av A bear » tor jan 03, 2008 0:20
Jag fastnade lite i den där "det är roligare att glo ikapp än att kommentera"-fällan och är klar med s1. Ett par lösa tankar:
(spoiler s1) - Hade glömt flera härliga sidokaraktärer. Att Livia var FULLT så här jävlig, t ex, och att Mikey Palmici och Brendan alls fanns.
- Håller i stora delar med Ralfi om slutavsnittet, även om man är glad att vissa trådar (Carmelas katolska skuld och semiförhållande med prästen, t ex) förs framåt snarare än ligga kvar som grundläggande oförändrade karaktärsdrag.
- Scenen där Tony dyker på Melfi och hon sedan låser in sig och blockerar dörren. Yowza. Jag älskar att de behåller kameran på Melfi här; i egenskap av vårt "fönster" in i TV-världen behöver vi se henne tappa fattningen ibland. Och sedan att hon vid nästa möte med Tony sitter bakom skrivbordet - det skadar aldrig att bli påmind om vem Tony är: en både varm- och kallblodig mördare om så behövs.
- 1.05 är ett grundläggande avsnitt på så vis: scenen där Tony skiter i att tjallaren sparat hans liv och stryper honom ändå - serien hade inte funkat om vi inte fått det väldigt klart för oss: Tony tar det här med omertà och famiglia på VÄLDIGT stort allvar.
Hade egentligen mer funderingar, men de verkar tyvärr ha glömts av just nu. Ska se om jag kommer på något mer. Jo, en till:
(spoiler hela serien, VERKLIGEN, slutscenen alltså) Slutet 1.13 och slutet av hela serien är väldigt lika, inte sant? Med skillnaden att i 1.13 sitter de i sin "egen" restaurang med mobsters runtomkring, italiensk musik, italiensk mat... i slutet av hela serien sitter de likadant, familjen samlade, men nu i en klassisk icke-etnisk amerikansk restaurang med rock'n'roll på soundtracket och mitt inne i den amerikanska själen. Metaögonblick är det gott om i den här serien.
"There's been a contamination."
"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."
"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01