2x16 Bewitched, Bothered, and Bewildered

Här pratar vi mest om Säsong 2

Betyg på detta avsnitt?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
3%
6
2
6%
7
7
19%
8
11
31%
9
12
33%
10
3
8%
 
Antal röster : 36

Inläggav Bender » tor feb 16, 2006 0:38

Skönt att se ett avsnitt med Alla Hjärtansdagstema så här års! :)
Ett fantastiskt roligt avsnitt och stackars Xander får det lite väl bra med alla törstande tjejer omkring sig. Riktigt kul att även Drusilla påverkades och Angels planer spoilerades...
Väldigt roligt kärlekstema som verkligen utnyttjades perfekt! En solklar 9a!

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Zaxx » tor feb 16, 2006 1:35

Oj, ett avsnitt jag inte har betygsatt! :)

Nu måste jag nog se det YTTERLIGARE en gång innan jag kan bestämma mig, trots omkollen på träffen.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav merl » tis maj 30, 2006 21:26

Riktigt kul avsnitt.

En favoritscen är när Xander promenerar genom skolkorridoren efter förhäxningen. Hans förvandling från att känna sig cool av att vara i allas blickfång till att krympa ihop och mest av allt verka vilja gömma sig. :D
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav noike » sön okt 08, 2006 1:19

Kyrkogårdar i den här serien är alltid ett bra ställe att börja. En mindre serie hade fastnat i ett mönster men här hittar de nya vinklingar hela tiden. Kan bero på att de sällan gör ett "oh-hå-jaja-på-kyrkogården-igen"-tal av det hela.

För övrigt:the Cordettes? När de väljer Harmony som ny ledare, då är det riktigt dåligt. Man tycker att även de borde inse det.

"I found it in a quaint little shopgirl." Låter kinky och får mig att tänka på "Breakfast at Tiffany's" på samma gång. Weird.

Spikes "What rhymes with 'lungs'?"
(spoiler buffy s5) Han borde inte behöva fundera på det kan man tycka. Men redan här tänker han som en dålig poet.

Jag blir altid besviken när Dingos Ate My Baby spelar. Med Oz och kommentaren att han måste öva på grund av bandets nya inriktning tidigare så borde det vara lite mer... opolerat och kanske sträva efter mer än att vara ett dåligt collegerockband.

Blackmail-scenen! I love it. Hela. Amy i säsong två gillar jag väldigt mycket btw.

Kniven genom dörren! En kniv utan tänder dessutom, kan inte gå lätt att såga sig igenom trä med den.

Grupptrycksmetaforen fungerar mycket bättre här än i the pack, det känns som om att det har mer relevans för karaktärerna. Förutom för Flutie då. Jag tror det har med att Buffy inte längre är ensam som perspektiv-personen att göra, att de låter det växla mellan alla huvudpersonerna. Och ett ordentligt Xanderavsnitt var verkligen på tiden.

"But you're not a rat. So call it an upside."
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » sön okt 08, 2006 22:09

noike skrev:Jag blir altid besviken när Dingos Ate My Baby spelar. Med Oz och kommentaren att han måste öva på grund av bandets nya inriktning tidigare så borde det vara lite mer... opolerat och kanske sträva efter mer än att vara ett dåligt collegerockband.

*nickar så huvet ramlar av* Nog för att Four Star Mary suger, men det låter inte som om de suger för att de inte kan spela utan snarare för att de är rätt bra på att spela usel musik.

"BB&B" fortsätter ju på temat från "Phases" att åtminstone NÅGON måste ha ett lyckligt förhållande i Sunnydale. Angelus är fortfarande lös och är nu på allvar ute efter Dru, men Xander och Cordelia har det i alla fall bra och Oz tänker inte låta någon göra Willow illa. Awwww.

Bästa replik: Jo, Xander är en idiot ibland. Men han vet i alla fall om det.
GILES: I cannot believe that you are fool enough to do something like this!
XANDER: Oh, no, I'm twice the fool it takes to do something like this.


Bästa popkulturreferens: Tja, titeln.

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Jennys överlyckliga förälskad-skolflicke-min när hon kommer in i biblioteket andra gången och får syn på Xander. Hihi.

Hej Joss Whedon: Magi har konsekvenser och är inget man kan leka med hursomhelst. Kärlek är minst lika farligt som hat;
XANDER: People under a-a love spell, Xander, are-are deadly. They lose all capacity for reason.
Jo, det är ju Buffy och Angelus vandrande bevis på.

Awww: Xander och Cordy, officiellt par. Man undrar hur många tjejer som hade hängt i där, men Cordy är tuffare än man tror. "I'll date whoever the hell I wanna date. No matter how lame he is." Och så då Spike och Angelus försök att imponera på Dru.

Höh? Hur korkad är egentligen Amy som använder magi mitt inför ögonen på Xander?

Wow, detta är en bra serie: Här finns många bra grejer, men det jag älskar mer än något är faktiskt ett riktigt dumt gag; Xander staplar - som är praxis i Buffyverse - massor med grejor framför dörren... som öppnas åt andra hållet. Ti hi.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » sön okt 08, 2006 23:28

A bear skrev:Höh? Hur korkad är egentligen Amy som använder magi mitt inför ögonen på Xander?

Wow, detta är en bra serie: Här finns många bra grejer, men det jag älskar mer än något är faktiskt ett riktigt dumt gag; Xander staplar - som är praxis i Buffyverse - massor med grejor framför dörren... som öppnas åt andra hållet. Ti hi.


Jag tror inte så många faktiskt lägger märke till Xander i normala fall.

Och det där med dörren. Har du tänkt på att de staplar grejor vid den med bättre resultat i Propecy Girl? Buffy är smartare än en hel vagnslast med vampyrer, det är bevisat nu.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » sön okt 08, 2006 23:31

noike skrev:Och det där med dörren. Har du tänkt på att de staplar grejor vid den med bättre resultat i Propecy Girl? Buffy är smartare än en hel vagnslast med vampyrer, det är bevisat nu.

Det problemet fanwankar jag bort med att hävda att de vände på gångjärnen när de byggde upp biblioteket efter jordbävningen i "Prophecy Girl".
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » sön okt 08, 2006 23:33

A bear skrev:
noike skrev:Och det där med dörren. Har du tänkt på att de staplar grejor vid den med bättre resultat i Propecy Girl? Buffy är smartare än en hel vagnslast med vampyrer, det är bevisat nu.

Det problemet fanwankar jag bort med att hävda att de vände på gångjärnen när de byggde upp biblioteket efter jordbävningen i "Prophecy Girl".
De hade fastnat. Vaktmästaren var på väg för att olja dem, men blev uppäten av en vampyr på vägen.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav gollum » sön okt 15, 2006 8:55

Oj va roligt! :D Stackars Xander måste inse att han nog mera är en nyttig side-kick i gänget än en som ska stå längst fram på barrikaderns och dra upp riktlinjerne. För det kan bli så fel...

Jenny Calendars ökade intresse för Xander är så bra gjord... Hon skulle kunna få stå och klämma på mina biceps any day. :oops:

Buffys kläder i början av avsnittet måste vara de snyggaste hittills! Vad hon har på sig är alltid spännande och genomtänkt eftersom det skapar en bredd och ett djup i karaktärens känsloläge men detta var speciellt! :P

Willow: I think I'm a groupie!
Kanon!

Att "lapdance" översätts till "knädans" på svenska är faktiskt hysteriskt roligt, ser framför mig knätofsar och träskor, kanske inte riktigt vad Xander tänkte sig...
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav Capt. Peroxide » sön jan 28, 2007 19:21

Ett trevligt och mycket roligt komediavsnitt. Kul blinkning till "Night of the Living Dead" på slutet när de spikar för dörrar och fönster.

När Buffy började få the hots för Xander trodde jag att det kanske var så att hon var hans egentliga kärlek, hade ju varit en intressant twist. ja, då hade man ju förstås fått tänka bort att besvärjelsen var tänkt att vara personlig, med ett personligt föremål från Cordy. Men vänta! Var halsbandet ens hennes längre? Xander krävde ju tillbaka det, så det borde ju räknas som hans. Innebär det att om besvärjelsen funkat så hade Xander blivit kär i sig själv? (spoiler S3E20) Eller rättare sagt i sin "sock puppet of love"... :twisted:

I alla fall, när det visade sig att alla kvinnor fallit kollektivt för Xander bara väntade jag på att även Drusilla skulle dyka upp. Och naturligtvis försöka sirea honom.

Om det forfarande är någon som på allvar menar att SlampWillow från "Halloween" är sexig, vad händer när ni ser förhäxade Willow i det här avsnittet? I inget utom en av Xanders rutiga skjortor?! "Spontaneous combustion" is a phrase that leaps to mind... Och waaay sexigare än förhäxade Buffy i svart, ehm, regnrock kallade de den visst (inget fel på den iofs). Nån som tänkte på att den "presentförpackningen" liknade den Angelus skickade till henne förresten?

Vad var förresten dealen med Buffys kläder på Alla hjärtans dag? Svart topp och kort leopardmönstrad kjol? "Skanky hoe", skulle Willow ha sagt om det var Cordy.

För övrigt, varför är miss Calendar fortfarande kvar i Sunnydale, och på Sunnydale High? Borde inte Ianna ha spänt hästen för husvagnen och dragit för länge sen?
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » mån maj 28, 2007 22:35

Jag var nästan lite orolig innan jag började se detta avsnitt (topp 10, kanske topp 5 för mig, kommer inte riktigt ihåg). Tänk om det inte alls var lika bra som jag mindes det och besvikelse skulle ta vid? Men nej då, jag behövde inte alls vara orolig. Detta avsnitt är så fruktansvärt roligt och underhållande att jag vet inte vad. Jag är alldeles glad nu.

Hehe, det där med dörren som ni nämner är klassiskt. Xander andas ut... och in kommer Buffy. Med väldigt blanka ben.

Så många bra scener i detta avsnitt. En av de mer... allvarliga som jag gillar är då Cordelia visar sig ha haft på sig halsbandet hela tiden och måste smyga av sig det för att kunna ge det till Xander. Awww... Förresten är Xander extremt het i Bronze-scenen. Rowwwrr, som Drusilla skulle ha sagt. Swoon-worthy.

Och apropå Dru... Scenen med henne, Xander och Angelus är bara så bra! Jag har citerat min favoritdel tidigare i denna tråd ("Your face is a poem. I can read it."), men Angelus reaktion är också så jäkla underbar. "I guess I really did drive you crazy."

Xander/Willow-scenen är också bra:
(parafras)
"Is it Oz? He's sweet, but he's not you."
"Yes, he is!! So you should go to him... cause he's me!"
:D :D

Helt suveränt avsnitt, klart värdigt en topp 10-placering. Jag har nästan lust att se om det nu på en gång... men off to Passion we go.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » tis nov 03, 2009 1:43

Ett väldigt roligt avsnitt! Det är bra även innan själva huvudhandlingen med förtrollningen kommer igång, vilket inte är fallet med alla avsnitt.

Jag gillar nästan allt som händer, men några sekvenser som sticker ut är Cordy med det gömda halsbandet, Xanders misslyckade blockering av biblioteksdörrarna och Buffys trånande efter honom (SMG spelar väldigt bra där och är sjukt snygg i det här avsnittet). Scenen med Xander, Dru och Angelus är väldigt bra också. Det enda klagomålet jag har är att det inte är så intressant när Oz jagar Buffy-råttan, men hur roligt kan man göra det?

Favoritcitat:
Drusilla skrev:Your face is a poem. I can read it.

Betyg: Stark 8:a
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Re: 2x16 Bewitched, Bothered, and Bewildered

Inläggav Spuffy » ons feb 10, 2016 23:32

Oerhört roligt! Rått-Buffy! MILF-Joyce försöker försöker förföra Xander! Och helt plötsligt även Drusilla med i leken!

MEN!!!!!!!!!!!!!!!

WTF??????

Xander får BERÖM för att han inte utnyttjar Buffy????????????????????????????

RLY???????????????????

Det är värt BERÖM?????????????????????????


Tillägg: Jag tycker detta avsnitt är fantastiskt bra och roligt. Men ovanstående - ??????
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron