2x21-22 Becoming

Här pratar vi mest om Säsong 2

Becoming pt1 och pt2, vad får det?

1
0
Inga röster
2
1
1%
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
1%
6
0
Inga röster
7
0
Inga röster
8
5
6%
9
14
16%
10
69
77%
 
Antal röster : 90

2x21-22 Becoming

Inläggav gaspode » tis nov 11, 2003 14:26

Jag är inte man nog att skriva en rättvis recension till det här avsnittet.
Helt klart nåt av det bästa som visats på TV. samtidigt tyckte jag nu när jag såg om det inte att Buffy/Angel-scenen i slutet var lika gripande som jag trodde. Kanske var det för att jag visste vad som skulle hända, men det var många bitar som jag gillade mycket bättre isåfall.

Jag kommer inte på så mycket mer att skriva om det här egentligen, det är helbra från början till slut. Jag vet inte om jag gillar att Xander är så självisk och elak som han är när han inte berättar för Buffy att Willow försöker bota Angel.


_________________
Ooooh, I need a hug
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » tis nov 11, 2003 15:57

Helt suveräna avsnitt, såg om dem senast igår... Vet inte hur många gånger jag sett dem nu. Ja, vad skall man säga. De har det mesta helt enkelt, inklusive en bra cliffhanger på slutet. Det är ondska, sorg, starka känslor, intressanta återblickar som ger en mer information om Angelus/Angel... Även i såna här avsnitt lyckas de få in humorn, som scenen i skolmatsalen där Xander låter maten visa hur nattens patrullering såg ut etc. :D , Joyce som frågar Spike om de setts förr och han svarar:
- "Um... you hit me with an axe one time. Remember? Uh, 'get the hell away from my daughter.'"

Om man skall kritisera avsnitten på något sätt så tycker jag att det finns ett par hål i historien. Till att börja med - VARFÖR försökte de med förbannelsen första gången i biblioteket av alla ställen? Som bekant är det en allmän byggnad och alla kan komma in. Varför inte hemma hos Giles t.ex.? Visst behövdes det en del saker, men inte mer än att de kunde flyttas på uppenbarligen, för det gick ju att hämta dem från biblioteket till sjukhuset senare. Det är klart, hade någon tänkt vettigt så hade de väl lyckats första gången och då hade det inte blivit så mycket mer... Ett annat frågetecken - varför klarade inte den skärpta, vältränade Kendra av några futtiga vampyrer och Drusilla? Dru är kanske inte futtig, men hon borde väl ändå inte ha lyckats döda Kendra så enkelt. Tidigare spöade ju Kendra Angel (i Whats My Line) så hon är ju ingen mespropp direkt...
Det är klart, alla kan väl ha en dålig dag och det faktum att de tänkte göra förbannelsen i biblioteket kan ju ha berott på att ingen trodde att det innebar någon risk - men ändå, Buffy ville vara så säker på att han inte dödade någon mer att hon gick och mötte Angel (vilket väl ändå stinker fälla när han nyss fått händerna på en förstenad demon som kräver en ritual för att väcka) men det var ingen som tänkte på att han kanske visste vad de tänkte göra.

Oavsett så får avsnitten betyg 10 av mig! :) Lika bra kan det säkert bli i senare säsonger, men knappast BÄTTRE enligt min mening...
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav gaspode » tis nov 11, 2003 16:56

En lucka jag tänkte på var, varför hjälper Spike Angelus att komma på hur han skall knäcka Giles? Han vill ju inte att giles skall dö, för då kanske Buffy inte har nån lust att hjälpa honom längre, men att hjälpa Angel att förgöra världen istället är inte logiskt.

Det var ju faktiskt en slump att vampyrerna kom dit när de försökte fixa Angels själ, de var ju bara där för att hämta Giles. Jag köper att de gjorde nog ritualen där för att de hade grejerna där, de hade ingen anledning att vara extra oroliga egentligen. Dessutom var de väl tvungna att handla fort eftersom buffy hade en date på kyrkogården, så de hade nog inte tid att springa hem till någon..

Och jag köper nog att Drusilla plockar Kendra också..
Drusilla vore ingen farlig tjej om hon inte var en match för en Slayer.
Hade det inte varit för Drusilla så hade nog Kendra fixat de andra vampyrerna.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » tis nov 11, 2003 17:41

Avledande manöver gissar jag. Spike föreslog ju inte Drusilla förrän Angelus tänkte ta till motorsågen... Om nu Giles fått några kroppsdelar avsågade (oavsett om det dödat honom eller ej) så hade nog Buffy inte varit så glad på Spike...

Nej, det är väl möjligt att de inte såg det som någon fara. Man kan ju se det så, eller som att hade de varit försiktiga och gjort det någon annan stans så hade det inte blivit den mästerliga säsongsavslutning som det är.

Ok, kan väl köpa att Dru tog Kendra med sin hypnos. Tyvärr har man väl i det här läget inte fått se henne slåss mycket alls, så man vet inte riktigt vad hon går för fysiskt.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav dizzy » tis nov 11, 2003 17:46

Nu var det länge sen jag såg det men är det inte så att Drusilla använder den där hypnotiska kraften på Kendra som bara vissa vampyrer verkar vara bra på. The Master klarade ju av Buffy rätt så lätt också med den i Prophecy Girl första gången. Och precis som Buffy där så hade nog Kendra besegrat Dru utan större problem i en ren fysisk fajt.
En annan som använder det är ju Dracula i säsong 5.

Tillägg:
JRT hade visst hunnit svara redan om hypnosen.
Nej det passar inte riktigt Dru's karaktär att slåss fysiskt på samma sätt som de andra och hon blir egentligen mer skrämmande så här.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav JRT » tis nov 11, 2003 19:01

Ja, hennes hypnotiska krafter gör henne onekligen intressant! :)
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav caffeineaddict » tis nov 11, 2003 20:12

Orkar inte skriva så himla mycket just nu (lite trött och stressad. Samtidigt.), men...

BÄST! BÄST BÄST BÄST BÄST! BÄÄÄÄÄÄÄÄST! :D :eek: :P

Betyg: 10

EDIT: Okej, för att kommentera lite mer kan jag ju kopiera ett par av mina gamla dvdforum-kommentarer.

Part One: "Del ett är nästan 100% build-up så att del två kan vara 100% pay-off. Men det är bra build-up och scener såsom bråket i biblioteket är oerhörda. Och cliffhangern, med Buffys slowmotion-språng och Whistlers berättarröst är enorm. Dessutom seriens första flashbacks (Darla! Mänskliga Drusilla! Bimbo-Buffy!)."

Part Two: "Det är avsnittet som definierar BtVS för mig. Det har allt. Humor, drama, action, romantik och fantastisk scen efter fantastisk scen ända till ett av de sorgligaste slut som någonsin filmats. Perfekt."


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » ons nov 12, 2003 1:31

dessutom Sarah McLachlan ;)

edit.. tryckte fel nu.. råkade ta en nia!! :evil: :evil:
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav lois » lör nov 22, 2003 22:17

Oj oj oj...
Jag såg avsnitten idag och hur i hela fridens dar ska jag klara av att vänta på att brevbäraren dyker upp med nästa säsong!?!

Scenen där Spike och Buffys mamma sitter tysta i vardagsrummet är nog det roligaste hittills i Buffy, jag skrattade så jag fick ont i magen :D Hoppas verkligen att Spike dyker upp igen i nästa säsong, han är ju helt underbar.

Efter att ha sett hela säsong två måste jag säga att styrkan i Buffy är långt ifrån bara SMG, det är blandningen av alla karaktärerna som gör serien.

Slutet, ja vad ska man säga om det? Genialiskt, charmigt, roligt och djävulskt, helt enkelt underbart. Visst finns det logiska luckor men det spelar ingen roll, det här är underhållning på hög nivå :)

Det enda jag inte gillade var att Xander var så självisk, det stämmer inte med den bild de gett av honom hittills i serien... Det kändes inte äkta alls.
Användarvisningsbild
lois
Minion
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2003

Inläggav caffeineaddict » sön nov 23, 2003 0:40

"Xanders lögn" är ett sånt där evigt debattämne... ljög Xander för att han var "självisk", eller var det strategi (en teori säger att "om Buffy hade vetat att Angelus skulle få tillbaka själen skulle hon ha kämpat sämre eftersom hon inte velat döda honom, och då hade hon strukit med"), eller var han helt enkelt så jävla förbannad efter att ha sett hur Angelus skadade Willow och kanske hade dödat Giles att han inte brydde sig om rätt och fel?

Det är en svår fråga, men Xander har ju aldrig dolt sina negativa känslor mot Angel, varken före eller efter Innocence, och har haft svårare att acceptera skillnaden mellan en vampyr med en själ och en utan en själ än många av de andra.

Personligen älskar jag "Xanders lögn"-scenen just eftersom den är så mångsidig och svår att rättfärdiga. Ett annorlunda och väldigt starkt drag från Joss sida, som ger karaktären ytterligare djup.

(THE ZEPPO FOREVER!) :D


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav lois » sön nov 23, 2003 19:23

caffeineaddict skrev:Personligen älskar jag "Xanders lögn"-scenen just eftersom den är så mångsidig och svår att rättfärdiga. Ett annorlunda och väldigt starkt drag från Joss sida, som ger karaktären ytterligare djup.



Så långt tänkte inte jag, men det ligger något i det du säger. Kul att det händer så mycket oväntade saker i serien.
Användarvisningsbild
lois
Minion
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2003

Inläggav Zaxx » mån dec 08, 2003 2:34

såg om avsnittet precis.. i brist på nya avsnitt.. =)

vilket avsnitt.. det räcker med att se detta på S2 o alla minnen kommer tillbaka från Säsongen.. o när Angel gör själva övergången till snäll igen.. hugger det nästan till i mig..varje gång.. :/

vemodigt till tusen.. o än en gång.. stackars de som såg S2 på TV o inte kunde fortsätta direkt... :!: :eek:
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » lör jan 10, 2004 1:06

jag håller med mig själv här ovan.. då jag sett det nu igen :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Awreana » fre feb 27, 2004 15:51

Jag tycker slutet var ganska gripande, att Baffy fick lov att döda Angel precis när han hade fått tillbaka sin själ. Att hon blev avstängd från skolan hade man nästan kunnat räkna ut, men när det slutar med att Buffy sätter sig på en buss och sticker i väg, kunnde man inte låta bli att fälla några tårar. Men det måste ha varit fruktansvärt för Baffy att döda Angel precis när hanhade fått tillbacka sin själ. :cry:

Men det får 10 poäng av mig.
Användarvisningsbild
Awreana
Demon Fodder
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 feb 2004
Ort: Rättvik

Inläggav Zaxx » fre feb 27, 2004 16:53

Välkommen Awrena.. kunde inte sagt det bättre själv...

med ett sådant lysnade inlägg som förstainlägg borde du ha en STOR framtid inom BF..
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » fre feb 27, 2004 17:02

Välkommen, Awreana. Alltid roligt med nya ansikten på forumet. :)

Och Becoming är fortfarande lika fantastiskt som alltid.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » fre feb 27, 2004 18:37

Välkommen. Starkt jobb på första inlägget. Buffy/Angel-scenen från början när det slåss till slutet när Buffy dödar Angel är helt perfekt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » fre feb 27, 2004 18:47

En av höjdpunkterna i Buffy helt klart!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » fre feb 27, 2004 21:16

Jag tycker att Becoming är dåli... Fan, jag klarar inte ens av att skämta om det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » fre feb 27, 2004 21:20

Ingen bör ens skämta om det.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » fre feb 27, 2004 21:28

Där går åsikterna isär. Jag tycker att man kan skämta om allt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » fre feb 27, 2004 21:30

Risken här är ju dock att man är för subtil i sin komedi och *poff* så var man lynchad.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » fre feb 27, 2004 21:33

Låt mig säga så här: min modersenhet har sagt att jag inte får komma när någon ska begravas. Inte för att det är troligt att något skulle hända men hon tar inga risker.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » fre feb 27, 2004 21:39

noike: LOL! Kul att vara bannad från alla begravningar... eller, tja, på sätt och vis, för de är sällan laugh riots, men ändå!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Noggster » fre feb 27, 2004 21:52

välkommen Awreana, är det hon tjejen från smallville i din avatar?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Matt » tis mar 02, 2004 21:58

Efter OMWF är Becoming det avsnitt jag sett flest gånger.
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav sus@n » ons mar 03, 2004 17:34

Matt skrev:Efter OMWF är Becoming det avsnitt jag sett flest gånger.


Ja Becoming är värt att se många gånger.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav AKS » ons mar 03, 2004 17:45

Är detta det enda avsnittet där alla röstat 10? Och relativt många (12 st) har röstat, alltså. Om en enda person röstat betyder det ju inte så mycket.

Well, detta avsnitt förtjänar verkligen det högsta av alla betyg!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » ons mar 03, 2004 19:05

Ja, nu är det nog det enda. OMWF och The Body hade länge bara 10-röster men nu har några otrogna satar klantat till det.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav malavel » ons mar 03, 2004 19:10

Kanske skulle byta nick till anti-krist.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron