Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tinwiel » sön mar 27, 2005 16:45

Yog-Sothoth skrev:
Tinwiel skrev:
Yog-Sothoth skrev:typ Eurotrip.

Jag håller med dig om det mesta i ditt inlägg, och att Meg Ryan-komediernas dominans har brutits är rätt så skönt, men Euro Trip? Det är en av de dåligaste filmer jag någonsin sett...

Vissa utvalda Michelle Trachtenberg-scener gör ju filmen värd att se, oavsett den övriga kvaliten. :)

Haha, jag förstod nästan det.. Och jag anar vilka scener du menar.. :rolleyes: ;)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav HeY » sön mar 27, 2005 20:24

Tinwiel skrev:
Yog-Sothoth skrev:
Tinwiel skrev:

Jag håller med dig om det mesta i ditt inlägg, och att Meg Ryan-komediernas dominans har brutits är rätt så skönt, men Euro Trip? Det är en av de dåligaste filmer jag någonsin sett...

Vissa utvalda Michelle Trachtenberg-scener gör ju filmen värd att se, oavsett den övriga kvaliten. :)

Haha, jag förstod nästan det.. Och jag anar vilka scener du menar.. :rolleyes: ;)

Hehee, inte så svårt att gissa, eller hur ;)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Yog-Sothoth » mån mar 28, 2005 3:37

Tinwiel skrev:
Yog-Sothoth skrev:
Tinwiel skrev:

Men på fullt allvar... jag tycker faktiskt att den är riktigt sevärd, förutom ovan nämnda scener.

När jag får mail till min dator hör jag "Mail, motherfucker". Ni som har sett filmen fattar. :)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Tinwiel » mån mar 28, 2005 11:43

Yog-Sothoth skrev:Men på fullt allvar... jag tycker faktiskt att den är riktigt sevärd, förutom ovan nämnda scener.

När jag får mail till min dator hör jag "Mail, motherfucker". Ni som har sett filmen fattar. :)

Hmm, jaja, vi kan ju inte alla ha samma smak, vad tråkigt det skulle bli då... :) Det där med "mail, motherfucker" kommer jag inte ihåg, men det lät ju rätt så roligt faktiskt. Jag försökte väl förtränga filmen efter att jag hade sett den kanske.. ;)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav qarlsson » ons mar 30, 2005 0:22

Håller med dig Tinwiel, Eurotrip var en trögflytande och svårsväljd sörja av klyschor, stereotyper, bedrövligt skådespeleri och noll poäng i charm.

Nu ikväll såg jag däremot Blade Trinity. En två timmars electronica-rock-soppa i sann MTV-anda. Gillade ettan, tyckte tvåan var underhållande men Blade 3... Nej.. det var alldeles för mycket smör på den här mackan.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav CheeseGuy » tor mar 31, 2005 20:49

Nu har jag till slut sett Aliens vs. Predator. Den var ungefär vad jag hade förväntat mig. Totalt oengagerande, med karaktärer som får SiT:arna i BTVS S7 att framstå som djupa, och en fånig avslutning. Det (typ) enda positiva var ett par snygga bilder som hade kunnat vara riktigt stämningsfulla i en bättre film.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Zaxx » tor mar 31, 2005 23:43

Qarlsson skrev:Håller med dig Tinwiel, Eurotrip var en trögflytande och svårsväljd sörja av klyschor, stereotyper, bedrövligt skådespeleri och noll poäng i charm.

Nu ikväll såg jag däremot Blade Trinity. En två timmars electronica-rock-soppa i sann MTV-anda. Gillade ettan, tyckte tvåan var underhållande men Blade 3... Nej.. det var alldeles för mycket smör på den här mackan.

Tycker lite som dig där ang. Blade Trinity... cool, men det känns som man MÅSTE tycka om den, bara för den är cool. Njea, det var lite väl mkt konstigt i den.. men TUFF det är den.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Yog-Sothoth » fre apr 01, 2005 0:11

Såg I, Robot ikväll igen, efter att ha läst boken. Jag tycker filmen är helt OK, bra manus efter Asimovs robotidéer. Två saker som var lite synd, dock:

1. Actionsekvenser där han flyger genom luften och skjuter, osv. Lite för pojkaktig regissör som envisas med sådana scener i en film som inte nödvändigtvis behöver vara en actionrulle.

2. Namnet på filmen. Den har inget att göra med berättelserna i I, Robot, förutom att de har tagit vissa grundläggande fakta och skapat manuset ifrån. Pga filmen heter som den gör kommer det aldrig gå att göra en "riktig" I, Robot som verkligen är baserad på den lysande boken.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav HeY » fre apr 01, 2005 0:19

Tinwiel skrev:
Yog-Sothoth skrev:Men på fullt allvar... jag tycker faktiskt att den är riktigt sevärd, förutom ovan nämnda scener.

Hmm, jaja, vi kan ju inte alla ha samma smak, vad tråkigt det skulle bli då... :) Det där med "mail, motherfucker" kommer jag inte ihåg, men det lät ju rätt så roligt faktiskt. Jag försökte väl förtränga filmen efter att jag hade sett den kanske.. ;)

Jo, du kommer ihåg När han fick mail på sin dator så kom det ju upp den vanliga du har ett mejl rutan men istället för ett litet pling ljud som det brukar vara i de flesta filmer så var det en röst som sa "Mail, Motherfucker!

Kommer du ihåg?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Matt » tis apr 05, 2005 22:09

Såg just Elektra. Tycker inte den var sevärd.
Trots tight outfit på het kvinna. ;)
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Zaxx » ons apr 06, 2005 9:30

Matt skrev:Såg just Elektra. Tycker inte den var sevärd.
Trots tight outfit på het kvinna. ;)

Misstänkte det...
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Tob » lör apr 09, 2005 1:21

Irréversible läste man en del om för ett par år sedan, främsta anledningen var pga. en ohyggligt relatistisk våldtäcktscen. Nu som sagt, nära 2 år efter, har jag sett filmen.

En otroligt fashinerande filmen. Grundhistorien är enkel. Utförandet är allt annat än enkelt. Filmen utspelar sig baklänges, ett knep för att få någon slags fejkas substans i en film. Man utnyttjar tekniken effektivt och Barättartekninken och framförallt kameraarbetet är ett smärre mästerverk. Nog för att det kan vara jobbigt med skakande och alltför rörig kamera, det är det också. Faktum är att hela filmen är obehaglig, och kameraarbetet är bara en del i det. Dem första scenerna i filmen som utspelar sig på en bög klubb är oerhört intensiva. Egnetligen ville jag bara stänga av skiten, jag kände mig illa till mods, men samtidigt kunde jag ju inte det och jag blev kvar. Kameran rör sig fram och tillbaka, och skapar en oerhörd närvarokänsla. Man är precis överallt.

Våldscenerna i filmen är riktigt råa och riktigt vidriga. Mycket detaljtrikt visar man hur en människa får skallen krossad av en brandsläckare. Och det är verkligen krossad. Varje slag kändes som en spark i magen. Våldtäktscenen är ett kapitel för sig och man förstår verkligen att filmen fick uppmärksamhet pga. scenen. Mästerlig scen och samtidigt oerhört vidrig. Kameran ligger fixerad och våldtäkten visas rakt av i realtid.

Jag kommer antagligen aldrig se om filmen, men vill verkligen inte ha den osedd. Obehagligt värre och ett filmtekniskt mästerverk. Snacka om att skapa en närvarokänsla. En film om hur allt kan förändras på bara några timmar.

Kände bara att jag var tvungen att skriva av mig litegrann.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » lör apr 09, 2005 2:55

Jag är med Tob rätt mycket här även om jag inte vill använda ordet "mästerverk". Tyckte det var en rätt vidrig film som även om den förde fram vissa viktiga punkter lyckades bättre med sina mer känslomässiga slutscener än med "haha, vi krossar skallen på folk"-scenerna som bara fick mig att vilja spy. Alltså, inte en dålig film, men inte heller en film som ska hyllas bara för att den visar brutalitet värre än vad som vanligtvis visas. Det är skitsvårt att säga vad jag egentligen tycker för jag hatade början aktivt (vilket jag sällan om någonsin gör) medan jag tyckte att slutet var riktigt bra.

Slutsatsen: Låt Noe göra ett relationsdrama och släpp honom aldrig i närheten av en brandsläckare igen.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » lör apr 09, 2005 10:24

Det kanske framgick lite dåligt ur det jag skrev. Filmen som helhet vill jag inte heller kalla ett mästerverk. Den känns för fokuserad på brutaliteten i jämförelse med vad man faktiskt får ut av det. Det jag verkligen gillar med filmen är som sagt bildberättandet och kan inte hjälpa det men inledningsscnerna skapade en enorm närvarokänsla. Sen att den närvarokänslan skarpt förknippas med vemod, obehag och viljan att nästan kräkas kan ju kännas trist (klent ord men jag kom inte på något vettigare). Men faktum kvarstår scenerna är fruktansvärt skickligt gjorda IMO. Jag antar också att det är precis den obehagkänslan Noe ville skapa.

Går man vidare sedan i filmen så lämnar man det extremt rörliga kameraarbetet men fortfarande behåller man den där oerhörda närvarokänslan. Jag gillar det skarpt.

Filmen känns på det stora hela för tunn för att klassas som något större mästerverk. Håller med om slutscenerna (eller sista halvan av filmen), gillar dem skarpt också fast det här handlar mycket om kemin mellan Belluci och Cassel. Den är verkligen sanslöst bra och dem är tydligen ett par i verkligheten också vilket antagligen har bidragit med väldigt mycket.

Instämmer, ett relationsdrama av Noe hade verkligen inte varit fel.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Yog-Sothoth » lör apr 09, 2005 10:40

Jag stängde av den när killens skalle började krossas.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav adolvsson » lör apr 09, 2005 12:24

Yog-Sothoth skrev:Jag stängde av den när killens skalle började krossas.

Varför?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Yog-Sothoth » lör apr 09, 2005 14:32

adolvsson skrev:

Varför?

Jag blev så extremt äcklad av scenen, inte för att jag är känslig för gore men för att det såg så verkligt ut. Det verkligen vred sig i magen. Är det värt att kolla på resten av filmen?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav malavel » lör apr 09, 2005 14:38

Jag stängde också av filmen där.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav adolvsson » lör apr 09, 2005 18:01

Yog-Sothoth skrev:
adolvsson skrev:

Varför?

Jag blev så extremt äcklad av scenen, inte för att jag är känslig för gore men för att det såg så verkligt ut. Det verkligen vred sig i magen. Är det värt att kolla på resten av filmen?

Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur långt in i filmen den scenen sker, men mitt svar är absolut ja, det bör du. Stark film som är värd en chans.

Och istället för att själv skriva mer om filmen, tänker jag hänvisa till Tobs inlägg. Han tycker i stor sett likadant som jag.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav monkeyboy » lör apr 09, 2005 23:00

Såg just den svenska kultklassikern Stockholmsnatt, filmen med Paolo Roberto som gjordes för att motverka våldet och skadegörelsen i Stockholm men som fick allt annat än önskad effekt. Den var rätt underhållande att se speciellt med Paolo i huvudrollen och de obligatoriska usla skådespelarinsatserna är rätt charmiga. Man förstår bara inte hur man inte kunde se vilken effekt den här filmen skulle få...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav Yog-Sothoth » sön apr 10, 2005 0:30

Predator. Vilket mästerverk... sådana bra actionfilmer kan omöjligen göras nu för tiden. Möjligen ifall de försökte simulera stämningen från 80-talet, kanske. Men föreställ er dagens actionhjältar dra samma typer av one-liners som i den filmen, det kan inte bli annat än patetiskt.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav noike » sön apr 10, 2005 0:33

Yog-Sothoth skrev:Predator.

PREDATOR! Med Action Jackson! WOHOOOO!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Yog-Sothoth » sön apr 10, 2005 12:12

noike skrev:
Yog-Sothoth skrev:Predator.

PREDATOR! Med Action Jackson! WOHOOOO!

Hmm... ok.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Tob » sön apr 10, 2005 12:41

Elephant, Gus Van Sants långmälda film som kretsar kring en till synes helt vanlig dag på en amerikansk gymnasie skola. Utgången är dock allt annat än vanlig, och tankarna förs med en gång till Columbine dramat.

Trots att filmen är väldigt lågmäld och nästan lite uddlös så är det faktiskt det som jag tycker lyfter filmen i sista ändan. Filmen ställer sig väldigt neutral och obejkativt inställd till händelsen. Jag gillar det. Via långsamma och svepande kamerarörelser får vi följa ett antal elever under en till synes helt vanlig skoldag med vad allt det innebär. Vackert iscensatt med ett fantastiskt foto, satan vad snyggt det är. För det mesta tyst, musiken används sparsamt, men när den väl används så höjer den scenerna kraftigt. Ett alldeles perfekt kombination av musik och bildkomposition. Slutscenerna är effektivt berättade och man stänger av filmen med en lättare klump i magen. Starkt och möjligen det bästa Gus van sant har gjort.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Nicole » ons apr 13, 2005 19:31

Elephant, Gus Van Sants långmälda film som kretsar kring en till synes helt vanlig dag på en amerikansk gymnasie skola. Utgången är dock allt annat än vanlig, och tankarna förs med en gång till Columbine dramat.

ahh ja ville se den innan och såg att den skulle komma på bio. men det var ett tag sen, har den kommit ut på video nudå?
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion

Inläggav Nicole » ons apr 13, 2005 19:32

har ngn här sett Big Fish? den e bra, om man gillar lite fantasi och sagor, förstås :D
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion

Inläggav adolvsson » ons apr 13, 2005 20:18

Nicole skrev:ahh ja ville se den innan och såg att den skulle komma på bio. men det var ett tag sen, har den kommit ut på video nudå?

Jodå. I det fortmatet har den också funnits ett tag nu.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Illyria » ons apr 13, 2005 20:32

Tob skrev:Elephant, Gus Van Sants långmälda film som kretsar kring en till synes helt vanlig dag på en amerikansk gymnasie skola.

Den står på min måste-se-lista, detta blir en bra påminnelse om att jag måste ladda hem den väldigt snart.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Nicole » ons apr 13, 2005 21:15

adolvsson skrev:
Nicole skrev:ahh ja ville se den innan och såg att den skulle komma på bio. men det var ett tag sen, har den kommit ut på video nudå?

haha ok. ibland så känns det som om manförsvinner ett tag sen plötsligt har allting hänt... å tiden har gått i superspeeed. som att elephant kommit ut på video :D
Användarvisningsbild
Nicole
Minion

Inläggav Glorificus » tor apr 14, 2005 18:06

Nicole skrev:
adolvsson skrev:

haha ok. ibland så känns det som om manförsvinner ett tag sen plötsligt har allting hänt... å tiden har gått i superspeeed. som att elephant kommit ut på video :D

Den går på Canal+ också... såg den för några veckor sen... dagen efter senaste skolskjutningen i USA visade de den, så det gav förstås en extra dimension till upplevelsen av filmen.

Bra var den i alla fall. Det är den sortens film som inte går att tänka på som "underhållning" när ämnet är så pass aktuellt, vilket gör att man hela tiden är uppmärksam på vems "sida" man valt att ta i filmen.

Det som gjorde att historien höll i mina ögon är att den inte försöker predika någon sanning om varför skolskjutningar sker, utan filmen är istället en sorts presentation av ämnet och Gus Van Sant går en skicklig balansgång för att sympatin för de olika karaktärerna ska väga lika mycket. Eller det är åtminstone tolkningsbart.
Plus att det är snyggt rent filmtekniskt. Och... pianospelandet... Me like. 8)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film