caffeineaddict skrev:Plysch: Definitivt medhåll om att det känns lite meningslöst om det stämmer. Samtidigt är jag inte säker på att man är perverterad för att man visar folk som har sex, lika lite som om man visar folk som är våldsamma. Jag gillar bröst på film och i verkligen, jag gillar våld på film (inte i verkligheten) och jag har inte något emot att se en kuk då och då på film för jag antar att det finns folk som tycker det är lika kul att se en sån som jag tycker det är att se ett par bröst. Men visst, GoT har definitivt problemområden, skillnaden mellan denna och t.ex. Walking Dead är att jag ingenstans tycker det tar övertaget i seriens kvinnoskildring. För varje par bröst finns en scen där Danaerys eller Cersei eller Fru Stark är kraftfulla, viljestarka kvinnor som inte böjer sig för mäns vilja eller våld.
Och Nattlinnen, jag uttryckte mig dåligt. Jag menade inte nödvändigtvis att jag såg det som att historien där tog en bra vändning. Vad jag menade var att den scenen oroade mig över att hela serien skulle ha en så tråkig kvinnosyn, men det tycker jag som sagt inte att den helt och hållet har haft senare.
HeY: Jag måste ärligt säga att jag inte ser Mad Men som en sexistisk serie, så mycket som att den speglar sin tidsperiod.
Problemet är inte att människor har sex. Problemet är det enkelriktade exponerade av att män knullar kvinnor utan egen sexualitet. Även om de sedan är världens starkaste kvinnor, de bästa härskarna, eller lika hårda mördare, så tar inte det bort det stötande att det bara är kvinnorna som exploateras på det viset i serien.
Männen blir inte nerslängda på sängar, och strippade. Det är inte männen som (spoiler s1)
övar i bakgrunden på hur de bäst ska tillfredsställa en man, medan männen gör affärer och då och då berättar hur de ska göra. Vi visste redan att det var en bordell, det fanns redan fastslaget vilken slags person halliken är.Om vi ska jämföra med
The walking dead så finns den andra sidan av fördomarna; kvinnor tycker om att städa, skura, diska, och vara goda hustrur. Se till att männen kan jaga och komma hem ett städat läger och slipper tänka. De är helt och hållet berövade på sexualitet alls. Där valde skaparna den goda modern, de är knappt tillåtna att döda zombies för att försvara sig.
Så fördelen i GoT är att de slipper den delen till stor del, men det är också för att de är härskarklass och inte förväntas vilja kunna simpla sysslor. De förväntas också vara hänsynslösa socialt och politiskt, men jag tror inte att det är för att tillfredställa kvinnliga tittare. Nu har jag inte läst böckerna, och det kan vara så att de var tvungna att utgå från starka kvinnokaraktärer för att fansen skulle kräva det? Det är välskrivna karaktärer och det är därför också som det stör mig så mycket att man inte använder alla deras styrkor.
Jag erkänner att, om det var så männen behandlades på samma sätt så skulle jag kunna tro på att skaparna faktiskt på riktigt erkände kvinnor som människor och inte något som bara kompletterade männen. Nu tycker jag att det visar brister på att de inte vet hur de ska visa en mans svagheter och styrka, utan att visa honom på ett fördomsfullt heteronormativt sätt, där han endast är subjekt.
Medan The walking dead verkar veta att de har en delvis kvinnlig publik och tror att vi tilltalas av att ha några kvinnliga karaktärer som kan vara de emotionella, kloka och seriens samvete, så har GoT glömt bort att det finns kvinnliga nördar, eller kanske tror att vi bara tycker om saker som Twilight? Jag känner mig helt bortglömd.
När det kommer till nördar och sexism, så är vi nog rätt lyckligt lottade. Jag tror att det är stor skillnad. De svenska Buffy och Doctor Who nördarna är väldigt upplysta. Tevespelseliten även i sverige verkar ha stora problem med sexism där tongångarna verkar vara vidriga ibland. Jag läste ett par blogginlägg om där flera spelare med kontrakt inte kunde gå ur tävlingen så de deltog i turneringen men vägrade fightas i protest. Tävlingledningen vägrade ta itu med sexismen som florerade.
Min teori är att svenska nördar har klarat sig lite bättre än från att bli ett gäng Jonathans, men att det naturligtvis finns här med. Jag har fått intrycket det är värre i USA tex.