Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » lör feb 20, 2010 1:36

Matt skrev:
Tob skrev:Shutter Island: Rekommenderas väldigt. Jag har inte läst förlagan och möjligt att filmen vinner på det. Min likväl är det en förbaskat snygg film, det är mörkt och obehagligt, grymt skådespel, grym atmosfär...och jag vill se om i princip med en gång.

Har läst boken men tänkt se filmen också. Hoppas jag inte blir besviken.

Förbered dig på att bli besviken. För trots att jag verkligen - verkligen tycker filmen är ett strålande hantverk så är nog risken att för många som kommer filmen stå och falla lite med vad man vet och inte vet.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » lör feb 20, 2010 1:42

Jag har också läst boken som jag verkligen gillade. Naturligtvis ska jag även se filmen, och det ska bli spännande att se vad jag tycker om den.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » lör feb 20, 2010 8:55

Mm, jag hade liiiite problem med vissa vändningar och dylikt redan i bokform, men det är ändå en av de böcker jag läst snabbast på många åratal och den var fruktansvärt välskriven. Så jag längtar verkligen efter att se filmen, för det ska bli spännande att se hur Scorsese gör vissa saker visuellt. Och det jag sett bildmässigt från trailern känns jäkla lovande för mig: i rätt stämning men ändå med sin egen twist på saker och ting.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav dajacke » lör feb 20, 2010 18:20

Shutter Island var riktigt nice i min mening. Jag har inte läst boken innan, så gick in med fräscha ögon och tyckte verkligen om den. Framförallt så är soundtracket, som jag läst mig till är handplockat av gamle The Band-gitarristen och Scorseses vapendragare Robbie Robertson, helt fantastiskt. Älskade varenda liten ton och den stämning den satte. Fotot är dessutom helt magnifikt. Jag har personligen andra favoriter än denna bland Scorseses filmer, men på det hela taget en av de bästa filmerna jag sett på länge.
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.

Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion

Inläggav Crashdummie » lör feb 20, 2010 22:21

AKS skrev:Jag har också läst boken som jag verkligen gillade. Naturligtvis ska jag även se filmen, och det ska bli spännande att se vad jag tycker om den.

My thoughts exactly! Det var ett tag sen jag läste boken så jag antar att det kan vara en fördel att jag inte kommer ihåg detaljerna. Fast Di caprio/Scorsese kombon är ju alltid sevärt.

Nu gäller det bara att hitta några villiga offer jag kan lura med mig :sacrificebunny:

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav MissKittyFantastico » mån feb 22, 2010 13:21

Up In The Air

Får samma känsla som när jag såg Lost in Translation på bio. Jag tyckte om den, men jag vet inte riktigt hur jag ska greppa den än. Behöver nog fundera en stund.

Vissa saker kunde man se komma på flera mils håll, till exempel Alex familj och att systern fick flygmil till resa, men det störde inte så mycket. Anna Kendricks störde jag mig på i början, men hon växte. Clooney var Clooney. Varje gång jag ser honom så slås jag av att han både ser ut och spelar som en riktig gammaldags Hollywoodstjärna. Han hade kunnat vara understudy till Bogart och grabbarna. Han har klass.

Edit.

Kom på saker jag glömde skriva. Jag behövde verkligen fundera lite på filmen och tänka över saker lite till.

Sam Elliott som flygkaptenen, det kom liksom en stor mustasch gående, men jag gillar honom ändå. Det är något med hans ansikte och röst som känns tryggt.

De avskedade utan namn var vanliga människor som blivit av med sina jobb. Funderade på om det var så när jag tittade och när jag googlade så visade det sig att det var så. Bra grepp.

Den lilla sången i slutet av eftertexterna. Up in the Air.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav Catfight » mån feb 22, 2010 17:29

Ikväll ska jag se Bronson. taglinen: A Clockwork Orange for the 21th century har verkligen fått mig att se fram emot den... hoppas den är bra.
Killing pigs is just so wrong! And also hard.

http://catfight.blogg.se/

http://www.myspace.com/svepunk
Användarvisningsbild
Catfight
english is fun!

Inläggav herdware » mån feb 22, 2010 17:51

Catfight skrev:Ikväll ska jag se Bronson. taglinen: A Clockwork Orange for the 21th century har verkligen fått mig att se fram emot den... hoppas den är bra.

Den har mycket att leva upp till med en sån tagline...
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav Catfight » tis feb 23, 2010 0:20

Bronson var bra. Den var inte riktigt Clockwork Orange-bra men bra. Den väldigt sjuka mannen påminde om min kompis Jim vilket gjorde det hela lite skumt. Min kompis Jim är inte riktigt lika sjuk och inte riktigt lika våldsam... men båda grejerna finns där...
Killing pigs is just so wrong! And also hard.

http://catfight.blogg.se/

http://www.myspace.com/svepunk
Användarvisningsbild
Catfight
english is fun!

Inläggav Binchy » tis feb 23, 2010 10:05

Såg Michael Moores Capitalism och The Informant igår kväll. Båda gav upphov till en hel del uppgivna och irriterande ljud.

Michael Moore må besitta all den finkänslighet och fingertoppskänsla som en mesolitisk stenyxa har, men han har en och annan poäng.

Jag gillar inte Matt Damon, och The Informant ändrade inte på de känslorna, ett dugg.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav lilith » tis feb 23, 2010 12:16

Up In The Air.

Riktigt bra. Gillade verkligen den här historien och hur den berättades från början till slut. Visst, en del uppenbara saker som MKF skriver, men inte på det sättet att det störde utan mer på det sättet att man väntar på det och sitter och lider med karaktären för att man vet vad som ska komma.
Och jag älskar Sam Elliot. Världens bästa mustasch.

Drömde inatt att det fina 10 million miles-kortet blev stulet ur kavajfickan på Clooney när han stod och checkade in. Men när tjuven skulle använda det så kunde han inte eftersom all personal givetvis känner igen den rättmätige ägaren. Hah! Det där sista kom jag på i halvvaket tillstånd, mycket nöjd med det.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav lilith » tis feb 23, 2010 12:32

3D! :chock:

Ungefär så känner jag.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav AKS » tis feb 23, 2010 16:53

Jag gillade också Up in the Air. Fin liten film.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Garim » tis feb 23, 2010 20:58

lilith skrev:AVATAR!

Tyckte du om den? :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad

Inläggav lilith » tis feb 23, 2010 21:14

Garim skrev:
lilith skrev:AVATAR!

Tyckte du om den? :)

Barnsligt förtjust! :)
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav adolvsson » tis feb 23, 2010 21:35

Crashdummie skrev:Nu gäller det bara att hitta några villiga offer jag kan lura med mig :sacrificebunny:

Efter lokaltrafikens behandling de senaste dagarna är jag ganska mör. Just sayin'.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Crashdummie » ons feb 24, 2010 14:05

adolvsson skrev:
Crashdummie skrev:Nu gäller det bara att hitta några villiga offer jag kan lura med mig :sacrificebunny:

Efter lokaltrafikens behandling de senaste dagarna är jag ganska mör. Just sayin'.

Poke me with a fork cuz I'm done?

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Inläggav Crashdummie » ons feb 24, 2010 14:09

[b]Brothers[/b]

En intensiv och jobbig film på många sett - men konstig nog väldig bra för att vara amerikansk då den inte var föööör hollywoodized med fladdrande flagga. Gissar dock att den danska orignalversionen är mer gripande.

Skulle absolut rekommendera den för att den ger en glimt av hur krig kan påverka en, och hur svårt det kan vara att liksom lämna allt bakom sig. att kunna ta någons liv och liksom bara skaka bort det.

Otrolig bra cast och skådespeleri, speciellt från tjejen som spelade den äldre dottern. Jag fick verkligen behärska mog att inte få mitt hjärta brista för henne :unlove:

Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Inläggav Binchy » ons feb 24, 2010 16:31

Jag såg El Orfanato igår. Usch, det var en obehaglig och ruskig spökfilm. Jag var tvungen att trösta mig med lite Colour of Magic efteråt, för att våga gå och lägga mig.

Det var ett så sorgligt slut, det var inget mystiskt alls med Simóns försvinnande, han hade bara blivit instängd och trillat och brutit nacken. Det kändes så onödigt och tröstlöst, på något sätt.
Ungefär som slutet på The Mist när han har skjutit sin son och de två äldre och sen kommer räddningen.

Det var en väldigt oamerikansk film, kändes det som. Väldigt lite hoppa-till-effekter, snarare spänning som långsamt, långsamt byggdes upp. Lite väl långsamt ibland, nästan segt.
Jag blev väldigt paff när Geraldine Chaplin dök upp i filmen och pratade flytande italienska, utan någon markant amerikansk brytning, såvitt jag kunde höra. Jag trodde att det kanske inte var hon.

Jag förstår inte riktigt varför Tomás hade en säck över huvudet, säcken fick honom att se mycket mera vanställd ut än vad han verkligen var. Han var ju rena skönheten jämfört med Joseph Merrick.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Tinwiel » ons feb 24, 2010 23:55

Va. Den var skitläskig. Jag höll på att dö när tanten vaknade till liv igen, hon som blivit överkörd. Och spökbarnen. Jag ska aldrig mer se skräckfilm..
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Binchy » tor feb 25, 2010 0:56

Visst var den skitläskig! Jag var ju tvungen att se lite Terry Pratchett för att kunna sova. Benignas ansikte, ghiääääääääääääää!
Och Simóns sista önskan...
Det kan nog hända att jag måste se den en gång till, för att hänga med i alla vändningar hit och dit.

Jo, det kan nog bli ett par skräck-/spök-filmer till.

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Binchy » tor feb 25, 2010 12:48

Igår såg vi A Serious Man. Jag tyckte den kändes som ett collage av fristående glimtar ur människors liv. En liten bit här, en liten bit där, och så tar vi en liten, liten bit nere i högra hörnet också, och oj, nu var visst filmen slut. Vad hände?

Vi såg även Coco avant Chanel. Var nog lite väl trött för att orka engagera mig i den. Men det var en småintressant rulle, lite kul att få andra språk än amrikanska då och då. Audrey Tautou är ju alltid underhållande.

I morse såg jag My Life in Ruins. Kul dubbelbottnad titel, som de svenska översättarna hade missat totalt. Vadå Min stora grekiska semester? Hon hade fan inte semester, hon jobbade ju arslet av sig. Nias man hade en kul roll, riktigt sliskig och äcklig. Det var en trevlig film, helt enkelt, inget speciellt. Men ibland behöver man bara ha det lite trevligt en stund och skratta lite.

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Crashdummie » sön feb 28, 2010 1:57

Percy Jackson & kampen om åskviggen

En film i Harry Potter anda (fast inte lika charmig) som kommer mest troligt få 4 uppföljare. Gör sig def bäst på bio. Helt ok film med sina stunder, men ganska förutsägbar och karaktärerna är väldig platta.

Fast det var otroligt många kändisar som var med i filmen, lite oväntat, så hälften av filmen försökte jag lista ut vart jag hade sett dem och göra en lista :D

Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Inläggav Rombat » sön feb 28, 2010 4:21

ELLER ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ DE SÅ?

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Crashdummie » sön feb 28, 2010 21:39

så e de serru.
så deså

Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Inläggav wyndham » mån mar 01, 2010 15:08

Shutter Island

Scorcese fortsätter en jämn formkurva med denna solida psykologiska, eller rättare sagt psykiatriska, thriller. Ett par US Marshalls (Leo och Ruffalo) beger sig till ett mentalsjukhus för våldsbrottslingar för att utreda en försvunnen patient. Galenskaper följer.

En film med många styrkor. Imponerande miljöer och Max von Sydow för att nämna två. Historien lägger aningens mycket krut ledtrådar och förklaringar, men man lämnas inte oberörd. En fyra. På Leorcese-listan skulle jag säga sämre än The Departed (en starkare fyra tyck ja) men bättre än Gangs of New York.

Mycket rörande slutscen. Själv tolkade jag den sista repliken som att han fortfarande hade insikt, men valde att lobotomeras. Det är också i dessa sista sekunder som jag tycker att Ben Kingsleys läkare för första gången framstår som en riktig människa.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Tam » tis mar 02, 2010 12:06

Djävulens Öga

Ingmar Bergman-komedi från 1960. Djävulen störs av en vagel i sitt öga, orsakad av att det på jorden finns en ung kvinna som är oskuld. För att bli kvitt sin plåga skickar han upp Don Juan till jorden. Det blir ett hejdlöst pratande om lidelse, lust och lögn. Mellan akterna dyker Gunnar Björnstrand upp, i en roll som en aningen mer rationell variant av Bela Lugosis karaktär i Glen or Glenda, och pratar lite om komedins struktur. Bergman var, vad jag förstår, inte särskilt förtjust i projektet, men jag älskade det. Lillebror introducerade en "Bergman-skala" på förra sidan. Jag har inte sett tillräckligt ännu för att kunna använda en sån. Betyget blir därför rätt och slätt 5/5.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav caffeineaddict » tis mar 02, 2010 13:09

Hah, den har jag missat! :) Måste ses.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Crashdummie » tis mar 02, 2010 14:36

Shutter Island

Som motreaktion till all er beröm måste jag tyvärr kontra med att säga att min bedömning av filmen var "njäh" *rycker på axlarna* Kan ev bero på att jag hade höga förväntningar på scorsese/di caprio duon samt har läst boken innan, eller att biograf saga hade sjukt hög volym på filmvisningen att jag satt i princip med pappertussar i örat för att inte bli döv, men jag var inte imponerad av filmen.. överhuvudtaget!

Visst, den hade sina stunder, jag gillade def skådespeleriet och rolltolkningen, men handlingen kändes väldig platt och förutsägbar - man kunde liksom gissa sig till slutet.

Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen

Inläggav caffeineaddict » tis mar 02, 2010 14:44

Men det är klart du kunde gissa slutet om du läst boken?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film