Metafor i Becoming pt.2 (02x22)

Här pratar vi mest om Säsong 2

Metafor i Becoming pt.2 (02x22)

Inläggav praktica » fre sep 12, 2008 21:39

Jag sitter här nyinflyttad till amsterdam med min stora buffy-collection och tittar igenom allt från början till slut.
Såg precis klart säsong 2, och därmed "Becoming pt.2".

När Buffy efter den väldigt avslöjande bataljen med en vamp (tillsammans med Spike utanföre Summer-mansion) blir tvungen att berätta om sina slayer-qualities för kära Joyce så känns hela upplägget väldigt mycket som en metafor till en komma ut historia (homosexuell alltså, för er som inte förstod det).
Joyce säger "Have you ever tried not to be a vampire slayer?" och dylikt, och avslutar scenen med något i stil med "If you walk out that door now, don't ever think about coming back again!". Och liknande saker under hela scenen.
Någon mer än jag som någonsin tänkt det, eller som kan tänka sig det scenariot nu när det uppdagas?
praktica
Demon Fodder
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 sep 2008

Inläggav MissKittyFantastico » lör sep 13, 2008 0:42

Har faktiskt inte tänkt på det på det viset alls, men nu när du säger det så håller jag med dig. Kanske ska ta och se avsnittet igen någon dag. Ofta blir det ju så när man sett ett avsnitt om och om igen att man blir lite blind och då är det alltid intressant med andra synvinklar så man kan hitta nya saker.

Förresten, välkommen.

Det finns lite presentationstrådar här ifall du vill berätta lite om dig själv.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav Rombat » lör sep 13, 2008 1:55

Just den vinkeln har jag aldrig tänkt på heller. Men nu när du säger det så känns det ganska uppenbart. Det är fan vad man missar saker. :P

Välkommen!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Tam » lör sep 13, 2008 12:33

Mm, det är roligt. Skrattar framför allt åt (ur minnet så kanske inte exakt) "It's because you didn't have a strong father figure, isn't it?"

Bättre än X-Men 2, tycker jag till och med.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav lilith » lör sep 13, 2008 17:10

Det är ju så väldigt mycket "komma-ut" att det blir en rolig parodi på det. Buffy försöker förklara hur jobbigt det är och hur hon inte har valt det själv, men Joyce vill att hon ska försöka att inte vara en slayer. Men hon är född till det. Och Joyce är en ...slayerfob? :)
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav MissEdith » lör feb 14, 2009 2:34

Eller en MOO.
Användarvisningsbild
MissEdith
Demon Fodder
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 sep 2007

Inläggav Mr.Tweed » fre mar 27, 2009 9:48

Buffy innehåller många otäcka monster, men MOO är en av de få saker som är riktigt obehagliga. Troligen för att den kommer väldigt nära verkligheten.
Lamb. Innocent and Delicious!
Användarvisningsbild
Mr.Tweed
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2006
Ort: Uppsala


Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron