Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » fre jun 19, 2009 16:00

Heh. Läste precis den här, Most Shameless Aspects of Transformers: Revenge of the Fallen, angående samma film, åsikterna går väl i samma anda, kan jag tänka.
2. There are two robots in the film called Mudflap and Skids, and despite being red and green, respectively, they are voiced in a way that clearly designates them to be the “black” robots. Also, Skids has a gold front tooth (no, I’m serious) and both cannot read.

Och som bonus, här är Michael Bay ätandes en skål flingor:
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav A bear » lör jun 20, 2009 21:25

Los Crónocrimenes (Time Crimes). Spansk thriller, troligtvis tänkt som svart komedi. Medelålders tråkmånsen Hector sitter hemma i trädgården och ser sig omkring med kikare när han får syn på en naken tjej i skogen. Givetvis måste detta undersökas närmare, och plötsligt finner han sig jagad av en mystisk maskerad man, rusar in i ett mystiskt laboratorium (lätt hänt) och gömmer sig... i en tidsmaskin. När han kommer ut igen är det 90 minuter tidigare, och allt han behöver göra nu är ju att låta bli att göra något för att ändra historien och undvika en tidsreseparadox så ska allt lösa sig själv. Om det nu inte är tvärtom, att han måste göra något för att skapa den här situationen och undvika en tidsreseparadox... och snart finns det flera Hector som springer runt och försöker reda ut röran varje ny tidsresa ställer till med.

Välgjort på en låg budget och beundransvärt konsekvent, men samtidigt den där sortens film där man hela tiden sitter och tycker att huvudpersonerna verkar vara för dumma för att leva och bara önskar att de ville sluta ställa till mer problem för sig. Och det är svårt att ta sig igenom en film när huvudpersonen bara irriterar en. 2,5/5.

Synecdoche, New York. "All the world's a stage, and all the men and women merely players..." Tja, Charlie Kaufman håller stilen. Och det gör Philip Seymour Hoffman, Catherine Keener och Michelle Williams också. Här spelar Hoffman en teaterregissör vars liv börjar falla sönder, både fysiskt (den ena bisarra sjukdomen efter den andra), mentalt och relationsmässigt. Han är, kort sagt, döende - fast kanske inte direkt. Hans fru har lämnat honom och rest till Berlin för karriären (kanske), hans flickväns hus brinner (det är en arkitektonisk feature), han förväntas sätta upp en stor pjäs som ska visa att han är ett geni men vet inte vad han har att säga, och möjligen är han spritt språngande psykotisk.

"Knowing that you don't know is the first and essential step to knowing, you know?"
"I don't know..."

Tiden flyter; år passerar i en blinkning, gränsen mellan skapande och liv upphör, och till slut måste han casta en skådis att spela honom själv i hans eget liv. Skådisen visar sig vara en bättre han än han själv, så han måste casta en annan skådis att spela honom som regissör, och hans fru/huvudrollsinnehavare vänstrar på honom med en annan pjäs, han kan bara följa sin dotter genom målningar och dagböcker som växer med henne, setet han bygger för sin pjäs växer till hela New York, och...

"When are we gonna get an audience in here? It's been 17 years!"

i]Synecdoche[/i] får Inland Empire att verka... OK, rätt obegriplig, för på gott och ont är Kaufman absolut inte Lynch och hur bisarr hans handling än blir hänger den ihop på ett beundransvärt sätt. Set. Sett. Nånting. Jag har ingen aning om vad hälften av det betyder och samtidigt stämmer allt så perfekt. Ett liv som en pjäs, en psykoanalys som komedi, en tragedi som en biografi. Alla husen brinner oppsan, både Kaufman och hans huvudperson vägrar förklara och måste ändå på något vis begripa sig själva.

Fantastisk, lekfull, hjärtslitande.

"Fuck everybody. Amen."

5/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav adolvsson » tor jun 25, 2009 1:52

Tomorrow Never Dies
Jag har för mig att jag ogillade den kraftigt när den kom, ogillade det mesta förutom t ex den där scenen när Bond dödar zigenaren från Buffys andra säsong, för Pierce Brosnans attityd och spel där är perfekt James Bond. Jag tycker fortfarande den scenen är bland det mesta och bästa Bond Brosnan fått vara i sina fyra filmer, fast vad jag märkte utöver det, är att det faktiskt är en riktigt underhållande sak. Det är långt ifrån den bästa av Bond-filmer men rullar på i schysst tempo och blir aldrig långtråkig. Skurken är härligt överspelande. Brosnan är i sitt esse. Underhållning, absolut.

Knowing
Jag gillade mycket, väldigt mycket. Inte helt utan reservationer, den kändes aningen för stor (jag tror Alex Proyas passar allra bäst i mindre format, som The Crow och Dark City) och Nicolas Cage var kanske inte det ultimata valet till huvudrollen (jag tycker om honom, och han visar sig från sin bästa sida här, han känns bara inte helt rätt). Knowing är nog en film som hade mått bra av lägre budget och med en mindre profil i huvudrollen, ja. Med det sagt vill jag återigen upprepa att jag gillade filmen skitmycket. Storyn grep mig tag ordentligt, och vad jag än väntade mig var den inte det utan lyckades överraska mig, den är spännande, jag gillade specialeffekterna som är skönt stilistiska, stämningen är helt underbar, den är mörk, och Rose Byrne är med. Bra skit.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Rombat » tor jun 25, 2009 3:22

Jag såg Australia ikväll. Lite bölande bidde det.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav noike » mån jul 06, 2009 19:36

Någon måste säga något om Shark Attack 3: Megalodon.

Fy helvete vilken film. Den har nästan allt: hajar som äter allt jättedåligt gjort, explosioner, dubbade skratt, knasprat, och den är dessutom väldigt nedvärderande av kvinnor, mexikanare och tittarens intellekt. Den har uppenbarligen inget manus dock.

Fantastisk.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » mån jul 06, 2009 19:51

Jag ser fram emot Tim Burtons "Alice in Wonderland" och de bilder som har släppts är så härligt utflippade! Must see då den kommer på bio. (Om den inte mot all förmodan verkar helt värdelös.)

http://www.comingsoon.net/news/movienews.php?id=56475
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » mån jul 06, 2009 19:57

AKS skrev:Jag ser fram emot Tim Burtons "Alice in Wonderland" och de bilder som har släppts är så härligt utflippade!

Jag tycker dom ser ut som om Tim Burton gör Tim Burton och således uteblir all positiv förväntan och upphetsning.

Hade det inte varit för Charlie and the Chocolate Factory och Sweeney Todd hade jag nog känt som du. Jävla filmer. Jag önskar att jag kände som du. Jag önskar Alice in Wonderland gjorde av någon annan och kanske ännu mer med några andra (utan att göra någon jämförelse i övrigt, och absolut inte i talang och kunnande, så känns kombinationen Burton/Depp/Bonham Carter numera alldeles för mycket Nutley/Bergström/Wolff för mig för att det ska vara bekvämt).

Jag blir så ledsen.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » mån jul 06, 2009 20:23

Ja. Och sin vana trogen lär inte Burton ha läst originalet, Tim skulle säkert aldrig sänka sig så lågt som att läsa barnböcker.

Teoretiskt ser casting-listan rätt bra ut, men lite förutsägbar ändå med Tim Burton som regissör. Riktigt bra skådespelare men alla är mer eller mindre castade för att göra sådant de gjort förr — det känns lite löpandebandproducerat.

Saker som gör mig skeptisk
  • Tim Burton. Förutom Big Fish har Tim inte gjort genuint en bra film sedan Sleepy Hollow. Det är tio år sedan.
  • Det är en "uppföljare" men inte Through the Looking Glass.
  • Den ser lite glättig ut, på fel sätt.
  • Vågar vi gissa att den kommer vara lika oinspirerande CGI-"storslagen" som Chokladfabriken?
  • Jag gissar även att det kommer vara massor med opassande sentimentalitet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » mån jul 06, 2009 21:00

Skönt att jag inte alls håller med er. Jag tycker om både Charlie and the Chocolate Factory och Sweeney Todd så jag kan med gott hopp se fram emot även denna Burton-film!

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » mån jul 06, 2009 22:03

noike skrev:Någon måste säga något om Shark Attack 3: Megalodon.

Fy helvete vilken film. Den har nästan allt: hajar som äter allt jättedåligt gjort, explosioner, dubbade skratt, knasprat, och den är dessutom väldigt nedvärderande av kvinnor, mexikanare och tittarens intellekt. Den har uppenbarligen inget manus dock.

Fantastisk.

Bara att skriva under på det. Jag gillade som sagt speciellt hur de allra flesta kvinnliga rollerna inte ens var intelligenta nog till, tja, mänsklig kommunikation utan bara jollrade som teletubbies med silikonbröst. Men jag förstår också Ellens reaktion. :D

Då var tyvärr Mega Shark Vs Giant Octopus lite av en besvikelse. Det känns för mycket som en film som medvetet försöker bli så dålig att den är bra, och då mest bara blir dålig. Den är rörig, icke-rolig (för det mesta) och verkar helt och hållet bygga på CGI samtidigt som den faktiskt inte har någon budget till CGI så att vi mest får se närbilder på våra hjältar när de reagerar på saker som händer offscreen (de få CGI-scener de faktiskt har råd med upprepar de gång på gång på gång). Den har sina ögonblick, men i närheten av Shark Attacks galenskap kommer den aldrig.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » mån jul 06, 2009 22:23

Mmm, Megalodon, vilken fantastiskt fruktansvärd rulle. Ganska roligt att sitta och läsa Goof-sidan för den på IMDb också. Att någon har orkat... men det är nog också första gången som jag/vi plockat upp 90-95% av goofsen själv medan man såg filmen. :D

Factual errors: Sharks do not roar.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav wyndham » mån jul 06, 2009 22:25

adolvsson skrev:(utan att göra någon jämförelse i övrigt, och absolut inte i talang och kunnande, så känns kombinationen Burton/Depp/Bonham Carter numera alldeles för mycket Nutley/Bergström/Wolff för mig för att det ska vara bekvämt).

Ouch.

Det där var smärtsamt träffande.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Murnau » tis jul 07, 2009 0:27

caffeineaddict skrev:Mmm, Megalodon, vilken fantastiskt fruktansvärd rulle.

Damn you people för att sitta och ha så där roligt efter att jag har åkt! :(
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav meleth » tis jul 07, 2009 9:23

Jag förstår fortfarande inte. :emo:
Certainly, in the topsy-turvy world of heavy rock, having a good solid piece of wood in your hand is often useful.
Användarvisningsbild
meleth
Minion

Inläggav Murnau » tis jul 07, 2009 11:27

I egenskap av att jag inte har sett filmen vet jag inte riktigt vad du pratar om. Så det här är ett helt poänglöst inlägg.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav A bear » tis jul 07, 2009 11:39

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav sfinx » tis jul 07, 2009 12:13

Jag har aldrig hört talas om det alls, fast det är kul när Tennant är ond.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav Tam » tis jul 07, 2009 14:54

Kul!
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav noike » tis jul 07, 2009 16:33

Murnau skrev:I egenskap av att jag inte har sett filmen vet jag inte riktigt vad du pratar om. Så det här är ett helt poänglöst inlägg.

Ta kontakt med Erik. Du måste se. Helst när du är trött eller lite småfull.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Murnau » tis jul 07, 2009 16:43

noike skrev:
Murnau skrev:I egenskap av att jag inte har sett filmen vet jag inte riktigt vad du pratar om. Så det här är ett helt poänglöst inlägg.

Ta kontakt med Erik. Du måste se. Helst när du är trött eller lite småfull.

Ja. Det känns som ett måste helt klart.
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav eriked » tis jul 07, 2009 18:57

Ja, du får ta och göra det. Hard Ticket to Hawaii var ett cinematiskt mästerverk i jämförelse.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav Spuffy » tis jul 07, 2009 19:36

Det där läste jag med nyss. Den ska jag definitivt se! Även om St. Trinians inte var någon D.E.B.S. gillade jag den, så jag hade nog sett 2an oavsett, men med Tennant i en roll är det spikat!
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom

Inläggav AKS » ons jul 08, 2009 23:27

Haha, visste inte om att han från Tillsammans tycks ha en stor roll i Brüno. Han står i alla fall som tvåa efter Cohen. Ska bli intressant att se... :)

http://www.imdb.com/title/tt0889583/

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » tor jul 09, 2009 11:19

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » tor jul 09, 2009 11:43

:D :D Tonårstjejerna kommer inte att få vad de förväntar sig...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Murnau » tor jul 09, 2009 13:30

AKS skrev:Tonårstjejerna kommer inte att få vad de förväntar sig...

Snygg porrfilms-tagline!
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof

Inläggav noike » tor jul 09, 2009 14:22

Watch Lance Henriksen "sparkle"...
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » tor jul 09, 2009 14:33

Bill Paxton: teen heartthrob.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Tob » sön jul 12, 2009 0:25

Fransk skräckfilm fortsätter att imponera på mig. Inside är verkligen ingen klockren film, men första halvtimmen är fasiken så suggestiv och spännande, så hade jag haft en kudde intill mig hade jag nog inte sett så mycket av filmen. Sen ändrar den riktning och blir lite trist och förutsägbar, fortfarande dock välgjort, men lite för urflippat och rätt groteskt. Jag hade velat behålla stämningen från första halvtimmen filmen rakt igenom. Då hade det kunnat blivit riktigt bra.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » mån jul 13, 2009 10:21

Drag Me to Hell

Enormt underhållande skräckfilm. Inte för att jag tycker att den var särskilt skrämmande, alls, utöver ett antal "jump out of your seat"-ögonblick, men det är ju faktiskt väldigt få skräckfilmer som verkligen är skräck. I alla fall för mig. Drag me to Hell är inte det, på så sätt att jag aldrig är rädd, men t ex Haute Tension/Switchblade Romance vill jag minnas funkade även på skräckplanet för mig.

Men denna film är väl i första hand menad att vara underhållande rakt av och det lyckas den med. Nästan inga svaga ögonblick, även om den tappade mig litegrann under seansscenen. Den var lite för utdragen för en film som annars är väldigt tajt och där alla scener fungerar riktigt bra för mig.

Antagligen min favorit-Raimi. Helt klart bättre än de två Evil Dead-filmer jag sett, och den är även bättre än Spider-Man-filmerna (dock ett bra tag sen jag såg tvåan där så jag vill inte säga för mycket) och The Gift. A Simple Plan tyckte jag var jättebra, men jag har inte sett den sen den gick på bio så där uttalar jag mig inte alls.

8/10 får i alla fall Drag Me to Hell på IMDb.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film