2x03 School Hard

Här pratar vi mest om Säsong 2

Spike gör entré... hur mycket är det värt?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
2%
7
14
24%
8
17
29%
9
6
10%
10
21
36%
 
Antal röster : 59

2x03 School Hard

Inläggav AKS » fre feb 06, 2004 23:32

Damn, att jag blev först med denna episodtråd! Det är så jobbigt att hålla på med pollen!

Okej, kunde inte hålla mig till på måndag. Jag hade sett fram emot School Hard och tog därför fram S2-boxen för att se detta avsnitt ikväll. Spike, Spike, Spike... how I love you. :) Detta avsnitt är ju fullt med klassiker. T ex Angel som....... FLYR från en fight med Spike!!! :D Woodstock-kommentaren. Hmm, så här kan jag ju inte hålla på. Det skulle ta alltför lång tid. Det som "sänker" avsnittet är de tråkiga scenerna med den där andra bruden som är nära att bli avstängd. Utan henne hade detta varit mycket bättre. Men det är tillräckligt bra redan nu.
Senast redigerad av AKS fre feb 06, 2004 23:42, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » fre feb 06, 2004 23:41

Alltså, bortsett från de mest klassiska Spike & Dru-scenerna (ni vet vilka jag menar) är det här avsnittet faktiskt lite långtråkigt och rätt överskattat... puckobruden är bara sååå irriterande (och om något trodde att jag menade Dru med "puckobruden"... talk to the hand!), och det tar alldeles för lång tid innan skolan invaderas... om man hade skippat idiotflickan (fortfarande inte Dru) och satsat mer på spännande actionsekvenser i den invaderade skolan så hade både Die Hard-kopplingen framkommit tydligare och det hade blivit ett bättre avsnitt i slutändan.

Men ändå... "Me and Dru, we're moving in...". En del av mig måste ju bara älska avsnittet på grund av det. Och att han bränner The Annoying One. Yay Spike!

Betyg: Rätt så stark sjua? Ja, det låter rättvist. Mest för Spike & Dru såklart.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Noggster » fre feb 06, 2004 23:52

Fusk att se det i förtid..
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » lör feb 07, 2004 0:08

Fast du borde väl veta hur det känns att tro att man ska se School Hard och sen inte få se det? (se tittarsiffror-tråden i Allmänt om BtVS.) Elakt att missunna mig det... :)

Håller dock med caffeineaddict om att detta avsnitt är överskattat. En svag 7:a ger jag det.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » lör feb 07, 2004 0:25

Jag tror avsnittet hade fungerat bättre om man hade skrivit om skol-bitarna i början. Att det är lite slött på sina ställen är inte direkt negativt utan det hjälper till att bygga upp Spikes karaktär och hans otålighet -- egentligen skulle vampyrerna trots allt vänta till helgen. Att det blir tråkigt är en nackdel. Men på hela taget ett bra introduktionsavsnitt för nya skurkar och tittare. En sjua låter bra, men jag röstar inte.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » tis feb 10, 2004 2:32

Spike och Dru är ju så bra i det här avsnittet att man måste tycka om det. Sen gör ME det väldigt snyggt när de får Spike att döda ungen så att inte deras hjälte va tvungen att göra det. Tror det hade blivit lite tittarstorm om Buffy hade dödat en "oskyldig liten unge". (inte i Sverige men i USA)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tis feb 10, 2004 2:52

Oskyldig? För att ta ett lösrykt citat från Buffy S4 Faith: "Innocent? There's no such being." Och ungen var irriterande, ingen skulle ha saknat honom föurom möjligtvis något föräldraorganisation i södern.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » tis feb 10, 2004 4:39

För det första, så dödade väl inte Spike ungen för att Buffy inte skulle behöva göra det, utan för att ungen ifråga växta snabbare än vad ME räknat med (det är i alla fall enda förklaringen jag har hört, och jag motbevisas gärna vid behov). För det andra, tvivlar jag på att Buffy behövt döda en unge. Hade lillkillen fått vara med, tror jag han hade fått snabbväxa eller mutera till stor ful demon.

Spoiler för hela Spikes historia, hela. Var varnade.
Jag tänkte på Spikes kläder. Han måste väl vara den ende, i alla fall av de som är/blir en del av den fasta ensemblen, som i stort sett behåller samma garderob genom alla år. Nog för att det är en cool utstyrsel, och rocken regerar, men det hade varit kul att se honom variera lite mer än att ta bort den röda skjortan ibland (vi får väl se variationer i S7 om inte annat, men jag har för mig det är små sådana). Om inte annat hade jag gärna sett honom byta med flytten till AtS. På nåt sätt funkar det inte riktigt lika bra där. T o m Angel själv, hur dark & brooding han än är, har varierat sig en hel del. Lite ljusare stil i början, genom en lång period väldigt svart, och nu, fortfarande mörkt, men skräddarna på W&H kan göra smärre underverk. Har ni sett den knälånga bruna jacksaken Angel har på sig i ett av de senaste avsnitten? Wicked cool! Om jag var Spike, skulle jag stämma möte med det gänget. Demon variant av Fab Five, kanske? Det skulle till och med jag kolla på.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tis feb 10, 2004 8:14

adolvsson:
Hädelse! Spike utan rock är mesiga Spike som Buffy skäller ut i s07. Den rocken ska aldrig av.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » tis feb 10, 2004 13:54

Väldigt fint avsnitt..
förresten i början när spike kör över sunnydale-skylten så säger han typ "home sweet home" har han bott i sunnydale innan?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tis feb 10, 2004 14:34

Noggster: skulle inte tro det. Han är en rastlös typ, så hans hem är där han befinner sig.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinder » ons feb 11, 2004 2:18

Antog att han menar att från och med nu är detta "home sweet home".
Kanske spoiler för resten av säsong 2-3 och kanske 4-5
Sedan hade jag glömt bort att Joyce och Spike stötte på varandra redan här. Glömt bort huruvida om hon minns detta möte nästa gång de möts. De brukar ju annars komma ganska bra överens.
Avsnittet i övrigt tycker jag inte är så jätte intressant förutom just Spikes och Drus presentation och scenerna med dem.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav noike » ons feb 11, 2004 2:40

Tinder: Joyce har glömt men Spike påminner henne.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Mr Chase » ons mar 03, 2004 22:59

Mr Chase om den hårda skolan:

15. School Hard

All right, where to begin? First of all *Spike rocks!*. Sorry, just hade to get that of my chest. The best villain ever to grace the Buffyverse has entered Sunnydale with his equally rockin' girlfriend Drusilla. That pair plays off each other beautifully.

Spike is sort of a hooligan punk rocker vamp and Dru is a great gothic psycho psychic, and a rather unstable one at that. But you can tell there is genuine affection between them. I honestly fear what the unpredictable Dru might do if Spike wasn't there to keep her in check. They are sweet together and utterly scary at the same time. Finally some worthy opponents for Buffy and the Slayerettes!

And that Spike kills the annoying one (who he also calls by that fan name) doesn't hurt either. He also has a history with Angel, whom he calls his "sire", which should be interesting. And poor Xander gets caught in the middle when Angel was testing Spike, even if it was probably the other way around.

Let no one doubt that there is a new vampire in town and there will be "a little less ritual and a little more fun". The unorthodox Spike throws tradition out the window and this makes him even more dangerous, plus the fact that he has already killed to slayers in the past. He ignores the night of St. Vigeous and goes hunting at parent-teacher night at Sunnydale High instead. But of course he gets stopped by Buffy, with a little help from Buffy's mom. Wow, way to go Joyce, but I still find it difficult that she -- and the rest of the school -- doesn't realize that this wasn't any ordinary gang that crashed the party.

Totally surprising on my first watch was the revelation that principal Snyder is well aware of what's going on in Sunnydale, discussing the usual cover story of "gangs on PCP" with the chief of police. This explains a lot, but he obviously still doesn't now about the slayer-watcher presence on school grounds.

Ms Calendar is there to stay with Giles and the gang and that is amusing. And she still gets to taunt the poor librarian: "Rupert, you've got to read something that was published after 1066!"

Cordelia is also there to stay. Her gradual incorporation into the gang is shown when she for no apparent reason spends many hours helping them to make stakes. And she and Xander are standing pretty close together, hmmm... The following exchange was fun:
Xander: "Does anyone remember when Saturday night meant date night?"
Cordy: "You sure don't!"

Willow doesn't do much besides clogging a vamp with a heavy bust and sneaking some stealth blows at Cordelia (the lemonade, and then the aspirin prayer scene in the closet).

Spoiler s2ep11 onwards
What's up with Cordy and closets anyway, we're bound to find out ;)

The funniest lines belonged to Spike, who else? Part of his appeal is his twisted sense of humour even as he is preparing massive slaughter. This one from his entrance is priceless:
"If every vampire who said he was at the crucifixion was actually there, it would have been like Woodstock. I was actually at Woodstock. That was a weird gig. I fed off a flower person and spent the next six hours watching my hand move."

Oh, and Xander's "I'm puttin' a collar with a little bell on that guy" about Angel mysteriously dropping in and out was hilarious.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » ons mar 03, 2004 23:40

Nice skrivet, var mkt lättare med radbrytningar. Mina ögon tackar dig.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » ons mar 03, 2004 23:41

Noggster skrev:Nice skrivet, var mkt lättare med radbrytningar. Mina ögon tackar dig.

You're welcome!

EDIT: Oj, det här blev min hundrade post!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » ons mar 03, 2004 23:42

Noggster: Är det, det bästa du kan säga om texterna?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » ons mar 03, 2004 23:55

Off, nejdå. Men det är ungefär som säsong 4 krönikan, är alldelles för lat för skriva den. (skillnaden är väl dock att säsong 4 är bajs, å chase texter är allt annat än bajs.)

Lover Chase, nån vacker dag ska du få en lång fin kommentar på dina recensioner..
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » ons mar 03, 2004 23:58

Lathet är alltid en bra ursäkt, jag använder den dagligen.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Mr Chase » tor mar 04, 2004 0:05

Off skrev:Lathet är alltid en bra ursäkt, jag använder den dagligen.

Lathet är en underskattad civiliserande egenskap hos människan. Jag menar allvar, tänk bara på hur mycket mera dumheter vi skulle hitta på om det inte fanns ett visst mått av lathet i vår natur. Så vist har vår herre ordnat det.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Tinder » tor mar 04, 2004 0:12

För mig har lathet övergått från att bara vara en ursäkt till en livsstil. Faktiskt ganska jobbigt att vara lat ibland...
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Mr Chase » tor mar 04, 2004 0:14

Tinder skrev:För mig har lathet övergått från att bara vara en ursäkt till en livsstil. Faktiskt ganska jobbigt att vara lat ibland...

Äsch, du försöker inte tillräckligt bara!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » tor mar 04, 2004 0:18

Lathet kan vara ont.. kolla in filmen idle hands bara...
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » tor mar 04, 2004 0:22

Noggster skrev:Lathet kan vara ont.. kolla in filmen idle hands bara...

Jo tack, jag såg den häromveckan på TV.
Ganska kass faktiskt, även om the Oz-man var med. Men Jessica Alba gjorde det mödan värt.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Noggster » tor mar 04, 2004 0:23

Vi har redan diskuterat allt detta i en tråd om filmen dock, så om vi inte passar oss kommer Off med sin Off-topic pinne å slår oss.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » tor mar 04, 2004 0:28

Aj! (Bättre förekomma än förekommas)
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » tor mar 04, 2004 0:38

*slå slå slå*
Vi har ju faktiskt sagt att vi ska försöka hålla avsnittstrådarna någotsånär rena.

If u aint part of the solution ur part of the problem etc. etc.

Sen att jag är en del av problemet det håller vi tyst om.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » tor mar 04, 2004 16:08

Whatever you say off, just don't slap us NOO
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tor mar 04, 2004 20:57

Give me the baby powder, i have to slap noggster.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav kaos » tis apr 13, 2004 9:37

som alla redan har sagt Spike är helt klart bäst
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron