2x08 The Dark Age

Här pratar vi mest om Säsong 2

Ditt betyg på "The Dark Age":

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
3%
5
1
3%
6
5
15%
7
15
45%
8
10
30%
9
0
Inga röster
10
1
3%
 
Antal röster : 33

Inläggav medundersåte » mån aug 14, 2006 17:56

Höjdpunkter: att Buffy tar befälet när Giles drar sig undan, Cordelia när hon sparkar ner Ethan samt när reaktioner och kommentarer på Giles drickande.

Cordelia är som vanligt roligast:
Cordelia: What about me? I care about Giles.
Buffy: Uh, work with Xander.
Cordelia: Well, when I say 'care', I, I mean...

Ytterligare en anledning för mig att lida med Buffy: hon tvingas ta pengarna som hon tänkt köpa mycket viktiga skor för till att betala borttagandet av tatueringen som Ethan gav henne. Jag avskyr den sliskige typen! Han borde bli sparkad av Cordy hela tiden...

Avsnittet som helhet är intressant eftersom Giles förflutna kommer upp. Finurligt sätt som Eyghon besegras på; det säger en hel del om hur Angel och demonen han har i sig står i förhållande till varandra.
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav A bear » fre sep 29, 2006 21:17

Det här gillar jag. Vi fortsätter temat från "Halloween", fördjupar oss i Giles, löser det omedelbara problemet men utan att något försvinner; Buffy och i viss mån de andra har fått se en sida av Giles de aldrig hade kunnat tänka sig fanns, och som inte är någon tillfällig förtrollning utan en del av honom. Xanders kommentar ("Nobody can be wound as straight and narrow as Giles without a dark side erupting") är visst närmare sanningen än man kan tro. (Och den gäller inte bara Giles - kolla in scenen där Willow exploderar och skäller ut Xander och Cordelia, som verkligen bråkar en massa i det här avsnittet...)

Bästa replik: Jag älskar Ethan Rayne. Härlig skurk.
ETHAN: Now, this may sting a little just at first. But don't worry, that'll go away once the searing pain kicks in.


Bästa popkulturreferens: Klassisk buffyspeak:
BUFFY: I don't care from private! I care from dead guys attacking us. I care from you Lost Weekending in your apartment.


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Det finns metalldetektorer i biblioteket. Känns som om skolstyrelsen har missuppfattat hotbilden lite. Eller är det Giles som infört larmsystem för att hindra vampyrer att sno fler böcker?

Hej Joss Whedon: Ingen är bara vad den verkar, alla har en mörk sida, och man kan inte fly från det. (Lägg märke till scenen där Giles glor i spegeln - "So you're back" är inte bara till Eyghon utan också till Ripper, skulle jag tro.) Och gör man något hemskt måste man göra gott för det.
WILLOW: I don't see how Giles does it.
BUFFY: I don't think he has a choice.
Dessutom - i Giles frånvaro tar Buffy kommando på allvar. Hon kan det också.

Awww: Giles och Jenny - i första akten, alltså. Och så Buffys lilla "du LOVAR väl att lämna tillbaka blodet"-nick till Angel.

Höh? Varför gör sig Philip Zombie besvär att låsa in bårhuskillen? Och varför klär han på sig en kostym?

Wow, detta är en bra serie: The Anthony Stewart Head show. Giles som hittills varit "kind of a fuddy-duddy" får plötsligt flera lager till och därmed också hans förhållande till Buffy. Ännu ett bra avsnitt.
Senast redigerad av A bear fre sep 29, 2006 22:52, redigerad totalt 2 gånger.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » fre sep 29, 2006 22:40

Jag börjar verkligen reta mig på den tama virveltrumman i vinjettmusiken... :?

Det är skönt att se att serien håller stilen. Med det menat att alla fortsätter att utvecklas och visa sidor av sig själva som gör alla mer intressanta och som stärker variationsrikedomen. Men vid det här laget (ock säkert färgad av att sitta med facit i hand) blir man som tittare ibland nästan förolämpad när enkla dramaturgiska grepp tas till, som om vi vore den medelmåttiga tv-tittarmassan som måste skrivas på näsdan vad som händer. Att Buffy stänger av stereon precis efter att Giles gamle kompis bankat färdigt på dörren är ett bra exempel på det.

Lite besviken på att man inte lyckades dra ut på Giles hemlighet lite längre, hade gärna sett något som vecklade in sig mer och mer där.

Den kanske mest spännande relationen just nu är den mellan Xander och Cordelia. Hur han instinktivt räddar henne i sina armar från döingen och inte minst när de ryker ihop i biblioteket. Det är till och med så Willows utbrott bleknar...

Men jag funderar: Jenny skulle ha en extralektion för de elever som halkat efter i datakunskap och Willow skulle hjälpa till. Var det verkligen bara Cordy och Xander som behövde hjälp och kunde inte Miss Calendar klara av dem båda själv?

Me like: Är det inte Balvenie Giles dricker? A man of taste! :P
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav gollum » fre sep 29, 2006 22:44

A bear skrev:Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Från det att Spike säger "You've got thirty seconds to convince me not to kill you" till det att han går med på idén och flinar går det exakt 30 sekunder. Prydligt.

:) Dröjer du dig kvar i förra avsnittet? Let go! :D :D
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav A bear » fre sep 29, 2006 22:48

gollum skrev: :) Dröjer du dig kvar i förra avsnittet? Let go! :D :D

Hrm. Förstår inte vad du menar. *visslar och lovar att kopiera mer försiktigt i fortsättningen*
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Capt. Peroxide » lör jan 27, 2007 18:45

Aha, det är en bild på Sid som de har photoshoppat? Tyckte väl jag kände igen basen...

Buffy tränar step-up till vad som låter som en remix på KLF:s "What Time is Love"? Var inte den lite gammal 1997?

Giles, född 1954, anger Bay City Rollers som exempel på bra musik. Ursäkta, men han var rimligen ungefär 10 år äldre än det typiska BCR-fanet när de var i ropet. De var ju sin tids stora boyband. En 21-årig historiastudent i Oxford lyssnade snarare på Pink Floyd på den tiden (även om han då tydligen blev punkrockare ett par år senare).
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » lör maj 26, 2007 15:14

Nej, detta avsnitt är högst nja. Visst är det kul att se Ethan igen, men här var det ju inte så charmigt och roligt som i Halloween. Det som hände alltså. Kul att få Giles-bakgrund också, men avsnittets "monster" är toktråkigt.

Detta får dock :D av mig:

JENNY: The first thing we're gonna do is - Buffy.
XANDER: Huh? Did I fall asleep already?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » tor okt 22, 2009 15:58

Det här avsnittet kom jag knappt ihåg någonting från, vilket inte är så konstigt eftersom det inte är mycket som intresserar mig. Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om Giles förflutna, jag gillar inte Ethan Rayne och jag vill att Giles ska vara ensam, tycker inte om tanken på honom och Ms Calendar som ett par. Men ändå så är avsnittet helt okej, det är nog så bra det kan bli med tanke på förutsättningarna.

Favoritcitat:
Willow: I don't know about Giles, but ancient sects used to induce possession for bacchanals and, and orgies.
Xander: Okay! Giles and orgies in the same sentence. I could've lived without that one.

Betyg: 6
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare