2x04 Inca Mummy Girl

Här pratar vi mest om Säsong 2

Good girl, bad girl?

1
1
3%
2
1
3%
3
2
6%
4
8
23%
5
3
9%
6
8
23%
7
7
20%
8
1
3%
9
2
6%
10
2
6%
 
Antal röster : 35

Inläggav caffeineaddict » ons okt 13, 2004 22:09

*brain bleeds from sharatec's post*

Drog precis till med en längre försvara-WSWB-post i WSWB-tråden som svar på sharatecs... åsikt...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » ons okt 13, 2004 22:14

**flyttar över mitt svar på caffeines post till WSWB-tråden**
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » tor okt 14, 2004 2:24

sharatec skrev:mumietjejen (Ampata?)

Just det, så hette hon ja. Det är ingen hemlighet att jag är värdelös på Buffy-quiz, kan aldrig hålla sånt i huvudet.

sharatec skrev:Väl formulerat!

Tackar. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Angelus » tis nov 09, 2004 17:34

enda bra med detta avsnitt är la återigen då att Xander är totallt kass när det gäller brudar :)
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav xAMNESIAx » ons dec 22, 2004 0:03

Under medel för att vara S2 avsnitt. Willow i eskimå utstyrsel äger såklart, men det är nog det enda. En 4:a.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav caffeineaddict » ons dec 22, 2004 1:54

Oz och Jonathan introduceras. Och Willow har eskimådräkt. Det (plus de vanliga guldglänsande, briljanta replikskiftena som nästan är standard vid det här laget) är pluspoängen. Resten är inte så mycket att hänga i julgran. Fast det är klart, Xander räddar Willows liv, och allt Xander/Willow-relaterat gives me a happy.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Yog-Sothoth » fre dec 24, 2004 1:24

Jag vet inte om det här har sagts innan, men killen som spelar svensken heter ju Henrik Roswall... det låter ju rätt svenskt?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav GoodGlory » fre dec 31, 2004 12:10

Över lag tycker jag att Xanders brudaffärer alltsomoftast suger rätt ordentligt. Utöver det förefaller hans karaktär något schizo på området; sätt en snygg tjej framför honom och hans glömmer allt och alla runt omkring sig, som en mållös babblande idiot som bara ser yttre attribut. Ändå förefaller han rätt vettig i andra sammanhang när gänget diskuterar de andras olika kärleksrelationer. Sådana karaktärsdrag som han själv verkar tycka är bra hos tjejer (killar...) verkar falla platt när Bruttan Brud går förbi och vickar på arslet.
Sedan blir jag inte riktigt klok över hans riktiga känslor egentligen. Han hyser någon slags grundläggande kärlek för Buffy. Och för Willow, fast det visar han ju inte riktigt. Han blir dock hela tiden svartsjuk på de män som dyker upp i Buffys och Willows liv... Anya är väl den enda som egentligen skiljer sig litegrann från de sedvanliga brudarna...
Användarvisningsbild
GoodGlory
Demon Fodder
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Götheborg

Inläggav Binchy » fre jan 07, 2005 11:14

Kanske en liten spoilermarkering, GoodGlory?

Och är inte väldigt många killar sådana, att kommer det en vrålsnygg tjej förbi så blir allt nollställt i hjärnan på dem. Se bara när Snyder håller sin monolog om elever=locusts och Giles ser Ms Callendar, smartaste hjärnan i skolan blir en babblande idiot. Och Xander blir ju förälskad i Buffy redan första gången han ser henne. Willow är ju hans bästa vän och har varit så sedan de var 4-5 år, så det är klart att han älskar henne (som medmänniska då, inte som tjej).

Willow i eskimådräkt, åh vad hon är söt. Hon är ju så nöjd innan, och sedan på festen kommer hon på att hon borde haft något sexigt på sig. Herregud vad varm hon måste blivit. Och stackars Jonathan får nästan sin första (och sista) kyss.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 07, 2005 11:37

Binchy skrev:Willow i eskimådräkt, åh vad hon är söt. Hon är ju så nöjd innan, och sedan på festen kommer hon på att hon borde haft något sexigt på sig. Herregud vad varm hon måste blivit. Och stackars Jonathan får nästan sin första (och sista) kyss.

Spoiler Superstar:
Om man inte räknar alla kyssar (och mer) han antagligen fick av de svenska tvillingarna.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Binchy » fre jan 07, 2005 12:08

Jag menade att om han fått den kyssen så hade det varit adjöss Jonathan.

Spoiler säsong 4 och 7:
Stackarn fick vänta 57 avsnitt till nästa chans, och sedan fick han väl ingen mer innan Andrew körde kniven i honom. Poor boy
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Mudbath » fre jan 07, 2005 14:32

Själva avsnittet var väl sisådär. En 5:a får det bli. Men oj vad vacker mumieflickan var.. :rolleyes:
..everynight I save you..
Användarvisningsbild
Mudbath
Minion
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 25 nov 2004
Ort: Karlstad

Inläggav jvc_man » sön jan 09, 2005 19:24

Tycker så synd om Xander, vad är det för tjejer han gillar!??! 8)
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav CheeseGuy » fre feb 04, 2005 1:03

Sämst hittils under min omtitt. Det som är bra är Willow och Oz. Och ett par enstaka roliga repliker (men det är ju standard). Resten är tråååkigt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav A bear » sön feb 20, 2005 21:00

En stor del av s2 går ju ut på att Buffy måste lära sig hantera läxan från "Prophecy Girl": Att en slayers öde inte bara är att inte ha ett "normalt liv" - utan även att väldigt snart inte ha något liv alls. Att en slayer dör ung är inte en risk, det är mer eller mindre en garanterad del av jobbet.

"Inca Mummy Girl" spelar ju väldigt tydligt - lite för tydligt - på den vinkeln. Parallellerna mellan Ampata och Buffy är så övertydliga att Buffy själv ser dem. Båda har blivit utvalda till något som kommer att bli deras död. Inte KAN, KOMMER att bli det. Båda kan bara skjuta upp det oundvikliga ödet genom att döda. Skillnaden är förstås att Buffy har legitima offer medan Ampata (enl min spanska ordbok betyder "ampararse" "försvara sig", vilket kanske har något med saken att göra) inte har något annat val än att ta oskyldiga offer.

I och med att de måste stoppa henne blir det en lektion för Buffy; man kan inte undanfly sitt öde. Man kan påverka det, men i slutändan måste man lära sig att acceptera det och inte låta det dominera det liv man faktiskt har. Ampatas gnällande om hur hon inte förtjänade att dö som hon gjorde är sant, men är ett effektivt eko på alla gånger Buffy beklagat sig över sitt öde; vad var det det hette i "Shawshank Redemption"? "Get busy livin' or get busy dyin'"?

Spoiler fram till 2x10:
I höjd med "What's My Line" verkar hon ju mer eller mindre ha kommit att acceptera det, åtminstone på ett medvetet plan. "unless Hell freezes over and every vamp in Sunnydale puts in for early retirement, I'd say my future is pretty much a non-issue."

Tyvärr är avsnitt där Buffy ska lära sig saker sällan speciellt kul i sig, inklusive detta. Alyson Hannigan i eskimåutstyrsel ("Sigh.") är en stor del av behållningen. Hade avsnittet varit 42 minuter av det hade det varit bättre.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » sön feb 20, 2005 21:25

A bear skrev:vad var det det hette i "Shawshank Redemption"? "Get busy livin' or get busy dyin'"?


En helt underbart bra film, en av de bästa King-filmatiseringarna som gjorts. Vilket iofs inte säger så mycket då de flesta, med undantag av Green Mile, It, The Stand, Storm of the Century, och ett par till, är skräp.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » sön feb 20, 2005 21:57

Binchy skrev:
A bear skrev:vad var det det hette i "Shawshank Redemption"? "Get busy livin' or get busy dyin'"?


En helt underbart bra film, en av de bästa King-filmatiseringarna som gjorts. Vilket iofs inte säger så mycket då de flesta, med undantag av Green Mile, It, The Stand, Storm of the Century, och ett par till, är skräp.


Nu tycker jag ju knappast att TV-serierna "The Stand" och "Storm Of The Century" är ens i närheten av "Carrie", men to each his/her own...

Citatet är ju dessutom en lite positivare version av en av de bästa låttexterna någonsin. "He not busy being born is busy dying", sjöng gamle Bob.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Ai » sön feb 20, 2005 22:01

Binchy skrev:
A bear skrev:vad var det det hette i "Shawshank Redemption"? "Get busy livin' or get busy dyin'"?


En helt underbart bra film, en av de bästa King-filmatiseringarna som gjorts. Vilket iofs inte säger så mycket då de flesta, med undantag av Green Mile, It, The Stand, Storm of the Century, och ett par till, är skräp.


Stand by Me! Glöm inte Stand by Me! Väldigt bra film.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav caffeineaddict » sön feb 20, 2005 22:06

Ai: Löööv Stand by Me. Löv, löv, lööööv Stand by Me!

Bear: Ah, det är bra. Keep quoting Bob! It gives me a happy.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Binchy » sön feb 20, 2005 23:08

Ai skrev:
Binchy skrev:
A bear skrev:vad var det det hette i "Shawshank Redemption"? "Get busy livin' or get busy dyin'"?


En helt underbart bra film, en av de bästa King-filmatiseringarna som gjorts. Vilket iofs inte säger så mycket då de flesta, med undantag av Green Mile, It, The Stand, Storm of the Century, och ett par till, är skräp.


Stand by Me! Glöm inte Stand by Me! Väldigt bra film.


A bear skrev:Nu tycker jag ju knappast att TV-serierna "The Stand" och "Storm Of The Century" är ens i närheten av "Carrie", men to each his/her own...


Men jag sa ju "ett par till" *surar lite grand*. Där ingår ju just de två filmerna, och även Christine & Misery. Men ingen kan väl kalla Running man 1 & 2, Quicksilver Highway, Knight Rider mm "bra filmer".
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Pazuzu » sön feb 20, 2005 23:14

Binchy skrev:
Ai skrev:
Binchy skrev:
A bear skrev:vad var det det hette i "Shawshank Redemption"? "Get busy livin' or get busy dyin'"?


En helt underbart bra film, en av de bästa King-filmatiseringarna som gjorts. Vilket iofs inte säger så mycket då de flesta, med undantag av Green Mile, It, The Stand, Storm of the Century, och ett par till, är skräp.


Stand by Me! Glöm inte Stand by Me! Väldigt bra film.


A bear skrev:Nu tycker jag ju knappast att TV-serierna "The Stand" och "Storm Of The Century" är ens i närheten av "Carrie", men to each his/her own...


Men jag sa ju "ett par till" *surar lite grand*. Där ingår ju just de två filmerna, och även Christine & Misery. Men ingen kan väl kalla Running man 1 & 2, Quicksilver Highway, Knight Rider mm "bra filmer".


Attans, du hann före mig när jag skulle in och försvara Christine. ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav A bear » mån feb 21, 2005 0:44

Binchy skrev:Men jag sa ju "ett par till" *surar lite grand*. Där ingår ju just de två filmerna, och även Christine & Misery. Men ingen kan väl kalla Running man 1 & 2, Quicksilver Highway, Knight Rider mm "bra filmer".


Jaja. Så länge du inte säger något ont om "Maximum Overdrive" så är vi vänner. :twisted:

Fast jag antar att du menar "Night Flyer"? "Knight Rider" är ju visserligen skräckinjagande, men jag tror inte Stevie hade något med den att göra...
Bild
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Ai » mån feb 21, 2005 0:58

A bear skrev:Bild


Oooo! KIT! 8)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Binchy » mån feb 21, 2005 1:04

A bear skrev:
Binchy skrev:Men jag sa ju "ett par till" *surar lite grand*. Där ingår ju just de två filmerna, och även Christine & Misery. Men ingen kan väl kalla Running man 1 & 2, Quicksilver Highway, Knight Rider mm "bra filmer".


Jaja. Så länge du inte säger något ont om "Maximum Overdrive" så är vi vänner. :twisted:

Fast jag antar att du menar "Night Flyer"? "Knight Rider" är ju visserligen skräckinjagande, men jag tror inte Stevie hade något med den att göra...


Skulle aldrig drömma om att säga något ont om Maximum Overdrive, den är ju störtskön ju. Kom bara inte ihåg vad den hette (Tidig alzheimers eller nåt).

Menar ju inte den Knight Rider, glömde ett s på slutet; "KnightRiderS". Och tydligen är den inte AV King utan MED King. En massa typer i rustning som åker omkring på motorcyklar. RIKTIGT dålig. Visserligen är ju King med (en sekund eller två) i större delen av sina filmer men någon stor skådespelare är han ju inte.

EDIT. Två till Kingfilmatiseringar som är bra: Dolores Claiborne och Rose Red.

Vi köpte för många år sedan en Tommyknockers begangat och glömde givetvis att öppna fodralet och kolla den. När vi kom hem visade det sig att det var en hemmainspelad film, rätt kass kvalitet dessutom, i fodralet. Men rätt film i alla fall.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Nicole » mån dec 05, 2005 20:50

Jag tycker att avsnittetligger en bit över medel men en sak som jag stör mig på i avsnittet. Jag vet inte om det är med meningen eller inte men Buffy säger något i stil med "vilken tjej packar ner ett mumifierat lik och inte ens packar med isg ett läppstift" minns inte den exakta frasen. får jag skylla på att de va längesen jag såg avsnittet?
men iaf..innan i avsnittet när Ampata är på flicktoaletten på skolan står hon och bättrar på sina läppar med ett läppstift.
finne set en förklaraing till detta eller är det en bugg?

Puss :lovebunny:
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: 314

Inläggav latarmig » mån dec 05, 2005 22:07

Mycket länge sen jag såg det här, men visst fick hon låna ett läppstift av Buffy? Var inte det innan toalettbesöket?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » mån dec 05, 2005 23:26

latarmig skrev:Mycket länge sen jag såg det här, men visst fick hon låna ett läppstift av Buffy? Var inte det innan toalettbesöket?


Hon lånar väl ett hemma hos Buffy?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav latarmig » mån dec 05, 2005 23:43

Det var det jag tänkte på, men minnet sviker om när det hände.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Binchy » tis dec 06, 2005 9:36

latarmig skrev:Det var det jag tänkte på, men minnet sviker om när det hände.


Det var väl under första kvällen hos Buffy, har jag för mig, men mitt minne är lite svekfullt också.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Nyx » tis dec 06, 2005 23:40

latarmig skrev:Mycket länge sen jag såg det här, men visst fick hon låna ett läppstift av Buffy? Var inte det innan toalettbesöket?

Det är tyvärr precis EFTER toalettbesöket...

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare