2x12 Bad eggs

Här pratar vi mest om Säsong 2

Poäng nudå? Ägg eller Omelett?

1
0
Inga röster
2
2
5%
3
1
3%
4
6
15%
5
9
23%
6
10
26%
7
8
21%
8
1
3%
9
0
Inga röster
10
2
5%
 
Antal röster : 39

Inläggav merl » sön maj 28, 2006 0:09

Ett av de sämre avsnitten för säsongen. Fast en del kul saker förstås, framför allt äggbestraffningsskämtet som redan nämnts.

BUFFY: As far as punishments go this is fairly abstract.
:D

Sen börjar i alla fall jag bli lite uttråkad här med allt pussande; Angel och Buffy är på väg att bli riktigt tråkiga.

Såhär i efterhand, med mer kunskap om hur Joss skriver, är det ju självklart att allt kommer att gå åt skogen. Men minns att jag började känna mig besviken ungefär här vid första titten - ska alla bara gå omkring och vara lyckliga?!
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav ftwtysken » fre aug 25, 2006 21:00

När jag såg detta avsnitt första gången, så tykcte jag detta var rätt lamt. Just hela 'storyn är snodd' grejjen gjorde mig lite less, men nu, vid andra/tredje titten, så måste jag säga att jag gillar det bra mycket bättre än innan.

Håller med merl att Angel/Buffy-hånglen vid patrulleringarna blir lite tröttsamma, samtidigt som de är lite roliga (förklaring: tror inte det, vet fan knappt själv vad jag menar... är väl kluven här precis som i så många andra fall)
Däremot Xander/Cordy är extas, så jävla roligt.

Buffys mor har börjat sätta hårt mot hårt här också, vilket är ganska nytt i serien... hon måste ju ha haft en ängels tålamod med sin bångstyriga tonårsdotter, (spoiler 2x11) åtminstone upp till den punkt då Buffy slår ihjäl hennes robotpojkvän.

Men som sagt, bättre vid omtitt än första glimten
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav gollum » tis okt 03, 2006 21:16

Det här kändes inte så jättefantasifullt... Bodysnatchers, Alien och Jabba The Hutt i en salig röra ihop med Love Story, nja, ingen ska anklaga serien för att variera i kvalitet i alla fall.

OK, totaluselt är det väl inte för det finns ett visst moment av spänning, men det får aldrig blomma ut eller leva på sin egen originalitet utan lånar för mycket från höger och vänster.

Känns också som om ansvariga för detta avsnitt tyckt att det varit för lite hångel tidigare och försöker kompensera det. Sönerna gick nästan från tv:n...

Kuligheter är väl när Xander drattar på näsan i ingången till stora äggkläckarsalen och
Xander: In what?
Buffy: A book?

är på kornet.

Men Albeline-bröderna hade hellre fått ha ett eget avsnitt tycker jag, det är kul när stereotypa versioner av jänkare kläds i huggtänder och agerar vampyr på lokalt vis, det ger släktet en viss diversitet. Men nu blir de bara åskådare till en tunn spenatsoppa utan så mycket som en ägghalva i ens en gång.
Senast redigerad av gollum ons okt 04, 2006 8:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav A bear » tis okt 03, 2006 22:03

Nej, detta är ingen höjdare. Som cheesy b-skräckispastisch funkar den, men... som Buffyavsnitt, sämre. Ett mellanavsnitt inför det som komma skall.

Bästa replik: (förutom den lysande "abstract punishment" som jag redan använt ovan)
XANDER: Can I just say Gyughhh!
BUFFY: I see your Gyughhh and raise you a Nyaghhh!


Bästa popkulturreferens: Hela scenen i Buffys sovrum när hon slåss mot ägget är ju rakt av ur "Alien" - ägget som kläcks och facehuggern som hoppar fram, smyga omkring och leta, och så ramlar den ner på hennes axel... Snyggt gjort, om än inte den bästa Alienreferensen i Buffyverse.

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: (spoiler 2.14) En hel del foreshadowing inför "Innocence". Kameran som vandrar från hånglande Angel och Buffy till en gravsten med "In Loving Memory", och så slutscenen: JOYCE: Buffy? Are you going to bed?

Hej Joss Whedon: Sunnydalebor förtränger ALLT. Oavsett hur stort. Och idén med redneckvampyrer är för härlig. Och Buffy och Angel älskar varandra för evigt och så - jo, vi fattar.

Awww: Buffy som klättrar upp ur golvet täckt av bezoarguck och ger Lyle Gorch Blicken.

Höh? Jodå. Om vi bortser från att alla bara är zombies ibland och kan uppträda nästan precis som sig själva när det behövs så är ju det stora problemet Joyce, som är rejält out of character. Speciellt efter äventyret med Ted i förra veckan borde hon ju ha lite MER förtroende för Buffy, i stället agerar hon ensidigt som Askungens onda styvmor eftersom storyn kräver det. Joyce kan vara sträng, men detta är löjligt.

Wow, detta är en bra serie: Xander skiner ändå - kokar sitt ägg, står på sig mot Cordy (ouch) och är den som till och med tar över ledarskapet när inte ens Giles fattar vad som händer. Och bröderna Gorch är trevliga. Men annars... gäsp.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav medundersåte » sön okt 08, 2006 16:47

Det bästa med avsnittet är helt klart bröderna Gorch, de är så coola! Joyce är verkligen helt borta och skäller som besatt på stackars Buffy, som tack och lov ändå får tillfälle att kyssas med Angel i slutet. Själva ramhandlingen har använts förut, men jag tycker ändå den fungerar bra i sin Sunnydale-version (men det gör å andra sidan det mesta).
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav Capt. Peroxide » sön jan 28, 2007 1:00

Ho-hum. Texasvampyrer, body snatcher-lån. Oväntat billigt. Men det brukar ligga ett mellanavsnitt kring mitten på säsongerna, och seriös rock'n'roll har utlovats resten av S2 (ja, det är för abstrakt för att jag ska orka spoilermarkera), så OK då. En fyra.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » sön maj 27, 2007 21:55

Jepp, ett av de sämsta S2-avsnitten hittills tillsammans med Some Assembly Required och Reptile Boy. Ted ligger lite ovanför detta och The Dark Age är lite bättre än det.

De första tio-tolv minuterna fungerar dock bra. Det är innan monster of the week riktigt tagit vid och det är mer intressanta relationssaker. Jag tror det är därför jag nästan per automatik föredrar ett "dåligt" S2-avsnitt framför ett "dåligt" S1-avsnitt. S2-avsnitten har en annan känsla och är roligare och intressantare saker händer med karaktärerna även i ett sämre avsnitt eftersom man lärt känna dem bättre och som sagt... hela känslan i serien är annan än den i S1. Men så är ju S1 den BtVS-säsong jag gillar minst också.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » fre okt 30, 2009 0:37

Inget bra avsnitt överlag, men förutom den dåliga storyn och de tråkiga cowboyvampyrerna så är det ganska roligt. Och så gillar jag ju Buffy/Angel och Cordy/Xander.

Favoritcitat:
Cordelia: Mr. Whitmore didn't show today.
Buffy: That news is of the past.
Cordelia: He's missing? Presumed dead?
Giles: Presumed by whom?
Cordelia: Well, me!
Giles: I think we should give him a few hours before we give up on him completely.

Betyg: 5
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » fre okt 30, 2009 0:43

vill bara flika in ett hurra för att du kommenterar alla avsnitt!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » fre okt 30, 2009 15:05

gaspode skrev:vill bara flika in ett hurra för att du kommenterar alla avsnitt!

Second that hurra. Görkul att läsa om alla avsnitt. Man blir änna sugen på att se om serien, igen.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Mush » tor dec 03, 2009 22:19

Gillar det här med en äggröra mamma som värper ägg som sen ska manipulera andra att gräva upp henne!
Ser ut som skorpion tumör eller nåt. Ser rätt bra ut när tentaklerna rör sig om Buffys hals. Levande.
Gorch bröderna är ett par sköna typer.

Svag 7a av 10.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav malavel » lör nov 03, 2012 16:32

latarmig skrev:Det som stör i avsnittet (förutom Bangel) är nog mest att de inte skilt mellan de som är övertagna och de som är normala. Övertagna Willow och Giles agerar ungefär som vanligt så fort de umgås med människor, och det är bara när ingen är i närheten som de blir stela och okänsliga.

Det kanske kan förklaras med att varelserna kan använda sig av offrens hjärnor för att styra dem, låta offrens egna känslor och tankar till stor del styra vad de säger. Men att göra det tar väldigt mycket energi, som att konstant räkna ut tvåsiffriga multiplikationer (typ 37 * 48). Så varelserna gör bara det om det krävs. I andra fall skickar de signaler direkt till musklerna, vilket ger ett stelt beteende.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare