Dead like me

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav AKS » tis dec 07, 2004 23:24

:) Tolkar jag det rätt om du med "Problemen uppstår väl när man inte förstår något som behövs förstås" menar att DLM behövs förstås?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav LWes » tis dec 07, 2004 23:26

Illyria skrev:
LWes skrev:Det betyder inte att den personen inte förstod dom säsongerna.
Det betyder bara att den personen är dum i huvudet.
Vad det hade med detta att göra vet jag inte.

Det är väl precis vad det betyder. Är det något du inte gillar eller kan förstå är det just det, du har inte förstått/greppat saken helt som det var menat men det betyder ju knappast att någon är direkt dum i huvudet för det, speciellt inte när det kommer till smak.

Och att något händer är knappast begränsat till en (lättillgänglig) dimension heller.

Jag antar att du inte såg komiken i det jag skrev.
Jag menade inte att personen var dum i huvudet.
Jag menade det som att jag först skrev ett helt exempel och sen insåg att det inte hade med det här att göra eftersom att inte tycka att det händer något i DLM och att hata säsong 6 och 7 av Buffy är alls samma sak och att eftersom detta trots allt är ett Buffy-forum skulle folk inse hur absurt det är att en person tycker att säsong 6 och 7 är dåliga.
Fast jag antar att det inte gick fram riktigt...

Sen kanske jag måste säga det igen för att det känns som jag anfalls som om jag inte gillade Dead Like Me.
Det gör jag! Jag tycker att det är en bra och rolig serie, det enda var att jag inte kännde mig motiverad att forstätta se och jag försöker komma på varför.

Sen "Är det något du inte gillar eller kan förstå är det just det, du har inte förstått/greppat saken helt" förstår jag inte riktigt vad det betyder.
Menar du att om man inte gillar något så förstår man inte det? (och jag påminner igen om att jag gillar Dead Like Me).
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Off » tis dec 07, 2004 23:28

AKS skrev::) Tolkar jag det rätt om du med "Problemen uppstår väl när man inte förstår något som behövs förstås" menar att DLM behövs förstås?

Nja nu pratade jag väl mer allmänt också men visst det kan väl appliceras på DLM. När jag pratar om att förstå DLM menar jag inte att det är någon större grej utan bara att serien i sig är mycker mer karaktärsdriven än många andra serier och att det därför inte behövs en 10-avsnitts-arc med någon/något som skall besegras på slutet.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav AKS » tis dec 07, 2004 23:30

LWes skrev:Sen kanske jag måste säga det igen för att det känns som jag anfalls som om jag inte gillade Dead Like Me.

Jag tycker att detta känns igen. :) Man känner sig ibland dumförklarad då man erkänner att man inte älskar DLM. Även om det (andras kommentarer) bara är på skämt. Men det gör det ju mindre kul att posta kritik i denna tråd än i andra (ex The OC-tråden eller dylikt).

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav LWes » tis dec 07, 2004 23:34

Off skrev:serien i sig är mycker mer karaktärsdriven än många andra serier och att det därför inte behövs en 10-avsnitts-arc med någon/något som skall besegras på slutet.

Man kan säga något liknande om CSI som också har väldigt fristående avsnitt.
Jag ser på alla tre CSI-serierna, jag tycker att dom är mycket bra, men just för att dom inte har några längre story-arcs och för att det är så fristående kommer dom inte med på min lista med favoritserier.
Samma sak med Dead Like Me.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Off » tis dec 07, 2004 23:35

Posta så mycket kritik du kan bara AKS. Jag tycker jag håller mig hyffsat i skinnet :) . DLM är tillsammans med AD serier som jag knappt kan se några fel i så jag kanske slänger ur mig saker lite snabbt ibland. Man skulle kunna säga att mitt förhållande till dem är som sprites till Spike ;) .
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Illyria » tis dec 07, 2004 23:35

Off skrev:Am I making any sense?

Absolut, jag förstår precis och jag förstår vad AKS menar också. Jag kan t ex förstå att Harlequin finns men jag gillar inte det, för jag har inte förstått/sett tjusningen i dem men jag är ju inte dum i huvudet för det. Det handlar om smak.

Och jag kan förstå folk som inte gillar s6-7 av Buffy för det faller inte dem i smaken, för de inte har kunnat ta till sig poängen/meningen (som skaparen haft) med säsongerna.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Off » tis dec 07, 2004 23:40

LWes skrev:
Off skrev:serien i sig är mycker mer karaktärsdriven än många andra serier och att det därför inte behövs en 10-avsnitts-arc med någon/något som skall besegras på slutet.

Jag ser på alla tre CSI-serierna, jag tycker att dom är mycket bra, men just för att dom inte har några längre story-arcs och för att det är så fristående kommer dom inte med på min lista med favoritserier.

Nu följer jag inte CSI förutom att jag ser på det ifall det inte finns något annat att göra. Pga detta är väl inte mina kommentarer helt rättfärdigade men det får gå ändå. CSI vs DLM är som Exeter - Manchester United :) , 2 olika divisioner. I DLM, speciellt s02, ser man hur karaktärernas inbördes förhållande förändras under avsnitten medan jag personligen ser CSI-karaktärerna som replikrabblande robotar vars personliga utveckling sträcker sig till att använda t-shirt istället för skjorta.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav LWes » tis dec 07, 2004 23:56

Off skrev:
LWes skrev:

Nu följer jag inte CSI förutom att jag ser på det ifall det inte finns något annat att göra. Pga detta är väl inte mina kommentarer helt rättfärdigade men det får gå ändå. CSI vs DLM är som Exeter - Manchester United :) , 2 olika divisioner. I DLM, speciellt s02, ser man hur karaktärernas inbördes förhållande förändras under avsnitten medan jag personligen ser CSI-karaktärerna som replikrabblande robotar vars personliga utveckling sträcker sig till att använda t-shirt istället för skjorta.

Hehe "t-shirt istället för skjorta"... Sen att CSI är den populäraste serien som typ finns kanske, ja, sätter dom i olika divisioner fast enligt majoriteten inte på samma sätt som du förmodligen menade...
Sen menade jag inte att jämföra serierna utan bara sättet att använda fristående avsnitt och hur en serie automatiskt får mer pluspoäng genom att ha längre story-arcs...

Sen om vi vänder runt situationen:
Jag följer Våra Bästa År (ja, jag är allvarlig) och jag tror att ni säkert 'förstår' serien. Vad den går ut på och vad skaparna tänkte o.s.v. men jag tror ändå inte att ni gillar den, helt enkelt eftersom ni inte är intresserade för den sortens serier som är uppbyggda på det sättet o.s.v.

Det var bara en liten kommentar till någon som tycker att om man inte gillar något förstår man inte det... (om det nu var någon som tyckte så...)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Off » ons dec 08, 2004 0:00

Om popularitet hade haft det minsta med kvalitet att göra hade Everybody loves Raymonds skapare legat blodiga i ett dike och Arrested Development hade varit den mesta sedda komediserien i USA. Men nu ska vi nog inte hoppa för mycket off topic.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav poser » ons dec 08, 2004 0:07

Det var bara en liten kommentar till någon som tycker att om man inte gillar något förstår man inte det... (om det nu var någon som tyckte så...)

Se på det Off skriver, vi har alldeles för lika åsikt för att det ska kännas motiverat att skriva ett inlägg.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav LWes » ons dec 08, 2004 0:07

Off skrev:Om popularitet hade haft det minsta med kvalitet att göra hade Everybody loves Raymonds skapare legat blodiga i ett dike och Arrested Development hade varit den mesta sedda komediserien i USA. Men nu ska vi nog inte hoppa för mycket off topic.

Jag håller med dig, men om man pratar med en (av dom många fler) Raymond-tittarna så skulle dom inte hålla med.
Raymond är en serie som tilltalar massvis av folk (jag har aldrig förstått varför...) och AD, är mer speciell (vilket gör den så fantastisk) men då är det färre som gillar det.
Sen att det går på en mindre kanal o.s.v. väger självklart också in...

Fast nu är vi alldeles för OT (som jag nyligen lärt mig att det betyder 'Off Topic'. Innan associerade jag det istället med One Tree Hill.)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » ons dec 08, 2004 0:17

LWes skrev:Fast nu är vi alldeles för OT (som jag nyligen lärt mig att det betyder 'Off Topic'. Innan associerade jag det istället med One Tree Hill.)

Varför det? Dead like me förkortas t ex inte till DL :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav LWes » ons dec 08, 2004 0:27

Illyria skrev:
LWes skrev:Fast nu är vi alldeles för OT (som jag nyligen lärt mig att det betyder 'Off Topic'. Innan associerade jag det istället med One Tree Hill.)

Varför det? Dead like me förkortas t ex inte till DL :)

Jag trodde alltså inte att det betydde Onte Tree Hill, jag bara tänkte på One tree Hill varje gång jag såg att det stod så och jag inte visste vad det betydde.
Det finns fortfarande massvis av 'datorspråk'-förkortningar som folk använder som jag inte har en aning om vad dom betyder.

En som jag undrat väldigt länge över är 'afrlgh' (alltså något liknande, jag kommer inte ihåg exakt. och en annan som jag nyligen läste var 'irlg'.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » ons dec 08, 2004 1:05

LWes skrev:Man kan säga något liknande om CSI som också har väldigt fristående avsnitt.

Nej, de är itne samma sak. DLM och CSI är varandras motpoler inom arc-lösa tv-serier. I DLM är det folket som utför handlingen, hur de beteeer sig och känner efter det som har hänt och hur de förhåller sig till världen som är det viktiga medan i CSI är det handlingen i sig som är det som har mest fokus, där personerna försöker pussla ihop vad som har hänt och så vidare för att få fram "sanningen" och händelseförloppet.

Ingen av serierna har någon säsongarc eller liknande men de är fundamentalt olika. Den enda är karaktärsdriven och den andra är handlingsdriven.

Och om man tittar på någon som till exempel Rube så ser jag stora skillnader mellan säsongerna. Till och med stora skillnader mellan 202 och 211. Samma sak med George, Roxy, Mason och Daisy.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » ons dec 08, 2004 1:11

noike skrev:
LWes skrev:Man kan säga något liknande om CSI som också har väldigt fristående avsnitt.

Nej, de är itne samma sak. DLM och CSI är varandras motpoler inom arc-lösa tv-serier. I DLM är det folket som utför handlingen, hur de beteeer sig och känner efter det som har hänt och hur de förhåller sig till världen som är det viktiga medan i CSI är det handlingen i sig som är det som har mest fokus, där personerna försöker pussla ihop vad som har hänt och så vidare för att få fram "sanningen" och händelseförloppet.

Men lägg märke till att jag mycket noggrant skrev Man kan säga något liknande om CSI. inte samma sak.
Då då menade jag, som jag tidigare påpekade, just formatet med fristående avsnitt, och i sammanhanget då jag använde dom som exempel mot varrandra så har själva handlingen i serierna ingen betydelse.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav nata » ons dec 08, 2004 3:17

AKS skrev:
LWes skrev:Sen kanske jag måste säga det igen för att det känns som jag anfalls som om jag inte gillade Dead Like Me.

Jag tycker att detta känns igen. :) Man känner sig ibland dumförklarad då man erkänner att man inte älskar DLM. Även om det (andras kommentarer) bara är på skämt. Men det gör det ju mindre kul att posta kritik i denna tråd än i andra (ex The OC-tråden eller dylikt).

Jag tycker allt det är bra att bli påhoppad någon gång emellan åt. Det håller en ödmjuk. Och ödmjukhet är alltid bra, för alla inblandade.

(fö. gjorde hela "förstå"/inte "förstå" grejen mig yr i huve och illamående...jag förstår väl helt enkelt inte antar jag...)
We all go into the moving earth beneath our feet and leave nothing behind, except our stories and the hope others will tell them
Användarvisningsbild
nata
Minion

Inläggav AKS » ons dec 08, 2004 18:08

nata skrev:Jag tycker allt det är bra att bli påhoppad någon gång emellan åt. Det håller en ödmjuk. Och ödmjukhet är alltid bra, för alla inblandade.

Detta kan jag inte alls hålla med dig om. Kritik är nyttigt och bra, men påhopp är aldrig bra. Som lärare ser jag mycket sånt (ditt inlägg tycks vara mer allmänt hållet -- inte gällande enbart smak och tv-serier) och det är fruktansvärt vad vissa personer blir sårade av påhopp. De blir verkligen inte ödmjuka. Bara försiktiga och törs inte uttala sina tankar. Som sagt, håller verkligen inte med dig om det.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » tis dec 21, 2004 17:12

Gillar inte alla rapporter/spekulationer om att Showtime har dumpat DLM, jag vill ha en tredje säsong damn it.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Off » tis dec 21, 2004 17:29

Illyria skrev:Gillar inte alla rapporter/spekulationer om att Showtime har dumpat DLM, jag vill ha en tredje säsong damn it.

VA!? Eftersom AD kommer läggas ner snart också så kan man ju lika gärna ta livet av sig.

edit: Det är klart.

http://www.hollywoodreporter.com/thr/television/brief_display.jsp?vnu_content_id=1000740446

1 down, 1 to go. Ska fan gå och gråta lite.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav noike » tis dec 21, 2004 17:35

Illyria skrev:Gillar inte alla rapporter/spekulationer om att Showtime har dumpat DLM, jag vill ha en tredje säsong damn it.

(noike är något nedslagen just nu och kan inte kommentera. Men han är arg.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav poser » tis dec 21, 2004 17:35

Det hår får mig verkligen att må dåligt, varför finns det bara idioter i USA.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Illyria » tis dec 21, 2004 17:44

Den här artikeln säger "the producers are "currently trying to find a new home for it, perhaps even the Sci-Fi Channel"" så jag vägrar ge upp ännu.

Robert Greenblatt är en idiot.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » tis dec 21, 2004 19:04

Bastard, bastard, bastard! Argh! Damn it! Och The Wires framtid verkar också osäker. Och 6FUs nästa säsong är dess sista. Då är ju AD tamefan den enda riktigt bra serien som fortfarande går på TV! :(

Okej, kanske Scrubs... och The Shield.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » tis dec 21, 2004 19:09

Carnivàle (beroende på hur s2 blir), Veronica Mars... men listan börjar bli kort.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav gaspode » tis dec 21, 2004 19:09

Helt sanslöst...
Sänd nån ny jävla dokusåpa då era as.. :(
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Tob » tis dec 21, 2004 19:24

Och jag som började fästa mig vid serien (har sett tom Ep 10 av S1), nu tappade jag lusten, crap
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » tis dec 21, 2004 20:56

Inte bra... Himla tråkigt faktiskt. Har ju inte sett DLM S2 ännu, men enligt de flesta här på forumet är ju den säsongen bättre än S1 som redan den är riktigt bra. Inte kul.

Förhoppningsvis kan vi nästa år lägga till Point Pleasant till listan över tv-serier som är värda att följa. Men vem vet... det är ju inte säkert att den är lysande direkt.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav RalfiParpa » tis dec 21, 2004 21:25

Det här är beklagligt men vi kan i alla fall minnas det som en serie som aldrig passerade sitt bäst före-datum till skillnad från många andra serier. Typ Frasier. Och två säsonger är ju tillräckligt för att serien ska kunna komma med på listor över favoritserier.

caffeineaddict: Glöm inte Family Guy för bövelen! (japp, där kom det igen)
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav adolvsson » tis dec 21, 2004 21:32

Fuck.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film