2x21-22 Becoming

Här pratar vi mest om Säsong 2

Becoming pt1 och pt2, vad får det?

1
0
Inga röster
2
1
1%
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
1%
6
0
Inga röster
7
0
Inga röster
8
5
6%
9
14
16%
10
69
77%
 
Antal röster : 90

Inläggav Binchy » tor jan 06, 2005 18:39

Lysande avsnitt, båda två. Helt klart på tio-i-topp-listan. När Buffy säger åt Angel att blunda, åååh då är det svårt att hålla ordning på tårarna. Willows "resolve-face", Giles "You have to perform the ritual in a tutu." Och Oz "But we know the world didn't end, 'cause...check it out".
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » ons jan 12, 2005 20:26

Inte det bästa, men helt klart it toppen. Slutet är så jävla tragiskt.

Angående Dru och Kendra så tycker inte att det är speciellt konstigt att Drusilla lyckades döda Kendra, hon var aldrig lika fulländad som Buffy. Drus "transfix" kraft är onekligen mäktig, och den används flitigt i Becomming. Gillar det skarpt. Visst, i en ren fight skulle Kendra nog vunnit, men jag tror inte att det finns så många som sörjer Kendras bortgång. Xanders instats i slutet kan diskuteras, men personligen så tycker jag att han agerar själviskt och (just då) förstör mer än hjälper Buffy. Inget perspektiv. Men det är bara småsaker, totalt sett så är Becomming ett av de bästa Buffy avsnitten någonsin.

Fan...slutet är fastbränt på mina ögon. Konst. 10/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Ew » lör jan 15, 2005 0:16

Varje gång jag ser detta avsnitt så sitter jag och hoppas på att det ska sluta annorlunda. Fast det gör det ju aldrig och tårarna kommer alltid. Men egentligen är det ju grymmheten som gör avsnittet och hela serien så bra. Men men jag hoppas ändå alltid, in i det sista...
- You walked down the steps and I loved you
-Angel till Buffy i Helpless-
Användarvisningsbild
Ew
Demon Fodder
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 jan 2005
Ort: Stockholm

Inläggav KarinMee » lör jan 22, 2005 17:10

Jag älskar detta avsnitt. Om jag hade haft en topp 10 lista så skulle nog Becoming få vara med.

Jag har bara en fråga.
Vad menar Whistler när han säger:

Buffy: I got nothing left to lose. (går ut)

Whistler: Wrong, kid. You got one more thing.


Jag har aldrig förstått det.

Angående att Xander ljuger för Buffy så tror jag att det är helt och hållet själviskt. Han har mer än en gång visat att han inte vill att Angel ska få sin själ tillbaka och enligt mig så säger han inget för han vill att Buffy ska döda Angel så snabbt som möjligt.
"See? No matter how good a boy you are - God doesn't want you!"
Darla, Angel 2x5

"Death is like sex in high school… If you knew how many times you missed having it, you'd be paralyzed."
George, Dead Like Me 1x13
Användarvisningsbild
KarinMee
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Skåne

Inläggav noike » lör jan 22, 2005 17:13

KarinMee skrev:Jag har bara en fråga.
Vad menar Whistler när han säger:
Buffy: I got nothing left to lose. (går ut)
Whistler: Wrong, kid. You got one more thing.

Jag har aldrig förstått det.

Hon har sig själv kvar.

Xanders lögn är inte helt och hållet självisk även om det verkar så. Han inser att om Buffy tror att möjligheten att Angel får sin själ tillbaka så kommer hon att dra ut på det för att ge dem tid. Och dtid har de inte.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav KarinMee » lör jan 22, 2005 19:15

Jag tror/tycker fortfarande att Xanders lögn är självisk. Om det hade varit Giles så skulle jag gått med på den förklaringen men Xander..
"See? No matter how good a boy you are - God doesn't want you!"
Darla, Angel 2x5

"Death is like sex in high school… If you knew how many times you missed having it, you'd be paralyzed."
George, Dead Like Me 1x13
Användarvisningsbild
KarinMee
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Skåne

Inläggav latarmig » lör jan 22, 2005 19:19

Jag har tolkat det som att Whistler syftar på att Buffy har Angel (med själ) kvar att mista.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav carre » lör jan 22, 2005 19:22

KarinMee skrev:Jag tror/tycker fortfarande att Xanders lögn är självisk. Om det hade varit Giles så skulle jag gått med på den förklaringen men Xander..


Xander är möjligtvis enkelspårig, envis och kan inte se saker för vad de är men han är inte självisk. enligt mig..
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav JRT » lör jan 22, 2005 19:29

Jag tror då att det handlar om henne själv, det är enda sättet som det fungerar att koppla ihop med följande:

ANGELUS: So that's everything, huh? No weapons, no friends, no hope. Take all that away, and what's left?
BUFFY: Me.

Till hur stor del Xander är självisk när han ljuger debatteras ganska flitigt på nätet... Det finns allt från de som anser att det är helt själviskt till de som tycker att det inte alls är det. Jag vet inte jag, det går väl att diskutera. Å ena sidan kanske Buffy inte hade kämpat hårt nog om hon försökt uppehålla i väntan på Willow, men å andra sidan kanske hon kunde ha gått direkt på Angelus när hon visste att hon bara skulle behöva hindra honom från att väcka Acathla, inte döda honom oavsett.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav jvc_man » tis jan 25, 2005 1:47

Har nyss (20 minuter sedan - fick återhämta mig först) sett Becoming-avsnitten.

Dvs sett det bästa/värsta i mitt liv, väldigt tagen just nu, detta skulle mycket väl kunna varit slutet på hela Buffy-serien, om inte Buffy s3-s7 samt Angel s1-s5 skulle funnits skulle jag varit säker på det, silket dramatikt och känsloladdat avsnitt, vet ej om jag mår bra eller dåligt...
Scenen när Angelus blir Angel och Buffy hejdar sig.. Det först som Angel märker - you are hurt.. close your eyes.. End.. :|

Dessa 2 avsnitten, hur skall jag förklara det, kommer nog påverka hela Buffy/Angel-serien väldigt mycket för mig, känner mig, hmm, inbiten.. Som att man é en del av det hela. Trodde jag hade upplevt mitt känsligaste ögonblick inom tv-serier när jag såg Roswell s1 - men det visade sig bara vara ett bi i svärmen.

Är det meningen att man skall må så här? Känner en förvirran samt förtvivlan över det som skedde i Becoming, inräknat i förtvivlan är också att endast Buffy s1 o s2 står på min dvd-hylla. Imorgon väntar ett bråtskande ärende: Buffy s3 inköp.

Måste nog fabulera vidare nu.. :rolleyes:
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav JRT » tis jan 25, 2005 1:59

Härligt att se att ytterligare en fallit ordentligt för Becoming. :) Det är inte ovanligt direkt. I mina, och många andras, ögon är och förblir dessa de absolut bästa avsnitten. Även om det blir väldigt bra många gånger även framöver så är det något väldigt speciellt med Becoming. Inte slutar det att vara bra heller. Jag har sett det många, många gånger och det är fortfarande lika suveränt - även om jag minns hur det var att se det första gången. Good old days...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav caffeineaddict » tis jan 25, 2005 2:06

jvc_man: Härligt att höra. Det var ungefär så jag kände första gången jag såg de här avsnitten med. Det var här kärleken (läs: besattheten) verkligen tog fart.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav jvc_man » tis jan 25, 2005 2:24

Trevligt o höra samt känna att man inte är ensammen i/med sin "kärlek/besatthet". Att man inte är den enda som känner/kännt så här för Becoming o Buffy o Angel.
Att tillägga är att nu märker man verkligen att allt dräpande etc. endast är en biroll i serierna (dock en väldigt underbar o härlig biroll), den verkliga storyn kretsar kring:

Buffyversa värme - kärlek - gemenskap! :)
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav Lipton » tis jan 25, 2005 22:15

Xander visar ju flera ggr att han är svartsjuk på Angel, han får inte Buffy och gör de han kan för att inte Angel ska få henne heller, han ser gärna att han försvinner, för gott.

Jag tror också att Whistler menar Angel med själ.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav A bear » ons jan 26, 2005 23:01

Ibland känner man för att göra soundtracks till Buffy. I det här fallet fanns det ett färdigt. Nån får säga till om man inte får göra så här, men jag lyssnade på låten och jag såg på avsnittet och de gick så bra ihop... fan vet om det gjorts många vackrare avsnitt av Buffy. "Ooooh, I need a hug" indeed.


Sweet Melinda, the peasants call her the goddess of gloom
Bild

She speaks good English, and she invites you up into her room
Bild

And you're so kind and so careful not to go to her too soon
Bild

Then she takes your voice and leaves you howling at the moon
Bild


Now all the authorities they just stand around and boast
Bild

How they blackmailed the sergeant-at-arms into leaving his post
Bild

And picking up Angel, who just arrived from the coast
Bild

Who looked so fine at first, but left looking just like a ghost
Bild


Well, I started out on burgundy, but soon hit the harder stuff
Bild

My friends all said they'd stand behind me when the game got rough
Bild

But the joke was on me - there was nobody even there to call my bluff
Bild

I'm going back to New York City, I do believe I've had enough
Bild


(c) Bob Dylan, 1965 och Joss Whedon, 1998.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » tor jan 27, 2005 12:00

Coolt, Björn! Precis underbart låtval. Gör den på riktigt nu! :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » ons jun 22, 2005 10:38

Ni vet hur avsnittens titlar brukar kunna dyka upp på olika sätt i handlingen... sällan görs det bättre än här. Inte nog med att detta är en sjuhelvetes klimax på en säsong där BtVS har ryckt upp sig från en övernaturlig tonårsserie med pretentioner till att börja dänga in saker som "Innocence" och "Passion" - de passar dessutom på att ge oss ett par små historielektioner om hur huvudpersonerna blev det de blivit - och passar på att sätta upp vad de kommer att bli.

Jag vet inte hur långt fram Whedon hade lagt upp handlingen vid det här laget, men här finns uppenbarligen en hel del scener som pekar framåt. (smååååååååspoilers, allmän karaktärsutveckling)
- Buffy som ställs inför de värsta val som kan tänkas - hon dödar sin älskade och överger allt hon har, hellre än att backa undan från sitt ansvar. (Och hon gör det efter att först ha gjort bort sig.)
- Xander som växer upp ganska rejält där vid Willows sjukbädd. "Cavalry's a frightened guy with a rock, but it's here." Vad var det där om att gömma sig tills faran försvinner? Hans omdöme kanske inte är det bästa, men hans hjärta...
- Willow som, med lika mått självuppoffrande och självförhävelse (det ligger något lite för ivrigt i hennes beslut att vara den som försöker sig på förbannelsen) kastar sig in i magins värld. Och som visar sig ha rätt; hon passar för det.
- Giles som är tuffare än någonsin. En sak att spöa upp Ethan Rayne; en helt annan att utstå timmar av tortyr av en expert på området. "You must perform the ritual in a tutu. PILLOCK!"
- Joyce som hanterar det hon haft skygglappar mot ungefär så väl som man kan tänka sig. Att Buffy inte riktigt fattar sin mors synpunkt ("Just have another drink") gör inte saken bättre.
- Angelus som en gång för alla visar sig vara galen, men till skillnad från Drusilla målinriktat galen.
- Spike som, hur själlösa och egoistiska hans själ än är, visar sig inte vara främmande för att byta sida för att rädda någon han bryr sig om.
- Kendra som... dör. Yay!


Det finns så inihelvete mycket bra grejer i det här avsnittet, från flashbacken som öppnar (jo, trots Boreanaz "irländska") till den där härliga scenen "where they teach lunch", från "Oh boy. Oh boy. Oh boy." till grälet i biblioteket, från Manhattan till LA, från Drusilla som rockar loss på Kendra till Buffy i slow-motion genom korridoren - som för att markera att hon inte hinner i tid - från sjukhuset till uppgörelsen med Spike och Joyce, från besvärjelsen till fighten (Spike som står upp, Buffy som fångar svärdet), från Angels återkomst till Buffys exit...

Visst är det melodrama. Visst vet de vilka knappar de ska trycka på för att få oss att reagera. Men det hindrar inte att detta är något av det starkaste jag sett i hela mitt liv.

Och tänk att serien skulle komma att bli ännu bättre en handfull gånger.
Senast redigerad av A bear tis jan 17, 2006 0:53, redigerad totalt 1 gång.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav malavel » ons jun 22, 2005 13:08

A bear skrev:- Buffy som ställs inför de värsta val som kan tänkas - hon dödar sin älskade

Nu dog iofs inte Angel, han skickades ju bara till en helvetesdimension.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Matt » ons jun 22, 2005 13:27

malavel skrev:
A bear skrev:- Buffy som ställs inför de värsta val som kan tänkas - hon dödar sin älskade

Nu dog iofs inte Angel, han skickades ju bara till en helvetesdimension.


Besserwisser ;)
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav malavel » ons jun 22, 2005 13:32

Matt skrev:Besserwisser ;)

Vadå? Det är ju en gigantisk skillnad. Om Buffy verkligen hade dödat Angel så kunde jag ha förstått att hon blev lite deppad. Men nu? Att spendera en eller två evigheter i en helvetesdimmension är ju bara karaktärsdanande. Och för övrigt så har Black Adder slagit fast att det är riktigt trevligt i helvetet. :)
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » ons jun 22, 2005 13:40

Jo, jag har också reflekterat över det där. Ett svärd, om än aldrig så välsignat, genom hjärtat dödar inte en vampyr. Men... (lite allmänt spoilerish)

...uppenbarligen upplever ju Buffy det som att hon dödar honom, hon säger det ju så sent som i 7x05. Och skillnaden mellan att dö "på riktigt" med option på återuppståndelse (som Buffy och Darla) och att skickas "levande" till en helvetesdimension (som Angel) är väl rätt flytande.
Men som jag ser det: vetande vad Buffy vet just där, så kör hon svärdet genom Angels hjärta och skickar honom till helvetet för all framtid. I praktisk/metaforisk, om än kanske inte teologisk/teknisk synvinkel, dödar hon honom.
Att han sedan kommer tillbaka som en gummiboll är väl inget som vare sig hon eller han kan ha anat vid tillfället.


EDIT: Förresten slog mig en grej när jag läste igenom vad jag skrev ovan. Ironin i ordet "Becoming" är ju att ingen av dem blir det de ville bli.
Liam ville bara ha kul och se världen; han blev ett monster.
Angel ville bara hjälpa och älska Buffy; han blev Angelus.
Angelus ville förstöra världen; han blev Angel - och skickades till helvetet.
Buffy '96 ville bara gå på dansen; hon blev en slayer.
Buffy '98 ville stoppa ett monster; hon blev tvungen att avrätta en oskyldig Angel och lämna allt.
Joyce ville rädda sin dotter från något hon inte förstod; hon drev bort henne.
Giles vill hindra Angelus från att förstöra världen; han talar om för honom hur han ska göra.
Drusilla ville vara god; hon blev en vansinnig demon.
Spike ville vara ond; han räddade dagen. (Eller OK, delvis.)

Bear witness... as I ascend. As I become.


Whedonverse is a topsy turvy world, och vägen till helvetet är kantad med goda föresatser. Väl bekomme.

Men som Bon Scott skaldade: Hell ain't a bad place to be.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav HeY » lör jul 02, 2005 21:51

A bear skrev:- Kendra som... dör. Yay!


Haha, det måste vara de roligaste jag har läst idag, du skrev allt det fina om alla och så kommer de här :D

Detta avsnittet är så bra så det är inte sant, har så många olika bra stunder.
Avsnittet är både sorgligt, romantiskt, magiskt, actionrikt, dramatiskt, komiskt, erotiskt......okej nu skojja jag, men det andra stämmer (tycker iaf jag) ;)

Avsnittet/n får en lätt 10 av mig, kan itne bli bättre än så här (eller jo, i Buffy kan det! 8) )

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » mån jul 25, 2005 3:19

Whistler visar Angel hur Buffy blir introducerad till sitt kall och Angel säger att han vill hjälpa henne. Whistler svarar:

Whistler: She must be prettier than the last slayer.

Är det nämnt någonstans att Angel har mött en slayer innan Buffy?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » mån jul 25, 2005 11:06

latarmig: Nej, det indikerar väl endast att Whistler har mött slayern innan Buffy och gör ett skämt utifrån det.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nicole » ons jul 27, 2005 12:03

jag kommer ihåg första gången jag skulle se becoming pt2. jag å min "buffykompis" planerade för ett mysigt buffyavsnitt..vi visste ju nt va som skulle hända i avsnittet eller att det var de sista på säsongen. vi köpte glass, godis och dricka å kröp ner under våra filtar...kvällen slutade dock med att båda satt och bölade och inget av vårt inköpta snacks rördes. vi satt å deppade hur länge som helst...speciellt eftersom angel är en av mina favoriter.
varenda gång ja hör angelandbuffylove-theme blir jag tårögd.
avsnittet va grymt bra och man blir verkligen påverkad av det. om det har hänt något i mitt liv och jag ska deppa..då sätter ja på det avsnittet. men de finns oxå några skrattframkallade scener i avsnittet...som alltid.
tex spike. ett härligt avsnitt måste jag säga
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Lipton » ons jul 27, 2005 13:08

Finns det ett B&A love theme?
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav caffeineaddict » ons jul 27, 2005 13:10

Lipton: Ja. Det spelas högt när hon kör svärdet genom Angel i slutet av Becoming, Part Two. Det har varit med under ett flertal tillfällen åtminstone sedan Surprise.

Det heter "Close Your Eyes" och finns med på den första soundtrack-CD:n.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nicole » ons jul 27, 2005 15:05

den finns med i Angel-serien oxå.
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: 314

Inläggav latarmig » ons jul 27, 2005 16:05

Buffy och Angel-temat används flitigt så fort de är tillsammans, till sist blir det lite tjatigt att de aldrig kan uttrycka känslor för varandra utan att det måste vara samma musik. Men det finns tillfällen när det används på ett bra sätt. Lyssna när Buffy hittar ringen hon fick av Angel bland sina saker (medan hon pratar med Willow i telefon). Angel är inte där men med hjälp av musiken visas hur alla Buffys känslor, som hon försökt undertrycka, kommer rusande tillbaka. Så ska ett kärlekstema användas.

Den som främst förknippas med musikteman är annars Richard Wagner som utarbetade den moderna användningen i sina operor. Jag antar att själva idén är betydligt äldre än så (till exempel Bach), men det är ändå han som tydligast visat hur man kan använda teman för att säga sådant som inte sägs i ord. I Wagners operor brukar varje huvudperson ha sitt eget tema, men olika känslor som hat, svartsjuka, längtan och så vidare kan också ha egna teman. Om man har två personer på scenen som betygar varandra sin kärlek så är den vanliga ordningen att deras teman spelas. Men om den ena parten egentligen älskar en annan så kan kärleken till denna tredje ej närvarande person visas genom att orkestern spelar den personens tema i bakgrunden, eller genom att man spelar ett tema som betyder svek. Låt säga att den person som tror att hon är älskad men inte är det i slutet av scenen kommer underfund med sveket, då kan detta visas genom att ett tema för svartsjuka spelas även om inte ett ord sägs som avsljar att hon nu vet att hon inte är älskad och att hon är svartsjuk. På så sätt kan man göra väldigt intrikata användningar av musiken och den lyssnare som kan sina teman väl lär få ut bra mycket mer än den som bara håller sig till texten.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » ons jul 27, 2005 17:36

Musik är ju verkligen ett viktigt verktyg för att förmedla känslor. Även om Buffy/Angel temat används flitigt sen Surprise så tröttnar jag aldrig. Jag faller, och sitter bara och njuter, och tappar verklighetsuppfattning osv.

Part 2 går på femman nu och svängde precis förbi tv och fastnade mitt i denna dialogen:

BUFFY: We have my word, Mom. Not proof.

JOYCE: Look, I am sure that they will understand.

BUFFY: Get them involved, you'll get them killed.

JOYCE: Well, you're not gonna hurt them, are you?

BUFFY: I'm a Slayer, not a postal worker. Cops can't fight demons. I have to do it.

JOYCE: Do what? Buffy, what is happening?

BUFFY: Just have another drink.

JOYCE: Don't you talk to me that way! You don't get to just dump something like this on me and pretend it's nothing!

BUFFY: I'm sorry, Mom, but I don't have time for this.

JOYCE: No! I am tired of 'I don't have time' or-or 'you wouldn't understand.' I am your mother, and you will *make* time to explain yourself.

BUFFY: I told you. I'm a Vampire Slayer.

JOYCE: Well, I just don't accept that!

BUFFY: Open your eyes, Mom. What do you think has been going on for the past two years? The fights, the weird occurrences. How many times have you washed blood out of my clothing, and you still haven't figured it out?

JOYCE: Well, it stops now!

BUFFY: No, it doesn't stop! It *never* stops! Do-do you think I chose to be like this? Do you have any idea how lonely it is, how dangerous? I would *love* to be upstairs watching TV or gossiping about boys or... God, even studying! But I have to save the world... again.

JOYCE: No. This is insane. Buffy, you need help.

BUFFY: I'm *not* crazy! What I need is for you to chill. I *have* to go!

JOYCE: No. I am not letting you out of this house.

BUFFY: You can't stop me.

JOYCE: Oh yes I... (tries to stop her, gets shoved) You walk out of this house, don't even *think* about coming back!


Jag blev fast och förtrollad. Dem här avsnitten är så förbaskat bra.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron