2x17 Passion

Här pratar vi mest om Säsong 2

Ge betyg också!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
3%
8
6
10%
9
18
29%
10
37
59%
 
Antal röster : 63

Inläggav Ai » fre feb 17, 2006 0:19

Bender: Angelus är ju en riktigt sick puppy. Det räcker absolut inte att döda Buffy och hennes kompisar. Hon har ju gjort nåt oförlåtligt - fått honom att känna för henne. Och för det ska hon förgöras. Se bara hur han drev Drusilla till vansinne medans hon levde. Döda vore för enkelt.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Isabella » sön mar 19, 2006 22:56

sus@n skrev:Jag bryter i hop när jag ser detta avsnittet och hur grym Angel är...Höjdpunkterna är:

* Willow och fiskarna
* Telefonsamtalet när först Buffy och sen Willow bryter i hop
* Scenen med Angel/Jenny
* OCH speciellt det grymma tillfälle då Giles får syn på Jennie

Det där är samma sak för mig. Detta avsnitt är så hemskt men ändå så bra. En av mina favorit avsnitt och det första avsnittet som jag riktigt kommer ihåg att jag sett (Alltså har jag sett avsnitt innan men det var så länge sen). En tia fick den (Vad annars? ;)
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav merl » lör jun 03, 2006 13:02

Passion hör ju till de absolut bästa avsnitten under andra säsongen. Otroligt bra från början till slut, och riktigt lysande från det att Jenny dödas.
Scenen där Giles kommer hem för att finna Jenny död på sängen är så otroligt stark. Man lider verkligen när man ser Giles glädje och vet vad som väntar.
Sedan scenen när Buffy får telefonsamtalet och bryter ihop - och Angelus som står utanför fönstret och ler. Här blir jag varje gång riktigt förbannad på Angelus (det är det där leendet som gör det) samtidigt som man känner så starkt med Buffy och Willow.

Andra höjdpunkter är förstås Willows fiskar.

BUFFY: No problem. Hey, sorry about your fish.

WILLOW: Oh, it's okay. We hadn't really had time to bond yet. Although for the first time I'm glad my parents didn't let me have a puppy.

Tur det, annars hade hon väl istället hittat sin valp uppspikad på väggen...

Sen är det lite charmigt med Willow som spikar upp ett krucifix på väggen och gömmer det bakom gardinen. Inte lätt att vara judisk när man behöver kristna symboler för att hålla vampyrer på avstånd.

Betyg: definitivt en 10:a.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » sön okt 08, 2006 22:24

Det här är verkligen ett HEMSKT avsnitt. Det är fantastiskt bra, men det kryper utefter ryggen på mig fortfarande - faktiskt mer för varenda omtitt, man vet ju exakt vad som kommer att hända och kan inte hindra det. Jenny har trots att hon (inte helt orättvist) blivit bortstött från gänget vägrat ge sig; hon SKA göra rätt för sig, hon SKA få Giles förlåtelse, hon SKA rätta till det hon aldrig borde ha låtit gå fel... och hon lyckas NÄSTAN. Och då blir det desto grymmare. Speciellt att vi faktiskt får följa inte bara hennes öde, utan också hur de andra får reda på det; Jenny har inte betydelse bara för sin egen skull, utan också hur hon för höll sig till de andra. Giles fick aldrig säga till henne att han älskade henne, Buffy fick aldrig förlåta henne, det är för sent.

Bästa replik:
GILES: Why did you come here?! This wasn't your fight!
BUFFY: Are you trying to get yourself killed?! You can't leave me... I can't do this alone.


Bästa popkulturreferens:
GILES: And if Giles wants to go after the, uh, fiend that murdered his girlfriend, I say, 'Faster, Pussycat! Kill! Kill!'


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Jennys sista lektion, om man får tro det som står på svarta tavlan, gällde "DATA RECOVERY". Japp.

Hej Joss Whedon: För första gången tar han död på en "stor" återkommande karaktär; OK, Flutie, men det är inte i närheten. Jenny förtjänar inte att dö - inte där, inte då, inte så. Det är brutalt, det är plötsligt och det är helt lysande. Dessutom alla små ironiska återkopplingar avsnittet igenom - Willow som överlycklig börjar planera att ta över lektionen, Willow som blek av sorg tar över lektionen.

Awww: Inte mycket sådant.

Höh? Mac-interface på en IBM? Och exakt vad är egentligen problemet med översättningen - kan de inte bara fråga en rumän?

Wow, detta är en bra serie: Så här gör man en skurk. Om Angelus tidigare ibland kanske då och då verkat lite serietidningsaktig så fördjupas han rejält; det här är en konstnär (inte bara när det gäller att teckna). En svårt psykotisk sådan, så besatt av kvinnan Angel älskade att han inte kan tänka klart; Spike har ju helt rätt när han skäller ut honom. Men han gör allting PRECIS rätt för att skaka om; hans scen med Joyce är mästerligt tajmad, homestagingen hos Giles är gjord med... jag får nog säga kärlek, och att han rentav tänker på en sån sak som Willows fiskar... Vi får verkligen sålt att Angel är borta. Angelus är ingen man bara kan snacka lite med och övertyga att vara god; han har gått alldeles för långt nu.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » sön okt 08, 2006 23:25

Jag kan inte riktigt forumulera mig bra om avsnittet just nu, måste låta det smälta lite till igen men om det måste jag använda en sådan här: :lovebunny:
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gollum » sön okt 15, 2006 9:09

:twisted: NU SÅ! :twisted:

här ska det vara! Mörkt, elakt, grymt. Ingen pardon, ingen jävla lekstuga. Vi är inte fåniga vampyrer som går som knähundar i ledband efter husse, vi är något du i din vildaste fantasi aldrig vågat drömma om. Vi är det som får dig att inte vilka somna om. Och vi tänker använda det. Om och om igen.

Serien tar ett tydligt steg. Osäker på måt vilket håll eftersom jag inte sett mer än, men det förefaller som att man kliver ifrån skolmiljön, teenage-stuket och sändningstiden på eftermiddagar. Nu blir det vuxet, nu blir det karaktärsdrivande och nu kommer det hända massor om vartannat. Det är som när man simmar i havet i okända vatten. Vattnet är varmt och blått, solen skiner. Efter ett tag stannar du upp och ställer dig upp. Det är då du upptäcker att botten försvunnit och det du nu lätt panikartat trampar vatten i är kallt och omsluter inte bara dina nakna ben utan kryper in under skinnet på dig.

Vad som förhindrar mig att sätta 10 på avsnittet är fortfarande Drusilla. Hennes påklistrade överdrivna brittiska accent är vidrig.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav gollum » sön okt 15, 2006 9:15

A bear skrev:Wow, detta är en bra serie: Så här gör man en skurk. Om Angelus tidigare ibland kanske då och då verkat lite serietidningsaktig så fördjupas han rejält; det här är en konstnär (inte bara när det gäller att teckna). En svårt psykotisk sådan, så besatt av kvinnan Angel älskade att han inte kan tänka klart; Spike har ju helt rätt när han skäller ut honom. Men han gör allting PRECIS rätt för att skaka om; hans scen med Joyce är mästerligt tajmad, homestagingen hos Giles är gjord med... jag får nog säga kärlek, och att han rentav tänker på en sån sak som Willows fiskar... Vi får verkligen sålt att Angel är borta. Angelus är ingen man bara kan snacka lite med och övertyga att vara god; han har gått alldeles för långt nu.


Precis så. Min kritik om hur han tas emot av Spike i Innocense kommer på skam, men det visste man ju inte då. Och att man egentligen inte ser honom när han är som sjukt grymmas gör det bara ännu bättre. Man får fantisera om hur han planerade och utförde sina dåd... Burr! :eek:
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav Capt. Peroxide » sön jan 28, 2007 21:39

Att det är ett mästerligt avsnitt är vi alla överens om. Sista 10-15 minuterna framför allt.

Så istället för att lovebomba detta avsnitt, värt en stark nia, så tänkte jag ta upp några grejer jag funderade över.

För det första. Vad är det för jävla voiceover? Lägg av. Det var en dålig idé i Bladerunner och det är en mycket dålig idé i Buffy. Funkar i Taxi Driver och Clockwork Orange, inte här.

Om Sunnydale är tvåspråkigt som många ställen i södra Kalifornien (vilket man kan tro om man läser flygbladet om självförsvarskursen som sitter på en vägg i skolan i början) – var är alla dessa hispanics i serien?

Någon var inne tidigare på varför de plötsligt verkar börja oroa sig för att Angel kan ta sig in överallt, och det kan man fråga sig. Han slet ju ut Xander ur Buffys sovrumsfönster för att döda honom i "Bewitched...", då om inte förr borde väl alarmklockorna ringa?

Han försökte döda Xander, ja. Stoppades av Dru. Jag tycker det är en alldeles utmärkt hämndplan att döda alla slayern bryr sig om (och då tar man såklart modern sist). Angel tycker tydligen att man ska börja med guppies och guldfiskar, OK – men varför i hela friden försökte han i så fall döda Xander? Jenny Calendar verkar han döda främst för att han inte var sugen på 100 års zigenarförbannelse till.

Sen har jag vissa problem med fighten i vampyrnästet. Scoobies vet tydligen var det är lokaliserat. Det är tydligen busenkelt att smyga sig på de här vampyrerna (varav en är synsk). Varför då dra en enda ynklig molotovcocktail och komma in och veva ett bollträ – istället för att dra några handgranater och följa upp med en eldkastare och vara av med problemet? Och helst INNAN man börjar bli stalkad och får sin datorlärare mördad. Kan de använda pansarskott mot Judge så borde de väl kunna fixa det? Nä, lite underhuggare och vaktposter skulle öka trovärdigheten.

Bästa citatet:

WILLOW
Oh, yeah. It went fine.
(then)
Well, it went fine up until the part where Angel
showed up and told Buffy's mom that he and
Buffy had… well, you know, that they had…
they had… you know…
(dawns on her)
Uh, you do know, right?

GILES
Oh, yes, sorry.

WILLOW
(relieved)
Oh, good. Because I just realized, that
being a librarian and all, maybe you really
didn't know-

GILES
No… thank you, I got it.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » mån maj 28, 2007 23:34

Jag har egentligen inget nytt att säga om detta avsnitt utöver det jag sagt i denna tråd, och cirka tio andra och antagligen i Buffytråden på dvdforum etc, tidigare. Faktum kvarstår: lysande avsnitt som dock *inte* avancerat högre än plats 3 på min tio i topp. Men 3 av 144 är ju inte så dåligt. Särskilt inte då serien är BtVS.

Fortfarande önskar jag att scenen då Buffy och Giles kramar varandra och gråter skulle vara några sekunder längre. Men det är det enda klagomålet.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

bäst

Inläggav buffy_angel » mån jun 11, 2007 19:43

Ett grymt avsnitt helt jättebra !!! Var ett tag sedan jag såg de nu s det får allt bli att se det igen...är det de avsnittet där Angel pratar om passion ??
hej ! alla buffy älskare där ute ! skulle vilja chatta med någon som förstår sig på min kärlek till denna geniala serie .....
buffy_angel
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 jan 2006

Inläggav AKS » mån jun 11, 2007 19:44

Jepp, där Angelus gör voiceover i början och slutet av avsnittet och smyger runt i skuggorna.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » ons nov 04, 2009 0:58

Det här är helt klart ett bra avsnitt, men inte ett av mina favoriter. Jag är faktiskt lite besviken över att jag inte gillar det mer än jag gör.

Jag tycker inte om Angelus voiceover och så gillar jag inte Ms Calendar och bryr mig inte så mycket om hennes död. Det är väl inte att just hon dör som är grejen heller, utan allt runt omkring. Men jag har svårt att bry mig ändå, även om jag såklart tycker synd om Giles.

Buffy och Giles utanför fabriken är väldigt rörande och förmodligen min favoritscen i avsnittet. Joyce och Angelus är också väldigt bra, det är en obehaglig scen. Och så gillar jag när Angelus ser på när Buffy och Willow får reda på att Ms Calendar är död.

Den roligaste scenen är helt klart den med Giles och Willow hemma hos Buffy. Jag älskar när hon säger "Sure! Like, what would you say?" och sen bara öppnar dörren när han inte kommer på något svar. :D

Favoritcitat:
Willow: Oh, yeah. It went fine. Well, it went fine until Angel showed up and told Buffy's mom that he and Buffy had... Well, you know, that they had... you know. You do know, right?
Giles: Oh, yes. Yes. Sorry.
Willow: Oh, good, 'cause I just realized that being a librarian and all, you maybe didn't know.

Betyg: 8
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav HeavyAlex » mån mar 15, 2010 21:00

caffeineaddict skrev:Vet fortfarande inte vilken scen som är "värst", men kanske är det när Angelus tittar på genom fönstret när Buffy och Willow får reda på Jennys död. Då bryter jag fan ihop.
håller verkligen med, han står typ o flinar av skadeglädje :twisted:
"Oh poor watcher. Did your life pass before your eyes? Cup o tea, cup o tea, almost got shagged, cup o tea?"
Användarvisningsbild
HeavyAlex
Minion
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 18 dec 2009
Ort: Stockholm

Inläggav MTL » sön jan 30, 2011 21:34

Detta avsnitt får en verkligen att sitta och böla, från början till slut. Det är så genialt skrivet och så väl utfört speciellt av Angelus (David) men även övriga! Slutet med vocieover "Without passion we'd be truly dead.." är bland det absolut bästa!
Hunk can mean a lot of things..bad things
Användarvisningsbild
MTL
Minion
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 28 jul 2004
Ort: Linköping

Re: 2x17 Passion

Inläggav Spuffy » ons feb 10, 2016 23:48

Detta............ Har alltså omtitt tillsammans med en kompis/kollega som aldrig sett Buffy. Och nu börjar det ju komma till de riktigt tunga bitarna. När vi sett klart avsnittet spolade jag tillbaka för att återigen se scenen när Giles kommer hem för att finna Jenny.... Vilken TV! Ojojoj! Bland det tyngsta jag kan erinra mig. Fantastiskt.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron