2x15 Phases

Här pratar vi mest om Säsong 2

Antal fullmånar som krävs för att skruva i en glödlampa?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
2
6%
4
0
Inga röster
5
3
9%
6
4
13%
7
12
38%
8
9
28%
9
1
3%
10
1
3%
 
Antal röster : 32

Inläggav Lipton » sön jul 24, 2005 16:00

När de var och spårade varulv där ungdomarna "parkerar" så nämnde Buffy att Owen var där, det var väl sista och enda gången som han nämndes efter Never kill a.........


Edit:Titeländring
Senast redigerad av Lipton sön jul 24, 2005 16:43, redigerad totalt 1 gång.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav JRT » sön jul 24, 2005 16:25

Det är inte samma Owen. Never kill a boy-Owen hette Thurman i efternamn. Det här var en Owen Stadeel.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Lipton » sön jul 24, 2005 17:04

JRT skrev:Det är inte samma Owen. Never kill a boy-Owen hette Thurman i efternamn. Det här var en Owen Stadeel.


Jag blir imponerad av alla detaljer som du håller reda på, otroligt.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav JRT » sön jul 24, 2005 17:51

Lipton skrev:
JRT skrev:Det är inte samma Owen. Never kill a boy-Owen hette Thurman i efternamn. Det här var en Owen Stadeel.


Jag blir imponerad av alla detaljer som du håller reda på, otroligt.


Imponerande, sinnessjukt. It's a fine line. :D
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav latarmig » sön jul 24, 2005 21:10

Attans att det var fel Owen. Kan inte förstå varför de (ME) inte tar ett sådant gyllene tillfälle att ge de inbitna (!) tittarna något att gotta sig åt. Ju mer fan man är desto mer uppskattar man att outsagda detaljer, och oförklarade händelser, går att pussla med.

Vad spelar det oss för roll vad Owen Stadeel gör, när det är Owen Thurman vi känner? För säkerhetsskull JRT: Stadeel har väl inte varit med i serien?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Lipton » sön jul 24, 2005 21:19

Precis, det hade ju varit en rolig detalj om det varit våran Owen från förr.

Det var ju kul i början av avsnittet i alla fall när Oz står och tittar på cheerleading statyn och säger att ögonen följer honom.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav JRT » sön jul 24, 2005 21:24

latarmig skrev:Attans att det var fel Owen. Kan inte förstå varför de (ME) inte tar ett sådant gyllene tillfälle att ge de inbitna (!) tittarna något att gotta sig åt. Ju mer fan man är desto mer uppskattar man att outsagda detaljer, och oförklarade händelser, går att pussla med.

Vad spelar det oss för roll vad Owen Stadeel gör, när det är Owen Thurman vi känner? För säkerhetsskull JRT: Stadeel har väl inte varit med i serien?


Sant. Alla tillfällen att koppla ihop och ge små händelser och karaktärer kontinuitet bör användas. Nå, de missade i alla fall inte att Xander glömde bort sin falska minnesförlust från The Pack.

Stadeel är ingen vi sett i serien.

/Buffyversegurun
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav latarmig » sön jul 24, 2005 21:28

Lipton skrev:Oz står och tittar på cheerleading statyn och säger att ögonen följer honom


Precis, sådant uppskattas, och speciellt att det inte kom någon förklaring eller flashback. Istället gäller att de tittare som följt med ordentligt fattar medan det för de andra bara bli en intetsägande inledning till Oz och Willows scen.

JRT. Tänkte det var bäst att fråga så jag inte gjorde bort mig.

Det där med minnesförlusten var bra, särskilt Giles blick inifrån förrådet när han hör vad Xander säger. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav fripp21 » ons jan 18, 2006 15:36

"Huh?"

Vad kan man vänta sig efter urladdningen i "Innocence"?

Jag tittade med stigande skräck på de första scenerna i detta avsnitt. Vad? Är det möjligt? Hur lång tid gick det mellan avsnitten? Det verkade som att inget hänt. Angel? Angelus? The Judge? Epsiod-sjuka?

Men, lättnad. Ganska snart visar sorgen sig igen. Scenen mellan Buffy och Willow visar vägen.

Men sorgen i all ära, det är humorn vi lever för... Väldigt snart märks att detta avsnitt har en otroligt bra dialog. Och gud vad roligt avsnittet visade sig vara.

"Phases" är det första avsnittet som jag tänkte om och om igen att dialogen är underbar. Det är dialogen och interaktionen som är essensen i "Phases". Glöm den något tveksamma varulvsdräkten och allt det (jag gillade varulven i "HP and the prisoner of Azkaban" mycket bättre).

Hur många citat kan jag klippa in? Episoden kryllar av dem...

Giles: Yes, I must admit I, I am intrigued. Werewolves, it's... it's
one of the classics. I, I'm sure my books and I are in for
a fascinating afternoon.

Giles: Oh... Yes, the moon pie.

Willow: Yeah, him and Xander. Guys.

Oz: Gladness.

Buffy: You said you didn't remember anything about that.


Nästan alla episodens non-action scener var störtsköna. Som när Willow och Cordelia sitter och bekymrar sig över killar. Lustigt! Eller scenen mellan Xander och Larry. Hilarious. Stackars Xander, det tog honnom hårt, sanningen.

Vi fick också träfa en ny figur, Cain. Det var en bra karaktär, lite "gritty". Han hade passat i Firefly, typ.

Men vad händer med kärleken i serien?? De dödade Buffy's då Angel blev en ond vampyr. De dödade Giles' då Jenny var något av en "back-stabbing bitch". De dödade Willow's (sort of) då Oz visade sig vara en varulv. Nu är det bara Xander's kvar. Vad ska hända med Cordelia? Bli lesbisk? Drömmer... :oops: Wow, det var en tanke det!

Avsnittets lilla Firefly-koppling. När Oz vaknar upp i skogen så säger han "Huh". Jag kom att tänka på Mal's "Huh" i "Serenity" (piloten). Precis samma känsla. Seth gör det helt ok, fast Nathan levererar repliken så klockrent att han för alltid äger den...

Betyg: en mycket stark 7
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Binchy » ons jan 18, 2006 16:47

Seth var först. Nathan kunde ju kolla hur Seth gjorde det och sedan spinna vidare...

:D
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Binchy » lör jan 21, 2006 15:02

Aaaaaaaaaaaaaaaawwwwwwwww! Willow is soooooo cute! I slutet när hon säger "I'd still if you'd still." Och Oz säger "I'd still, I'd very still."

Aaaaaww!!! Don't ya just love her?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav caffeineaddict » lör jan 21, 2006 15:06

Binchy skrev:Aaaaaww!!! Don't ya just love her?


Jo. Var eviga dag. Mer än någon annan fiktiv karaktär.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav merl » tis maj 30, 2006 21:11

Trots ett visst motstånd gav jag mig i kast med detta och nästkommande avsnitt (motstånd på grund av att även om det är bra är det inte Innocence-klass på avsnittet).
Xander som förhör Larry hör till mina favoriter i avsnittet, men i övrigt är det självklart Oz är stjärnan här. Hans oberörda sätt när han frågar "Is Jordy a werewolf" känns så typiskt Oz.

Lite märkligt på ett sätt att detta avsnitt ligger direkt efter Innocence. Först får Buffy ihop det med Angel. Resultat: Angel förvandlas till en riktigt onskefull vampyr av värsta sorten.
Nu är Willow på väg att bli ihop med Oz. Resultat: Oz visar sig vara en varulv.
Slutsats: Joss meddelande till unga tjejer - alla killar är monster. Hm.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav mattek72 » tis maj 30, 2006 22:08

merl skrev:Slutsats: Joss meddelande till unga tjejer - alla killar är monster. Hm.


Det påminner om vad hon nu hette i Roks som sa.
män är djur


Hon kanske är en Buffyfantast :)
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav merl » tis maj 30, 2006 22:32

mattek72 skrev:
merl skrev:Slutsats: Joss meddelande till unga tjejer - alla killar är monster. Hm.


Det påminner om vad hon nu hette i Roks som sa.
män är djur


Hon kanske är en Buffyfantast :)

:D
Tänkte faktiskt på det där citatet när jag skrev det. Och ja, där har vi det; Roks-kvinnan var naturligtvis mitt uppe i Buffy säsong 2 när hon gjorde sitt uttalande. Helt uppenbart!

För övrigt tycker jag att hon har helt rätt - Män är djur! (De tillhör arten homo sapiens, vilket mig veterligen även kvinnor gör.)
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav ftwtysken » tor okt 05, 2006 22:23

verkar som om omkollen har stagnerat helt... och ni har ännu inte kommit ikapp min omkoll (fast jag stannat för att ni ska hinna ikapp mig) så därför tar jag en omkoll på detta avsnitt imorgon. (tror att det är detta avsnitt som är på tapeten iaf... Det betyder dock att jag egentligen hunnit en bit längre fram och att detta kanske blir lite skumt, vi får se...

återkommer imorgon i alla fall...
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav ftwtysken » fre okt 06, 2006 18:39

borttaget av mig :P
Senast redigerad av ftwtysken fre okt 06, 2006 18:43, redigerad totalt 1 gång.
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav ftwtysken » fre okt 06, 2006 18:39

Ok, vet att jag är tidig, men vet inte när jag kommer att ha tid senare...

Ska väl börja med att tala om (igen) att jag egentligen är längre på omtitten, så detta blir ett hopp tillbaka egentligen.

Först och främst vill jag påpeka att jag gillar detta avsnitt, alltså jag gillar ju egentligen alla avsnitt, men detta är lite speciellt - av flera anledningar.
Jag älskar Seth Green. Jag älskar Alyson Hannigan. Jag älskar Nicholas Brendon. Och detta avsnitt är mer Willow, Oz, Xander & Cordelia än Buffy the Vampire Slayer.
Så mycket händer ändå mellan just Willow och Oz i detta avsnittet

Finns en hel del kul grejjer att säga om detta avsnittet måste jag säga..

Först och främst inledningen: Oz som kollar på cheerleadertrofén (en sån liten grejj som är en sån stor grej i varför jag älskar denna serien) och den inledande, trevande, taffliga konversationen mellan Willow och Oz - så bra!

Lite, lite senare kommer ännu en sak som är så underbar, och det är Giles entusiasm över att få undersöka och gräva djupare i fenomenet varulvar :) samt den underbara jordgloben med måne som han använder när han ska förklara för gänget...

Oz reaktion på att vakna upp naken i skogen är suverän, likaså telefonsamtalet till aunt Marie... kan inte bli bättre!

Sen är det dags att snacka om Xander. Han är i topp, som vanligt. Först hans snack om att han vet hur det är att lusta efter kött, från att ha varit hyena :D via hans prat med Larry om hans hemlighet till att döda Theresa, vampyren med ett staffli. Så bra

Men.. några saker jag tänkte på:
Varulven är ju inte direkt snyggt gjord, om man säger så...
Förvandlingen varulv-Oz är helt ok, men tvärtom, och framförallt varulven i introt är ruskigt fula.
Självförsvarskursen som dessa tonåringar får i skolan.... i Sunnydale - Hellmouth, kan vara nåt av det lamaste jag varit med om. (Visst, vi får inte se allt, och det krävdes kanske just denna typen för att passa in... men ärligt talat?)
Kane. någon som gillar honom? Inte jag i alla fall. En Chuck Norris-wannabe som är stor i käften i början, men som sedan får tungan i halsen tack vare Buffy - bra gjort Buffy!
När varulven dyker upp inne på The Bronze. Har han smygit in utan att någon sett honom? Klättrat i taket? Han dimper ju rakt ner på bordet framför Cordy och Willow! hmmm

Slutligen en sak jag tänkte på, när Buffy sitter och pratar med Willow om att hon kanske borde ta tag i saker och ting... (och med riskt för att detta inte passar in på min manlighet) (spoiler s3) Är inte Buffy sminkad på ett sätt som gör henne ganska lik Faith? Och finns det i så fall någon anledningen till det som inte jag fattar?


Och så allra sist:
Willow: I'd still, if you'd still...
Oz: Oh, I'd still, I'd very still


Hur som helst, ett jättebra avsnitt!

EDIT: öhmm, editerade, men det blev en nya post.... konstigt
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav A bear » fre okt 06, 2006 21:08

"Phases" är ofrånkomligen inte fullt så bra som "Innocence", men det är riktigt bra ändå. Och efter de två föregående avsnitten är det ju skönt att kärleken blommar för NÅGON. Det hade liksom blivit för mycket om det hade tagit slut mellan Oz och Willow också. Bara för att ens respektive är ett monster MÅSTE det inte vara slutet.

Bästa replik:
GILES: Quite. And it, uh, acts on-on pure instinct. No conscience, uh, uh, predatory and, and aggressive.
BUFFY: In other words, your typical male.
XANDER: On behalf of my gender, hey.
GILES: Yes, let's not jump to any conclusions.
BUFFY: I didn't jump. I took a tiny step, and there conclusions were.


Bästa popkulturreferens: Dåligt med såna. Får bli den här, bara för det faktum att Giles för en gångs skull fattar den:
GILES: The full moon is, is, seems to bring out our darkest qualities.
XANDER: And yet, ironically, led to the invention of the moon pie.


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: (spoiler väldigt allmänt Oz karaktär, ingen jättespoiler direkt) Det är något visst med att se Oz tappa koncepterna. Det hade funkat bättre om vi fått se lite mera av honom innan, men hittills har han varit i fullständig kontroll över allt. Vampyrer? Jaha. Judge? Jaha. Cordelia? Inte imponerad. Willow? Precis lugn nog för att inte skrämma bort henne. Men när han får veta att han är ett monster och inte kan kontrollera det - då freakar han. På ett väldigt kontrollerat sätt, men ändå.

Hej Joss Whedon: Varulv som metafor för testosteron - som Xander påpekar är det ju nästan samma som i "The Pack", men det här funkar bättre. Och vändningen med Larry (LARRY!) är härlig. Sen måste man älska kontinuiteten i cheerleaderstatyn och "You said you didn't remember anything about that!"

Awww: Oz och Willow, officiellt par. Man undrar hur många tjejer som hade hängt i där, men Willow är tuffare än man tror. "I'd still if you'd still."

Höh? Varulvskostymen. Silverkulor? Varför inte bara ringa Anticimex?

Wow, detta är en bra serie: Till skillnad från det föregående ett ganska lättsamt avsnitt, men med rejäla ångestbitar någonstans däri. Och vi får ytterligare lite bevis på vilken sadist Angelus är. Och vi får än en gång bevisat att vi har en ensembleshow här - Buffy är bifigur i större delen av handlingen. Även om scenerna där hon och Giles snokar runt på lover's lane är rätt kul.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » fre okt 06, 2006 21:17

A bear skrev:Bara för att ens respektive är ett monster MÅSTE det inte vara slutet.


Phases och just den poängen var tvungen att komma efter Innocence, annars hade "min pojkvän blev ett ondskefullt monster" närmast blivit en regel. De var tvugna att ta hål på det snabbt.

Jag gillar varulvskostymen på något b-aktigt sätt. Den har charm. En liten syntetisk hårtuss slår alla penismonster vilken dag som helst.

Dessutom:
GILES: Quite. And it, uh, acts on-on pure instinct. No conscience, uh, uh, predatory and, and aggressive.

Passar inte det in rätt bra även på Buffy själv? I varje fall så som hon beskrevs av Willow i Inca Mummy Girl. Utom kanske just samvetessaken, men sådant har ju alla i serien mer eller mindre i varierande grad (om än skruvade och sociopatiska samveten ibland, men ändå).
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » fre okt 06, 2006 21:30

noike skrev:Dessutom:
GILES: Quite. And it, uh, acts on-on pure instinct. No conscience, uh, uh, predatory and, and aggressive.

Passar inte det in rätt bra även på Buffy själv?

Absolut. Därav scenen där Willow hittar en kandidat till varulvsrollen, som är en annan liten guldscen i det här avsnittet.
WILLOW: There is one name that keeps getting spit out. Aggressive behavior, run-ins with authorities, about a screenful of violent incidents.
BUFFY: Okay, most of those were not my fault. Somebody else started 'em. I was just standing up for myself.
WILLOW: They say it's a good idea to count to ten when you're angry.
BUFFY: One... Two... Three...
WILLOW: I'll keep looking.

Det är ju inte ofta Buffy hotar scoobies med stryk, men de VET att hon har en tendens att lösa saker med knytnävarna. Det är ju hennes jobb. (4.02)
XANDER: Buffy, this hurts me more than it hurts you.
BUFFY: Not yet, but it will.
XANDER: Don't say that. Oh, PLEASE don't say that.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » sön okt 15, 2006 8:37

Det här var ganska fånigt tycker jag. Varulven är groteskt ful och stel, Oz förvandling en skymf mot "An American Werewolf in London" och att inte hitta någon kur mot varulvandet istället för att lugnt konstatera att man ska låsa in Oz tre kvällar i månaden är att komma undan för enkelt.

Att så övertydligt visa att Larry blvit biten av en galen hund som hoppade på honom gör att man omedelbart förstår att det inte är han som är varulven.

Och varför väntar jägaren så långe på att skjuta? Han har ju fritt skottfält redan när Oz kommer ut ur buskarna!

En sak är dock riktigt bra: Larry och Xander vid skåpen. :P Det verkar som om dialog vid skåp har en extra magi, det här var inte första gången.

På det stora hela känns det som att man använt temat för att man tyckte att man måste.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav gollum » sön okt 15, 2006 8:45

ftwtysken skrev:...Giles entusiasm över att få undersöka och gräva djupare i fenomenet varulvar :) samt den underbara jordgloben med måne som han använder när han ska förklara för gänget...


Det där gillade jag också, verkligen. Han till och med refererar till böckerna som sina kompisar, de kommer ha jättetrevligt tillsammans! Och när Xanders skämt blir tillräckligt knastertorrt, då fattar till och med Giles! :D
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav noike » sön okt 15, 2006 20:28

gollum skrev:att inte hitta någon kur mot varulvandet istället för att lugnt konstatera att man ska låsa in Oz tre kvällar i månaden är att komma undan för enkelt.


Nej, där har du fel. Buffy är inte den sortens serie som kastar upp lätta lösningar på varje problem. Att låta Oz vara inlåst under fullmåne är inspirerat eftersom det handlar om en metafor på metaforen: tygla hormonbesten inuti. Och det ger en motvikt till Angel/Angelus: förvandling till monster behöver inte vara slutet för allt man var.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gollum » mån okt 16, 2006 8:46

noike skrev:Buffy är inte den sortens serie som kastar upp lätta lösningar på varje problem.

Hmm. Jag tyckte just att låsa in honom var en för lätt lösning för att vara Buffy, det var därför jag reagerade. Och jag är nog fortfarande lite för grön för att se alla korskopplingar och metaforer, glöm inte att det var bara en dryg månad sedan jag blev av med oskulden. ;) Och just precis därför är dessa efterdiskussioner synnerligen intressanta och givande! :)
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav Rombat » mån okt 16, 2006 9:06

Anledningen till att de låser in honom är att det tar ca 27 dagar att tvätta den dräkten. Och jag är ganska säker på att det inte är några varulvar med i serien. Bara muterade gorillor/trasmattor som blandas ihop med varulvar. Fast det är ju bara min syn.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Capt. Peroxide » sön jan 28, 2007 18:12

Helt OK mellanavsnitt. Det blev kanske lite väl många feministiska klichéer staplade på varandra, dock. Hela BtVS är ju ett stort feministiskt statement, och ett extremt lyckat sådant, så några av poängerna i "Phases" kändes lite enkla och onödiga. Kul att bögen i serien är en grabbig footballspelare dock.

Oz är skön:
I wanted
to ask you something.
(here goes)
Is Jordy a werewolf?
Uh huh… And how long has that been
going on…? Uh huh…
No reason… Okay, well, thanks. Love
to Uncle Ken.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav gaspode » sön jan 28, 2007 18:14

Vill bara ge kärlek till att du skriver massa inlägg om avsnitten!

det är så fantastiskt kul att läsa, du kollar de här säsongerna för första gången, eller hur var det?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Capt. Peroxide » sön jan 28, 2007 19:03

Tack! Och japp, jag har väl sett ett och annat avsnitt tidigare, men de gick ju ändå efter 3 på mornarna. Så det mesta är helt fräscht.

Hur fräscht det är att sitta hemma och klämma fyra säsonger Buffy på ett par tre veckor kan man ju diskutera å andra sidan. Men oroa er inte, jag både tränar regelbundet och har ett socialt liv :)
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav wyndham » tor feb 22, 2007 23:27

(spoiler hela Angel) Det här är den Angelus jag tycker om. Hans korta scen i det här avsnittet är som Passion i miniatyr. Jag saknade det väldigt mycket i Angel säsong 4, där det var flams-Angelus rakt igenom. Först klandrade jag David Boreanaz för detta, men det är ju faktiskt på regi och manus som ansvaret vilar. Angelus har många sidor att utnyttja, och i sitt rätta element är han min favorit av samtliga big bads. Den Angelus som finns i Buffy s.2 är just den sidan som Angel talar om i slutscenen av Damage, men som i Angel bara glimtar till bakom peruken i tillbakablickarna.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron