Tullavgift

Här kan ni sälja saker, eller tipsa om bra websiter att shoppa från!

Tullavgift

Inläggav brat » tis maj 23, 2006 12:51

Jag hittade ett par spridda inlägg om tullavgift men jag känner ändå att det behövs en allmän tråd med allt samlat.

Regeln för varor utanför EU är i stora drag:
- Du betalar alltid moms (standard 25%, lägre för böcker & livsmedel) Detta på både vara och frakt.
- För varor med ett värde över 200 betalar du också tull på 3.5%. Detta på både vara och frakt. För vissa ameriaknska varor tillkommer också ytterligare tull, en tilläggstull.
Desutom kan en del postavgifter tillkomma beroende på hur paketet betals och fraktas.

Så frägan är:

Hur ofta råkar ni ut för tullavgift när ni beställer utanför EU? Aldrig? Alltid? Var fjärde gång?

Hur mycket dyrare har det blivit?

Är det någon skillnad hur ofta man blir fast beroende på vilket land man bställer ifrån? Eller beroende på vilket företag man beställer ifrån? Eller beroende på priset? Någon annan trend ni sett?

Försöker de ta alla men missar många eller tar de bara stickprov för att skrämma skiten ur alla?

Har inte tullen något bättre att göra än att fånga privatpersoner som beställer filmer?
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav brat » tis maj 23, 2006 12:56

Här är mina erfarenheter av tull:

Jag brukar mest beställa inom EU och har aldrig råkat ut för någon tull. Nu nyligen har jag beställt från USA och från Australien, båda gånger har paketen fastnat i tullen.

Paketet från USA kostade 800 totalt men det blev 200 extra efter tull.

Paketet från Australien kostade 400 totalt men har nu, även det, fastnat i tullen. Enligt någon uträkning på postens hemsida kan jag måsta betala 250 extra vilket känns extra orimligt. Men enligt en annan uträkning på tullverkets sida bör det bli 108 extra.

Det här är de enda två gånger i modern historia som jag kan minnas att jag beställt från utanför EU. Jag har drabbats av tullavgift 100% av gångerna. Därav den här tråden. Jag måste få klaaaaga. Och ja, stickprov eller inte så är iaf jag avskräckt.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Tinwiel » tis maj 23, 2006 13:05

Jag fattar inte att extraavgiften kan vara så dyr. Jag har aldrig beställt filmer eller liknande från USA, men jag funderar på att beställa några andra saker från en amerikansk sida, bla hårfärger etc, sånt som INTE går att få tag på i Europa, och det är nog dyrt, man vill ju inte betala flera hundra kronor extra i tullen.. Det är fruktansvärt irriterande.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Illyria » tis maj 23, 2006 15:59

För vissa ameriaknska varor tillkommer också ytterligare tull, en tilläggstull.

Det har jag aldrig hört tidigare, är det något nytt?

De gånger jag beställt för över 200 från ej EU har paketen fastnat.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Binchy » tis maj 23, 2006 17:21

Beställde Serenity från Australien, men den kostade mindre än tvåhundra, tror jag. Där var det någon extraavgift på, redan när jag beställde. Men något mer tillkom inte, och den fastnade inte i tullen.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Tea » tis maj 23, 2006 19:05

beställde Datorn till bilen från USa, naturligtvis tull.
Sen beställde jag även Earth 2 boxen 600:- blev nästan 200 i tullavgift + att jag aldrig höll på att få den för posten strulade till det... Hade då redan hunnit kontakt säljaren och han hade skickat en till utan extra kostnad. Den behövde jag itne tulla på.

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Illyria » tis maj 23, 2006 19:58

För dvd-boxar (R1 och annat) finns det bra alternativ som axelmusic.com som är garanterat tullfritt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav brat » ons maj 24, 2006 20:23

Tullavgiften är bestämd. På mina 399:- får jag betala:
101:- i moms (25% ...drygt)
13:- i tull (3.5% ...knappt)
63:- i postavgift
----------
Bara att snällt betala 177:- extra alltså. Hutlöst.

Den sista avgiften är den värsta! Jag har redan betalt frakt, jag har betalt DYR frakt. En tredjedel av de 400:- är frakt. Och ändå måste jag betala mer p.g.a. att posten fraktar mitt paket... hur skumt är det? Från tullverket.se: "Postens administrations- och expeditionsavgifter tillkommer, dvs om du valt att Posten ska leverera dina varor." Jag har inte valt att posten ska leverera mitt paket. Jag har betalt för leverans från Australen och då förväntar jag mig att paketet så få åka hela vägen. Vore alltså bättre om de skickade paketet med någon budfirma?

Nåja, de var ju snabba iaf.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Glorificus » tor maj 25, 2006 1:01

Jag får paket från utanför EU minst 10 ggr/år, men jag har inte fått betala tullavgift någon gång de senaste.. öh... tre åren eller så. Och för det mesta ligger värdet på mina varor kring 400 kr.

Jag har för mig att det är därför jag undviker att handla från Amazon... har hållit mig därifrån så länge nu att jag nästan glömt varför, men jag tror det var för att jag fick betala tullavgift flera gånger när jag handlade där.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav The Ankh » tor maj 25, 2006 1:15

Tull schmull däger jkag. Hit me sakwerna sen kan voi tulla hur mycke man vill! Inget e gratos!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Averno » lör okt 07, 2006 1:37

Jag har genomfört 77 auktioner via ebay och bara fastnat en gång i tullen. Det på grund av att flanproppen som sålde skrev det korrekta värdet på försändelsen och tullposten blev intresserade. Värdet var cirka 10 000:- och jag fick kompletteringsbetala i tull moms och skatt runt 3000:-.

Men det är alltså 76 gånger jag klarat mig.

Däremot om jag köper från amazon så är det bara en gång jag sluppit tullposten.

Kontentan är att det är ganska riskfritt med ebay men du måste ändå vara beredd..
~~From beneath you, it devours~~

Min DVDsamling
Användarvisningsbild
Averno
Minion
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 06 okt 2006
Ort: Nödinge

Inläggav MissKittyFantastico » mån okt 16, 2006 22:02

Jag handlade nyligen på eBay, men det var från en affär som lägger upp sina saker där, så i slutändan blev det nog som från vilken affär som helst. Jag handlade i alla fall på scifigenre.com som är en amerikansk sida.

Paketet kostade med frakt 427 kr. Nu har det fastnat i tullen och det här är vad jag får betala:
Expeditionsavgift 63 kr
Moms 72 kr (ca 17% moms)
Tull 0 kr.

Totalt 427+135kr =572

Edit: Jag kan inte räkna. 562 ska det vara. :)
Fast jag räknade med att den kunde fastna och att det ändå skulle bli billigare än att köpa prylen från ett EU-land. Billigaste jag hittat var i England för 560kr utan frakten medräknad, så det var ok för min del.

Jag har handlat på eBay en gång tidigare, då av en privatperson, och det var inga problem alls. Värdet var 440 kr tror jag.

Förutom det så har jag köpt Serenity-tinboxen från Australien och där drog de ju bort momsen innan för alla köpare utanför landet, men inte fick jag betala nåt extra för det. Fast den var ju inte så dyr heller, under 200 kr tror jag.
Senast redigerad av MissKittyFantastico ons okt 18, 2006 9:14, redigerad totalt 1 gång.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav LWes » mån okt 16, 2006 23:04

Jag köper saker på eBay flera gånger i månaden från t.ex. USA, England eller Fillipinerna.
Jag får aldrig betala tull. Det är bra.

Jag minns dock när jag var liten, typ 13-14 år och skickade efter 3 dvd-filmer från amazon.com
Aj, aj, aj. På den tiden hade jag självklart inte mycket pengar, så att jag fick betala flera hundra i tullavgift var inte kul.
350 kr kommer jag ihåg att jag räknade ut att någon av filmerna kostade...
Hemskt.

Så att köpa från affärer och företag utanför EU är inte så smart.

När jag nyligen skulle handla från en internet affär i USA var jag smart. Jag bad en kille i USA (som jag inte känner, men jag köpte saker av honom på eBay tidigare, och han var snäll) att skicka efter sakerna åt mig och sen skicka dom till mig.
Jag bad honom även köpa lite saker till mig när han var ute och handlade.
Hur bra som helst. Frakten från NY är tydligen även väldigt billig, om man jämför med andra ställen i USA.

Jag rekomenderar verkligen att be någon schyst person i USA att skicka saker till en.
Fast om det visar sig vara en skum person kanske den bara tar dina 1000+ kr och försvinner, och det är ju inte så kul...

cafepress.com skickade jag efter ifrån för typ ett år sen, där åkte jag på tull för första gången på länge. Inte allt för farligt, men den där extra postavgiften på 50+ kr är hemsk. Helt fruktansvärd.

Hela grejen med tull på privatpersoners inköp tycker jag är väldigt dum.
Att fattiga studenter (eller barn!!) ska behöva betala massa extra (speciellt expeditionsavgiften!!!) är ganska sjukt.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » mån okt 16, 2006 23:40

Det är skillnad på att köpa från privatpersoner och företag, gränsen från privatpersoner är mycket högre och att handla från ett företag på eBay är exakt samma som att köpa från en online-affär.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav LWes » mån okt 16, 2006 23:54

Illyria skrev:Det är skillnad på att köpa från privatpersoner och företag

Ja, men gränsen mellan vad som är privatperson och företag är ibland diffus på eBay.
Som en försäljare jag köper ifrån, som är ett företag eller nåt. Dom kryssar i "gift" och värderar alla paket under $10, vilket är mycket bra.
Det är ju skillnad från privatperson till privatperson och företag till företag.
Att köpa från en privatperson kan vara som att köpa från ett företag och tvärt om.
Det kan ju vara helt olika på olika försäljare.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav anjaladu » tis okt 17, 2006 22:07

MissKittyFantastico skrev:Jag handlade nyligen på eBay, men det var från en affär som lägger upp sina saker där, så i slutändan blev det nog som från vilken affär som helst. Jag handlade i alla fall på scifigenre.com som är en amerikansk sida.

Paketet kostade med frakt 427 kr. Nu har det fastnat i tullen och det här är vad jag får betala:
Expeditionsavgift 63 kr
Moms 72 kr (ca 17% moms)
Tull 0 kr.

Totalt 427+135kr =572

Fast jag räknade med att den kunde fastna och att det ändå skulle bli billigare än att köpa prylen från ett EU-land. Billigaste jag hittat var i England för 560kr utan frakten medräknad, så det var ok för min del.


Hamnade också på att tulla då jag beställde från scifigenre.com

72kr + 63kr kostade mitt också.

sammanlagt 436kr + 135kr = 571kr

(ditt borde enligt mina beräkningar blivit 562kr däremot ;))

Men det var min Angel-vamp-puppet värd ;)
Användarvisningsbild
anjaladu
Demon Fodder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 okt 2006
Ort: Åland (bor i Västerås)

Inläggav caffeineaddict » sön nov 12, 2006 23:21

Ni som beställde Serenity-2discen från EZYdvd, åkte ni dit hos tullen? Fundrar på att beställa Tin-versionen nu, har ju skamligt nog inte filmen på DVD än...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav herdware » sön nov 12, 2006 23:42

Enda gången jag beställt något utanför EU (Ungern), så var paketet öppnat av tullen och ihopklistrat igen med officiell tejp och hela faderullan. Men någon avgift/tull blev det ingen. Varan kostade ~1kkr från hardsid.com
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav MissKittyFantastico » ons nov 15, 2006 12:56

caffeineaddict skrev:Ni som beställde Serenity-2discen från EZYdvd, åkte ni dit hos tullen? Fundrar på att beställa Tin-versionen nu, har ju skamligt nog inte filmen på DVD än...


Men caffe då! :eek:

Jag beställde min älskade tin-Serenity därifrån och jag åkte inte på någon extrakostnad i tullen alls. Ändå så drar de bort skatt eller vad det nu är hos ezydvd så den blir ännu billgare för alla som bor utanför Australien och räknar med att man eventuellt får betala det i sitt eget land. Tror jag betalade 200-220kr för frakt och alltihop.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav caffeineaddict » ons nov 15, 2006 13:05

MissKittyFantastico skrev:
caffeineaddict skrev:Ni som beställde Serenity-2discen från EZYdvd, åkte ni dit hos tullen? Fundrar på att beställa Tin-versionen nu, har ju skamligt nog inte filmen på DVD än...


Men caffe då! :eek:

Jag beställde min älskade tin-Serenity därifrån och jag åkte inte på någon extrakostnad i tullen alls. Ändå så drar de bort skatt eller vad det nu är hos ezydvd så den blir ännu billgare för alla som bor utanför Australien och räknar med att man eventuellt får betala det i sitt eget land. Tror jag betalade 200-220kr för frakt och alltihop.


Tack så mycket, vännen. Då blir det nog beställning ganska snart.

Orsaken till att jag inte har filmen är helt enkelt att jag ändå såg den tre gånger inom ett halvårs tid och det är väldigt, väldigt mycket för mig så jag ville vänta tills jag började få upp suget att se om den igen. Och nu har det börjat dyka upp igen. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Glorificus » tor nov 16, 2006 13:52

Jag har fått hålla i MKF's tin-box och det var en härlig upplevelse. Så fin!! Jag måste nog köpa en jag också... trots att jag redan har en R1 och en R4. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Tam » tor nov 16, 2006 18:32

Det jobbar en Cherie Kitto på ezydvd. Jävligt snyggt namn, tycker jag.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala


Återgå till Shopping



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron