! Nu kliar det i mickes fingrar.

3cd a'la SVCD, right? Såg att det fanns en XviD-variant av samma, men den jag kollade in samplefilen på var SVCD.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav adolvsson » mån apr 25, 2005 3:05

Qarlsson skrev:3cd a'la SVCD, right?

That's what I got. Fuckin' sweet, man.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Tob » mån apr 25, 2005 8:14

Generellt sett har jag svårt att se piratkopierade filmer överhuvudtaget. Mitt filmintresse har åtminstonde legat så högt att min hjärna drabbas av konflikter om jag ens tänker tanken på något som är piratkopierat. Hade också en inbillning om att det innebär värdelös kvalite oavsett om det handlade om en dvd ripp eller TC cut, eller annat. Men filmintresset svalnade, ekonomin blev sämre och följden blev att jag faktiskt har börjat se detta som ett alternativ. DVD rippar är det som gäller, inget att diskutera, såg bland annat Blade 3 ifrån en TC cut. Killen jag lånade den ifrån sade att det var riktigt bra kvalite....förutom att filmen i sig var värdelös så satt jag och störde mig något gruvligt på diverse bildstörningar och den mycket krassliga ljuupplevelsen.

Så TC cutar är inget alternativ, väntar dock med spänning på en riktig Dvdripp.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film