Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav AKS » tis feb 05, 2008 17:31

noike skrev:
AKS skrev:Russin? Tok där! Iofs kan jag inte mycket, men de brukar ju säga Roshyn eller möjligen Ro-sheen i de filmer jag sett.

Ja? Vilket blir russin i Svenska för nybörjare. (O:et blir något mellanting mellan o och u. Svårt att förklara. Och att s uttalas sh är vi i Sverige inte så bekanta med.)

Ja, fast om jag döpte ett barn till Roisin skulle det ju uttalas Rosheen och inte Russin. Fast nu fick jag lust att döpa en katt till Russin!!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis feb 05, 2008 17:37

AKS skrev:Ja, fast om jag döpte ett barn till Roisin skulle det ju uttalas Rosheen och inte Russin.

Roisin med korrekt uttal är onekligen mycket vackrare än Russin, och jo, det skulle onekligen fungera bättre idag än för några år sedan. Uttal/stavelse-skillnader av namn är mer vanligt nu.

Fast nu fick jag lust att döpa en katt till Russin!!

Oh, det hade jag inte tänkt på. Tvångsomdöpelse på någon kompis katt? Jag har hört att religioner burkar utöva sådant ibland.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tis feb 05, 2008 18:27

noike skrev:Oh, det hade jag inte tänkt på. Tvångsomdöpelse på någon kompis katt? Jag har hört att religioner burkar utöva sådant ibland.

Jag tycker du grejar lite vigvatten och döper om första bästa katt du möter. Ja, första bästa katt du möter som du kommer att träffa då och då så att du faktiskt får kalla den Russin.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis feb 05, 2008 18:43

AKS skrev:Jag tycker du grejar lite vigvatten och döper om första bästa katt du möter. Ja, första bästa katt du möter som du kommer att träffa då och då så att du faktiskt får kalla den Russin.

Jag tänkte mer på dig nu. Jag tror inte tapeworm skulle bli glad om jag döper om hans Lemmy till Russin. Skulle säkert bli utslängd, det är inget Red Dwarf-namn direkt.
Senast redigerad av noike tis feb 05, 2008 18:46, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tis feb 05, 2008 18:45

Ja, jag har ju några kandidater att välja på... Frasse till exempel? Vad är det? Nu tror jag iofs att jag vard en som kom på namnet, men ändå.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav gaspode » tis feb 05, 2008 22:57

Vertigo

Jag förstår väl varför den är klassisk, men jag kunde inte svepas med i den. Sanningen är att film åldras och jag kan inte ge filmer extrapoäng för att de är fantastiskt bra för sin tid. Jag tycker inte illa om den, men när så många här har den som topp-5-film så får man ju lite föhoppningar.

Den var åtminstone inte lika dålig som Citizen Kane. *duckar*

Har svårt att betygsätta den. En sjua känns på tok för högt för en film som jag inte fick ut särskilt mycket av att se, men en sexa, då är den nere på "Just Like Heaven"-nivå. Det får nog ändå bli så. Jag skulle inte säkert säga att jag hellre ser om den här än Just Like Heaven faktiskt :D

6/10
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav adolvsson » tis feb 05, 2008 22:59

gaspode skrev:Jag förstår väl varför den är klassisk, men jag kunde inte svepas med i den. Sanningen är att film åldras och jag kan inte ge filmer extrapoäng för att de är fantastiskt bra för sin tid.

För sin tid? För sin tid? FÖR SIN TID?!

Tokigt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav gaspode » tis feb 05, 2008 23:12

adolvsson skrev:
gaspode skrev:Jag förstår väl varför den är klassisk, men jag kunde inte svepas med i den. Sanningen är att film åldras och jag kan inte ge filmer extrapoäng för att de är fantastiskt bra för sin tid.

För sin tid? För sin tid? FÖR SIN TID?!

Tokigt.
:)
jaja,kanske skulle strunta i att ens tänka så, men det kändes som att det var en fantastisk film när den kom, men att jag har andra krav på film än vad som ställdes då. Viss dialog dög inte. Och vad hände på hotellet? Smög hon upp i rummet utan att värdinnan märkte det och dyrkade upp låset?
Lägg till det andra sjukdomar som det känns som att många äldre filmer lider av, som att han tror att han kan stå en decimeter från henne och kika genom en halvöppen dörr utan att hon märker det. Eller följa henne med bilen fem meter bakom genom halva stan.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav adolvsson » tis feb 05, 2008 23:19

gaspode skrev:jaja,kanske skulle strunta i att ens tänka så, men det kändes som att det var en fantastisk film när den kom, men att jag har andra krav på film än vad som ställdes då. Viss dialog dög inte. Vad hände på hotellet? Smög hon upp i rummet utan att värdinnan märkte det och dyrkade upp låset?
Lägg till det andra sjukdomar som det känns som att många äldre filmer lider av, som att han tror att han kan stå en decimeter från henne och kika genom en halvöppen dörr utan att hon märker det. Eller följa henne med bilen fem meter bakom genom halva stan.

Jag har också andra typer av krav, antar jag, men det är ändå en av mina topp 5, fortfarande en fantastisk film.

Jag måste se om innan jag kan svara på det första och dom andra... shit, dude, det låter mest som detaljer :) Till viss del kan jag tycka sådana felaktigheter är rätt charmiga, i det här fallet överskuggas dom dock i vilket fall av allt som är briljant.

Vertigo kan vara min favorit-Hitchcock, det färgar förstås mina åsikter en aning. Ja, ska minsann se om den snart, tror jag, så jag bättre kan förklara exakt varför.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav gaspode » tis feb 05, 2008 23:28

Jag har svårt för såna detaljer. Det blir som att en del av historien bara finns där för att förvirra oss tittare, utan att ha en rimlig förklaring. Jag kan acceptera många otroliga saker på film, men inte omotiverade. :)

Det andra exemplet är sånt där som gör att jag kommer ur filmillusionen helt. Tyvärr. Det blir alltför tydligt att det är ett skådespel.

Det kanska kan hända att jag skulle gilla den mer vid en omtitt. Att t.ex. Madeleines konstiga uppträdande inte skulle störa mig nu när jag vet hur det ligger till.
Fast jag vet inte om jag störde mig så mycket på just det. Förutom att hon var helt blind som inte upptäckte honom, men där var det ju han som trodde att han var osynlig istället.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav wyndham » ons feb 06, 2008 0:17

Såg Försoning idag. Skulle ge den en trea. Vanligtvis brukar jag försöka recensera filmer utan spoilers, men den här gången går det inte eftersom det är det jävla kukslutet som sabbar hela filmen. Det är helt enkelt ett dåligt att göra på det viset. Men jag hatar recensioner som anmärker på att slutet är dåligt eller häpnadsväckande eftersom det för min egen del har förstört ett antal filmupplevelser.

Filmen etablerade tidigt att den hade ett visst spelrum att hoppa i tid och perspektiv. Men att avsluta med att göra berättelsen till en film i filmen är undantagslöst jättedåligt. Framförallt ett drama av den här kalibern.

Ett annat problem, som jag länge trodde var filmens enda svaghet, var den enorma krigsscenen. Den var vansinnigt imponerande och om möjligt ännu mer sinnessjuk än jättetagningen i children of men. Men den här scenen var så genomarbetat spektakulär att jag hamnade utanför filmen och satt istället och fascinerades av de filmtekniska bravaderna. Aldrig ett gott tecken. Men häftigt var det, och jag hoppas att många kan njuta av scenen utan kluvenhet.

Det som började så fint. Och fortsatte så fint. Allt var så spännande och snyggt och bra. Och så raseras det. Kaboff.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav lilith » ons feb 06, 2008 2:18

gaspode skrev:Jag har svårt för såna detaljer. Det blir som att en del av historien bara finns där för att förvirra oss tittare, utan att ha en rimlig förklaring. Jag kan acceptera många otroliga saker på film, men inte omotiverade. :)

Det andra exemplet är sånt där som gör att jag kommer ur filmillusionen helt. Tyvärr. Det blir alltför tydligt att det är ett skådespel.

Jag förstår precis hur du menar. Men ändå. Vertigo, och en del andra Hitchcock-filmer, är så underbara att se på att man vill se dem igen och igen. Man rycks med i historien och bländas av hur man med små medel lyckas göra det så spännande. Det är klaustrofobiskt och mystiskt. Jag måste erkänna att jag är svag för färgerna och det rent estetiska också, vilket säkert gör mig lite "subjektiv". Jag för min del njuter av skådespelet också. Jimmy Stewart ffs!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Binchy » ons feb 06, 2008 7:50

AKS skrev:Jag känner en som heter Adelé. Hm? Hon uttalar det dock inte med akut accent på sista e:et. Enbart förvirrande.

Erm, har man en accent där så ska man ju uttala det som Adel-ee. Adèle däremot makes sense. Fast å andra sidan blir det rätt naturligt uttal, så då behövs den inte.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav AKS » ons feb 06, 2008 8:14

Binchy skrev:Erm, har man en accent där så ska man ju uttala det som Adel-ee. Adèle däremot makes sense. Fast å andra sidan blir det rätt naturligt uttal, så då behövs den inte.

Mm, det är därför vi svenskar (de stora flertalet) inte ska messa med accenter om vi inte vet vad de betyder.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav gaspode » ons feb 06, 2008 16:15

AKS skrev:
Binchy skrev:Erm, har man en accent där så ska man ju uttala det som Adel-ee. Adèle däremot makes sense. Fast å andra sidan blir det rätt naturligt uttal, så då behövs den inte.

Mm, det är därför vi svenskar (de stora flertalet) inte ska messa med accenter om vi inte vet vad de betyder.

touchè
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav noike » ons feb 06, 2008 16:23

gaspode skrev:touchè

:monsterhug:
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » ons feb 06, 2008 17:23

:D

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » ons feb 06, 2008 22:49

The Dajeeling Limited
Underbar. Inte alls Wes Andersons bästa* men man (jag) har svårt att bry sig när mysfaktorn är såhär hög. Jag tyckte väldigt mycket om TDL, skrattade högt ofta, och nöjer mig med att konstatera det.

*Eller, häng med här ett tag och tappat mig inte nu, är det kanske just det den är...

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav caffeineaddict » tor feb 07, 2008 0:57

Två bra Bästa Film-nominerade filmer, som båda kanske lider lite av just att de blivit så överhypade, sedda ikväll:

Michael Clayton
Solid, tajt liten thriller som fungerar som en välbyggd klocka. Grejen är väl lite just det att jag tycker det är "bara" precis det den är: en solid, tajt liten thriller. Vilket naturligtvis gör att jag blir väldigt förtjust i den, här finns inga egentliga "fel" att peka på. Det är bara det att jag kanske inte riktigt ser vad som skulle ge den det där lilla extra och kicka upp den till den där mästerverks-nivån som vissa vill göra. Men allt det handlar ju som sagt om överhypen och inte om filmen i sig. Som som sagt är en smart, välspelad thriller som inte tar många felsteg. Och sådana är vi ju inte heller direkt bortskämda med.
EDIT: Oh, kom precis på en sån där fråga om en plotpoint som måste hållas under spoilerblock (och som det säkert finns en fullkomligt logisk förklaring till bara att jag inte kommit på den själv): Varför bilbomba Clayton efter att ha gått igenom allt krångel för att få Wlkinsons mord att verka som självmord? Var inte det ganska korkat, vore det inte ganska mycket smartare att få Claytonmordet att också se ut som olyckshändelse/rånmord/vafansomhelst? Nu visste ju alla direkt att "Det var en bilbomb!", that should've raised some eyebrows om filmen hade gått i den riktningen.)
4 / 5

Atonement
Jag kan väl hålla med vad jag sett en del andra skriva om den här (då har jag inte kollat under spoilerblocken än). Den är vackert gjord (framförallt en bild/scen är ju sådan där som kommer gå till böckerna som "WHOAH! Hur fan gjorde dem det där!?"). Jag gillar strukturen, jag gillar flera av temana. Och jag tycker den börjar starkt men tappar tempo och fokus efter kring 45 minuter. Sen är det där gamla vanliga som jag brukar känna att allt för många filmer, och av någon anledning ofta kostymdraman, lider av: de säger åt oss att två personer är tokigt förälskade i varandra och sen ska vi känna med dem resten av filmen, utan att vi någonsin egentligen lär känna dem och förstå varför de känner så här starkt för varandra. Det finns en del bra såna hintar i början, men... det är inte riktigt tillräckligt för att jag ska bry mig hela vägen.
Så det är bra film, jag älskade vändningen på slutet vilken jag kan tänka mig att folk har reagerat vilt olika på under spoilerblocken, det är vackert och intressant både visuellt och tematiskt... men bara stundvis känslomässigt.
3,5 / 5

Ooh, och för att jag kan inte lämna det helt osagt så måste jag väl påpeka att Vertigo är bäst, film kan IMHO vara precis hur tokigt bra som helst oavsett när den är gjord och jag tycker lite synd om Martin som känner att film gjorde före ett visst årtal direkt är underlägsen film gjord senare. Det måste vara jobbigt. :P

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nyx » tor feb 07, 2008 1:16

adolvsson skrev:The Dajeeling Limited
Underbar. Inte alls Wes Andersons bästa* men man (jag) har svårt att bry sig när mysfaktorn är såhär hög. Jag tyckte väldigt mycket om TDL, skrattade högt ofta, och nöjer mig med att konstatera det.

*Eller, häng med här ett tag och tappat mig inte nu, är det kanske just det den är...

Medhåll! Såg du vad tågstewarden använder när han går på ormjakt? Jag har försökt leta efter en bild men jag hittar ingen. Hint: Det är en förgylld stekspade!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav adolvsson » tor feb 07, 2008 1:19

Nyx skrev:Såg du vad tågstewarden använder när han går på ormjakt?

Japp! :D Eller, ja,förgylld tänkte jag inte på men stekspade fick en reaktion från mig. BF sträcker sina många långa armar till de mest oanade ställen i världen.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav gaspode » tor feb 07, 2008 1:24

kalle: ja, så är det verkligen :D
Nej, det var ju inte riktigt det jag menade..

Jag ser ärligt talat inte så mycket äldre film, men jag har ändå gett bra betyg (7+) till alla tre filmer jag betygsatt från sextiotalet (Dr Strangelove, 2001 och Den gode, den onde, den fule). Citizen Kane har en 4:a och Vertigo en 6:a. Wizard of Oz en 5:a. Jag har såklart sett några andra äldre som jag inte betygsatt på imdb också. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Nyx » tor feb 07, 2008 1:25

adolvsson skrev:
Nyx skrev:Såg du vad tågstewarden använder när han går på ormjakt?

Japp! :D Eller, ja,förgylld tänkte jag inte på men stekspade fick en reaktion från mig. BF sträcker sina många långa armar till de mest oanade ställen i världen.

Indeed. BF-humor sprider sig världen runt! Visst var det världens finaste tåg? I ett sånt skulle jag väldigt gärna kuska runt Indien, måste jag säga.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav adolvsson » tor feb 07, 2008 1:28

Nyx skrev:I ett sånt skulle jag väldigt gärna kuska runt Indien, måste jag säga.

Jag fick grym ut-och-resa-runt-i-Indien-lust efter och under filmen.

Och en aning resa-till-Frankrike-lust också, på grund av kortfilmen, i alla fall om man kan få Natalie Portman att komma (hö-hö) på besök.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Nyx » tor feb 07, 2008 1:31

Me too. Fast inte Frankrike, bara Indien. *drömmer mig dit...

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav caffeineaddict » tor feb 07, 2008 1:39

gaspode skrev:kalle: ja, så är det verkligen :D
Nej, det var ju inte riktigt det jag menade..

Okej, det var väl "Sanningen är att film åldras och jag kan inte ge filmer extrapoäng för att de är fantastiskt bra för sin tid" som gjorde att jag tolkade det så (jag tycker, BTW, inte att det är "sanningen", men det var kanske ganska uppenbart ;) ). Men jag kan iofs förstå att det är lite av en vanesak om du nu inte har sett så mycket, på samma sätt som man måste lyssna en del på en viss musikstil eller vadsomhelst innan man "kommer in i det". Jag hade det så med stumfilm, det ska erkännas. I was bored to death with the first few. Det gick över.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav gaspode » tor feb 07, 2008 1:51

Nej, jag är lite missnöjd med formuleringen av just det, men trots allt var många av problemen jag hade med filmen sånt jag tillskriver äldre filmer.

Jag kan iaf säga att jag såhär i efterhand tar tillbaka mitt uttalande om att jag hellre skulle se om Just Like Heaven :D
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav poser » tor feb 07, 2008 8:13

Du vet gaspode, man blir inte pretto över en natt, det måste tränas fram.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav caffeineaddict » tor feb 07, 2008 10:37

poser skrev:Du vet gaspode, man blir inte pretto över en natt, det måste tränas fram.

Damned straight, I've worked long and hard to be this pretto! :)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Zaxx » tor feb 07, 2008 13:41

Bild

Tycka vad man vill om Bond, men den postern var riktigt cool tycker jag.. och som jag läste i ngt blogginlägg:

"Daniel Craig är för ARG för att knäppa kavajen"

haha
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film