2x07 Lie To Me

Här pratar vi mest om Säsong 2

betyyyyg

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
2%
5
0
Inga röster
6
9
21%
7
7
17%
8
14
33%
9
6
14%
10
5
12%
 
Antal röster : 42

Inläggav A bear » fre sep 29, 2006 21:01

BUFFY: Yeah, I guess it is. I don't have to constantly worry that he's gonna find out my dark secret. It just makes everything easier.


Ja o ja, jag gillar det här avsnittet. Oerhört välskrivet, och som sagts ovan: nästan varenda replik knyter an till temat för avsnittet. Vi får lite karaktärsutveckling, vi får veta lite mer om hur Angel var förr i världen - ingen man vill träffa på - och alla får sig en liten stukning. Dessutom får vi mera Spike. Och scenen där Angel rantar om att vampyrfansen inte vet hur vampyrer klär sig bara för att springa ihop med en som är klädd EXAKT som han är något av det roligaste jag sett. Angel är aldrig så kul som när han får vara lite fåfäng.

Bästa replik: Alla har väl redan klistrat in den en 14 gånger i tråden, men när jag nu valt det här upplägget så...
BUFFY: Does it ever get easy?
GILES: You mean life?
BUFFY: Yeah. Does it get easy?
GILES: What do you want me to say?
BUFFY: Lie to me.
GILES: Yes, it's terribly simple. The good guys are always stalwart and true, the bad guys are easily distinguished by their pointy horns or black hats, and, uh, we always defeat them and save the day. No one ever dies, and everybody lives happily ever after.
BUFFY: Liar.


Bästa popkulturreferens:
WILLOW: Oh, that's what that song is about?!


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Från det att Spike säger "You've got thirty seconds to convince me not to kill you" till det att han går med på idén och flinar går det exakt 30 sekunder. Prydligt.

Hej Joss Whedon: Alla ljuger för varandra eftersom det är värre om sanningen kommer ut. Men sanningen kommer alltid ut.

Awww: Willow får panik och gömmer sin BH. Willow försöker ljuga. "Ours is a forbidden love."

Höh? Att Angel inte dammar Drusilla i inledningsscenen är på sätt och vis förståeligt, men ändå - (spoiler lite allmänt framöver deras förhållande) Angel vet mycket väl vem Drusilla är och hur farlig hon kan vara. Man tycker att när de ses för första gången på 100 år borde han kunna se till vad som måste göras.

Wow, detta är en bra serie: Teman som vävs in och ihop, karaktärsutveckling, humor och sorg i ett. Japp. Absolut inte toppklass, men ett väldigt solitt avsnitt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav DARKY » lör nov 04, 2006 16:27

Höh? Att Angel inte dammar Drusilla i inledningsscenen är på sätt och vis förståeligt, men ändå - (spoiler lite allmänt framöver deras förhållande) Angel vet mycket väl vem Drusilla är och hur farlig hon kan vara. Man tycker att när de ses för första gången på 100 år borde han kunna se till vad som måste göras.

Han känner säkert lite skuld till Dru, sen är hon svag och rätt försvarslös för tillfället... sen vill han väl säkert veta mer om varför hon är där....
DARKY
Demon Fodder
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 aug 2006

Inläggav Capt. Peroxide » lör jan 27, 2007 17:38

Mycket bra avsnitt, framför allt mycket bra manus. Grejen med en kult av vampyr-wannabes kanske är lite tunn, men jag tar det som välbehövlig goth- och lajvarbashing.

Det är detaljerna som gör det här avsnittet, saker som Cordys försvarstal för Marie Antoinette, Buffy som blir generad när hon berättar om att hon lyssnade på Divinyls "I Touch Myself", Fords The Doors-referenser. Han säger ju först "This is the end", och sedan "no-one gets out of here alive" – referenser till Doors båda låtar "The End" och "Five to One". Vilket i sin tur, misstänker jag, är en passning till filmen "The Lost Boys" som har en cover på Doors låt "People are Strange" som ledmotiv (spelad av Echo and the Bunnymen). Det finns ju kraftiga paralleller mellan avsnittet och "The Lost Boys". Vampyrernas löfte till Michael Emerson i den filmen – sleep all day, party all night, never grow old and never die – tilltalar säkert Ford och hans vampyrklubb.

För övrigt: Får jag välja mellan SlampWillow från Halloween och Willow i det vita och orangea nattlinnet i Lie to Me känns valet ganska lätt... Nattlinnet, naturligtvis.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » lör maj 26, 2007 10:54

Jag är lite förvirrad nu. Jag fattade denna gång inte på en gång att det var Ford som hoppade ur graven -- jag trodde att det var från en grav bredvid. Jag har heller inget minne av att jag tidigare fattat att det var Ford, men det måste jag ju ha gjort. Bara konstigt att det tog mig en halvminut att inse att den hon stakeade på slutet var sin kompis.

Avsnittet som sådant är inte så överdrivet bra, men en 5:a eller 6:a på Buffyskalan kan det nog bli = ett medelavsnitt. Det är dock klart under förväntningarna för ett Joss-avsnitt.

Att Spike håller sitt löfte är liksom lite cool tycker jag. Fast väldigt oväntat. Finns det nåt sätt att se på en död person att de kommer att vakna upp igen eller är det bara en chansning?

Och scenen med Buffy när hon hjälper Angel i smyg.


Från första inlägget i tråden, men jag kommer inte ihåg denna scen trots att jag såg första halvan av avsnittet igår och resten idag. Enlighten me, please?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » lör maj 26, 2007 14:01

AKS skrev:
Och scenen med Buffy när hon hjälper Angel i smyg.


Från första inlägget i tråden, men jag kommer inte ihåg denna scen trots att jag såg första halvan av avsnittet igår och resten idag. Enlighten me, please?

Något otydligt skrivet av mig, men det är alltså Willow som hjälper Angel i smyg, och jag refererar en scen hon har med Buffy.

Så tror jag det hängde ihop, var ett tag sen jag såg avsnittet :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » lör maj 26, 2007 15:10

Ja, då tror jag jag vet vilken scen det är. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » ons okt 21, 2009 23:43

Ett bra och ganska intressant avsnitt. Hade för mig att jag inte gillade det så mycket förut, men nu kändes det bra nästan rakt igenom.

Buffy säger att hon älskar Angel! Fint. Men hon är lite jobbig när hon inte frågar honom om Drusilla på en gång.

Roligt när Angel dyker upp hemma hos Willow. Han har en del komiska ögonblick i det här avsnittet och det är nog då han är som bäst. Intressant att få veta mer om hans förflutna också.

Favoritcitat:
Buffy skrev:It was terrible. I moped over you for months. Sitting in my room listening to that Divinyls song 'I Touch Myself'.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare