Film 2: Uppdrag Miami Beach

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav RalfiParpa » mån jan 22, 2007 11:09

bra? Jag vill se den där filmen.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav noike » mån jan 22, 2007 13:07

Jag brukar å andra sidan tycka att filmatiseringar av böcker brukar vara rätt dåliga.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav The Ankh » tis jan 23, 2007 13:31

Åh !Hoppas dom skyndar sig med nya Bourne filmen! Bourne Ultimatum

Tycker de två första är fantastiska!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav sp1keout » tis jan 23, 2007 15:03

The Bourne Supremacy... -skrattar-
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav AKS » ons jan 24, 2007 21:59

Sjukt bra filmen Memories of Murder (tänker fortfarande på den ganska ofta trots att det gått två år sedan jag såg den) kostar nu enbart 69 kr på Ginza. Ett fynd om något.

http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=4643

Jag för lite över två år sedan:

Memories of Murder
En sydkoreansk film som bygger på en sann historia. Ett fantastiskt drama om polisens försök att fånga en seriemördare (utspelas 1986). Som sagt, detta är ett drama i första hand, thriller i andra hand och den har t.o.m. riktigt roliga komiska inslag under den första timmen. Sen blir den betydligt mer allvarlig. Jag var intresserad och fascinerad av denna film från början till slut. Karaktärsutvecklingen är oerhört välskriven och trovärdig och de två huvudrollsinnehavarna är fantastiska.

Solklar 4 av 5 (rekommenderas!)

I mitt huvud har den nog vuxit till en femma, men vi får se då jag ser om den inom kort.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav MissKittyFantastico » ons jan 24, 2007 22:34

The Departed

Tja vad ska man säga. Jag gillade den. Jag har på senaste tiden varit lite tveksam till Leonardo DiCaprio, men här var han faktiskt riktigt bra tycker jag. Hans karaktär lever under press hela tiden. Pressen att spela en roll och göra allt vad den rollen innebär. Det var intressant att se hur han brottades med att försöka ha kvar någon del av sig själv.

Fast ännu bättre var Jack Nicholson. Hans rollfigur som gangsterboss ligger farligt nära galenskapens rand. Jag satt hela tiden och väntade på att han skulle bli knäpp på riktigt och fullständigt gå över gränsen, men det kom liksom aldrig. Han lyckades hålla det i schack. Någorlunda.

Den som gjorde mig lite besviken i den här filmen var faktiskt Matt Damon. Jag gillar honom och som Ankhan så längtar jag efter nästa Bourne-film. Fast i den här filmen tyckte jag att han i vissa ögonblick var lite stel. Lite för kontrollerad. Det var svårt att förstå hur han kunde ge upp hela sitt liv för att placeras in i Nicholsons plan.

Ett annat klagomål är att jag tycker att det finns vissa trådar som inte följs upp. Inga stora saker, men saker som jag undrar över lite. Sedan så förstår jag inte riktigt vitsen med Matt Damons flickvän, psykologen. Alltså jag förstår hennes funktion i filmen, men inte varför Matt Damon nödvändigtvis ska flytta ihop med henne. Det känns inte logiskt. Om allt nu ska var enligt den stora planen, så borde han välja en lite mer korkad och lättledd flickvän. Ja, och så hade jag svårt att hålla isär vissa karaktärers namn. Kan bero på att jag var lite trött också.

Nu kom jag på en till dålig sak. Mark Wahlbergs hår. Det borde vara kriminellt att låta honom ha en så ful frisyr. Antar att det i det här fallet beror på att han annars skulle sett ut som en äldre klon av Matt Damon.

På det stora hela så tyckte jag att det var en bra film. Spännande handling och karaktärer. Så ett betyg då. Jag brukar vara lite för snäll, men jag ska sluta med det nu. Det får bli 3/5. Det är en gangster/polis-film med alla dess vanliga intriger och dubbelspel. Jag väntade på att det skulle komma en överraskning i slutet. Att allt inte var som man trodde, men det kom inga större sådana. Jag hade förväntat mig lite mer av en film nominerad till en Oscar för bästa film.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav gaspode » ons jan 24, 2007 22:39

MissKittyFantastico skrev:The Departed
Det är en gangster/polis-film med alla dess vanliga intriger och dubbelspel.

Det är lite det här jag är rädd för.
Skall se filmen imorgon, och den har haussats lite för mycket..
Jaja, bra att du tar ner förväntningarna lite!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav noike » ons jan 24, 2007 22:40

gaspode skrev:

DiCaprio och Scorsese! BAJSFILM!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav poser » ons jan 24, 2007 22:44

Jag ropar skam och skandal, the departed är bästa på länge.

The word "fuck" and its derivatives are said 237 times throughout the film.

237 fuck kan inte ha fel.
Senast redigerad av poser ons jan 24, 2007 22:44, redigerad totalt 1 gång.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav gaspode » ons jan 24, 2007 22:44

noike skrev:
gaspode skrev:

DiCaprio och Scorsese! BAJSFILM!

Ja, det med.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav noike » ons jan 24, 2007 22:46

poser skrev:237 fuck kan inte ha fel.

The Last Boy Scout!
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » ons jan 24, 2007 22:55

Apropå gangsterfilm och ett högt antal "fuck" såg jag om Reservoir Dogs ikväll (ja, noike, istället för Seven Samurai. Jag tog för lång tid på mig på forumet, och måste gå och lägga mig i tid... SS är mer än dubbelt så lång).

Tokbra som alltid, men precis som med exempelvis gamla Star Wars-trilogin är det en sån där film som man sett så många gånger att man nästan inte "tar in den" när man nu ser om den (fast det säkert var minst fem-sex år sedan senast). Ungefär som när man har hört en låt lite för många gånger, den registreras knappt för att den är så pass bekant. Men en hel del saker är fortfarande så bra att man inte kan låta bli att reagera, dels hur dialogen inte bara är så egen (även om den har imiterats ihjäl vid det här laget) utan hur Tarantino faktiskt får den att låta som riktig konversation, med alla de avbrott och sidospår som förekommer (tänkte framförallt på det när Nice Guy Eddie försöker berätta historien om E-lois och det krävs en tre-fyra sidospår innan han kan komma fram till poängen). Och att det alla "coola" repliker och ökända våldsscener till trots lyckas bli en historia som faktiskt berör i slutändan. Kommer ihåg första gången när jag såg den, var kanske tolv år gammal, och slutet skärrade mig totalt. Det känns än idag.
Senast redigerad av caffeineaddict ons jan 24, 2007 23:03, redigerad totalt 1 gång.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » ons jan 24, 2007 23:00

caffeineaddict skrev:(ja, noike, istället för Seven Samurai. Jag tog för lång tid på mig på forumet, och måste gå och lägga mig i tid... SS är mer än dubbelt så lång).

Äh. Chiens De Réservoir fungerar också. Bra film som bra film.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav MissKittyFantastico » ons jan 24, 2007 23:28

poser skrev:Jag ropar skam och skandal, the departed är bästa på länge.

Crap! Det glömde jag skriva i min lilla utvärdering av filmen. Jag tänkte på det, men glömde skriva det. Jag gör det nu istället. De svär alldeles för mycket. Så mycket att det blir lite tramsigt faktiskt.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav caffeineaddict » ons jan 24, 2007 23:30

MissKittyFantastico skrev:

Crap! Det glömde jag skriva

Du menar såklart "Fuck! Det glömde jag skriva..."

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav MissKittyFantastico » ons jan 24, 2007 23:58

caffeineaddict skrev:
MissKittyFantastico skrev:

Crap! Det glömde jag skriva

Du menar såklart "Fuck! Det glömde jag skriva..."

Nope. I´m a lady. Jag säger inte det ordet. Andra fula ord ibland ja, men inte just det.

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav caffeineaddict » tor jan 25, 2007 0:15

Okej, milady, då ursäktar jag mig... *tippar på tårna baklänges ut ur rummet*

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav MissKittyFantastico » tor jan 25, 2007 1:15

caffeineaddict skrev:Okej, milady, då ursäktar jag mig... *tippar på tårna baklänges ut ur rummet*

*fniss*

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav RalfiParpa » tor jan 25, 2007 17:55

poser skrev:

Som alltid är antalet svordomar direkt proportionellt mot filmens kvalitet. The Departed är det bästa på länge.

Bevismaterial B:
The word "fuck" and its variations were spoken 281 times in this movie.

Om The Big Lebowski, och den filmen är ju erkänd som tidernas bästa.

Vetenskapen ljuger inte.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » tor jan 25, 2007 18:00

Fast The Devil's Rejects har väl 300+ "fucks" och leder topplistan om jag förstått saken rätt? Då måste det alltså vara tidernas största mästerverk? På tiden att jag ser den.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » tor jan 25, 2007 18:01

Motbevis:
The word "fuck" and its variations are used 857 times throughout this 90 minute documentary, making an average 8.88 f-words a minute.

Fuck är bra, men INTE tre gånger bättre än Big Lebowski.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » tor jan 25, 2007 18:03

caffeineaddict skrev:Fast The Devil's Rejects har väl 300+ "fucks" och leder topplistan om jag förstått saken rätt? Då måste det alltså vara tidernas största mästerverk? På tiden att jag ser den.

Även om jag tillhör minoriteten som gillar den filmen, så kan jag inte riktigt hur man än ser på saken kalla den mästerverk.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav RalfiParpa » tor jan 25, 2007 18:06

A bear skrev:Motbevis:
The word "fuck" and its variations are used 857 times throughout this 90 minute documentary, making an average 8.88 f-words a minute.

Fuck är bra, men INTE tre gånger bättre än Big Lebowski.

Det verkar som att jag får jobba lite på min vetenskapliga redogörelse. Den var ju trots allt ganska kortfattad för en vetenskaplig redogörelse.

caffeineaddict skrev:Fast The Devil's Rejects har väl 300+ "fucks" och leder topplistan om jag förstått saken rätt? Då måste det alltså vara tidernas största mästerverk? På tiden att jag ser den.

Den har jag inte sett men en film av Rob Zombie kan ju liksom inte gå fel. En lika pålitlig kvalitetsstämpel som "A Michael Scott Joint."
Senast redigerad av RalfiParpa tor jan 25, 2007 18:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav adolvsson » tor jan 25, 2007 18:10

RalfiParpa skrev:Det verkar som att jag får jobba lite på min vetenskapliga redogörelse. Den var ju trots allt ganska kortfattad för en vetenskaplig redogörelse.

Undantagsregler. Allt ordnar sig med undantagsregler.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav CheeseGuy » tor jan 25, 2007 22:19

Jesus Camp

Ja, det här var ju både kul och upprörande. Kan bara hålla med Tob och A bear längre bak i tråden. Allt är bara så ohyggligt dumt att jag inte vet var jag ska börja. Men det kändes jäkligt bra i slutet när de säger på radion att Sverige är det minst religiösa landet i världen..

Warlocks are enemies of God!
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav gaspode » tor jan 25, 2007 23:00

The Departed
Som jag förväntade mig, varken mer eller mindre.
Välgjord, välspelad och underhållande, men inte något som jag kommer se om.

7/10, kanske svaga.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Tinwiel » tor jan 25, 2007 23:13

Jag såg Borat igår. Jag skrattade mycket. Den var rolig. Helt sjuk. Både karaktären och vissa av dom riktiga personerna. När personerna var sjuka blev det mest läskigt, men Borats sjukhet var rolig eftersom man visste att det var en karaktär. Jeesus.. :D

Höll på att dö när han kom in med en påse med bajs in till den fina middagen, när han hade varit på toa...

Någon mer djuplodande analys tänker jag inte ge nu, jag ska titta på tv...
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tob » fre jan 26, 2007 22:24

Little miss sunshine, rätt underbart bra rakt igenom.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav A bear » lör jan 27, 2007 13:41

Dark Star. Aldrig kommit mig för med att se denna tidigare, trots att jag älskar både Carpenter och O'Bannon. (Även om den senare nog gjort rätt i att hålla sig bakom kameran i fortsättningen.) Skönt bisarr ultralågbudget, 2001 möter Alien fast som svart komedi. Knappast ett mästerverk, men i genren "vi människor blir inte smartare bara för att vi åker ut i rymden" är den ett himla trevligt tillskott (med reservation för div nybörjarfel etc). 3/5.

Sherrybaby. Ursäkta mig medan jag bygger ett altare till Maggie Gyllenhaal. Sherrybaby har sina problem - det är lite för lätt att avfärda Sherry som lite för korkad för sitt eget bästa - men benhårt realistisk, välspelad (VARFÖR gör inte Giancarlo Esposito fler filmer?) och förhållandet mellan nyfängelseutsläppta Sherry, hennes dotter och dennas adoptivfamilj är smått hjärtslitande. Vad gör man när man i tre år byggt hela sitt liv på att göra allt i sin makt för att ställa allt till rätta när man kommer ut - och det sen visar sig att man inte har någon makt? 4/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » lör jan 27, 2007 13:44

A bear skrev:(VARFÖR gör inte Giancarlo Esposito fler filmer?)

Jag brukade älska Giancarlo. Sen började han tycka lite mycket om sig själv och blev en av de bidragande orsakerna till att världens näst bästa TV-serie började suga innan den sedermera gick i graven. Så nu har jag ett ont öga till herrn. Men visst kan han när han vill.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film