2x13-14 Surprise/Innocence

Här pratar vi mest om Säsong 2

Vad ger ni för betyg till dessa avsnitt?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
2%
7
0
Inga röster
8
9
17%
9
19
35%
10
25
46%
 
Antal röster : 54

Inläggav JRT » mån jan 03, 2005 1:35

Irriterar mig inte heller. Det rejäla ligger i om Buffy verkligen skulle förvänta sig en kropp efter en vampyr, inte i att hon säger fel. Säger som caffeine - tidslinjemissen?

Tam skrev:caffeineaddict: Angel är väldigt mån om sina kläder ser du. Det har varit ett stort karaktärsdrag ända sen början och det vore bara konstigt om hans sista handling med själ inte var att klä på sig.


Instämmer. Angel är inte typen som springer ut naken trots själsliga smärtor.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav CheeseGuy » mån jan 03, 2005 1:45

Angående tidslinjemissen: Xander säger att han har en plan och att de skall träffas vid Willows hus senare. Sen går Buffy hem och drömmer. Dagen efter går hon till skolan och attackerar Jenny. Efter det är det natt igen, och genomför Xander sin plan. Joss har själv erkänt misstaget och har föreslagit att de kan ha gått igenom planen nogrannare då och väntat en dag med genomförandet.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav JRT » mån jan 03, 2005 1:48

Ja, just det. Det visste ja ju. Nåja, tycker inte det är något som stör...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tam » mån jan 03, 2005 1:50

JRT skrev:Säger som caffeine - tidslinjemissen?

Gänget planerar stöld (Xanders plan) på kvällen. Sen kommer Buffys dröm och sen konfronterar hon Jenny. På dagen. Sen tillbaka till stölden som skulle varit kvällen innan. Joss skrev nåt roligt om det här en gång... *Tam surfar lite* Ah Ha!
I was watching the final mix before air when I caught that HUGE MISTAKE. No one else caught it but since I CAUSED it I get only tiny shrivelled kudos. So my theory now is that he was having her come over to PRACTICE being a trashy army girlfriend. we'll just run with that, okay? -Joss

http://members.tripod.com/~Little__Will ... says3.html
Joss' inlägg på nåt annat, sämre buffyforum. Oerhört roande läsning. Börja nedifrån.

Hade säkert varit en uppenbar klantning om inte allt var SÅ BRA!
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav caffeineaddict » mån jan 03, 2005 11:17

Jag har faktiskt tänkt på det som att Buffy går hem och somnar på eftermiddagen en stund i sin sorg och trötthet. Fast, nej, det verkar inte stämma heller eftersom det (väl?) är natt när Angelus kommer till skolan, med tanke på att ingen är där. Oh well...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » mån jan 03, 2005 12:37

Tam skrev:http://members.tripod.com/~Little__Willow/josssays3.html
Joss' inlägg på nåt annat, sämre buffyforum. Oerhört roande läsning. Börja nedifrån.


Vilken underbar sida! Darn you, darn you all to hell! Nu har du förstört hela min maratonmorgon då jag istället har suttit och läst den där sidan i 1½ timme! ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Binchy » tor jan 06, 2005 19:46

Lysande avsnitt båda två. Har aldrig tänkt på tidslinjemissen, men däremot att Angel inte bara har kläder utan även ytterkläder på sig när själen går sin väg. Att man sliter på sig en tröja och ett par byxor är väl en sak, men skor och rock också? Tycker lite synd om Spike när han sitter i rullstol och Angelus norpar åt sig Dru.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav jvc_man » mån jan 17, 2005 1:54

Riktigt härliga avsnitt, 17,5 / 20 (10/10). Älskar när Angel é ond o Buffy ledsen, så grymt öde! :)
"That was then, this is now!" - haha, mycket grymma kommentarer i avsnitten också, o Buffy's reaktion när hon möter (onde) Angel, Willow's reaktion när hon ser Xander/Cordelia, etc , så känslomässigt.

Storyn é verkligen välskriven och djup, känns som man kommit karaktärerna närmre, mycket sköna dialoger!
Spike i rullstol é bara det en höjdare, så handlingsförlamad! :D

Blir kul o se fortsättningen efter dessa två avsnitten, följderna kommer ju inte bli omärkbara! 8)

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav monkeyboy » tor jan 27, 2005 0:29

Måste bara dregla över rök-från-offret-scenen, så jävla bra...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav CheeseGuy » mån feb 07, 2005 15:00

Det här är förstås hur bra som helst. Innocence är klart starkast (lätt Top 5), men Surprise är inte dåligt heller.

Rent spontant gillar jag
-Buffy med en rocket launcher.
-Musiken - det är i Innocence som Chris Beck började bli fantastiskt bra.
-Willow och Oz.
-Drömsekvenserna.
-Giles
-Drusilla - hennes hysteriska reaktion efter att The Judge har dött är underbar.
-Slutscenen.
-"I'm seventeen. Looking at linoleum makes me wanna have sex."
-Fighten mellan Buffy och Angel i slutet.
-När Angel hoppar efter Buffy i vattnet.
-Cliffhangern i slutet av Suprise. Utan tvekan det mest spännande ögonblicket i serien.
-Den första scenen med Angelus.
-"You can't see the stars, love. That's the ceiling. Also, it's
day."
-Cordelia ("Surprise!").
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav A bear » sön jun 19, 2005 14:11

Det är ju här serien för första gången börjar briljera på allvar. "Surprise"/"Innocence" är, trots en viss tendens att bli lite väl melodramatisk, ett lysande dubbelavsnitt. Just som vi tror att det absolut värsta har hänt - The Judge, ostoppbar, är lös och ska sätta stopp för mänskligheten totalt - vänder alltihop när just den som Buffy trodde hon kunde lita på mer än någon annan byter sida.
BUFFY: No, Angel, it's not you. You're the one freaky thing in my freaky world that still makes sense to me.

Det är det absolut värsta som kunde hänt för gänget - och det absolut bästa som kunde hänt för serien. Boreanaz spikar Angelus direkt, gör honom från allra första scenen (röken!) mycket roligare än Angel någonsin var.
SPIKE: Did you see any further? Do you know what happens to Angel?
ANGELUS: Well, he moves to New York and tries to fulfill that Broadway dream. It's tough sledding, but one day he's working in the chorus when the big star twists her ankle...

Här finns så många bra scener så det går liksom inte att gå in på allt. Drömscenen i början av "Surprise". Oz och Willow. Willows smärta när hon får reda på Xander/Cordelia
WILLOW: Things are not OK between us.
och hennes ryggrad när hon som första inser vad som hänt.
WILLOW: Giles, shut up.


Och Giles som får valet mellan sin slayer och sin flickvän och tvekar en sekund - men inte mer. Jenny som uppenbarligen inte ville att det här skulle hända och faktiskt uppriktigt vill hjälpa till, men förstår varför hon inte är önskvärd. Buffy med bazooka (ännu en klassisk Whedontvist). Xander som rycker in och räddar dagen - sort of. Buffy som bryter ihop och sedan stänge av och blir all business. Buffy som sparkar Angelus på kuken. Drusilla! Drusilla!
DRU: I'm naming all the stars.
SPIKE: You can't see the stars, love. That's the ceiling. Also, it's day.
DRU: I can see them. But I've named them all the same name. And there's terrible confusion.

Sarkastiske hjulspike!
SPIKE: Now, I know you haven't been in the game for a while, mate, but we still do kill people. Sort of our raison d'etre, you know.

Och så slutscenerna med Buffys föräldrar - först med Giles i bilen, sedan med Joyce i soffan.
BUFFY: I got older.

(s6)
JOYCE: I don't have to sing, do I?
BUFFY: I'll just let it burn.

Hmmm? "Once more, with feeling", nån?


Seriens första verkliga tiopoängare. Hujedanemej vad bra detta är.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav MTL » tor jul 14, 2005 17:52

Kass klippning av kanal5 idag, fast hade jag förväntat mig något annat, nej.

Enormt känsloladdade avsnitt!
Hunk can mean a lot of things..bad things
Användarvisningsbild
MTL
Minion
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 28 jul 2004
Ort: Linköping

Inläggav fripp21 » tis jan 17, 2006 16:35

"Do you really think you're ready, Buffy?"

"You'd better be" säger Joss...

Såg med stigande förvåning detta mycket intressanta dubbelavsnitt igår (måste lyda AKS's order).

Vilka svängningar! Jag tycker att "Innocence" var mycket, mycket bra. Den första halvan var medvetet "mesig" (tror jag) och det fungerade väl, mycket väl. Det blir mycket "mycket" i denna recension. :?

"Surprise" behandlar hur Buffy och Angel till slut får ihop det helt och hållet. Buffy förlorar något...större än hon kunde ana.

Som ofta med tv-serier där det finns en stor och bra spänning i hur/när/om kärleksparet ska få ihop det, försvinner mycket av spänningen när de till slut möts i harmoni. Ett exempel på detta är den utmärkta tv-serien "Ed". Här händer det igen. När Buffy och Angel blir ett par på riktigt, suckade jag nästan (bara nästan!) för att nerven i deras scener...vitnade bort? Jag tror att det kan ha varit helt medvetet av Joss. Vi som åskådare slappnade av och sänkte garden. Avsnittets monster "The Judge" var uppenbarligen bara en decoy.

"Skapa en überhemsk domedagsdemon och håll hjältarna sysselsatta med honnom. Sätt sedan upp pjäserna för seriens hittills största överraskning."

Buffy: (smiles) Surprise me.


"Surprise" är dock inte dåligt, nej då, mer en nödvändighet, en set-up, med vissa höjdpunkter.

Jag gillade skarpt stämningen i Buffy's mardröm i början, med Drusilla och Willow och det.

Willows scen med Oz är helt underbar. Willow är så ljuvlig i den scenen.

Willow: Oh. Well, if it helps at all, I'm gonna say yes.

Willow: (to herself) I said 'date'.


"Surpise" avslutas med en stark scen med Angel i regnet. Jag hade verkligen ingen aning om vad som komma skulle. Borde jag det?

----

"Innocence" är ett toppavsnitt. Man förstår ju att detta måste vara mycket avgörande för hela serien och därför blir det extra bra. Jag gillar nog det episka lite grand.

Inledningsscenen är till och börja med otroligt bra.

Angelus: I feel just fine.


Hoppar till nästa höjdarscen, när Angelus gör sin närvaro känd för Spike.

Judge: This one... cannot be burnt. He is clean.


Vidare, Buffy letar efter Angel och hittar till slut Angelus som (nästan) "konfronterar" henne. Starkt!

Angelus: Lighten up. It was a good time. It doesn't mean like we have to make a big deal.


Angelus: Love you, too. I'll call you.


Angelus vågar/vill dock inte attackera. Han ska skapa mycket ledsamhet först. Det lär vara hans plan. Men han vet att han inte kan ta henne i en fajt.

Och till sist scenen när Angelus hotar Willow.
Angelus: Dream on, schoolgirl.


Nåväl, många citat också.

"Innocence" is no more. Welcome to reality. The stakes are raised. Now it's war.

Vad Buffy behöver nu är lojalitet. Den starkaste scenen i hela dubbelavsnittet var nog Giles till Jenny:
Giles: She just said get out.


Den repliken kändes. Verkligen.

--

En liten lustig sak som jag tänkte på var Xanders nyvunna färdigheter i krigsföring, inhämtade i "Halloween". Det lär komma till användning mera i framtiden. Nästan som Mat i "The wheel of Time".

Jennys uncle sa också en hel del sanningar. Han blev dock hastigt avliden...
Enyos: Yes. It is not justice we serve. It is vengeance.


Dubbelavsnittets andra del var överlägsen den första, men den hade inte kunnat existera utan sin andra halva. Hur betygsätta?

Betyg: 8
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » tis jan 17, 2006 16:50

Jepp, det är här det börjar (även om det iofs började lite med avsnittet Angel och senare Prophecy Girl/When She Was Bad också, heh), men här börjar det *verkligen*. Du kommer att gilla resten av S2 (och förhoppningsvis serien också) med några få avsnitts undantag. Nåt annat är nämligen omöjligt.

fripp21 skrev:Såg med stigande förvåning detta mycket intressanta dubbelavsnitt igår (måste lyda AKS's order).


Du har redan börjat förstå hur det funkar på det här forumet, fripp21. Good lad. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » tis jan 17, 2006 17:29

fripp21 skrev:"Surpise" avslutas med en stark scen med Angel i regnet. Jag hade verkligen ingen aning om vad som komma skulle. Borde jag det?


Bara om vi hade slarvat med spoilers. :D

fripp21 skrev:Angelus vågar/vill dock inte attackera. Han ska skapa mycket ledsamhet först. Det lär vara hans plan. Men han vet att han inte kan ta henne i en fajt.


Det är iofs inte helt omöjligt att han skulle kunna, med lite flyt - men Angelus är, som redan nämnts (i "Angel" och "Lie To Me" t ex) en fullfjädrad sadist, även med vampyrmått mätt. Han är inte intresserad av att bara döda. Minns vad han gjorde mot Drusilla när hon var mänsklig, t ex...

Kul att du nått hit. Ska bli väldigt intressant att läsa dina kommentarer även i fortsättningen.

Och så måste jag bara:
Bild
"I've never loved her more." (Joss Whedon)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » ons jan 18, 2006 3:01

fripp21 skrev:han vet att han inte kan ta henne i en fajt.


Angelus är nog övertygad om att han kan döda Buffy när han vill (hade han inte tagit det för självklart så hade han säkert försökt döda henne innan hon fick reda på hans förvandling). För honom gäller det bara att välja rätt tillfälle.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Rombat » ons jan 18, 2006 4:25

latarmig skrev:
fripp21 skrev:han vet att han inte kan ta henne i en fajt.


Angelus är nog övertygad om att han kan döda Buffy när han vill (hade han inte tagit det för självklart så hade han säkert försökt döda henne innan hon fick reda på hans förvandling). För honom gäller det bara att välja rätt tillfälle.
Jag är däremot helt övertygad om att Buffy skulle ta Angelus i en fight.

Typ en spoiler om karaktären Angelus
Angelus styrka ligger ju inte direkt i hans enorma fysiska övertag, utan i hans ondskefulla intelligens och uppfinningsrikedom.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav latarmig » ons jan 18, 2006 5:15

Självfallet skulle Buffy vinna, om inte annat är det ju hennes serie (se också min spoiler nedan). Men Angelus vet ju inte om att han är bifigur i en TV-serie, han tror att han är det hemskaste av det hemska och att han lätt vinner över vem som helst. Vilket också hittills varit fallet, den enda missen sedan han blev vampyr för ett par hundra år sedan var att han inte lyckades förutsäga att han skulle få en förbannelse över sig. I övrigt har han vunnit över allt och alla. När han nu äntligen är fri tror jag i och för sig att han ser Buffy som en värdig motståndare, men att han skulle förlora mot henne skulle bara kunna ske genom ett misstag - och Angelus tänker inte göra några misstag som äventyrar hans frihet.

Rombat skrev:Angelus styrka ligger ju inte direkt i hans enorma fysiska övertag, utan i hans ondskefulla intelligens och uppfinningsrikedom.


AtS "Sanctuary" (1x19)
När det gäller Angels (inte Angelus) styrka så säger Angel rätt ut i "Sanctuary" att Buffy är lite starkare än vad han själv är.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Bender » mån feb 13, 2006 23:57

Riktigt bra dubbelavsnitt! Allt var perfekt! Underbart att se Angel ond, scenen med Buffy när dom träffas för första gången sen han försvunnit ett tag är verkligen hjärtskärande. Gillar OZ hoppas han är med mer senare, och OZ/willow scenerna är underbara.

Hade precis, innan jag såg avsnitten, tänkt skriva att jag störde mig på att allt Buffy och Angel gjorde var att kyssas hela tiden utan att komma nånstans och så slutar det så här! :D

Ser verkligen fram emot resten av säsongen nu, har förstått att det det här var början till en längre arc.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav caffeineaddict » ons mar 22, 2006 2:23

Per är så fast, så fast, så fast, så fast, så fast! :D

The power of Innocence has taken another victim!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Ai » ons mar 22, 2006 9:34

caffeineaddict skrev:Per är så fast, så fast, så fast, så fast, så fast! :D

The power of Innocence has taken another victim!


Jaha, då är det reggning och rec's som fattas! Hälsa honom att vi saknat honom och att det är varmt och mysigt där vi är.... Welcome to the Daaaaaark Side!!!!

:twisted:

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Isabella » lör mar 25, 2006 14:05

Det var jätte länge sedan jag såg Surprise men eftersom jaghar Innocence på dvd så kollade jag på den alldeles nyss. Men jag kommer då ihåg att båda var mycket bra så de får en nia :)
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav merl » tis maj 30, 2006 20:47

Det här är ju ett lysande dubbelavsnitt. Och jag vill minnas att det var vid dessa två avsnitt som jag verkligen fastnade för serien. Avsnitten innan Surprise börjar det bli lite väl mycket tid som ägnas åt Buffy och Angel - och man börjar bli ganska less på det. Vilken chock det då var första gången; dels hotet om att Angel skulle ge sig av - och dels att sedan istället få stifta bekantskap med Angelus.
(Fast vid min första titt hade fyran ett långt uppehåll mellan avsnitten, så man hade inte Surprise i särskilt bra minne när man väl fick se Innocence.)

Underbar musik är också något som förhöjer kvalitén på avsnitten.

Fast nu när jag sett klart Innocence hade jag helst av allt hoppat till Becoming på en gång. När man sett något så bra kan jag ibland tycka att det är lite motigt se sämre avsnitt (även om de kommande inte är direkt dåliga heller). Jag vill liksom se något bättre hela tiden. Tror jag ska ta en kväll nån gång och se höjdpunkterna ur andra säsongen, t ex When she was bad, Surprise/Innocence, Passion och Becoming prt I & II.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav eriked » ons aug 30, 2006 21:28

CheeseGuy skrev:Musiken - det är i Innocence som Chris Beck började bli fantastiskt bra.
Jo mycket är det. Det är väl här som Buffy/Angel lovethemet dyker upp första gången? Väldigt snyggt är det iaf.

Mycket bra avsnitt. Som sagt. Buffy kommer upp i en ny nivå med detta avsnitt. Musiken, fighterna, dramat. Dock så tycker jag nog att Innocence känns lite... jäktad nästan. Det är så mycket uppladdning inför Judgen, bra iofs. Men sen går väldigt fort... Bra är det hursomhelst. Gillar Buffy/Angel slutfighten under sprinkelregnet. Sen förstås Buffy/Angel (was I not good talet), mycket bra.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tor okt 05, 2006 23:27

Teasern på Surprise är mer Joss än hela serien varit i sin helhet vid den här tidpunkten. Sättet musiken och bilderna samspelar, för att inte tala om de oerhört Twin Peaksiga dialogerna. Eller monologer snarare, folk i drömmen hade inga konversationer utan bara påståenden.

Chris Beck maler på med underbart halvsåsig musik som fungerar skitbra. "I like you at bedtime."

Oz när han sitter där och övar gitarr på parkbänken/bordet känns lite underligt, han kan inte få ut så mycket av det kan man tycka utan förstärkare eller något sådant -- allra minst om han inte är bra på det han övar. Men vad vet jag? De kanske gör det i California. Willow och Oz date-utfrågning är lysande. Jag satt och småmyste hela tiden. Jag småmyser aldrig! Nästan. Inte officiellt i verje fall. Hur som helst, jag hade inte riktigt reflekterat över hur snabbt de faktiskt klarar av att vissa exakt vem och hur Oz är.

"Cancel spanking" känns väldigt drastiskt. Kan man inte gör det ändå, fast lite mindre?


Förbannelsen Angel har är rätt löjlig och ogenomtänkt, men samtidigt en bra kombination av cliché och nödvändigt kryphål. Och psykopaten Angelus är en bättre roll att spela, antagligen för att han är bättre skriven och Boreanaz får göra annat än att se butter ut. Hans mean face när han säger "it's not the kind of thing you forgive" däremot är lite som en kvarleva från Boreanaz-the-non-actor i säsong ett.

"Remember the I hate the Cordela club? - of which you were the treasurer!" I love this! Med hela mitt hjärta.

Vad som också är imponerande är att i ett enda avsnitt så demoleras många av banden mellan karaktärerna. I vissa fall byggs de upp nästan direkt (Xander och Willow), men andra lämnas åt framtiden.

Scenen där de går och bär på lådan i grupp kan vara den bästa powerwalken som filmats.

Jag skulle kunna skriva några paragrafer om Buffy och hennes leksak, men jag antar att andra kan göra det lika bra.

"Uhm. Arm!"
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » tor okt 05, 2006 23:50

Bästa replik:
Surprise skrev:GILES: A true creature of evil can survive the process. No human ever has.
XANDER: What's the problem? We send Cordy to fight this guy, and we go for pizza.

Innocence skrev:XANDER: Willow, we were just kissing. It doesn't mean that much.
WILLOW: No. It just means that you'd rather be with someone you hate than be with me.
Inte för att jag är en sån väldig Xander/Willow-shipper, men... fy fan vilken scen. Willow har inte vågat säga på åratal att hon ser på Xander på det viset, han har kanske anat det men inte velat medge det, men där kan hon inte hålla det borta längre.

Bästa popkulturreferens:
BUFFY: Everybody keep back. Damage control only. Take out any lesser vamps if you can. I'll handle the Smurf.


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Cordy letar efter info om The Judge i "fiction"-hyllan. Så det är SÅ de lyckas ha ett high school-bibliotek fullt med ockult litteratur.

Hej Joss Whedon: Jo fy jävlar. Profetiska drömmar, oväntade vändningar, ostoppbara monster som bara visar sig vara en bluff för att vi inte ska inse att det värsta monstret är den vi minst väntade oss. Metaforen "jag låg med min pojkvän och sen var han inte lika snäll längre" är precis lagom subtext för att det ska funka. Han knyter ihop en massa som antytts tidigare, han sätter upp arcar till höger och vänster. Alla förhållanden rivs upp och blandas om; Buffy och Angel tar slut på ett sällsynt spektakulärt sätt, en rejäl kil slås in mellan Xander och Willow, Xander och Cordelia liksom Oz och Willow kommer varandra närmare, Spike och Drus tvåsamhet får ett extra hörn... och så då Giles och Jenny. Ouch.
BUFFY: Get out.
JENNY: I-I just want to help.
GILES: She said get out.

Fan, Joss lyckas rentav vända upp och ner på grundidén med serien - det där med att blondinen som går in i en mörk gränd med ett monster visar sig vara en superhjälte. Blondinen som går in i i en mörk gränd i början av "Innocence" är toast på tre röda sekunder. Efter 84 minuter ligger inga pusselbitar på samma plats längre.

Awww: En del, trots allt. Scenen där Oz och Willow bestämmer träff, t ex. "I said 'date'." Och hur jag än stör mig på en del bängelfånerier är scenen på kajen rätt fin.

Höh? "What if Drusilla is alive? We never saw her body." Öh, nej, Buffy - vampyrer förvandlas till damm när de dör. Lämnar inga lik. Hade du sett hennes kropp hade det varit bevis för att hon levde, inte att hon var död. Och slutar inte regnet VÄLDIGT fort i början av "Innocence"? Nåja. Småsaker.

Wow, detta är en bra serie: "Surprise" är ett bra avsnitt - drömscenen, Oz fullt rationella "It explains a LOT" när de flesta Sunnydalebor gladeligen skulle förträngt att de just sett en man förvandlas till damm. Men "Innocence" är seriens första fullpoängare. Angelus första scen i gränden, alla scener i fyrkanten Willow/Xander/Cordelia/Oz, Buffy och Angelus i sovrummet, bazookan (ännu en klassisk Whedontvist) och så de två slutscenerna. Jisses.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » tor okt 05, 2006 23:58

A bear skrev:Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Cordy letar efter info om The Judge i "fiction"-hyllan. Så det är SÅ de lyckas ha ett high school-bibliotek fullt med ockult litteratur.


Eller så kan de har de böckerna helt öppet lite var stans. Ironiskt nog är det bara Buffy, Xander och Owen som varit inne i biblioteket för att leta kurslitteratur.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » fre okt 06, 2006 0:09

noike skrev:
A bear skrev:Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Cordy letar efter info om The Judge i "fiction"-hyllan. Så det är SÅ de lyckas ha ett high school-bibliotek fullt med ockult litteratur.


Eller så kan de har de böckerna helt öppet lite var stans. Ironiskt nog är det bara Buffy, Xander och Owen som varit inne i biblioteket för att leta kurslitteratur.


(spoiler 2.17) Jonathan. Eller menar du t.o.m. nu?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » fre okt 06, 2006 0:22

caffeineaddict skrev: (spoiler 2.17) Jonathan. Eller menar du t.o.m. nu?

Givetvis fram till nu.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gollum » sön okt 15, 2006 8:18

Efter en dryg veckas frånvaro börjar jag sakta men säkert beta mig ikapp... Riga var inte ens hälften så kul som Buffy.

Man förstår ganska snabbt att det här ska bli ett dubbelavsnitt eftersom tempot är SÅ mycket bättre, berättarmässigt. Hetsen av att behöva vara klar på 40 minuter är borta och det finns utrymme att gräva ordentligt i vad som visar sig bli något riktigt bra.

Det är bra, men lite för spretigt och det är inte helt lätt att bli engagerad. Jag vet inte om skaparna försökte få gjort lite för mycket när de nu bestämt sig för att ha två avsnitt på sig, men det känns som att man kunde sparat något till framtiden (jag antar att jag kommer att få äta upp det där).

Xander blir mer en huvudperson i serien vilket jag gillar. Hans dialog med Cordelia vid skåpen är strålande!

Miss Calendars lilla mörka hemlighet öpnnar upp serien och det behövs. Det kan inte bara vara en knapp handfull som känner till den onda sidan av världen.

Drusilla tar sig men hon övertygar fortfarande inte. Att gå omkring och svaja och visar framtänderna är inget jag imponeras av.

Giles tydliga ställningstagande för Buffy och mot Jenny känns viktigt och symboliskt. När allt kokar ner finns det bara en sak som är viktig.

Men: domaren är en fånig mix av Plåt-Niklas och Frankensteins monster. Alla är livrädda, men jag tyckte Mästaren var bättre.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron