Boxarna.

Här kan ni sälja saker, eller tipsa om bra websiter att shoppa från!

Boxarna.

Inläggav david » lör jan 31, 2004 14:25

Vad är egentligen skillnaderna mellan importboxarna och de som är aningen "billigare" med svensk text osv. Det skiljer rätt mycket i kostnad mellan boxarna, och vad jag kan se så ser jag ingen större skillnad på dem vad det gäller extramatrial. Det kanske är större skillnad längre in i serien?

När serien gick på tv4 såg jag i stort sett aldrig på den, men nu när den väl börjat om på kanal5 har jag faktiskt lyckats se varenda sändning av de sena sändningarna, frågan är bara hur länge man orkar med att kolla på dem... så lika bra att köpa boxarna så man även får med massa trevligt extramatrial ;)

/D
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör jan 31, 2004 14:35

S1-3 på R2UK har inte svensk text (väl?) samt att R2UK 2-7 levereras i en bokförpackning. Den svenska utgåvan ges ut i halvsäsongsboxar. R1 förtsätter med fullscreen igenom hela serien.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Gäst » lör jan 31, 2004 14:36

Den enda skillnaden är nog vad försäljaren vill ha för vinst.
Gäst
 

Inläggav anno_superstar » lör jan 31, 2004 14:38

Fast han menar nog DVD, och DE är det väl ingen skillnad på tror jag.
anno_superstar
 

Inläggav david » lör jan 31, 2004 14:39

Vad jag kan se så har importboxarna bara stereoljud? Medan de svenska boxarna har Dolby Surround, så varför betala mer för att få mindre? ;)
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör jan 31, 2004 14:44

Men den svenska utgåvan är dyrast av de alla eftersom där är man låst till svenska försäljare. Dessutom är plastlådorna rätt fula.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav poser » lör jan 31, 2004 14:46

R1 boxarna kostar ca 400-450 kr och innehåller hela säsongerna.
De svenska boxarna har delat upp säsongerna i 2 delar och varje del kostar väll 400 kr ?

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav david » lör jan 31, 2004 14:47

Fast man vill väl ha trevligare ljud? Blir ljudet bättre uppkommande säsonger på importboxarna? Verkar som det inte skiljer så mycket på "de första", utan mer och mer hur längre in man kommer i serien.

Saken är väl det att jag vill köpa det idag, och då blir importboxarna dyrare. Inte mycket om man tittar på Webhallen, men 200:-, och då tappar man även det bra ljudet.

Är det någon skillnad mellan avsnitten? Klippta, oklippta? Verkar också som importboxarna har mer extramatrial längre fram, dvs säsong 2 och uppåt.
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » lör jan 31, 2004 14:50

Okej, den stora skillnaden mellan R2UK och R2SWE som jag ser det är att R2SWE (de svenska boxarna):

1. Är uppdelade på två boxar/säsong istället för en hel säsong i en box...
2. ...och dessutom ohyggligt fula i jämförelse med R2UK.
3. Däremot har R2SWE svensk text på alla boxar, om man tycker det är viktigt (R2UK har väl bara det fr.o.m. S4, fast här är jag osäker på om jag har rätt).

david: Det är ingen skillnad på ljudet mellan boxarna. Dolby Surround (eller Pro-Logic som det också kallas) är det på både R2SWE och R2UK. Fullt 5.1. surround finns inte på någon Buffy-box, någonstans.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav david » lör jan 31, 2004 14:52

Nu är jag lite mer ute efter hur bra avsnitten är, dvs, bilden? ljudet? klippning? extramatrial? Hur boxarna ser ut känns inte alls viktigt, även om det är väl kul om de är fina. Man vill ju få ut så mycket av serien, boxarna är inte det jag vill titta på ikväll :D
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav david » lör jan 31, 2004 14:53

Ah. Enligt Webhallen så står det "Stereo" på importboxarna, och "Dolby Surround" på svenska boxarna. Mest det jag reagerade på. Dolby Surround verkar tillkommit till importboxarna först vid säsong 4, och då även widescreenläge. Vilket är nice.
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » lör jan 31, 2004 14:56

Kollade min S5 (R2UK)-box för cirka 15 sekunder sen. Dolby ProLogic (alltså Surround). Lovar.

Tror skivorna är mer eller mindre exakt de samma bild/ljud/extramässigt, så om omslaget inte spelar någon roll för dig skulle jag köpa de som är billigast. Fast omslagen på R2UK är alltså bra mycket snyggare än, tja, nästan vilka andra omslag som helst. Specialutformade/designade för att se ut som böcker med klart högkvalitativ bindning. Men som sagt, det kanske inte spelar någon roll.
Senast redigerad av caffeineaddict lör jan 31, 2004 14:59, redigerad totalt 1 gång.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör jan 31, 2004 14:57

På andra ställen är det Dolby Surround på alla importboxar.

caffeinaddict: jag tror det är exakt samma master som har använts i .uk
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav david » lör jan 31, 2004 15:10

K. Då finns det alltså ett antal olika importboxar också, kan vara värt att kolla upp. Nu verkar det vara så att Webhallen inte har inne varken de svenska releaserna eller importserien, så några boxar blir det inte ändå idag. Om ni inte vet någon annan affär i Stockholm som säljer? Kan direkt tänka mig Sci-Fi-bokhandeln, men deras ockerpriser brukar inte vara nådiga ;)

Mest intresserad av Säsong 1 och 2 idag. Resten går ju att beställa så man får lite längre fram.

Farligt med beroenden, uttråkning och samlarglädje :D
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav david » lör jan 31, 2004 15:26

Efter lite undersökning så verkar det vara så att de amerikanska versionerna av boxarna innehåller surround redan från säsong 1, och innehåller mest godis. De verkar dock vara lite svårare att få tag på till Sverige (även om det finns massor på Ebay). De tråkiga engelska importerna verkar dock sämst, även om de kanske ser vackra ut ;)

Svenska boxarna, svensk text, surround från start, uppdelade vilket gör dem dyra.
Engelska boxarna, franska/hollänsk textning, surround från säsong 4, inte uppdelade, så billigare.
Amerikanska boxarna, vet inte hur det är med textning, surround från start, och billigaste boxarna.

Missat något?
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör jan 31, 2004 15:32

Skillnaden mellan R2Uk och R1 är att R1 aldrig blir i widescreen, har färre text-språk (engelska, spanska och möjligtvis franska), är billigare, har jobbigare förpackning samt ett extra kommentarspår i S4.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav david » lör jan 31, 2004 15:51

Hur är det med de svenska boxarna, är alla i 4:3? Eller kommer det till widescreen längre in i serien? Just nu lutar det faktiskt åt köpa de svenska releaserna fram till importdelen av R2 börjar köra surround och widescreen. Eller de amerikanska boxarna, fram till säsong 4 då R2-boxarna verkar bäst.
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » lör jan 31, 2004 15:55

david: Jag är fruktansvärt osäker på att det skulle vara någon skillnad i ljudet mellan R2UK och R2SWE oavsett vad det står på sidan... kan inte någon med S1, S2 och/eller S3 R2UK kolla snabbt vad det verkligen är för ljud på skivorna?

Skaffa annars R1-boxarna från http://www.loaded247.com eller http://www.cdwow.net Billigt, fraktfritt och tullsäkert.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » lör jan 31, 2004 15:56

Jag har de svenska boxarna men kan inte hjälpa dig med bilden då jag inte vet.. men jag har aldrig varit missnöjd :) dock har man ibland funderat på att köpa bok varianterna...
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav david » lör jan 31, 2004 16:02

Jag kan svara på min egen fråga vad det gäller Widescreen på de svenska boxarna och det verkar komma först i säsong 4! Så det verkar nog faktiskt som jag faller för det enkla strået och köper de svenska releaserna. Så blir min flickvän glad för de svenska texterna också ;)

Kollade in boxarna på CDWOW och där står det listat att alla boxar innan säsong 4 har:
Audio: English - Dolby Digital Stereo
French - Dolby Digital Stereo

Dvs, ingen surround. Dock såg jag att på ett annat ställe att vissa av dessa boxar är listade som "stereo", men sedan har de "Dolby Surround Audio English/French" ändå. Skumt att man inte trycker på det tydligare, om det nu stämmer?

Well. Antar att discshop är billigaste sättet att köpa de svenska releaserna, så det får bli den vägen istället. Även om säsong 1 nu nästan är klar på kanal5 så får man väl inte missa den på DVD kanske, men tror att jag köper hela säsong 2 och 3, säsong 1 får bli ett senare köp ;)
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » lör jan 31, 2004 16:05

jag håller med dig. Satsa på säsong 1 senare. Själv har jag den bara på VHS än så länge men jag vet att jag kommer att satsa på DVD sen.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav darkstar » lör jan 31, 2004 19:09

Det är inte någon skillnad mellan dolby pro-logic eller dolby digital stereo, bägge är 2.0 stereospår. Det är din förstärkare som sedan tolkar om detta till ett surroundspår.
Svensk text kommer först på säsong 4 på UK-utgåvorna. Då blir serien också i widescreen.
Dock är OAR 4:3 som de amerikanska boxarna är och det är det format som Buffy är tänkt att visas. Därför så kommer de amerikanska boxarna att vara i 4:3, och det är det format som joss Whedon vill att Buffy ska visas i. De amerikanska boxarna kommer heller aldrig att ha någon svensk text...
Nu har ju UK boxarna kommit i en lågprisutgåva som på cd-wow.co.uk kostar 35 pund för en hel säsong. Nu har de för tillfället inte säsong 4 inne, men de kommer säkert att få in den igen.
Skulle jag vara dig så skulle jag köpa säsong 1, 2 och 3 i de svenska utgåvorna och sedan gå över till de engelska lågprisutgåvorna, dessa kommer ha liknande plastfodral som de svenska utgåvorna.
De kommer ju inte se exakt likadant ut i bokhyllan men då får du svensk text på alla avsnitten och kommer billigast undan.
darkstar
Demon Fodder
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 31 jan 2004

Inläggav david » lör jan 31, 2004 20:04

Typiskt att de inte kunde göra de svenska boxarna lite billigare, de är faktiskt rätt dyra. 400:- borde ju en hel säsong kosta tycker man. De amerikanska versionerna kostar runt 350:- (ink. frakt) verkar det som, men då tappar jag ju den svenska texten, vilket kanske inte göra så mycket. Tar mest bara emot att köpa olika releaser och inte ha en komplett samling av samma "typ" av release.
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav david » lör jan 31, 2004 20:23

Såg nu också att amazon.com har de amerikanska boxarna, med säsong 1-4 för specialpris. 880:- SEK för säsong 1-4 (+ frakt då). Det kallar jag lite bättre pris. Fast det verkar som de amerikanska boxarna ligger efter de som finns i europa? Säsong 6 släpps först i juli (vad jag kan se) och säsong 7 har inte ens fått ett releasedatum. Hur kan USA ligga efter här?
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav poser » lör jan 31, 2004 20:37

Jag vet inte varför det tar så lång tid för boxarna att släppas i USA men det stämmer att säsong 6 kommer i sommar och 7 vet jag inte om det fått något release datum än ?

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav david » lör jan 31, 2004 21:36

Jag gav till sist upp i letanadet vilka boxar som var bäst att köpa, då alla boxar hade någonting positivt med dem. Det fick bli den svenska releasen, och beställde den från Ginza för 399:-/st, fraktfritt. Säsong 2 och 3.

Alla säger ju att säsong ett är den säsong som är klart sämst, så då måste jag ha något bra framför mig. Hoppas ginza är snabba med leveransen bara.
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » lör jan 31, 2004 22:02

själv tycker jag att säsong 1 är sämst med - men absolut inte dålig för det! Du har många härliga stunder framför dig!!!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav david » lör jan 31, 2004 22:05

Hoppas också på det :)

Såg i min förskräckelse i en rätt ny discshop-tidning här hemma att buffyboxarna kostar 299:-/st, fast enligt hemsidan så kostar de numer 399:-/st. Är det så att distributören höjt priserna nu när serien börjat gå på kanal5? Vore ytterst lågt gjort, men inte oväntat.

Well. nu har jag ändå beställt, så inte mycket man kan göra åt saken. Irriterande att se dvdboxar gå UPP i pris, speciellt när det är svenska releaser som fortfarande säljer bra, om inte bättre.
Användarvisningsbild
david
Minion
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav haqr » tis feb 03, 2004 1:03

Discshop har en boxkampanj i vilken Buffy upp till S3 (eller 4?) ingick, senast jag kollade fanns dock bara S1 kvar till kampanjpris, och nu har även den återgått till ordinarie pris.

Och givetvis dröjde jag så länge med att beställa S3 att jag fick betala fullpris. :?
Användarvisningsbild
haqr
Minion
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Linköping

Inläggav mattek72 » lör maj 15, 2004 0:22

Finns det någon här som vet om svenska reg2 utgåorna är oklippta eller ej?

Jag har för mig att engelska reg2 är klippta men hur är det med de svenska?
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Nästa

Återgå till Shopping



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron