av Simon » tor nov 10, 2005 22:03
2x06
Det första riktigt dåliga avsnittet av Lost jag har sett. Helt ofattbart. Nu är det kanske ett "okej" avsnitt med andra seriers mått mätt, men Lost-standarden har fortfarande inte infunnit sig i andra säsongen, och kanske allra allra minst här.
INGEN scen fick ta den tid den behövde, vi kastades runt som en såndär strandplastboll mellan de olika karaktärerna och innan de fick en ordentlig syl i vädret åkte vi kvickt vidare. Den enda scenen som fick sin beskärda del var Locke/Charlie-scenen på stranden, där en såndär klockren Lost-dialogkänsla infann sig och värmde i buken.
Annars är det rörigt och fejkspännande just nu, jag förstår inte vad som hänt med serien. Jag skulle nästan gissat att det var för att öppna den för en större, MTV/crack-publik om det inte vore för att tittarsiffrorna redan var så höga. Visst, vissa klagade innan på att Lost var för långsam, men hela poängen var verkligen att tempot var så lågt så dialogen fick fritt spelrum. Nu är dialogen hämtad ur vilken medelmåttig film som helst med fraser som "YOU RISK OUR LIVES -- TO SAVE HIM?" inte en men TVÅ gånger i samma avsnitt! Skandal.
Nej usch och blä, nu får de skärpa sig! Och ge Sawyer något slagkraftigt att säga eller låt honom hålla tyst. De lama ursäkter till one-liners han får dras med denna säsongen är skrattretande. Han som var så grymt bra i första. :(
Lost börjar bli en serie för en helt annan publik, känns det som, och den verkar inte värdera varken dialogen eller samspelet mellan flashbacksen och händelserna på ön. Nu ska jag se Veronica Mars, och det blir säkert första veckan då jag inte kommer ha svårt att bestämma mig för vilken serie jag gillar mest.
:(