av Nyx » mån sep 11, 2006 0:05
caffeineaddict skrev:adolvsson skrev:Tinwiel skrev:Ööh... vänta nu. Den där filmen såg jag i fredags. Den hette.. "Miller's crossing". Right?
Oh, den har jag i bokhyllan. Helt otittad! I alla fall av mig, men jag köpte den begagnad, så någon bör ju ha tittat på den någon gång. Antar jag.
MEN HERREGUD DIN GALNING! Vi pratar om en av de riktigt få 10-poängarna i filmvärlden! Se nu nu nu! Lungt på en Top 50 över de bästa rullarna någonsin.
Som vanligt måste jag konstatera att caffe är en klok man! Liksom Tinwiel gillar jag vanligtvis inte gangsterfilmer, men den här går så långt utöver den trista genreindelningen - skådespelarna (Albert Finney, Gabriel Byrne, Marcia Gay Harden, Turturro, Buscemi mfl..), dialogen, själva berättelsens konstruktion. Den är alltigenom lysande.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon
Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy