2x17 Passion

Här pratar vi mest om Säsong 2

Ge betyg också!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
2
3%
8
6
10%
9
18
29%
10
37
59%
 
Antal röster : 63

Inläggav Noggster » tor mar 04, 2004 0:01

Heh, det händer bara ibland när man sovit för lite. Och jävlar vilket bra alarm det funkar som.. menar man kan ju inte bara ligga kvar å bloda ner hela sängen så man MÅSTE springa å hämta papper å då blir man ju nästan pigg.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tor mar 04, 2004 0:14

Nu var det enorm offtopic som vanligt. Jag ska se avsnittet inatt sen så ska jag komma med en smart kommentar så är vi på rätt spår igen.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Mr Chase » tor mar 04, 2004 0:15

Noggster skrev:Men... visste ni inte att lite sömn leder till näsblod? Låter som ni har sovit way to much i era liv.

Att sova är underskattat. I alla fall innan Internet kom och välsignade tillvaron.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » tor mar 04, 2004 0:16

Sova är underbart, så skönt mmmm....

Off Off topic ovanligt.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » tor mar 04, 2004 0:29

Jag trodde off topic var on topic på det här forumet.

Och sömn är kraftigt överskattat. Det är lite långtråkigt och något man ändå ska göra hela den där långa tiden man är död, så det är klart man är nattmänniska.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tor mar 04, 2004 1:49

Som en klok människa sa, "Sömn är ett symptom på att kroppen lider av koffeinbrist."
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » tor mar 04, 2004 2:21

Ohh dags för omtitt. Nu vill vi se 150 000 tittare på nattsändningen!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Off » tor mar 04, 2004 3:17

Ja ta mig tusan, det här avsnittet är verkligen helt fruktansvärt bra. Angels bästa insats som Bad Guy utan tvekan. Har för mig att det diskuterats om Angel varit hos Giles men det tycker jag är ganska tydligt att han varit iom. att han åker över till Buffy för att få boken och göra trollformeln.

Det jag undrar över är om det bara är en snygg grej Angel säger som inte har någon betydelse när han säger det där med att bli inbjuden till skolan. Skolan är ju en offentlig byggnad?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav gaspode » tor mar 04, 2004 10:26

det där är nog en miss, eller så hade de inte bestämt än hur det skulle funka.. Kommer inte ihåg hur det var när Spike o gänget var i skolan i School Hard...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav poser » tor mar 04, 2004 10:50

Sånt man får leva med när de bygger upp en egen tolkning av vampyr mytologin.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tor mar 04, 2004 11:19

noike: "Nu är jag trött. Jag har för mycket blod i koffeinomloppet."


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tor mar 04, 2004 14:25

Ingen bor i skolan, så det beövs ingen inbjudan. Darla spatserade runt fritt där redan i piloten.

Jag tror det Angel egentligen ville få fram var att han fortfarande kan gå in överallt där de har sett honom när han hade en själ.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Noggster » tor mar 04, 2004 16:23

Sen är latin aldrig fel.. t.om. education låter ballt.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Sparvid » tor mar 04, 2004 17:38

Gaaah!! Här slår man på tvn mot slutet bara för att kolla in en av favoritscenerna med Giles, och så klipper de bort slagen med det flammande basebollträt?! Finns det ingen lista på alla BBC-klipp nånstans, så att man slipper bli så besviken i framtiden?
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav Noggster » tor mar 04, 2004 18:56

Du får nog titta på nattsändningen för att slippa bli besviken.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tor mar 04, 2004 20:56

Jag har börjat bojkotta dagssändningen efter det här avsnittet.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » tor mar 04, 2004 21:19

Vi mass-mailar 5an i ett försök att byta sändningstid.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Kuno » fre mar 05, 2004 0:37

Förbaskat bra avsnitt. På riktigt. Utan baktankar. Hedersord!


Mycket starkt avsnitt. Man vågar vara riktigt allvarlig och seriös, och serien klarar av det utan att det blir ofrivillig komik. Ett rått avsnitt också. Fajten mellan Buffy och Angel var faktiskt rå. Ingen snygg koreografi. Hårda effektiva slag för att orsaka skada. Äkta ilska där (i manus alltså). Så långt ifrån första säsongens "vi är glada snygga ungdomar på en skola"-serie man kan komma.


Officiellt: Jag gillar Buffy!
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav poser » fre mar 05, 2004 1:03

Welcome!

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav gaspode » fre mar 05, 2004 1:09

Jag visste väl det, ser man de flesta avsnitt så långt som Passion kan man inte värja sig längre :)
Hur lång tid kommer det ta innan du köper boxarna istället för att vänta på femman då?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » fre mar 05, 2004 1:26

Det känns som om vi har vunnit en stor seger nu. Go forth little brother and preach the gospel.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Mr Chase » fre mar 05, 2004 1:43

Mr Chase's take on Mel Gibson's "The Passion of the Christ", no I'm kidding, just Joss' "Passion".
(Note: Brace yourselves, this is going to be a looooong one)

29. Passion

"It lies in all of us. Sleeping, waiting... And though unwanted, unbidden, it will stir, open its jaws, and howl.
It speaks to us, guides us. Passion rules us all. And we obey. What other choice do we have?
Passion is the source of our finest moments. The joy of love, the clarity of hatred, and the ecstasy of grief.
It hurts sometimes more than we can bear. If we could live without passion, maybe we'd know some kind of peace. But we would be hollow.
Empty rooms, shuttered and dank. Without passion, we'd be truly dead!"

Oh, good grief! I'm finding it extremely hard to find the necessary words to describe my feelings about this episode. It was outstanding. You cried, you screamed, you truly felt your heart ripped out. After this you just want to lash out at something, anything! I don't think there has ever been something in episodic television which has managed to conjure up all these feelings. The emotional intensity of it boggles the mind. Is it really possible to make something this good -- and bad (in a good way)? It obviously is since it's here.

As if the methodical way that Angelus stalks and torments Buffy and her Slayerettes aren't enough, the *bastard* (now I'm not just speaking of Angelus but also of Joss) has the audacity to kill our favourite teacher, Jenny Calendar. Of course I understand all the plot reasons for doing so, but don't expect me to be happy about it. I never will be. But it says a lot about the extreme quality of the writing that we get to feel this way about what after all is a fictional character. And that I think is the whole point. If we, and the characters on the show, hadn't felt like this about Jenny's demise then she wouldn't have mattered, and we wouldn't have cared. But now we do, and as a consequence we suffer for it. Excellent!

The episode begins in a light hearted way with the Scoobies having fun at the Bronze. Xander dances with Buffy but when they walk out his arms are around Cordelia so the inter-jealousy is perhaps quieted for now.

From then on it gets darker. Angelus is a true nightmare of ex-boyfriend stalker, but with a bloodsucking twist. He's beginning to rival Drusilla in insanity.
As Spike so aptly put it: "Are you insane?! We're supposed to kill the bitch, not leave gag gifts in the friends' beds."
Drusilla: "But, Spike, the bad teacher was going to restore Angel's soul."
Spike: "What if she did? If you ask me, I find myself preferring the old Buffy-whipped Angelus. This new, improved one is not playing with a full sack. I love a good slaughter as much as the next bloke, but his little pranks will only leave us with one incredibly brassed-off Slayer!"
Angelus: "Don't worry, roller boy. I've got everything under control."

If you hadn't hated Angelus before, after this he has passed the point of no return. Next time Buffy will kill him, as she says herself. His gloating smile as he watches in secret when Buffy and Willow gets the news about Jenny's death is chilling. And having Angelus narrate this episode in a calm manner is equally chilling. It also makes sense in a twisted way. His passion for Buffy hasn't lessened after he lost his soul. But the passion is now one of evil hatred when it before was love.

And the rivalry between Spike and Angelus is also intensifying and who would have thought that your sympathies would be with Spike?

Jenny's death was made all the worse because she was on a good path to redeem herself. Instead of sulking about when the Scoobies shut her out she went to work on her own. And she actually succeeded, albeit no one knows it since the soul restoration curse is on disc hidden away between school desks. A good reminder that the Angel story isn't over and that Jenny's sacrifice wasn't in vain.

She was also on the road to rekindle her relationship with Giles: "I didn't know I was gonna fall in love with you... Oh, God. Is it too late to take that back?" Too bad that Giles never got to utter say to the same thing to her.

Instead we get this horrid scene were he finds her dead body lying in his bed, all the while "O soave fanciulla" from act one of Giacomo Puccini's opera La Bohème plays in the background. It is when the hero Rodolfo and the heroine Mimì declare their love for each other:

As Giles walks up the stairs Rodolfo sings:
"O soave fanciulla, o dolce viso Oh!
Di mite circonfuso alba lunar
In te ravviso il sogno
Ch'io vorrei sempre sognar!"
("Oh! lovely girl! Oh, sweet face,
bathed in the soft moonlight.
I see in you the dream
I'd dream forever!")

And when Giles finds Jenny's body and drops the bottle and glass Mimì sings:
"Ah, tu sol comandi, amor! Ah!"
("Love, you rule alone!")

To which Rodolfo sings:
"Fremon già nell'anima
Le dolcezze estreme."
("I taste in spirit,
The heights of tenderness!")

A truly fitting choice of music if ever there was one. *sniff*

If you feel emotionally drained after watching this one, imagine how Giles feels. Here we have a man who has spent the better part of his life being cooped up in his library doing his Watcher duty. Along comes a slayer and her friends, who he comes to care a great deal about, and then also a woman he falls deeply in love with. And then, just as they were about to finally hit it off she's brutally taken away from him by a savage beast. He allowed himself to fall in love and now gets to suffer from it. I would be a wreck myself but Giles goes postal. He's pretty scary when he goes after Angelus, repeatedly hitting him with feverish determination and fury, but if it hadn't been for his slayer he would surely have been killed. Another tear-inducing scene was when Buffy tells him afterwards "You can't leave me. I can't do this alone."

As might be expected there were few light scenes in this episode and they were more or less confined to the beginning. Like Xander's take on Angelus taunting style of stalking: "The nah-nah nah-nah nah-nah approach to battle?" Or Willow's excitement about teaching computer class: "Will I have the power to assign detention? Or make 'em run laps?" I bet she doesn't feel that excited about it now.

Another fun line belongs to Xander (who else).
Cordelia: "Oh, God! I invited him in my car once. That means he can come into my car whenever he wants."
Xander: "Yep, you're doomed to havin' to give him and his vamp pals a lift whenever they feel like it. And those guys never chip in for gas."

I have a smallish nit-pick about the reversal invitation spell. They could surely feel this coming so why on earth didn't they invoke it as soon as Angel turned Angelus? And on a related matter, why does it have to be crosses against vampires? I mean the demons have been her since long before Christianity. I would think that any good religious symbol would do just fine against the forces of demonic evil. In that case Ira Rosenberg's only daughter could have the Magen David by her window and they'd all be happy about it.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Tinder » fre mar 05, 2004 3:13

Bra skrivet Mr Chase.

Och måste säga det, Kuno jag visste det!
"I knew it! I knew it! Well, not 'knew it' in the sense of having the slightest idea, but I knew" att du skulle måsta erkänna att du gilla serien efter detta avsnittet, så jag var lite nervös att du missat avsnittet eftersom du inte skrivit nått här. Tyvärr lyckades jag inte övertyga bror min att se avsnittet, han har sett några avsnitt nu och då men avfärdat det som en jönsig skämmigt gjord tonårs Xena serie och så kommer detta avsnittet och börjar leda ut serien till den greatness som den tillhör och så vägrar han se avsnittet för att reprisen gick så sent så han gick och sov en kvart innan avsnittet började, snyfft. Får väll försöka övertyga honom att börja kolla via Dvd hos mig nån gång men det blir riktigt svårt.

Själv anser jag nog att detta är det bästa Buffy avsnittet så här långt i serien och förutom några lite tveksamma avsnitt så är resten av säsongen också mycket bra, tror det var här någonstans som jag fastnade ordentligt för serien och har man bara gett serien den tid det tar att ta sig hit så tror jag att de flesta mer eller mindre fastnar för den när de kommit så här långt.
Det här avsnittet visar ganska bra att serien kan blanda olika genrer grymt bra, de kan både ha roliga komedi avsnitt som riktigt svarta avsnitt eller riktigt dystra och sorliga avsnitt. De kan skapa spänning och storylines som sträcker sig mellan flera säsonger och ändå hela tiden fortsätta att överaska en. Mycket få andra serier lyckas med detta, de flesta serier brukar tappa farten och fokus ganska rejält efter bara någon säsong medan jag aldrig upplever att det händer med varken Buffy eller Angel serien. Kanske just därför Buffy/Angel är den enda serie som fått mig att gå och posta någonting på ett foum som bara är tillägnad dem.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav caffeineaddict » fre mar 05, 2004 5:24

Spoiler S5:Nästa gång någon retar mig för att jag tittar på Buffy när vi är hemma hos mig, så tänker jag visa dem de första scenerna av The Body bara för att de ska få en ny bild av vad serien kan vara... jag väntar mig inte att de ska älska det, eller att de ska förstå, men de får förhoppningsvis en ny bild av vilken sorts serie det är!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » fre mar 05, 2004 5:24

Såja Kuno! Nu ska du bara se becoming sen så är du såld på riktigt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » fre mar 05, 2004 5:26

Oh, hell yeah! We got Kuno like in a little box! Of cherries!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » fre mar 05, 2004 5:34

And pineapples. PINEAPPLES DAMNIT!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » fre mar 05, 2004 5:40

Oooooh... the pineapples sticks...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » fre mar 05, 2004 5:47

Life is like a pineapple....... strange....
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav adolvsson » lör mar 06, 2004 6:35

gaspode skrev:Jag visste väl det, ser man de flesta avsnitt så långt som Passion kan man inte värja sig längre :)

Jag har en kompis, en person som säger sig vara väldigt skeptisk till det mest, vi kan kalla honom Skeptikern. Lite för skojs skull och, misstänker jag, med en smula internskämt inbakat. I alla fall. Skeptikern har varit en av de mer hånfullt inställda personerna till min (och även noikes, för den delen) passion (wee little pun intended, jah) för Buffy. Jag misstänker att det till viss del är allt prat om serien som ändå fått honom att följa serien nu på femman. Och den verkar underhålla honom. Han har skapat sig åsikter. Han tycker inte om Buffy, och anser att Aly är en dålig skådespelerska (hedning!) och han har till och med skaffat sig en favorit i Xander. Problemet är att han inte ens är i närheten av att inse seriens storhet, har ingen aning om vad vi ser i den som ska vara så bra. Jag hade hoppats att Passion skulle ändra på det. Jag hade hoppats att Passion skulle ge en reaktion liknande Kunos. Jag hoppades förgäves. Ett par avsnitt efter Passion pratar jag med Skeptikern, och allt jag får är ett "serien börjar nästan komma upp på Xena-nivå".

Nog för att jag gillade Xena, men Buffy nästan på Xena-nivå? Efter Passion?

Bastard!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron