2x07 Lie To Me

Här pratar vi mest om Säsong 2

betyyyyg

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
2%
5
0
Inga röster
6
9
21%
7
7
17%
8
14
33%
9
6
14%
10
5
12%
 
Antal röster : 42

Inläggav Ai » tis dec 28, 2004 16:25

Tinkerbelle skrev:Såg Lie to me idag,helt okej faktiskt.
Spike är bäst i s2!
Mönsterstudenten;jag klarar mej så bra utan svamp,gå med på att plocka kan jag men äta..näää


Plocka svamp är trist. Du kan plocka så kan jag äta! ;)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav jvc_man » sön jan 09, 2005 19:28

Max från Roswell, så förargligt, blir så sugen o se Roswell s2 o s3 nu, måste köpa boxen!

Men till Buffy: riktigt bra avsnitt och storyn var väldigt djup och trevligt. Hmm, mer kommer jag inte på förtillfället, såg avsnitt 3 - 7 (5 avsnitt) och eftersom Buffyforum inte fungerade igår natt eller tidigare idag så har jag glömt lite av det jag tänkte skriva, typiskt!

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav CheeseGuy » lör feb 05, 2005 1:49

Några här på forumet har sagt att den första halvan av säsong 2 är sämre än säsong 1. Jag håller inte med. Den här delen av säsongen har varit VÄLDIGT bra under omtitten, med bara Inca Mummy Girl och Reptile Boy som bottennapp (de platsar definitivt bland de fem sämsta avsnitten). When She Was bad är fantastiskt, Some Assembly Required är helt okej (säkert bättre än hälften av säsong 1-avsnitten), School Hard är mycket bra, Halloween är bra, och det här är fantastiskt (inte långt ifrån When She Was Bad). Det är helt överlägset säsong 1.

Jag gillar Ford. Han var ett jävla svin, men det var samtidigt synd om honom. Inte för att jag känner något medlidande, men ändå. Det är väl första gången som ämnet wannabe-vampyrer tas upp, och jag tycker att det hanteras bra. Buffys kommentar om deras klädsel var f.ö. väldigt rolig.

Slutscenen hör nog till ett av seriens klassiska ögonblick. Det är så fint. Men är det bara jag, eller var det inte lite out-of-character för Spike att göra Ford till en vampyr?

Angel får ovanligt mycket att göra i det här avsnittet (tidigare under säsongen har han inte haft mycket meningsfullt att göra). Scenen Willows sovrum (och eftersnacket) är underbar, och av någon anledning älskar jag scenen där han han berättar sanningen om Drusilla. Men hans make-up är som sagt fruktansvärd.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Binchy » lör feb 05, 2005 12:32

CheeseGuy skrev:Slutscenen hör nog till ett av seriens klassiska ögonblick. Det är så fint. Men är det bara jag, eller var det inte lite out-of-character för Spike att göra Ford till en vampyr?


Han kanske misstänkte att slayern skulle komma tillbaka efter hans lik och ville spela henne ett spratt?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » lör feb 05, 2005 12:42

Binchy skrev:
CheeseGuy skrev:Slutscenen hör nog till ett av seriens klassiska ögonblick. Det är så fint. Men är det bara jag, eller var det inte lite out-of-character för Spike att göra Ford till en vampyr?


Han kanske misstänkte att slayern skulle komma tillbaka efter hans lik och ville spela henne ett spratt?


Jag tycker det är fullständigt in character. Hade Ford varit vem som helst hade han inte gjort det, men det här är ju en möjlighet att såra Buffy. Han snappar upp att det är en vän till henne, han vet att hon inte kommer att riskera någonting - alltså tvingar han henne in i en situation där hon måste köra en påle genom sin vän. Very Spike.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » lör feb 05, 2005 12:44

Dessutom, även fast han säger annorlunda vid något tillfälle, så har Spike alltid (förutom kanske något undantag som jag inte kommer på nu) varit en jävel på att alltid hålla sina löften, oavsett hur ond han är.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav CheeseGuy » lör feb 05, 2005 15:23

När håller Spike löften eller försöker såra Buffy? Det är mycket möjligt att jag har fel, men jag minns inte något sådant tillfälle.

Spoiler säsong 4
I senare säsonger blir det förstås annorlunda då han inte KAN skada Buffy fysiskt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav latarmig » lör feb 05, 2005 16:58

CheeseGuy skrev:var det inte lite out-of-character för Spike att göra Ford till en vampyr?

A bear skrev:Han snappar upp att det är en vän till henne, han vet att hon inte kommer att riskera någonting - alltså tvingar han henne in i en situation där hon måste köra en påle genom sin vän. Very Spike.


Att Ford blev vampyr har alltid verkat underligt, men den här förklaringen är inte så dum. Lite av nödlösning kanske (inte helt i linje med karaktären) men ändå är det betydligt bättre än vad jag tänkt på. Jag hade nog trots allt föredragit om Ford bara dödats.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » lör feb 05, 2005 19:53

CheeseGuy skrev:När håller Spike löften?


När håller Spike inte löften? Jag gillar faktiskt tanken på att han konstant håller sina löften trots sin ondska.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » sön feb 06, 2005 19:25

Säsong 3
Han lovade att inte komma tillbaka till Sunnydale, men det gjorde han.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » sön feb 06, 2005 19:41

latarmig skrev:Säsong 3
Han lovade att inte komma tillbaka till Sunnydale, men det gjorde han.


Mja... gjorde han verkligen det?

Buffy: Yeah. She's fine. (to Spike) All right, talk. What's the deal?
Spike: Simple. You let me and Dru skip town, I help you kill Angel.

Spike: I'll take her out of the country. You'll never hear from us
again, I bloody well hope.


Jag tror säkert Buffy uppfattar det som ett löfte. Jag tror säkert det är Spikes mening att Buffy ska uppfatta det som ett löfte (och MEs mening att vi ska göra det). Men han säger det aldrig rent ut. Spike är inte dum, han.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » lör jun 18, 2005 13:08

Jag kommer att diskutera s2 i sin helhet lite grann här. Inga direkta spoilers, bara lite allmänna tankar, men om man absolut inte ens vill ana hur s2 kommer att utveckla sig kanske man ska hoppa denna.

"Lie To Me" är ett mycket bra avsnitt. Jag skulle nästan ibland vilja gå så långt som att det är BtVS bästa avsnitt så här långt. (Ingen tiopoängare, men det är å andra sidan inte "Prophecy Girl" eller "When She Was Bad" heller.)

När jag såg om det nu för ...nde gången slog en sak mig som jag inte riktigt reflekterat över. Det finns ett väldigt tydligt tema här i s2. Inget ont (eller i alla fall inte drösvis med ont) om s1, men den är lite endimensionell och framför allt lite... oskyldig. Känslan blir lite väl ofta "Tvillingdetektiverna och vampyrmysteriet"; visst, monstrena är farliga, men inte mer än så. Inte förrän i "Prophecy Girl" (och i någon liten mån i "Angel", "Puppet Show" och "Nightmares") får man känslan av att det verkligen är allvar, att det faktiskt gäller både liv, lem och själ här. Både MOTW och Big bad är otvetydigt Onda - när de någon gång lägger in en liten gråskala ("Out of mind, out of sight") ser de nogsamt till att det ändå kan lösas med en knytnäve på nosen eftersom det visar sig att Marcie i slutändan väljer att vara Ond utan större förbehåll. Den värsta påverkan skurkarna kan ha på våra hjältar är att ge dem blåmärken och småsår, och inte ens Jessies död är egentligen något som får några långtgående konsekvenser.
XANDER: I'm not worried. If there's something bad out there we'll find, you'll slay, we'll party!


s2, däremot, verkar redan från början handla om att förlora oskulden - och inte bara i sexuell mening. I princip hela säsongen verkar ha tagit till sin uppgift att riva ner, eller åtminstone slå upp några sprickor i, den där glättiga roliga fasaden som serien ofta har. Våra hjältar ska berövas sina illusioner, de ska tvingas växa upp, de måste inse att det finns värre saker i livet än mordiska robotar. Monstren - från Spike till Ampata - är inte länge så enkla att förstå och besegra, samtidigt som livet runt omkring tränger sig på med både positiva och negativa faktorer (från pojk- och flickvänner till problem med föräldrar och rektorer). Barndomen är slut. Det har blivit allvar.

BUFFY: Nothing's ever simple anymore. I'm constantly trying to work it out. Who to love or hate. Who to trust. It's just, like, the more I know, the more confused I get.
GILES: I believe that's called growing up.
BUFFY: I'd like to stop then, okay?


Och det blir väldigt tydligt i "Lie To Me". Redan den där riktigt snygga öppningen på lekplatsen; en övergiven karusell som snurrar i vinden, en ensam pojke, och så Drusillas första replik:
Are you lost?

Genom hela avsnittet löper ett antal scener som på mer eller mindre allvar går ut på att ta ifrån våra hjältar - och skurkar - sina illusioner, sin barnatro på enkla lösningar och en svartvit värld med rätt och fel, gott och ont, att ta saker för det de i första ögonkastet verkar vara.

Det kan gälla oskyldiga små saker som att Willow inser vad "I Touch Myself" handlar om, till lite mer uppenbara grejer som att hon för första gången har en pojke (som inte är Xander) i sitt sovrum. Hej symbolik. Ford presenterar sig med en replik som uppenbarligen refererar till Buffys barndom (kakor och äppeljuice) och visar sig sedan vara avsnittets skurk - redan där är det illa, men det blir värre: han visar sig vara ett offer också. (Förresten, kan Ford räknas som Buffys andra mänskliga offer? Hon lämnar ju honom faktiskt inlåst med en bunt vampyrer...) Angel blir tvungen att berätta vad han gjorde mot Drusilla, och gör det väldigt klart att han tog ifrån henne mer än livet:
ANGEL: She was pure and sweet and chaste...
BUFFY: ...And you made her a vampire.

Även vampyrwannabesen på The Sunset Club - i sig en utmaning mot bilden av vampyrer som enkelspårigt onda - får sig ett rejält uppvaknande. Liksom naturligtvis Ford; ironin i scenen där han mimar med i Draculafilmen
DRACULA/FORD: So... You play your wits against mine. Me, who commanded armies hundreds of years before you were born. Fools!

är ju väldigt uppenbar - det är ju precis vad han gör. Han är, till skillnad från Chanterelle och Diego, fullt medveten om vad vampyrer är - men han tror sig fortfarande, som man gör upp till en viss ålder, vara universums centrum och tar för givet att Spike ska hålla sitt löfte. (Vilket han ju, ironiskt nog, gör, om än kanske inte av de skäl och med det resultat Ford önskade.) Det han vill är ju inte att bli äldre, att bli vuxen, tvärtom:
FORD: A couple more days and we'll get to do the two things every American teen should have the chance to do: die young, and stay pretty.

Naturligtvis slutar det inte så, det kan det aldrig. Alla måste vi antingen växa upp eller dö; någon mellanlösning finns inte. Alla våra hjältar (utom Giles, som är som en nyförälskad tonåring och därmed passande nog inte någon större hjälp i större delen av avsnittet) är lite äldre, lite visare och lite mindre naiva (men knappast lite lyckligare) när avsnittet slutar.

Och det gör det på en av de finaste avslutningsscenerna i hela serien.
BUFFY: Does it ever get easy? [har ihjäl Ford som om det var det enklaste i världen]
GILES: You mean life?
BUFFY: Yeah. Does it get easy?
GILES: What do you want me to say?
BUFFY: Lie to me.
GILES: Yes, it's terribly simple.The good guys are always stalwart and true, the bad guys are easily distinguished by their pointy horns or black hats, and, uh, we always defeat them and save the day. No one ever dies, and everybody lives happily ever after.
BUFFY: Liar.

Det är en scen som funkar på många olika sätt. Dels att det knyter ihop hela temat med lögner: en del lögner är faktiskt nyttiga, man intalar sig att det är sant bara för att livet ska vara lite lättare. Buffy önskar sig säkert, på någon nivå, att Ford hade fortsatt ljuga för henne och låta henne tro att han helt enkelt var Ond och inte en rädd cancerpatient. Just det där att det är så fysiskt enkelt för henne att damma Ford understryker bara vilken känslosam storm det är. Sen naturligtvis också bara det att det visar hur nära varandra Buffy och Giles har kommit. Och på någon nivå en vinkning från ME till tittarna: jo, serien är en lögn, det är påhittat alltihop - det betyder inte att allt vi säger bara är underhållning. Även om vi ljuger kan vi säga sanningen.

(Allmän tanke som får bli en väldigt lång parantes: Vad är det med avsnitt 7 egentligen, förresten? Det verkar nästan alltid vara ett av de stora arcavsnitten, det avsnittet där saker ställs på sitt huvud och man tvingas lära sig en hård läxa eller åtminstone få klart för sig att det inte är så enkelt som man tror.
1x07 Angel:
Buffy upptäcker till sin förskräckelse att Angel är en vampyr - och att hennes känslor för honom inte avtar på grund av det. Och Angel tvingas välja mellan Darla och Buffy.

2x07 Lie To Me:
Buffy tvingas lämna en av sina bästa vänner till sitt öde - och vad värre är, hon tvingas först inse att det inte är så lätt som att han bara är ond i största allmänhet.

3x07 Revelations:Faith får lära sig att hon inte är välkommen, att hon aldrig kan bli det Godas främsta förkämpe, och att alla kommer att svika henne om hon försöker.

4x07 The Initiative: Snälle mesige Riley visar sig vara en hyperfarlig kommandosoldat, Arkiv X stylee. Hyperfarlige Spike visar sig ha blivit ofarlig.

5x07 Fool For Love: Spike är the big bad. Spike är slayermördaren #1. Spike är stentuff i svart läder. Spike är en liten osäker pojke.

6x07 Once More, With Feeling: Alla tvingas berätta sina värsta hemligheter, alla tvingas dansa och se glada ut när de gör det, och allt börjar falla samman.

7x07 Conversations With Dead People: Spike mördar igen. Willow kommer att mörda igen. Buffy kommer att svika Dawn. Andrew mördar sin ende vän. Buffy börjar tappa bort sig själv.

Slut parantes.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav sharatec » lör jun 18, 2005 14:18

A bear>

Vilket inlägg... Now I'm gonna be stuck with serious thoght all day! Verkligen mycket intressant!
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav AKS » lör jun 18, 2005 14:27

A bear: *applåder* Ett mycket läsvärt inlägg.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Binchy » sön jun 19, 2005 23:02

sharatec skrev:A bear>

Vilket inlägg... Now I'm gonna be stuck with serious thoght all day! Verkligen mycket intressant!


Couldn't agree more! Både med A bear, och sharatec, bara det att jag kommer att tänka allvarliga tankar hela natten. But who needs sleep?

Jag har läst och hört från flera håll, att hjärnan hos ungdomar är inte riktigt klar förrän i artonårsåldern (vääldigt bra ursäkt för alla under 18 :D ). Åren fram tills dess växer det vi kallar omdöme fram. Så att folk under 18 är irrationella, trotsiga och ser sig själva som universums centrum, är faktiskt inte deras fel, utan är ett steg i utvecklingen.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav fripp21 » ons dec 28, 2005 12:12

"I touch myself"

Jag såg ett Buffy-avsnitt igår som jag inte sett tidigare. Smaka på den ni, alla ni förlorade...

"Lie to me" är skrivet och regisserat av Joss, the man they call Jooooooossssss.

Hmm, vill tycka om, men funka inte riktigt ändå. Detta var några steg tillbaka efter Halloween. Tyvärr.

Ford var ganska trist. Vampyr-klubben var dock ett kul inslag. Människors önskan att hitta mening med livet kombinerat med en kraftig förmåga att lurar sig själv. Joss träffar mitt i prick. Chantarelle:
But they who walk with the night are not interested in harming anyone. They are creatures above us. Exalted!


Avsnittets bästa del var nog när Angel, Willow och Xander undersökte klubben i största allmänhet och Ford i synnerhet.

Angel i sin vanliga bistra uppsyn:
These people don't know anything about vampires. What they are, how they live, how they dress...


:D

Sen hade vi en otroligt stark scen när Angel berättade om det fruktansvärda han gjort mot Drusilla. Åååh, vilka känslostormar! ...sin vanliga bistra uppsyn...

Men som motvikt så sa faktiskt Buffy "I love you". Now it's out in the open.

Avsnittet avslutas med en tam fajt-scen. En fråga som måste ställas: varför dödade inte Buffy Drusilla? Hon har inga problem att ta kål på vampyrer till höger och vänster i vanliga fall. Här har hon en vampyr i famnen, hon har en säker flyktväg eftersom dörren inte öppnas innifrån, men vad gör hon? Hon lämnar tillbaka henne till Spike. Precis som om Spike inte redan vill döda the Slayer. Skulle Buffy's beslut bero på den "starka" känsloscenen när Angel beträttade om sin historia med Drusilla? Nja.

Jag funderade tidigare litet om hur starka vampyrerna är egentligen, jag undrade om Angels styrka. I detta avsnitt verkar de vara riktigt starka, de bryter upp ståldörren till skyddsrummet. Heavy duty.

Ford vill bli en vampyr, och han behöver vampyrernas hjälp för detta. Hur går det till egentiligen? Om man blir biten så dör man av blodförlusten tror jag, men i vissa fall blir man själv en ensam en. Har detta förklarats i serien än?

Betyg 6
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Lipton » ons dec 28, 2005 12:23

Spoiler Angel
Angel och Anne träffas ju här, men de verkar inte som att de minns varandra senara när de stöter i hop i Angel.

Det där med hur starka vampyrerna är, hur högt de kan hoppa osv verkar ju skifta efter behov. I bland löper de upp för en husväg som myror andra gånger pustar och stönar de.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav A bear » ons dec 28, 2005 12:30

fripp21 skrev:varför dödade inte Buffy Drusilla? Hon har inga problem att ta kål på vampyrer till höger och vänster i vanliga fall.

Den enkla förklaringen är väl: av samma skäl som hon låter Spike springa iväg i slutet av "Halloween" (eller (Firefly) Mal inte dödar Niska i "War Stories"
- dvs kul skurkar ska inte dö hur lätt som helst. Alternativa förklaringar:
1) Vampyrer är snabba som fan. Om hon dammar Drusilla är det inte omöjligt att Spike hinner före henne till dörren, och då är hon körd.
2) Hon tycker synd om Drusilla efter Angels förklaring tidigare. Vilket inte är helt logiskt, Drusilla är ett monster, men Buffy är ju bara en ganska romantiskt lagd 16-åring. än så länge.

Ford vill bli en vampyr, och han behöver vampyrernas hjälp för detta. Hur går det till egentiligen? Om man blir biten så dör man av blodförlusten tror jag, men i vissa fall blir man själv en ensam en. Har detta förklarats i serien än?

Jäpp, i "Welcome To The Hellmouth":
BUFFY: To make you a vampire they have to suck your blood. And then you have to suck their blood. It's like a whole big sucking thing. Mostly they're just gonna kill you.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » ons dec 28, 2005 12:34

fripp21 skrev:Ford vill bli en vampyr, och han behöver vampyrernas hjälp för detta. Hur går det till egentiligen? Om man blir biten så dör man av blodförlusten tror jag, men i vissa fall blir man själv en ensam en. Har detta förklarats i serien än?


Buffy skrev:They suck your blood, you suck their blood. It's a whole big sucking thing.


Citat ur minnet, men det är väl någon gång i första säsongen, om inte i första avsnittet...

Edit; Damn, läste inte A Bears inlägg. Ja, ja här har du det en gång till.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav fripp21 » ons dec 28, 2005 12:40

A bear från vilket avsnitt kommer dialogen i din signatur? Jag känner mig glömsk idag.

Jag fattar liknelsen med Firefly.
.Men jag tror Mal verkligen hade dödat Niska om han blivit av med side-kicken lite snabbare. Nu hann han fly (krypa iväg).

Jag hade glömt att de pratade om vampyr-skapandet i första avsnittet. Ger mig själv en nypning i öronsnibben
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav A bear » ons dec 28, 2005 12:46

fripp21 skrev:A bear från vilket avsnitt kommer dialogen i din signatur? Jag känner mig glömsk idag.

"Objects In Space".
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » tor dec 29, 2005 1:13

fripp21 skrev:varför dödade inte Buffy Drusilla?


Buffy: Good idea. Now you let everyone out, or your
girlfriend fits in an ashtray.

Det viktiga ordet i ovanstående citat är "or". Om hon hade dödat Drusilla efter att Spike gett med sig så hade hon inte följt de outtalade lagarna för hur en kamp går till. I och med att hon ställt ett ultimatum och Spike har rättat sig efter det, så måste också hon följa sin del av avtalet.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » sön mar 19, 2006 3:34

Alltså, jag har en lustig upplevelse med vissa Buffy-avsnitt: varannan gång känns de tokbra, verkligen tokbra, varannan gång mer mediokra. Det här är ett sådant avsnitt, förmodligen det som jag har mest komplicerat förhållande av alla till eftersom det faktiskt var det första avsnitt som jag såg i nästan helhet. Detta var nog typ sjunde-åttonde gången jag såg det. Och just nu äääägde det!

Satt och försökte räkna antalet gånger som folk nämnde lögner, att de behövde ljuga för någon, inte behövde ljuga för någon... förbaskat snyggt. Ford som vet att Buffy är the slayer, "I know, Buffy. You don't have to lie." Tokstiss-Willow som försöker ljuga men knappt kan hålla uppe fasaden. Många fler större och mindre lögner. Spike som INTE ljuger utan faktiskt håller sitt löfte till Ford (som dock bara får vara vampyr i sisådär fem sekunder).

Och sedan Buffy som, trots allt, lämnar sin före detta vän som vampyrföda. Flera snygga hintar fram mot det mörker som skulle komma att bli en allt större del av serien. Fy satan, faktiskt riktigt snyggt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav merl » ons maj 24, 2006 19:59

Det här är ett av de avsnitten som jag får för mig inte är särskilt bra, men när jag ser det brukar jag bli positivt överraskad. Otroligt mycket som är bra, men Spike och Dru är som alltid härliga och slutet med Buffys och Giles konversation är lysande!
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav medundersåte » lör aug 05, 2006 22:56

Jag gillar inledningen skarpt; inte nog med att Dru är väldigt egen (läs: galen), hon är dessutom svag men lyckas ändå nästan sätta tänderna i den lilla pojken. Drus sätt att röra sig och tala är kusligt hypnotiskt, scenen är en av mina favoriter i Buffy.

Cordelias försvar av Marie Antoinette är särskilt kul eftersom jag är intresserad av historia, om jag skulle försvara den franska drottningen skulle jag dock göra det från en annan infallsvinkel än vår kära Cordelia.

Buffys förvåning när Ford vet att hon dödar vampyrer är helt underbar:
Buffy: What? Whating a what?

Oförglömlig är scenen där jag började gilla Spike på riktigt:
Spike: Where´s the doorknob?

Ford: What happened?
Spike: We're stuck in a basement.
Ford: Buffy?
Spike: She's *not* stuck in the basement.

Väldigt rörande är det när Buffy ber Giles att ljuga på slutet. Ett mycket bra avsnitt, Buffys döende barndomsvän och vampyrdyrkare ger en intressant och spännande handling.
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav fripp21 » mån aug 07, 2006 21:54

medundersåte skrev:Väldigt rörande är det när Buffy ber Giles att ljuga på slutet.


Helt enig. En av många bra scener mellan Buffy och Mr. Giles.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav noike » tor sep 28, 2006 20:24

Jag är väldigt kluven till avsnittet och det verkar inte vara något som går över ju mer jag ser det som vissa av de andra.

Temat och vad det försöker säga med Ford, hans något vridna livsönskan och hur folk förändras och blir förändrade är bättre än vad avsnittet i sig är.

Det som är bra är att otvivelaktigen har serien knuffat ifraån sig sin tidigare svart/vita syn och istället har färg och gråskalor kommit in. Man kan se det som om att det hände när Buffy och Ford träffades här och att det kom en moralisk implosion i slowmotion som sakta färgar av sig. Först på de i närheten och sedan längre och längre ut. Allt och alla blir inte påverkade av det, men i centrum har det lämnat stora spår.

Det borde med andra ord vara hur bra som helst, men som helhet känns avsnittet lite avslaget. Ford och vampyrerna går inte riktigt ihop, det finns för stora brister: Ford är så jobbig att han inte borde överlevt en minut med impulsive Spike.

När de rör vid temat så är avsnittet väldigt bra, men transportsträckorna är för stora och ogenomtänkta.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gollum » tor sep 28, 2006 21:19

Intressant, trots en storyline som inte sticker ut nämnvärt kanske detta kändes som ett av de bättre avsnitten hittills! Varför? Jo, jag tyckte helt enkelt att det var strålande bra drama! Ett verkligt steg togs som för att visa att BtVS inte är den förutsägbara serie du trodde den var. Här finns mer bottnar, mer dimensioner, precis som jag antydde i min kommentar till förra avsnittet.

Lite trött börjar jag dock bli på Buffys velande och surande så fort någon i hennes närhet inte gör precis som hon vill. Borde hon inte insett nu att Angel har haft ett liv (ett lååångt ;) ) innan som gör att saker kommer flyta upp till ytan? Att han inte är intresserad av Cordy och att om hon råkar vara i närheten när Buffy glider in betyder inte det att han prasslar? Och om nu Willow och Xander vill göra något utan fröken Master Slayer betyder inte att de egentligen är elaka demoner. Ibland tycker jag helt enkelt att hon kan kamma sig lite.

Inte jättemånga repliker som stod ut, men som verkligen gammal (har faktiskt fyllt 40 nu...) så är det roligt att kunna associera till gamle ödlekungen själv:

Ford: No one here gets out alive

Jim: Five to one baby, one in five...


Och sorry, men Drusilla suger fortfarande. Jag känner inget för det skådespeleriet, om det nu ska kallas det.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav Nyx » tor sep 28, 2006 22:11

Jag är ikapp! Halkade på efterkälken i omkollen förra veckan men nu är jag tillbaka.

Jag älskar "Lie to Me"! Varför?
-Tematiken börjar bli mer komplicerad, mörk, farlig och vuxen.
-Kontrasterna blir därför allt större mellan vampyrvärlden och high-school världen.
-Willow fortsätter att regera, även om hon är usel på att ljuga. Aaaw.
-Mer Spike & Dru åt folket.
-Angel gjorde hemsk-ruskiga saker i det förflutna. Not so much care bear with fangs...
-Dialogen! Tack Joss.
-Alltid Giles. Av någon anledning tycker jag hans indignerade tonfall och minen är extremt roliga när han säger:
Giles: A book! It took one of my books!
...som om han tar det som en personlig förolämpning.

Ford kunde ha varit bättre. Man tenderar att hålla med Spike:
Spike: I've known you for two minutes, and I can't stand you. I don't really feature you livin' forever. Can I eat him now, love?


-Temat med lögner går igenom hela avsnittet och avrundas supersnyggt med Buffy/Giles-scenen på kyrkogården. Dessutom finns ett tema med svartsjuka och misstankar överallt - Buffy misstänker att det finns något mellan Angel och Dru, Xander svartsjuk på Buffy/Ford osv. Angel/Buffy/Ford, t o m Spike/Dru/Angel. Mycket genomarbetat som sagt.

Lie to Me får inte en tia av mig men det är bra nära.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gollum » fre sep 29, 2006 7:28

Nyx skrev:-Temat med lögner går igenom hela avsnittet...


Det här tycker jag är en berättartendens i många avsnitt. Ett tema som sprider sig i flera av relationerna mellan karaktärerna mer eller mindre subtilt. När det blir för uppenbart tenderar det att kännas lite dussinfabrik, men när det hålls precis under ytan är det väldigt snyggt.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare