2x21-22 Becoming

Här pratar vi mest om Säsong 2

Becoming pt1 och pt2, vad får det?

1
0
Inga röster
2
1
1%
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
1%
6
0
Inga röster
7
0
Inga röster
8
5
6%
9
14
16%
10
69
77%
 
Antal röster : 90

Inläggav Kickan » tor sep 15, 2005 10:16

JAG gav i alla fall avsnittet en 10a. En av de värsta gråtattackerna under hela serien säger jag. Värst var det ju första gången, när man inte visste att han kommer tebax. Detta är väl dessutom första gången som Xander verkligen gör sitt bästa för att förstöra för Buffy och Angel?
Man ser en helt ny sida hos honom, som jag INTE gillar. Den gör defenitivt Xander mer intressant, och jag kan lite förstå vad som ligger bakom, men fy fasen alltså... Nästan lite Kate-inställning över det. 'Du är vampyr, och därmed per defenition bäst som en hög med damm.'



Woowoo, första spoilermarkeringen, var jag duktig nu? ;)
-It's staking time, really. Don't you think?
Användarvisningsbild
Kickan
Minion
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 13 sep 2005
Ort: göteborg

Inläggav Binchy » tor sep 15, 2005 18:09

Kickan skrev:Woowoo, första spoilermarkeringen, var jag duktig nu?


Jätteduktig!!!

*klappar Kickan på huvudet*
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav fripp21 » lör feb 04, 2006 14:04

"In the end, you're always by yourself. You're all you've got."

Er trogne Buffy-reporter rapporterar live från Reading, UK. Jag såg säsongsavslutningen i torsdags och har nu haft ett dygn på mig att tänka på detta.

Del ett börjar mycket bra, Irland i slutet av 1700-talet. Angel som berusad ungdom. Hela episoden är en härlig lek med tidslinjen. En bra övning i konsten med flashbacks (förfinat intill perfektion i en annan älskad tv-serie).

Buffy är så otroligt lättlurad, man blir nästan irriterad. Fajten på bibblan var överraskande. Joss höjer "the stakes". Xander fick sin hand bruten. Wow. Allvar nu. Och sedan, Drusilla dödar Kendra! Vi får verkligen hoppas att Buffy är starkare än Kendra i framtiden, vid nästa "show-down".

Andra delen, höjer tempot än mer, är än bättre. Mycket nära en tia. Scenerna med Spike, Buffy och Joyce är fantastiska. Gärna mer av det. Nu fick Spike en något mindre roll i slutet än vad man kunde önska. Varför inte suga ut lite mer ur Angelus/Spike-konflikten?

Buffy är verkligen ensam, de andra är inga springare, torn eller löpare, de är bara bönder. Joyce's reaktion i köket var sann, och hela scenen var stark. Kanske blivit annorlunda om Buffy bett Spike att ta på sig "the game face"?

Spänningen i avsnittet var kompakt, inte ens Cordelias "comic releif" kunde bryta den...

Cordelia: You should listen to him. The hair, it's so flat, and the
lips...


När sedan Angelus torterar Giles (åh, Giles!) blir det bara bättre och bättre. Men, varför så barntillåtet? Vad hände där egentligen? Tortyr av genitalier?

Och sedan kommer den i förtid annonserade slutscenen. Tyvärr något spoilad för mig. F**k. Det ligger en otrolig spänning i det faktum att Whistler och andra redan gjort klart att om Angel väcker Acathla, det enda sättet att släcka honnom igen är genom att döda Angel. Otroligt vilket drama. Är Buffy man nog för sin uppgift? Vad kommer hända? Spänningen byggs upp. Willow gör sin grej. Buffy på väg... "the end of the road"...

Men nu till spoilern. De har ju för tusan lagt in bilden med svärdet genom bröstet på Angel i menyn på dvd'n. Vanvett! Min upplevelse blev splittrad när jag satt och väntade på den bilden. Förbannelse.

En kommentar om stackars Angel. Han är något av en "wimp"? Eller? När han kommer tillbaka till Buffy är han inte så värst stursk. Kan de vara så att desto mildare man är som människa, desto djävligare blir man som vampyr?

Avslutningsscenen är i alla fall mycket stark. Buffy, Buffy... Jag kan inte hjälpa dig!

Åh, vilken fasa att behöva vänta på nästa säsong! När börjar den?

Betyget? Är detta bästa avsnittet hittills? Jag sticker ut hakan och säger att "Passion" är snäppet bättre än detta...

Betyg: 9
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Nyx » lör feb 04, 2006 19:39

Passion är personligare, förvisso. Smärtan och fasan är mer koncentrerad. Och musiken från la Bohème gör det rent outhärdligt vackert. Men Becomings två delar är Buffy-filmen som den borde ha varit... Mission statement, karaktärsutveckling, ohyggligt svåra val, krocken med verkligheten och hela tidsperspektivet med Angels tillbakablickar.
Darlas "Close your eyes" i början och Buffys "Close your eyes" i slutet. Becoming förtjänar att ses om och om igen. Det är vintage Joss och följaktligen hur bra som helst.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav fripp21 » lör feb 04, 2006 20:37

Nyx skrev:Darlas "Close your eyes" i början och Buffys "Close your eyes" i slutet. Becoming förtjänar att ses om och om igen. Det är vintage Joss och följaktligen hur bra som helst.


"Close your eyes" !!!!!
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Ai » lör feb 04, 2006 20:48

fripp21 skrev:En kommentar om stackars Angel. Han är något av en "wimp"? Eller? När han kommer tillbaka till Buffy är han inte så värst stursk. Kan de vara så att desto mildare man är som människa, desto djävligare blir man som vampyr?


Min uppfattning är snarare att vampyr-"jaget" är en förstärkt version utav alla ens destruktiva och "dåliga" sidor som man har som människa. Liam (Angel/-us som männsika) var en dagdrivande lättjefull suput som inte behandlade sina medmänniskor alltför respektfullt (stjäla sin fars silver för att festa på...). Angelus driver dessa drag in absurdum - om man byter sprit mot blod...

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Bender » fre feb 17, 2006 18:33

Oj hur sammanfattar man den här dubbeln? Riktigt riktigt bra var det iaf!

Spoilers framåt.
Den största frågan är ju såklart vad som hände med Angel på slutet och hur han ska kunna komma tillbaka senare (för det borde han ju göra har jag en liiiten föraning om)
Skönt att Buffys mamma äntligen vet om vem Buffy är, scenerna med Spike och mamman var riktigt roliga och alla andra scener med Spike var också sköna. Han har ju varit lite på sparlåga ett tag men nu är han riktigt igång igen.

Om man inte visste att Angel skulle komma tillbaka på ett eller annat vis skulle jag nog reagera kraftigare på scenen när han försvinner men den var ändå väldigt känslofull.
Var ett väldigt sorgligt slut på en bra säsong.

Ska ta några dagars ledighet från Buffy nu så att man får lite distans och så att man riktigt längtar till att se hur det går i s3. (Det kommer sluta med att jag ser det imorgon hela dagen. :rolleyes:)

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav latarmig » fre feb 17, 2006 20:03

Bender du kan väl spoilermarkera

BtVS s. 3
att Angel kommer tillbaka. Det är ju ingenting man vet om man har hållit sig spoilerfri.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav CheeseGuy » fre feb 17, 2006 20:15

latarmig skrev:Bender du kan väl spoilermarkera

BtVS s. 3
att Angel kommer tillbaka. Det är ju ingenting man vet om man har hållit sig spoilerfri.

Angel har en egen serie. Man kan nog dra lite slutsatser av det. Eller ska vi behöva spoilermarkera att det finns en serie som heter Angel och handlar om en privatdeckande vampyr i Los Angeles? Kom igen. Men hur, var och när han kommer tillbaka är en annan sak, givetvis.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav gaspode » fre feb 17, 2006 20:35

Jag håller med om att det inte är mycket till spoiler, dessutom är det väl nästan att räkna som spekulationer från Bender.. Å andra sidan kan man väl lika gärna hålla det under spoiler-tag i avsnittstrådarna.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav carre » fre feb 17, 2006 20:36

gaspode skrev:Jag håller med om att det inte är mycket till spoiler, dessutom är det väl nästan att räkna som spekulationer från Bender.. Å andra sidan kan man väl lika gärna hålla det under spoiler-tag i avsnittstrådarna.


haha, jävlar vad diplomati gaspode! creds! :D
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav latarmig » fre feb 17, 2006 20:40

Att han kommer tillbaka i BtVS är inte alldeles självklart. Själv hade jag ingen aning om det.

Att jag tar upp spoilern beror på att vi på sistone fått kritik för att det finns så mycket information i trådarna att en ospoilad tittare inte kan läsa avsnittstrådarna i samband med att hon ser avsnitten.

I övrigt håller jag med om att man måste kunna diskutera vad som händer och att all information inte kan räknas som spoiler. Själv räknar jag händelser och egenskaper som spoiler - inget mer (tror jag).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav noike » fre feb 17, 2006 20:43

CheeseGuy skrev:
latarmig skrev:Bender du kan väl spoilermarkera

BtVS s. 3
att Angel kommer tillbaka. Det är ju ingenting man vet om man har hållit sig spoilerfri.

Angel har en egen serie. Man kan nog dra lite slutsatser av det. Eller ska vi behöva spoilermarkera att det finns en serie som heter Angel och handlar om en privatdeckande vampyr i Los Angeles? Kom igen. Men hur, var och när han kommer tillbaka är en annan sak, givetvis.


Det skulle ju kunna vara en annan Angel. En svart tjej med insektsvingar som spyr syra till exempel. Om det nu i tne hade varit copyrightproblem inblandat det vill säga. Men jo, annars håller jag faktiskt med. Vi har ju en avdelning som heter Angel -- det är inte direkt osynligt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Ai » fre feb 17, 2006 20:48

noike skrev:
CheeseGuy skrev:
latarmig skrev:Bender du kan väl spoilermarkera

BtVS s. 3
att Angel kommer tillbaka. Det är ju ingenting man vet om man har hållit sig spoilerfri.

Angel har en egen serie. Man kan nog dra lite slutsatser av det. Eller ska vi behöva spoilermarkera att det finns en serie som heter Angel och handlar om en privatdeckande vampyr i Los Angeles? Kom igen. Men hur, var och när han kommer tillbaka är en annan sak, givetvis.


Det skulle ju kunna vara en annan Angel. En svart tjej med insektsvingar som spyr syra till exempel. Om det nu i tne hade varit copyrightproblem inblandat det vill säga. Men jo, annars håller jag faktiskt med. Vi har ju en avdelning som heter Angel -- det är inte direkt osynligt.


Det kan dessutom handla om tiden innan Sunnydale... Han hade ju levt ett tag innan han träffade på Buffy...

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Bender » fre feb 17, 2006 20:59

Jag har inte sett något avsnitt efter det här avsnittet så saker jag skriver kan egentligen inte vara spoilers men jag kanske avslöjade saker som jag vet pga
att det finns forumavdelningar som heter Angel.
Nåväl ni som sett allt vet bäst! Nu vågar jag inte läsa era spoilers så jag håller mig undan från dom...

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav fripp21 » lör feb 18, 2006 1:32

Ai skrev:
noike skrev:
CheeseGuy skrev:
latarmig skrev:Bender du kan väl spoilermarkera

BtVS s. 3
att Angel kommer tillbaka. Det är ju ingenting man vet om man har hållit sig spoilerfri.

Angel har en egen serie. Man kan nog dra lite slutsatser av det. Eller ska vi behöva spoilermarkera att det finns en serie som heter Angel och handlar om en privatdeckande vampyr i Los Angeles? Kom igen. Men hur, var och när han kommer tillbaka är en annan sak, givetvis.


Det skulle ju kunna vara en annan Angel. En svart tjej med insektsvingar som spyr syra till exempel. Om det nu i tne hade varit copyrightproblem inblandat det vill säga. Men jo, annars håller jag faktiskt med. Vi har ju en avdelning som heter Angel -- det är inte direkt osynligt.


Det kan dessutom handla om tiden innan Sunnydale... Han hade ju levt ett tag innan han träffade på Buffy...


Nej nu blir jag galen. Fyra inlägg med spoilers i rad. Va tusan...
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Ai » lör feb 18, 2006 2:17

fripp21 skrev:
Ai skrev:
noike skrev:
CheeseGuy skrev:
latarmig skrev:Bender du kan väl spoilermarkera

BtVS s. 3
att Angel kommer tillbaka. Det är ju ingenting man vet om man har hållit sig spoilerfri.

Angel har en egen serie. Man kan nog dra lite slutsatser av det. Eller ska vi behöva spoilermarkera att det finns en serie som heter Angel och handlar om en privatdeckande vampyr i Los Angeles? Kom igen. Men hur, var och när han kommer tillbaka är en annan sak, givetvis.


Det skulle ju kunna vara en annan Angel. En svart tjej med insektsvingar som spyr syra till exempel. Om det nu i tne hade varit copyrightproblem inblandat det vill säga. Men jo, annars håller jag faktiskt med. Vi har ju en avdelning som heter Angel -- det är inte direkt osynligt.


Det kan dessutom handla om tiden innan Sunnydale... Han hade ju levt ett tag innan han träffade på Buffy...


Nej nu blir jag galen. Fyra inlägg med spoilers i rad. Va tusan...


:twisted:





Ger fripp en kaka och låter honom leka lite med Zoë....

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Isabella » sön mar 19, 2006 10:22

Dessa avsnitt är ju det bästa säsongsavslutningen av alla enligt mig. Nu var det väldigt länge jag såg den men den fick en tia av mig :)
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Forever Chosen » sön mar 19, 2006 12:13

Tredje bästa säsongsavslutning kan jag sträcka mig till, s5 och s7 är aningen bättre. Men de här dubbelavsnitten är verkligen asbra!!!
A slayer with family and friends. That sure as hell wasn't in the brochure!
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav caffeineaddict » lör mar 25, 2006 2:35

Såg det nu för, tja, sjätte eller sjunde gången och jag skakar fortfarande automatiskt av vissa scener. Too fucking good for words. Världens bästa TV-avsnitt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav merl » mån jun 05, 2006 13:21

Otroligt att avsnitten fortfarande kan vara så bra efter att man sett om dem så många gånger.

Favoritscen är nog Buffys och Angelus slutfight:
Angelus: Now that's everything, huh? No weapons... No friends... No hope. Take all that away... and what's left?

BUFFY: Me.


Så otroligt bra!

Minns att jag var helt i extas första gången jag såg Becoming (och verkligen insåg hur bra Buffy är) -så fantastiskt. Och så slutar det med att Buffy ger sig iväg och lämnar Sunnydale. Snyft.

Tårarna kom även denna gång när jag hörde musiken i slutet och såg Joyce bryta ihop när hon läser Buffys brev. Så sorgligt. :cry:
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav eriked » mån aug 21, 2006 19:11

JUpp, otroligt bra avsnitt. Säsongens bästa... kanske seriens?
Första delen är i princip bara uppbyggnad (förutom slutet då) men mycket bra gjord sådan.

Fighterna i detta avsnitt är verkligen av en högre klass än de tidigare i serien (de flesta iaf) inte bara fighterna allting är mycket bra genomfört. Buffy/Joyce talet är lite klyschigt men så bra spelat att jag njuter igenom den var gång. Slutet då... jag är nog inte så blödig men var gång ( 4:e gången senast) så fäller jag en tår vid denna scen. Så ruskigt bra. Angels oförstående ansiktsuttryck, Buffys lidande men... oj vad bra det är. spoiler:the body är en annan där tår kanalerna alltid sviktar. Det finns garanterat fler men kommer inte på dem

*Edit*: ja, glömde ang: Xanders agerande: Helt rätt gjort ( möjligen hade inte X. tänkte på det men) Om han säger det så försätter han ju Buffy i fara genom att hon då inte kommer gå på fullt, om han inte säger det så märker Buffy det snabbt om spellen funkar, ingen skada gjord, så vida inte Buffy dödar Angel först då...hmm men det är väl risken han får ta kanske-....

Just det, alla kanske har märkt det redan men jag märkte det först senast: grr argghh figurerns alternativa ljud "I need a hug". Hade jag missat helt :D

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tor okt 12, 2006 22:53

Jag tänker spara alla kommentarer tills jag sett om del två, men...

för helvete, alla som sa att de skulle vara med på omtitten. "BECOMING"! Var är ni? Skippa, hoppa, dansa fram hit. It's a big rock.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav madskellig » fre okt 13, 2006 0:01

Jag har för avsikt att se ikapp nästa vecka, ligger en sisådär 10 avsnitt efter :oops: Varit galet i skolan, man jag ska komma ikapp!
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav noike » fre okt 13, 2006 0:07

A bear skrev:Jag tänker spara alla kommentarer tills jag sett om del två, men...

för helvete, alla som sa att de skulle vara med på omtitten. "BECOMING"! Var är ni? Skippa, hoppa, dansa fram hit. It's a big rock.

Jag ska se och kommentera på söndag efter jag sett del två. Kommer vara i stockholm och prata böcker fredag - söndag. Jag förstår inte riktigt hur så många kan ha hamnat så långt efter.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » lör okt 14, 2006 20:47

'Kejrå. Svårt att hitta något mer att säga om "Becoming".

Bästa replik:
1 skrev:SPIKE: It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

2 skrev:ANGELUS: Now that's everything, huh? No weapons... No friends... No hope. Take all that away... and what's left?
BUFFY: Me.


Bästa popkulturreferens:
BUFFY: Shouldn't you be out destroying the world right now, pulling the sword out of Al Franken or whatever his name is?


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Fajten i biblioteket. Kendra dammar en vampyr, och när hon ger sig på nästa famlar hon efter något innanför jackan... men hon har gett bort Mr Pointy, hon har inga vapen kvar och ensam mot tre vampyrer plus Drusilla är hon chanslös redan innan Dru gör sin ögongrej.

Hej Joss Whedon: Har jag redan skrivit en massa om.

Awww: Stackars 15-åriga neonbuffy i 1996-flashbacken. Stackars 17-åriga hoodiebuffy i slutet av part 2.

Höh? Angelus irländska. Snälla nån.

Wow, detta är en bra serie: JA.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » mån okt 23, 2006 11:22

Jag vet att jag har uttryckt detta förut, men jag har inte helt lätt att ta till mig den gulliga, smöriga sidan av serien som jag tycker tar över lite för mycket ibland. Tyvärr tar det för mycket av Becoming och sänker mitt omdöme av dubbelavsnittet. Jag uppskattar att allt inte blir bra till slut med stort gråtkalas, men de drar ut på de sentimentala bitarna lite för mycket, det riskerar att bli ett enda stort "Jag vill ha en kram". Inte för att kramar är fel men...

Vad jag däremot uppskattar är det mörka, åter igen. Det tangerar i flera stycken det jag klagar på ovan och gör väl att jag på det stora hela känner att det är en kraftull avslutning av säsongen som inte direkt får en att vilja sluta titta direkt. :)

Några specifika saker:
- Angels blick på Spike när han läser i tidningen avslöjar att han inte riktigt litar på att han har det övertag han tror att han har.
- Spike ger tillbaka med sin lilla sångtruddeluttt "Someone wasn't worthy". (som fö 12-åriga sonen nu går och småsjunger här hemma)
- Spike överlag får mig att le småmysigt större delen av avsnitten. Och när han sitter med Joyce i vardaggrummet är troligen den bästa scenen hittills i serien! :D
- Joyce (brist på) reaktion när Buffy meddelar att "Mom, I'm a vampire slayer" känns underlig, men balansgången mellan att köra dussinteater och att behålla unikumet i serien måste varit svår här.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav JRT » tis okt 24, 2006 13:03

Becoming, gulligt och smörigt? ...vardå? :?
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav gollum » tor okt 26, 2006 8:56

JRT skrev:Becoming, gulligt och smörigt? ...vardå? :?


Pt 1:
- Diskussionen om Angel i biblioteket (Buffy: "It's not that simple")
- Buffy helt förlamad när hon hittar ringen i nattduksbordet
- När Angel spanar på Buffy efter hennes allra första slaying när hon står och gråter i sitt flickrum.
- Slow-mo effekterna för att skapa tårkanalers överflöd när hon tar sig till biblioteket i slutet (även om det är snyggt när hon rundar hörnet med kappan fladdrande...)

Pt 2:
- Allt inne på sjukhuset mer eller mindre, tänk vad fantastiskt att Willow vaknar till precis när Xander sitter där och mumlar om hur goa vänner de e...
- Buffys predikan för Joyce i köket om hur synd det är om henne (Buffy alltså)
- Vissa delar av dialogen mellan Buffy och Whistler mot slutet.
- Och egentligen alla sex minuter i slutet från att Angel fr sin själ tillbaka och Buffy rymmer hemifrån. Det är helt enkelt för utdraget.

Jag är inte dum (eller?), jag inser att dessa scener är element som behövs i avsnitten, men jag tycker de är för dominanta och tar kraften ur desamma. Balansen blir fel. Ett bra exempel på hur det kan göras mycket bättre, balansmässigt sett, är 3X07: Revelations. Här behövs också dessa delar, men deras aktiva del i avsnittet är så mycket mer nertonade utan att förlora effekten.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav JRT » tor okt 26, 2006 12:05

Jaha, ok. Så har jag aldrig tänkt på det men för all del. Hela slutsekvensen i pt 2 gissade jag att du skulle nämna, men njä, visst är det väldigt sött och passande när Angel får tillbaka sin själ i precis rätt sekund, men hela den scenen har ju så tragiska undertoner i och med att vi vet hur det måste sluta. Tycker inte slutet är sockersött så mycket som Whedonriktigt - Buffy är äntligen redo och fysiskt kapabel att ta kål på Angelus men den hon får döda är istället Angel. Visst är det en klassiker men icke desto mindre en effektfull sådan.

Buffys chock och visar väl delvis att hon inte bara är Slayer utan också i väldigt stor grad en mänsklig tonåring och säkert är det den delen av hennes personlighet som har räddat livet på henne väldigt många gånger (jämför Kendra), dessutom kan det säkert hända att hon tror sig inte vara välkommen i gänget för tillfället - trots allt är ju Kendra död, Giles torterad, Willow har fått hjärnan omskakad och Xander armen bruten, allt detta för att Buffy gick på Angelus bluff i pt 1 (om vi ska se det ur hennes synvinkel i alla fall). Dessutom har ju den blonda Slayern faktiskt en liten självömkande sida som också är en del som gör henne till en väldigt mänsklig karaktär som man kan relatera till och inte en stereotyp gör-alltid-rätt superhjälte, detta ses även senare - (s3x2)Dead Man's Party
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron